Gå til innhold

Kan skolen virkelig kreve at barnet skal gå i 17. mai-tog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bromance skrev (42 minutter siden):

Typisk foreldre i dag er vel slike som kommer med slike utsagn som det jeg nå siterer. Uten noen form for forståelse for at ikke alle har lyst å bli puttet i den A4 boksen om hvordan andre mener at de  skal gjøre sine ting. Om alle passer på seg selv i stedet for å forsøke å styre hvordan andres liv skal være, så kommer vi litt lenger med tanke på inkludering. Å godta at andre gjør ting annerledes er den beste form for inkludering. Jeg merker meg i denne tråden at det er endel foreldre som har en vei å gå der...

Skulle nesten tro at det handlet om en eller form for tvangspreget OCD hvor det er umulig å forstå at andre folk kan gjøre ting på en annerledes måte uten at det er noe galt i det.

Det handler om tradisjoner og stille opp for fellesskapet. Og du bekrefter jo bare at du og dine ikke er interessert i det. Og det syns jeg er trist for det er ikke slik samfunnet blir bra. Man er det for andre og av og til så strekker man seg litt lenger for å få ting til å gå rundt. Livet er ikke bare en dans på roser der man kan gå rundt og sose for seg selv uten å bidra. 

Anonymkode: e30a5...be4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bari skrev (4 minutter siden):

Typisk hersketeknikk å kalle de som velger noe annet enn deg for sær. Har du ikke forståelse hvor at folk er forskjellige? De som gjør noe annet på nasjonaldagen oppfatter kanskje også deg som rar på grunn av din trang til tradisjoner. Det er ingen fasit her.

Til syvende og sist handler det om valgfrihet og heldigvis bestemmer voksne mennesker selv hva de skal gjøre 👏🏻

Fytti så mange historieløse dumme folk det finns på KG! 

Handler om tradisjoner og identitet, det felles som får folk knytta sammen. Og det er noe jeg ikke ser noe negativt i. Det handler ikke om at folk er forskjellige , det handler om latskap og mangel på forståelse for tradisjoner. Kall meg hva du vil men mesteparten av Norges befolkning vil være enig med meg så kritikk på KG preller av ganske godt . 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler om tradisjoner og stille opp for fellesskapet. Og du bekrefter jo bare at du og dine ikke er interessert i det. Og det syns jeg er trist for det er ikke slik samfunnet blir bra. Man er det for andre og av og til så strekker man seg litt lenger for å få ting til å gå rundt. Livet er ikke bare en dans på roser der man kan gå rundt og sose for seg selv uten å bidra. 

Du vet ingenting om meg og mine og hva vi har deltatt på. Våre (alle 5) har deltatt i barnetoget hvert år, på dugnadene som har vært osv. Men på ungdomsskolen så har ikke alle mine vært interessert i å gå i tog, og det er en selvfølge for meg å la dem slippe. Mitt hovedfokus er egne barn, ikke andres tradisjoner og tvangstanker (tradisjoner endres uansett hele tiden, vi skroter de vi ikke vil ha, og viderefører og lager nye tradisjoner hvis vi syns de som er nå er dårlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (4 minutter siden):

Du vet ingenting om meg og mine og hva vi har deltatt på. Våre (alle 5) har deltatt i barnetoget hvert år, på dugnadene som har vært osv. Men på ungdomsskolen så har ikke alle mine vært interessert i å gå i tog, og det er en selvfølge for meg å la dem slippe. Mitt hovedfokus er egne barn, ikke andres tradisjoner og tvangstanker (tradisjoner endres uansett hele tiden, vi skroter de vi ikke vil ha, og viderefører og lager nye tradisjoner hvis vi syns de som er nå er dårlige).

