Gå til innhold

Hva menes med å "ikke stresse"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen vår sa at vi skulle fokusere på 2 ting før neste forsøk, 1. ta vitaminer og 2. ikke stresse fordi stress ikke er bra for kroppen og kan da påvirke resultatet. 
Hva salgs stress er det snakk om? Hva er vanlig stress og hva er "dårlig stress"? Skal man liksom sykemelde seg i 2 måneder for å unngå å få et dårlig forsøk? 😅 Har en vanlig A4 jobb og stresser med neste forsøk og vekt.. Eller snakker vi om ekstremt stress her..? 

Anonymkode: b205b...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke si ja til mye greier eller gjør mye greier som tar mer energi fra deg enn det gir deg energi

Anonymkode: 3fefa...850

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke si ja til mye greier eller gjør mye greier som tar mer energi fra deg enn det gir deg energi

Hold deg til å bruke energien til jobb og å ta vare på helse og forhold.

Ikke tenk at du må gjøre det og det, eller være mye sosial osv, hvis energien din tilsier at du egentlig må slappe litt av nå.

Hvis det ga mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nesten litt fort gjort å begynne å stresse om en ikke gjorde det fra før dersom legen sier dette. Vår lege sa "fortsett å ta folat og jern (jeg har påvist behov for å stå på jern fast for å unngå mangel), og lev vanlig".

Om legen hadde ment at ekstraordinære tiltak som sykemelding var nødvendig, så måtte jo han eller hun sykemeldt deg. Det som er viktig å tenke på, tenker jeg heller er hvordan stresset påvirker livsstilen. Som å overspise, eller ikke spise nok eller spise veldig usunt, bruke nikotin eller alkohol, overtrene eller bli alt for stillesittende, nedprioritere søvn eller bli liggende i sengen. Gjøre ting en trives med, eller isolere seg hjemme og bare tenkte og gruble. 

Det er ikke sannsynlig, eller påvist gjennom forskning, at vanlig hverdagsstress har noe å si. Men jeg syns i hvert fall det var skikkelig stressende å holde på med IVF. Og det beste forsøket, psykisk sett for min del, var det der mannen og jeg tok en uke ferie, i sammenheng med en langhelg, sånn at vi hadde fri hele den uken vi hadde uttak og innsett og en liten stund til. Vi gikk turer i skogen, spiste på restaurant og hadde det fint. Ei venninne av meg syntes det hørte fælt ut, hun trengte å være på jobb for å tenke på noe annet. Jeg ble ikke gravid, men det var lettere å takle etter å ha hatt den roen underveis.

Det forsøket jeg ble gravid og vi fikk barn, var jeg skikkelig, skikkelig stresset, redd og lei meg på forskudd, fordi vi tenkte det antagelig måte være siste forsøk. Vi fikk også et barn til, uten hjelp senere, unnfanget i en periode med alvorlig sykdom og dødsfall i nær familie, innlevering av master, branntilløp i kjelleren og barn med omgangssyke. Det er jo bare anekdotisk, og sier ingenting om hva stress gjør med deg, men jeg har i hvert fall bare blitt gravid under stress. 

Anonymkode: dfaea...ff5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil sagt av legen.

Redusere stress handler om psykisk helse og velvære. Men har ingenting å si for resultatet. Folk blir gravide i ekstreme stressituasjoner, belastende perioder i livet, krig, med mer. 

Anonymkode: 84dc2...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tullprat.

Å si til kvinner at de IKKE skal stresse, skaper bare mer stress.

Da får man dårlig samvittighet ved hver minste ting man gjør. Ettersom stress er en normal del av livet. Det skal enormt mye stress over lengre tid for at det skal begynne å påvirke ens fertilitet.

Jeg tror nok legen mener det slik at man ikke skal ta det så høytidelig. Ikke kjenne på angst og depresjon fordi man ikke blir gravid med en gang, ikke ha tvangs-sex på visse tidspunkter, ikke starte crazy dietter og ta lugubre kosttilskudd, osv. Egentlig bare leve som normalt.

Anonymkode: f8a42...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen forskning som har klart å bevise at man faktisk blir mer fertil av å ikke stresse.

Jeg har lest MYE om fertilitet og sett de aller fleste rundt meg bli gravide ganske enkelt. Jeg tror at for oss som strever i lang tid så er det en konkret (eller flere) årsak til det. Dessverre vet man lite om fertilitet fremdeles, så mange par vil aldri få svar på hvorfor, men vet jo f. eks at sædkvaliteten blant norske menn er blitt mye dårligere. Da kan du som kvinne gjøre nada.

Ville prøvd å holde en helt normal vekt og være i aktivitet, men ikke fordi man nødvendigvis blir noe mer fertil, men fordi det er bra å ta vare på seg selv i en sånn prosess.

Anonymkode: d80da...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...