AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #1 Del Skrevet 16. mai 2024 Er medlem i en pårørendegruppe for kreftpasienter her i Sverige (det eksisterer nok i Norge også), der de aller fleste har syke partnere eller foreldre. Innimellom er det noen som har et kreftsykt søsken eller et voksent barn. Jeg har lagt merke til noen damer som skriver om sin syke venn eller venninne, og de tar så mye plass med sin historie, og skriver hvor vondt det var for 3 uker siden da de så den syke, eller da de snakket med pasienten på tlf for 3 måneder siden, eller at de snakket med noen som hadde vært på besøk til pasienten, og sagt til de at nå var formen til pasienten dalende. En av de synes også at det er rart hun ikke blir sett på som pårørende på sykehuset, da hun skriver at hun er den nærmeste venninnen i tillegg til pasientens familie (mann,barn) I denne gruppen er det mange som sitter på dødsleiet til sin mor eller kjæreste, og som ikke vet hvordan morgendagen blir, og har også små barn de må ta seg av midt oppi sykdommen. Skal slike grupper forbeholdes de aller nærmeste som partner/familien til pasienten? Anonymkode: ed292...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #2 Del Skrevet 17. mai 2024 Ja, det synes jeg. I en annen tråd her inne var den noen som beskrev en eks som veltet seg i sin fraskilte manns kreftsykdom, meldte seg inn i en slik gruppe, proklamerte for omgivelsene hvor tøft dette var for henne til de grader at kjæresten til den syke fant det best å ligge lavt for dette menneske tok urimelig mye plass. Det er noen mennesker som misbruker selvhjelpsgrupper for å få oppmerksomhet og en medlidenhet de ikke fortjener, muligens har de ellers for lite innhold i livene sine, men jeg synes det er uhørt. Anonymkode: 57259...0e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #3 Del Skrevet 17. mai 2024 Meg over, ja jeg synes gruppene skal forbeholdes de aller nærmeste. Anonymkode: 57259...0e6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #4 Del Skrevet 17. mai 2024 Facebook er et relativt åpent forum da, så det er vel vanskelig å ekskludere, men hvis gruppens moderatorer mener kun familiemedlemmer kan være med i sånne grupper bør det spesifiseres i gruppereglene og lukke gruppa. Tror de fleste gruppene i Norge har det, iallefall de for pårørende til kreftsyke barn som jeg er med i. Noen grupper er også skjult slik så man må bli lagt til. Da slipper man narsissister som du beskriver. Anonymkode: c2c30...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #5 Del Skrevet 17. mai 2024 Avhenger litt av vennskapet vil jeg si og hvordan du oppfører deg i gruppen. Noen vennskap er sterkere enn familiebåndene og mange av dem sørger kanskje mer enn familien. De som stod personen virkelig nær og føler de mister et familiemedlem synes jeg burde være velkommen. Men slik som du forklarer det i innlegget, så burde de finne seg andre plasser å sanke medlidenhet. De er kun der for å få oppmerksomhet og de som faktisk er pårørende kan bli overkjørte og glemte. Kan ikke fordra folk som skal fore eget oppmerksomhetsbehov på andres livskriser Anonymkode: 0bf4f...9cd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #6 Del Skrevet 17. mai 2024 Det er vanskelig å vite om noen er reelle pårørende eller ei, da man ikke har mulighet til å sjekke slikt. Man må bare tro den som søker seg inn er det den utgir seg for. Men det går an, for moderator, å fjerne medlemmer. Det er dessverre alltid noen som tenker litt mindre over hva de gjør, enn andre. Anonymkode: 1944b...351 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #7 Del Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Avhenger litt av vennskapet vil jeg si og hvordan du oppfører deg i gruppen. Noen vennskap er sterkere enn familiebåndene og mange av dem sørger kanskje mer enn familien. De som stod personen virkelig nær og føler de mister et familiemedlem synes jeg burde være velkommen. Men slik som du forklarer det i innlegget, så burde de finne seg andre plasser å sanke medlidenhet. De er kun der for å få oppmerksomhet og de som faktisk er pårørende kan bli overkjørte og glemte. Kan ikke fordra folk som skal fore eget oppmerksomhetsbehov på andres livskriser Anonymkode: 0bf4f...9cd Jeg vet flere damer i gruppa som har partnere i den siste palliative fasen, har laget en ny gruppe kun for de som sitter på dødsleiet for å kunne skjerme seg fra disse vennene til pasienter. Er enig i at venner noen ganger kan være nærmere enn familie ja. Ts Anonymkode: ed292...25f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #8 Del Skrevet 17. mai 2024 Jeg er kreftpasienter, og vet lite om veien videre. Rett og slett fordi det er ingen som har gjennomgått valgte behandling før meg. Kjempeskummelt, men