Ja, da driter dere i felleskapet. Akkurat som jeg sier. SLike folk irriterer meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 time siden):

Typisk foreldre i dag er vel slike som kommer med slike utsagn som det jeg nå siterer. Uten noen form for forståelse for at ikke alle har lyst å bli puttet i den A4 boksen om hvordan andre mener at de  skal gjøre sine ting. Om alle passer på seg selv i stedet for å forsøke å styre hvordan andres liv skal være, så kommer vi litt lenger med tanke på inkludering. Å godta at andre gjør ting annerledes er den beste form for inkludering. Jeg merker meg i denne tråden at det er endel foreldre som har en vei å gå der...

Skulle nesten tro at det handlet om en eller form for tvangspreget OCD hvor det er umulig å forstå at andre folk kan gjøre ting på en annerledes måte uten at det er noe galt i det.

Samtidig en annen tanke: Hvis alle skal gjøre som de selv vil og ikke bidra til fellesskapet så blir det svært lite fellesskap igjen til slutt. Ønsker vi egentlig det? Et samfunn uten fellesskap? 

Anonymkode: 4e598...a34

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samtidig en annen tanke: Hvis alle skal gjøre som de selv vil og ikke bidra til fellesskapet så blir det svært lite fellesskap igjen til slutt. Ønsker vi egentlig det? Et samfunn uten fellesskap? 

Hvis det er et mål at folk ikke skal benytte fridagen sin som de vil, er vi ikke litt innom kommunistisk tankegang her da? Da må man endre på dagen, at de som ikke møter i toget får skolefravær for denne dagen. Heldigvis er vi ikke helt der enda. Hadde vært tortur for folk med f.eks autisme som ikke takler høye lyder og uforutsigbare dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fytti så mange historieløse dumme folk det finns på KG! 

Handler om tradisjoner og identitet, det felles som får folk knytta sammen. Og det er noe jeg ikke ser noe negativt i. Det handler ikke om at folk er forskjellige , det handler om latskap og mangel på forståelse for tradisjoner. Kall meg hva du vil men mesteparten av Norges befolkning vil være enig med meg så kritikk på KG preller av ganske godt . 

Men de som ikke velger tradisjonell feiring får kanskje ikke noe ut av dette "fellesskapet" på 17 Mai og hva i alle verden har de i et 17 Mai tog å gjøre da? 17 Mai blir ikke en mindre god dag dersom tradisjonene endrer seg. 

Det er også et paradoks at alle er smørblide og hilser på hverandre 17 Mai, men i dag når nasjonalfeiringen er over er de samme menneskene tilbake til mutte ansikt, lite smil og færre som snakker med hverandre. Det gir meg følelsen av falskhet og fasade.

Det handler absolutt ikke om latskap, men preferanser. De som ikke feirer nasjonaldagen tradisjonelt går kanskje på fjelltur, reiser å besøker familie på andre siden av landet etc. Du må også ta i betraktning at flere innvandrere ikke nødvendigvis ser på 17 Mai som en klump-i-halsen-når-javielsker-spiller, men som en fin fridag hvor man kan grille med den nærmeste familien o.l.

Om storparten av Norges befolkning skulle være enig med deg spiller da ingen rolle for meg. Jeg trenger ikke din eller andres velsignelse for de valg jeg foretar meg.

Gjør hva du vil 17 Mai 2025 også lar du de som velger noe annet enn deg være i fred.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, da driter dere i felleskapet. Akkurat som jeg sier. SLike folk irriterer meg. 

Du får være sur da vettu sinnataggen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi bidrar til fellesskapet ved å jobbe og betale skatt. Flere av oss er også blodgivere, frivillige i Røde Kors, visitor til innsatte i fengsel, frivillig i Norsk Folkehjelp, Sivilforsvaret, Heimevernet m.m. Er det ikke godt nok? Eller må alle gjøre dette OG gå i 17 Mai-tog også?

