Gå til innhold

En tråd for oss som er avholds.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er 37 år å har aldri drukket alkohol 🙂 Frister heller ikke. 

Anonymkode: 320d3...886

Er ett år eldre enn deg og har heller aldri smakt alkohol. Frister ikke.

Anonymkode: 5e445...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker ikke fordi jeg aldri har likt smaken. Men jeg har nå et avhengighetsforhold til mat (overspisingslidelse). Tviler på at jeg er bedre stilt enn de som moderat drikker alkohol, og som samtidig er moderate på kosthold....

Anonymkode: 1cf79...00a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hailly

Jeg drikker ikke lengre fordi jeg har blitt tøff nok til å stå i mot norsk drikkekultur og press. 

Jeg drakk mye i ungdommen og som ung voksen. Jeg hata det. 

Jeg er ikke særlig glad i rus. Jeg vil bare at hjernen min skal være stabil og forutsigbar. 

Jeg har ingen avhengigheter. Kanskje trening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være avholds på 7 året er for meg en utrolig bragd, men jeg blir litt småperson av å lese om dere som har vært avholds i et par tiår, eller hele livet. Det er jo helt villt! :D Men så raskt som dagene går for min del så kan det hende jeg tar dere igjen med årene 😜 

Anonymkode: f9c23...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å bli avholds. Jeg drikker ikke mye i dag, men omgås mennesker hvor alkohol er en stor del av samværet. Jeg liker alkohol, men blir liksom forsynt etter et glass vin. Hvis jeg drikker noe mer, føler jeg egentlig ikke at jeg blir glad og lett, slik andre blir. Altså brisen. Det er veldig sjeldent jeg føler noen slags rus i det hele tatt. Jeg blir som sagt bare mett, og etterhvert uvel. Og så blir jeg fryktelig syk dagen derpå.

Jeg synes derfor det er dumt å drikke, det gir meg ingenting annet enn tomme kalorier og muligens en hangover. Men menneskene jeg omgås reagerer allerede på mitt moderate alkoholforbruk. De mener jeg er kjedelig. Skal du ikke kose deg? Nå skal vi jo ha det gøy! 

Litt flaut å være nærmere 50 og ikke klare å si nei, men jeg jobber med saken.

Anonymkode: e9e5f...e26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vurderer å bli avholds. Jeg drikker ikke mye i dag, men omgås mennesker hvor alkohol er en stor del av samværet. Jeg liker alkohol, men blir liksom forsynt etter et glass vin. Hvis jeg drikker noe mer, føler jeg egentlig ikke at jeg blir glad og lett, slik andre blir. Altså brisen. Det er veldig sjeldent jeg føler noen slags rus i det hele tatt. Jeg blir som sagt bare mett, og etterhvert uvel. Og så blir jeg fryktelig syk dagen derpå.

Jeg synes derfor det er dumt å drikke, det gir meg ingenting annet enn tomme kalorier og muligens en hangover. Men menneskene jeg omgås reagerer allerede på mitt moderate alkoholforbruk. De mener jeg er kjedelig. Skal du ikke kose deg? Nå skal vi jo ha det gøy! 

Litt flaut å være nærmere 50 og ikke klare å si nei, men jeg jobber med saken.

Anonymkode: e9e5f...e26

Kanskje du lider av en form for alkoholintoleranse om du blir "fryktelig syk dager derpå" av ett glass vin? 

Om ikke annet så går det jo an å late som du har en alkoholintoleranse for å la være å drikke hvis du ønsker å la være. 

Kanskje det er lettere for andre å akseptere at du overhodet ikke drikker enn at du kun drikker ett glass? Forskjellen mellom dette er at når du først drikker så har du liksom INGEN unnskyldning for å ikke drikke litt mer.

Ellers er det å kjøre bil eller være tilgjengelig for å kjøre bil en fin motivasjon/unnskyldning til å ikke drikke.

Anonymkode: f9c23...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kanskje du lider av en form for alkoholintoleranse om du blir "fryktelig syk dager derpå" av ett glass vin? 

Om ikke annet så går det jo an å late som du har en alkoholintoleranse for å la være å drikke hvis du ønsker å la være. 