det er som det er, man tvinges til å stå idet. Jeg er enebarn, 1 familiemedlem som blodsmessig er laaaangt ute. Hvis kun nære skal kunne delta på gruppen, ville ingen av de som er mine engler kunne være medlem, da de ikke er familie.... Og de trenger, og jeg trenger at det er en plass de også kan hente påfyll for å være den FANTASTISKE VALGTE familien min. Uten de ville jeg vært helt alene i dette fullstendig ukjente virrvaret av ett liv nan kastes inn i!! Og at de også bruket tid på å søke tips og råd er bare fantastisk! Og de trenger også ett sted å ventilete❤️🥰❤️ Anonymkode: 128ce...52a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #9 Del Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Meg over, ja jeg synes gruppene skal forbeholdes de aller nærmeste. Anonymkode: 57259...0e6 Men det er viktig å huske at de nærmeste ikke nødvendigvis er familie. Anonymkode: 24d1c...d15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #10 Del Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er kreftpasienter, og vet lite om veien videre. Rett og slett fordi det er ingen som har gjennomgått valgte behandling før meg. Kjempeskummelt, men det er som det er, man tvinges til å stå idet. Jeg er enebarn, 1 familiemedlem som blodsmessig er laaaangt ute. Hvis kun nære skal kunne delta på gruppen, ville ingen av de som er mine engler kunne være medlem, da de ikke er familie.... Og de trenger, og jeg trenger at det er en plass de også kan hente påfyll for å være den FANTASTISKE VALGTE familien min. Uten de ville jeg vært helt alene i dette fullstendig ukjente virrvaret av ett liv nan kastes inn i!! Og at de også bruket tid på å søke tips og råd er bare fantastisk! Og de trenger også ett sted å ventilete❤️🥰❤️ Anonymkode: 128ce...52a Masse lykke til💕 og så heldig du er som har funnet deg en familie som støtter deg i dette❤️ Anonymkode: 0bf4f...9cd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 17. mai 2024 #11 Del Skrevet 17. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er kreftpasienter, og vet lite om veien videre. Rett og slett fordi det er ingen som har gjennomgått valgte behandling før meg. Kjempeskummelt, men det er som det er, man tvinges til å stå idet. Jeg er enebarn, 1 familiemedlem som blodsmessig er laaaangt ute. Hvis kun nære skal kunne delta på gruppen, ville ingen av de som er mine engler kunne være medlem, da de ikke er familie.... Og de trenger, og jeg trenger at det er en plass de også kan hente påfyll for å være den FANTASTISKE VALGTE familien min. Uten de ville jeg vært helt alene i dette fullstendig ukjente virrvaret av ett liv nan kastes inn i!! Og at de også bruket tid på å søke tips og råd er bare fantastisk! Og de trenger også ett sted å ventilete❤️🥰❤️ Anonymkode: 128ce...52a Jeg mener de nærmeste er dem som er nærest deg, ikke den som er en fjern slektning. Her er det vel snakk om dem som som "trenger seg på" selv om den rammede har noen andre som er nær. Håper på positiv effekt av forestående behandling behandling. Endret 17. mai 2024 av Hareena 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #12 Del Skrevet 17. mai 2024 Tenker det kommer litt an på. Jeg er for eksempel mye nærmere min venninne, enn det jeg er søsteren min. Samtidig så tror jeg aldri at jeg ville mest meg inn i en pårørendegruppe Når det gjelder pårørende er det også veldig forskjellig fra folk til folk. Jeg har hatt pasienter som har valgt å ha nærmeste nabo som pårørende i stede for barna sine osv. Det er også bare de som står som pårørende som får info visst det er noe. Anonymkode: 3688f...ef1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #13 Del Skrevet 17. mai 2024 Slike «gruppekuppere» finnes overalt og dessverre må man tolerere det så lenge de ikke bryter regler for gruppen. Jeg har nå en kreftsyk mann og er nærmeste pårørende der jeg også følelsesmessig er nær, og er derfor i en pårørendegruppe på fb. Men jeg hadde også en kreftsyk bror der jeg var nærmeste pårørende, selv om han hadde egne voksne barn. De var ikke nære sin far følelsesmessig og det ble naturlig at det ble meg. Følelsesmessig var jeg heller ikke så nær min bror, og hadde derfor ikke behov for å være i en gruppe, men det ble meg som støttet ham og ordnet det praktiske, og jeg satt på dødsleiet (barna taklet det ikke). Jeg tror at disse «gruppekupperne» sniker seg med overalt i samfunnet, helt fra foreldremøter til gruppeterapi ved spesifikke behandlinger. Å sile dem ut i pårørende grupper blir som å skylle ut babyen med badevannet. Behovet de har er umettelig og skoen trykker i alt de foretar seg i livet. Selvinnsikten er på bunn og empatien mangler. Man har ord for slike personligheter…. Anonymkode: 43acc...7fc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå