Gå til innhold

Tilbakemelding på treningsform

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har begynt å trene, er i den tredje måneden nå. Har vært gjennom den perioden hvor jeg kjørte på altfor hardt i starten og fikk problemer med smerter. Det er nå i orden, og den siste tiden har jeg trent slik:

Hver dag, tredemølle i 60 minutter. Incline er satt på 3, og jeg veksler mellom 5 km/t og 6,5 km/t hvert 6. minutt. Altså 6 minutter med litt raskere gange, høyere puls, svette, og jeg må konsentrere meg om å fullføre 6 minutter i 6,5 km/t. Beina begynner å verke bittelitt, og når 6 minutter har gått senker jeg hastigheten til 5 km/t, det er relativt raskt og akkurat sakte nok til at beina ikke begynner å verke. Sånn gjør jeg hvert 6. minutt til det har gått en time. Ifølge displayet brenner jeg ca. 450 kalorier totalt på tredemølla. Er 180 cm og veier 75 kilo akkurat nå. Skal øke fart og evt incline over tid for å brenne enda flere kalorier.

Målet er å fjerne magefett og bygge litt muskler. Jeg klarer 3x8 repetisjoner med 16 kilo på hver hånd akkurat nå. 18 kilo er akkurat for tungt, får ikke tatt et eneste løft med det. Sitter altså rett opp, presser brystet ut og løfter vektene opp og ned fra hodet og oppover.

Om jeg fortsetter i dette sporet bør jeg vel se resultater etter en god stund, eller hva? Takk for all hjelp!

Anonymkode: 05dc7...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om det kun er skulderpress du kjører ville jeg fokusert på helkropp styrke i stedet og heller tatt ned mengden tredemølle litt. 

Anonymkode: eb8bc...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det kun er skulderpress du kjører ville jeg fokusert på helkropp styrke i stedet og heller tatt ned mengden tredemølle litt. 

Anonymkode: eb8bc...e19

Det med styrke vil komme etter hvert, akkurat nå er jeg bare fokusert på å få trening inn som en daglig rutine og få bedre kondisjon først. Enn så lenge vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger fra kloke hoder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du mann eller dame? Ganske sterk skulderpress, blir imponert hvis du er utrent dame og får til det :fnise:

Uansett, du er jo normalvektig. Du burde heller fokusere på styrke, og trene litt kondisjon på siden. Det er styrke som former kroppen din. Du må gi kroppen en grunn til å beholde muskelmassen, for det kommer den ikke til å gjøre hvis du trener for mye kondisjon. Spiser du for lite i tillegg, så har du et problem. For å fjerne magefett må du være i et kaloriunderskudd, som er mye lettere å få til via kosten enn via trening. Forstå meg rett, kondisjonstrening er kjempebra i et helsemessig perspektiv, men ikke legg fokuset der når målet er mindre magefett + muskelvekst. 

Jeg ville kjørt fullkroppsøkter, minst 2 i uka. Ang. kosthold: google TDEE, beregn det, og legg deg deretter. Få i deg nok proteiner. Du kommer ikke til å bygge styrke på å kjøre 3x8 skulderpress. 

Anonymkode: d914c...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Er du mann eller dame? Ganske sterk skulderpress, blir imponert hvis du er utrent dame og får til det :fnise:

Uansett, du er jo normalvektig. Du burde heller fokusere på styrke, og trene litt kondisjon på siden. Det er styrke som former kroppen din. Du må gi kroppen en grunn til å beholde muskelmassen, for det kommer den ikke til å gjøre hvis du trener for mye kondisjon. Spiser du for lite i tillegg, så har du et problem. For å fjerne magefett må du være i et kaloriunderskudd, som er mye lettere å få til via kosten enn via trening. Forstå meg rett, kondisjonstrening er kjempebra i et helsemessig perspektiv, men ikke legg fokuset der når målet er mindre magefett + muskelvekst. 

Jeg ville kjørt fullkroppsøkter, minst 2 i uka. Ang. kosthold: google TDEE, beregn det, og legg deg deretter. Få i deg nok proteiner. Du kommer ikke til å bygge styrke på å kjøre 3x8 skulderpress. 

Rettelse; klart du bygger styrke, men da på et begrenset område. Tren fullkropp. Det trenger ikke ta mer enn en times tid per økt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har trent like lenge som deg 😊 Tenkte faktisk at du må være høy da du nevnte farta di på mølla, før du skrev høyden din, for 6,5 km/t rask gange for deg, er jogging for meg (er 165cm)😅 

Jeg hadde 2 PT timer før jeg begynte, og iom at vi begynte ca samtidig, kan jeg jo dele hva jeg ble anbefalt: styrketrening og trene fullkropp 1 time (som andre har nevnt her), med 3x8, og gradvis øke vekt hver gang jeg kjenner at jeg kan ta mer enn 8.