Kanskje det er lettere for andre å akseptere at du overhodet ikke drikker enn at du kun drikker ett glass? Forskjellen mellom dette er at når du først drikker så har du liksom INGEN unnskyldning for å ikke drikke litt mer.

Ellers er det å kjøre bil eller være tilgjengelig for å kjøre bil en fin motivasjon/unnskyldning til å ikke drikke.

Anonymkode: f9c23...717

Jeg kan bli syk av så lite som ett glass rødvin, men som regel går det fint. Noe som også er grunnen til at jeg stopper etter ett glass. Men da får jeg alltid kommentarer på at jeg er kjedelig. 

Problemet er at jeg ikke blir særlig mye mer morsom av 2,3 eller 4 glass. Det skjer liksom ingen ting. Jeg blir ikke fnisete, skravlete eller mer sosial, slik jeg ser andre blir. Jeg kan drikke skikkelig mye og likevel fremstå fullstendig edru. En gang kom vi midt i en ulykke, og måtte begynne med førstehjelp. Politiet sa etterpå at det var jammen godt det var en edru person på stedet, som holdt hodet kaldt. Da hadde jeg drukket en hel flaske bobler alene...

Jeg sliter med vekt og må telle hver eneste kalori for å unngå vektøkning, og sånn sett føler jeg at jeg har lite igjen for å drikke. Og at jeg så lett blir fyllesyk. En annen ting er at jeg ofte føler meg deprimert dagen derpå. Som om jeg våkner med en mørk sky. 

Mannen min er en av disse som synes jeg er kjedelig, så i det siste har jeg latet som jeg har drukket. Ingen merker forskjell på meg uansett. Men det er litt trist at jeg ikke klarer å stå opp for meg selv og si at jeg vil være avholds.

Anonymkode: e9e5f...e26

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så og si avholds uten å tenke over det engang. Drikker kanskje to øl og to glass vin i året fordelt på tre anledninger. Drakk en del i helgene på videregående og i studietiden, men så fikk vi barn og det ble naturlig å droppe det. Har en øl i kjøleskapet som har gått ut på dato😅 Barna er store nå, men jeg og mannen min er ikke så opptatt av alkohol. Har aldri tenkt på å kategorisere meg som avholds, for det er ingen mening bak det, og jeg tenker ikke over om andre drikker eller ikke.

Anonymkode: 83cdb...9f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er så og si avholds uten å tenke over det engang. Drikker kanskje to øl og to glass vin i året fordelt på tre anledninger. Drakk en del i helgene på videregående og i studietiden, men så fikk vi barn og det ble naturlig å droppe det. Har en øl i kjøleskapet som har gått ut på dato😅 Barna er store nå, men jeg og mannen min er ikke så opptatt av alkohol. Har aldri tenkt på å kategorisere meg som avholds, for det er ingen mening bak det, og jeg tenker ikke over om andre drikker eller ikke.

Anonymkode: 83cdb...9f5

Jeg ser at ordet avholds kan virke ladet som en bevisst livsstil helt uten alkohol. Men det var ikke det jeg egentlig mente. Jeg mente bare de som lever hverdagen uten alkohol. Om det er ubevisst eller bevisst har ingenting å si. Og når du drikker kun 3 ganger i året da betrakter jeg deg godt innenfor trådens "avholdsregime". Iallfall sett opp mot dagens drikkekultur. 

Det er ikke om å gjøre å gå lengst mulig uten alkohol selv om jeg flashet med mine 7 år, men heller mer om å ikke drikke i det hele tatt eller nesten i det hele tatt. :) 

Anonymkode: f9c23...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser at ordet avholds kan virke ladet som en bevisst livsstil helt uten alkohol. Men det var ikke det jeg egentlig mente. Jeg mente bare de som lever hverdagen uten alkohol. Om det er ubevisst eller bevisst har ingenting å si. Og når du drikker kun 3 ganger i året da betrakter jeg deg godt innenfor trådens "avholdsregime". Iallfall sett opp mot dagens drikkekultur. 

