Gå til innhold

Dummere og tregere med alderen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er veldig individuelt fra naturens side, samtidig som at mye kan påvirkes av livsstil. Om du kommer opp i årene, og lar hodet forfalle ved aldri å lære noe nytt eller utfordre deg selv, samtidig som du lar kroppen forfalle ved aldri å trene, så vil man nok falle bakpå ganske kjapt. 

For eksempel, så gikk jeg rett ut i en veldig enkel jobb etter VGS, som ikke krevde særlig mye av meg. Når jeg begynte på Universitetet i en alder av 24, så merket jeg allerede at jeg slet med å lese lengre tekster (noe som aldri hadde vært et problem på VGS). Når jeg begynte på bachelorgraden min klarte jeg ikke lese mer enn typ 5 minutter i en bok, før jeg ble sliten i hodet, og hadde mistet tråden i det jeg leste. Så, jeg måtte rett og slett trene opp hodet igjen! Jeg måtte være konsekvent over lengre tid, og utfordre meg selv ift å komme meg igjennom pensum, men jeg ble bedre og bedre. Nå fungerer jeg som "vanlig" og har prestert på lik linje med de som begynte bachelorgraden sin rett ut fra VGS.

Anonymkode: f2d44...811

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner,  du bør skille deg

Anonymkode: 7ad65...ed6

Nei, jeg bare forsvinner en dag og lar han være igjen med all dritten

Anonymkode: de9a2...d95

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært dum og treg, var det når jeg var ung, er det nå som middelaldrende, jeg antar jeg vil være det som gammel.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tror ikke jeg er blitt dummere. IQ tester holder seg vel stort sett jevnt gjennom det meste av livet. Og når de gjelder kunnskap så får man jo stort sett mer av det desto lenger man har levd.

Men med det sagt så hadde jeg nok slitt med en del matteoppgaver fra skolen da jeg ikke har brukt en del av den kunnskapen på mange år selv om jeg jobber som ingeniør. Men det er jo bare at det har gått i glemmeboken siden det ikke er blitt brukt, ikke at jeg har blitt dummere.

Anonymkode: a5897...069

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg bare forsvinner en dag og lar han være igjen med all dritten

Anonymkode: de9a2...d95

Kanskje han er dement

Anonymkode: a93a5...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 25. Da jeg var 30 slo det ut ganske tydelig.

Anonymkode: 9f3a5...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ca 25. Da jeg var 30 slo det ut ganske tydelig.

Litt tidlig. Sikker på at det ikke er mer enn alder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre faktorer som påvirker prestasjonen etterhvert som man blir eldre er jo faktisk ansvar og stress. Ansvar for økonomi, andre mennesker, organisering av eget liv og andre mennesker sitt liv. For ikke å nevne emosjonelle påkjenninger, somfor eksempel traumet/belastningen ved å føde/miste identitet, tap av foreldre, søsken osv.

Anonymkode: f2d44...811

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du  høres intens ut

Hva er galt med deg da? Sjalu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Litt tidlig. Sikker på at det ikke er mer enn alder?

Kan alltids skylde på det å være forelder, og alt det innebærer på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (1 time siden):

Hva er galt med deg da? Sjalu?

Nei, har det greit med å bli eldre. Hadde liksom ikke orket å måle evner.mot noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har det greit med å bli eldre. Hadde liksom ikke orket å måle evner.mot noen

Jeg har det kanskje ikke "greit" med å bli eldre, men har sett mamge lite aktive eldre og unner meg selv bedre. Moren min er ikke engang 60 og mener at å gå tur er "trening". Jeg håper veldig på at jeg kan klare mer enn dét når jeg blir eldre.

Jeg skjønner at noen er utslitt og bare gleder seg til de en gang kan sette seg ned og slappe av - slik er livet for noen. Har ikke lyst til å la meg selv forfalle hvis jeg kan gjøre noe med det da. Håper jeg kan være med på skitur med voksne barn, opp i fjellet, kanopadling osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (15 minutter siden):

Jeg har det kanskje ikke "greit" med å bli eldre, men har sett mamge lite aktive eldre og unner meg selv bedre. Moren min er ikke engang 60 og mener at å gå tur er "trening". Jeg håper veldig på at jeg kan klare mer enn dét når jeg blir eldre.

Jeg skjønner at noen er utslitt og bare gleder seg til de en gang kan sette seg ned og slappe av - slik er livet for noen. Har ikke lyst til å la meg selv forfalle hvis jeg kan gjøre noe med det da. Håper jeg kan være med på skitur med voksne barn, opp i fjellet, kanopadling osv. 

Gå på tur regnes som god trening. Det sier fysioterapeuten min iallefall 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå på tur regnes som god trening. Det sier fysioterapeuten min iallefall 

For friske, normalvektige folk er det ikke trening - bare vanlig hverdagsbevegelse alle skal ha. Man trenger resistenstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dummere og tregere er to helt ulike spørsmål. Om man snakker om å være fysisk eller psykisk rask, har alle et genetisk utgangspunkt som man kan  vedlikeholde eller forbedre noe  med trening mentalt eller fysisk ut fra utgangspunktet man har, men er man treg mentalt eller fysisk vil ikke lavere eller høyere alder være spesielt relevant før man kommer i en alder der hjernen og kroppen svikter. De fleste blir tregere før man blir dummere, da men kan leve lenge på erfaring, som er en oppadgående kurve lenger enn fysisk toppform. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må det være RASK gange, men likevel belaster ikke dette alle de nødvendige musklene som bør belastes. Det er ikke NOK. Moren min går MYE - minst 15 km om dagen. Hun tar ikke heisen på jobb, der det er 7 etasjer, hun går i oppoverbakker, men likevel er det ikke nok. For å ha et sterkt skjelett og sterke ledd må de belastes - det er belastningen på de som gjør at cellene fyller på med benmargen of kollagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (Akkurat nå):

Da må det være RASK gange, men likevel belaster ikke dette alle de nødvendige musklene som bør belastes. Det er ikke NOK. Moren min går MYE - minst 15 km om dagen. Hun tar ikke heisen på jobb, der det er 7 etasjer, hun går i oppoverbakker, men likevel er det ikke nok. For å ha et sterkt skjelett og sterke ledd må de belastes - det er belastningen på de som gjør at cellene fyller på med benmargen of kollagen. 

Det er selvfølgelig bra at dimu trener og holder deg i form.  Mn syns du har en intens tagging på det. Fører til stress.

Din mor, som KUN går tur, er hun i så dårlig form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...