Trener 3-5 ganger i uken nå (deler opp fokusområder når det blir mer enn 3 ganger). Hater mølla, men den må til, og da er det 30-45min med 4,5 km/t - 5 kmt/t med incline 6% - 12%. Her anbefaler jeg å skaffe deg klokke, for jeg forbrenner mye mer enn det mølla viser på displayet sitt (utrent og litt overvektig). Mølla kommer i tillegg til dagene med styrketrening, ikke som erstatning, men det er fordi jeg elsker å trene styrke. Iom at mitt mål involverer vektnedgang hadde jeg nok hatt godt av mer tid på mølla enn jeg har satt av hittil...

Har hatt god progresjon (mye sterkere, og muskeldefinisjonen har begynt å bli ganske merkbar), men 16 kg på hver arm i chest press er veldig imponerende etter så kort tid!  Her er jeg på 25kg på apparat nå, og det er jo begge armer tilsammen. 

Ellers er de apparatene jeg jobber med:

nedtrekk, chest press, shoulder press, cable curls, markløft, beinpress, leg extension, leg curl, abdominal crunch, adductor, abductor og vertical row. 

Øktene mine er på 1t og 20 min, hvor 20min er dynamisk oppvarming og mølle. 

PT-en anbefalte en gradvis overgang fra apparater til vekter nå i løpet av sommeren, fokus de første 3 månedene nå har vært å skape treningslyst, trene riktig og bygge grunn for vekter, som vil kreve mer balanse. 

Vet ikke om dette var til hjelp, men anbefaler virkelig å ta en PT time og få satt opp en plan dersom du er usikker 😊 

Anonymkode: 2d164...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har trent like lenge som deg 😊 Tenkte faktisk at du må være høy da du nevnte farta di på mølla, før du skrev høyden din, for 6,5 km/t rask gange for deg, er jogging for meg (er 165cm)😅 

Jeg hadde 2 PT timer før jeg begynte, og iom at vi begynte ca samtidig, kan jeg jo dele hva jeg ble anbefalt: styrketrening og trene fullkropp 1 time (som andre har nevnt her), med 3x8, og gradvis øke vekt hver gang jeg kjenner at jeg kan ta mer enn 8.

Trener 3-5 ganger i uken nå (deler opp fokusområder når det blir mer enn 3 ganger). Hater mølla, men den må til, og da er det 30-45min med 4,5 km/t - 5 kmt/t med incline 6% - 12%. Her anbefaler jeg å skaffe deg klokke, for jeg forbrenner mye mer enn det mølla viser på displayet sitt (utrent og litt overvektig). Mølla kommer i tillegg til dagene med styrketrening, ikke som erstatning, men det er fordi jeg elsker å trene styrke. Iom at mitt mål involverer vektnedgang hadde jeg nok hatt godt av mer tid på mølla enn jeg har satt av hittil...

Har hatt god progresjon (mye sterkere, og muskeldefinisjonen har begynt å bli ganske merkbar), men 16 kg på hver arm i chest press er veldig imponerende etter så kort tid!  Her er jeg på 25kg på apparat nå, og det er jo begge armer tilsammen. 

Ellers er de apparatene jeg jobber med:

nedtrekk, chest press, shoulder press, cable curls, markløft, beinpress, leg extension, leg curl, abdominal crunch, adductor, abductor og vertical row. 

Øktene mine er på 1t og 20 min, hvor 20min er dynamisk oppvarming og mølle. 

PT-en anbefalte en gradvis overgang fra apparater til vekter nå i løpet av sommeren, fokus de første 3 månedene nå har vært å skape treningslyst, trene riktig og bygge grunn for vekter, som vil kreve mer balanse. 

Vet ikke om dette var til hjelp, men anbefaler virkelig å ta en PT time og få satt opp en plan dersom du er usikker 😊 

TS skriver at vedkommende sitter og presser hantlene oppover fra hodet. Det må da være en skulderpress, og ikke brystpress. Som er sterkt hvis TS er dame og ikke har trent før. Men mistenker at TS er en mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS skriver at vedkommende sitter og presser hantlene oppover fra hodet. Det må da være en skulderpress, og ikke brystpress. Som er sterkt hvis TS er dame og ikke har trent før. Men mistenker at TS er en mann. 

Ja unnskyld, mente skulderpress! 

Jeg tenkte faktisk ikke over at ts kunne være mann. Det var teit av meg 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mann :) Transkjønnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...