Det er ikke om å gjøre å gå lengst mulig uten alkohol selv om jeg flashet med mine 7 år, men heller mer om å ikke drikke i det hele tatt eller nesten i det hele tatt. :) 

Anonymkode: f9c23...717

Ja «avholds» forbinder jeg med noen litt strenge meninger. Enten pga avhengighet eller religion. Syns egentlig det er et litt negativt ladet ord. Jeg bare drikker veldig sjeldent, og aldri hjemme bare meg og mannen. Tenker aldri at jeg har lyst på alkohol. Sist jeg drakk var EN øl når jeg var ute med noen venninner i januar. Før det igjen var nok i fjor sommer. Jeg syns øl og vin smaker godt, men det er veldig uviktig for meg. Hadde sikkert drukket oftere om mannen var opptatt av det. Jeg tar når jeg blir tilbudt på besøk osv.

Anonymkode: 83cdb...9f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er avholds, men det er fordi jeg aldri har likt alkohol, så er jo mest naturlig å ikke drikke da. 

Er flaut å være hun som må takke nei å forklare og forklare hvorfor ikke, holder meg unna festligheter for vil ikke ha press og spørsmål. Men ser det er flere som ikke drikker nå, som er bra for dem som vil være med på ting uten å drikke, å slippe alt presset fra de som aldri klarer å la noen være ifre. 

Anonymkode: 8afb8...001

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er avholds, men det er fordi jeg aldri har likt alkohol, så er jo mest naturlig å ikke drikke da. 

Er flaut å være hun som må takke nei å forklare og forklare hvorfor ikke, holder meg unna festligheter for vil ikke ha press og spørsmål. Men ser det er flere som ikke drikker nå, som er bra for dem som vil være med på ting uten å drikke, å slippe alt presset fra de som aldri klarer å la noen være ifre. 

Anonymkode: 8afb8...001

Dere som opplever slikt drikkepress, hva er alderen deres? For dette kjenner jeg igjen fra videregående tiden, men det ga seg jo i løpet av 20-årene. Aldri blitt presset til å drikke i voksen alder. Er nå 36år. Men nå tar jo jeg gjerne EN øl i festlig lag, litt fordi jeg liker det og litt for å være med på stemningen. Er det derfor tro? Proklamerer ikke meg selv som avholds på starten av festen liksom. Men kan fint ta en alkoholfri drink uten å tenke noe mer over det. Har også droppet alt av alkohol uten at det var noe problem. Men ingen i min vennekrets driver med fylla lenger heller da. 

Anonymkode: 83cdb...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke alkohol, men det er først og fremst fordi det gir meg absolutt ingenting, og fordi det smaker vondt. Har aldri vært full, og det er vel 15-16 år siden sist jeg drakk alkohol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som opplever slikt drikkepress, hva er alderen deres? For dette kjenner jeg igjen fra videregående tiden, men det ga seg jo i løpet av 20-årene. Aldri blitt presset til å drikke i voksen alder. Er nå 36år. Men nå tar jo jeg gjerne EN øl i festlig lag, litt fordi jeg liker det og litt for å være med på stemningen. Er det derfor tro? Proklamerer ikke meg selv som avholds på starten av festen liksom. Men kan fint ta en alkoholfri drink uten å tenke noe mer over det. Har også droppet alt av alkohol uten at det var noe problem. Men ingen i min vennekrets driver med fylla lenger heller da. 

Anonymkode: 83cdb...9f5

Jeg har opplevd det via jobb, og jeg er 37 år. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 16.5.2024 den 22.24):

Ut fra det du skriver er du alkoholiker. Veldig bra at du har sluttet å drikke dersom alkoholforbruket gikk ut over livet ditt. Jeg drikker alkohol. Synes det er veldig godt med god mat. Hver helg drikker vi hod vin til maten. MRN har det aldri sånn at jeg savner alkohol. Drikker sjelden i ukedagene såfremt det ikke er ferie eller fri.

Dette er da en avholdstråd..

 

Til ts.

Avholds her også.

Hvor lenge husker jeg ei, da jeg drakk litt i ungdommen uten at det var problematisk..

Føler det blir tatt imot så der. Og det er spesielt sterke følelser rundt det i Norge.

Andre steder bryr de seg ikke om hvorfor man ikke drikker, mens det her "må" være en bestemt årsak.

 

Heier på alle som unnlater å tilføre kroppen rene giftstoffer uten noen goder enn en lettere lommebok.🫶💪

Anonymkode: 8b758...49b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere hatt 3-4 år der jeg ikke drakk en dråpe alkohol. Tok valget igjen rett før jul. Aldri festet veldig mye eller hatt noe problemer med alkohol. Mye er fordi jeg valgte og være en kristen igjen, og for meg innebærer det også og være avholds. Husker jeg var på byen for snart et år siden, det gir meg ingenting jeg kjeder meg halvt ihjel selv med venner. Jeg for ingen glede av og drikke heller. Så bedre og bare være totalt avholds

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja «avholds» forbinder jeg med noen litt strenge meninger. Enten pga avhengighet eller religion. Syns egentlig det er et litt negativt ladet ord. Jeg bare drikker veldig sjeldent, og aldri hjemme bare meg og mannen. Tenker aldri at jeg har lyst på alkohol. Sist jeg drakk var EN øl når jeg var ute med noen venninner i januar. Før det igjen var nok i fjor sommer. Jeg syns øl og vin smaker godt, men det er veldig uviktig for meg. Hadde sikkert drukket oftere om mannen var opptatt av det. Jeg tar når jeg blir tilbudt på besøk osv.

Anonymkode: 83cdb...9f5

Så trist at du er så negativt påvirket av et positivt ord.

Det er dessverre ganske standard i disse dager. 

Men flott er det, uansett årsak 😊

Anonymkode: 8b758...49b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dere som opplever slikt drikkepress, hva er alderen deres? For dette kjenner jeg igjen fra videregående tiden, men det ga seg jo i løpet av 20-årene. Aldri blitt presset til å drikke i voksen alder. Er nå 36år. Men nå tar jo jeg gjerne EN øl i festlig lag, litt fordi jeg liker det og litt for å være med på stemningen. Er det derfor tro? Proklamerer ikke meg selv som avholds på starten av festen liksom. Men kan fint ta en alkoholfri drink uten å tenke noe mer over det. Har også droppet alt av alkohol uten at det var noe problem. Men ingen i min vennekrets driver med fylla lenger heller da. 

Anonymkode: 83cdb...9f5

Mest i tenårene og tidlig 20 årene, men hver gang jeg møter noen fremmede og alle tar et glass foruten meg blir det et tema på nytt igjen. Det er bare noen som liker å dele opplevelser, når det kommer til mat også, å jeg tror de syns det er slitsomt at ikke alle er med på det de koser seg med. Men blir lei av å måtte svare hvorfor hele tiden, også fordi det kunne jo ha vært noe tungt der. Jeg sier ikke jeg er avholds jeg heller, men hater øl, har verken lyst på smaken eller de kaloriene. Syns voksne burde ta seg en bolle istede for at jeg må drikke noe for å blidgjøre dem. Gjør ikke noe alvorlig utav meg, krangler ikke selv om jeg slipper ut frustrasjonen her. 

Anonymkode: 8afb8...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at jeg er avholds, det høres ut som en veldig bevisst avgjørelse og prinsippsak. Jeg bare ikke liker alkohol og derfor drikker jeg noe annet. Jeg har vært ordentlig full 5 ganger i livet, og hver gang var de få timene med gøy ikke verdt de 2 påfølgende dagene med spy og elendighet.

Jeg er straks 50 nå og det er fremdeles et tema når man møter nye folk, f.eks. i jobbsammenheng. Det er ingen drikkepress, føles i hvert fall ikke slik, men at man skiller seg ut ved å bestille brus og takke nei til gratis vin er helt sikkert.

Anonymkode: ab10b...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så trist at du er så negativt påvirket av et positivt ord.

Det er dessverre ganske standard i disse dager. 

Men flott er det, uansett årsak 😊

Anonymkode: 8b758...49b

For meg er det en stram boks jeg ikke trenger å plassere meg selv i. Jeg drikker nesten aldri, men kan fint ta EN øl av og til. Og da er jeg jo uansett ikke avholds tenker jeg. Har ingen sterke meninger om hverken egen eller andres alkoholbruk. Avholds forbinder jeg med graviditet, religiøse miljøer og tørrlagte alkoholikere. Har aldri hatt behov for å bruke en betegnelse på meg selv, takker bare nei til alkohol når jeg ikke vil ha (vil nesten aldri ha). Liker ikke skalldyr heller, men har ikke noe eget navn for det liksom. Og det har vært et større problem i mitt sosiale liv😅

Anonymkode: 83cdb...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...