Man kan ha et samfunn med stort fellesskap uten at alle går i et tog eller at alle er med på dugnad. Se til Italia og Latin-Amerika, de er mer imøtekommende, inkluderende og gjestfrie enn nordmenn i møte med nye mennesker. Så den vaffelstekinga eller tog-gåinga 17 Mai gjør oss ikke automatisk til et samfunn med mer felleskap når nordmenn ikke tør å snakke med fremmede mennesker eller danse uten 3 pils innabords.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 minutt siden):

Vi bidrar til fellesskapet ved å jobbe og betale skatt. Flere av oss er også blodgivere, frivillige i Røde Kors, visitor til innsatte i fengsel, frivillig i Norsk Folkehjelp, Sivilforsvaret, Heimevernet m.m. Er det ikke godt nok? Eller må alle gjøre dette OG gå i 17 Mai-tog også?

Man kan ha et samfunn med stort fellesskap uten at alle går i et tog eller at alle er med på dugnad. Se til Italia og Latin-Amerika, de er mer imøtekommende, inkluderende og gjestfrie enn nordmenn i møte med nye mennesker. Så den vaffelstekinga eller tog-gåinga 17 Mai gjør oss ikke automatisk til et samfunn med mer felleskap når nordmenn ikke tør å snakke med fremmede mennesker eller danse uten 3 pils innabords.

Du er tydelig ikke mottakelig for andre perspektiver. 
Den uthevede setningen viser at du ikke forstår poenget som diskuteres. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er tydelig ikke mottakelig for andre perspektiver. 
Den uthevede setningen viser at du ikke forstår poenget som diskuteres. 

Jeg forstår utmerket godt hva som diskuteres, jeg er bare ikke enig. Du har heller ikke respondert på resten av det jeg har skrevet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen MÅ stille opp på fritiden. Uten at det er nedfelt i arbeidstidsavtalen og kompenseres med lønn eller avspasering så må man ikke jobbe på en fridag.

I Oslo fikk vi lærere skrive timer og fikk timelønn med tillegg pga rød dag for å jobbe på 17. mai. Det var frivillig å melde seg til å gå i toget, og det ble altså kompensert. Husker at det ble endret fra å stille opp frivillig gratis, til å stille opp frivillig med kompensasjon for ca 20 år siden. Tydeligvis store forskjeller mellom kommuner i Norge, men det kan altså ikke kreves av noen å komme på jobb på en fridag. 

Anonymkode: 6bdfe...d23

Jizzz, spesifisere. Hvis de skal stille, må det være fordi de vil, brenner for det , eller noe. De MÅ ikke stille, som du sier, men stiller de, er det uten lønn og avsp. Dvs, av egen goodwill. 

Anonymkode: deb02...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 time siden):

Hvis det er et mål at folk ikke skal benytte fridagen sin som de vil, er vi ikke litt innom kommunistisk tankegang her da? Da må man endre på dagen, at de som ikke møter i toget får skolefravær for denne dagen. Heldigvis er vi ikke helt der enda. Hadde vært tortur for folk med f.eks autisme som ikke takler høye lyder og uforutsigbare dager...

Du ser ikke mellomting mellom kommunisme og å ikke bidra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er utrolig mange som sitter ensomme og lei seg på denne dagen fordi det har blitt lagt så mye forventinger og press rundt denne dagen som mange ikke er i stand til å innfri og dermed så føler de dårlig med seg selv (blir ikke invitert på Champagnefrokost, mangler bunad etc.). 

Derfor synest jeg det er helt innafor å både vise barnet at det er greit å ikke gjøre som alle andre, og fortsatt ha en fin dag.

Anonymkode: 2b033...5d9

Men mange er jo ikke "i stand til å innfri" og sitter ensom og lei på denne dagen fordi de aldri har LÆRT de sosiale kodene? De har aldri LÆRT å gå i 17.maitog, de har aldri LÆRT om viktige tradisjoner og kultur, de har aldri LÆRT hva som forventes av dem i større forsamlinger. Og dermed blir det vanskeligere å "passe inn" - for det er jo tross alt slik at vi ønsker å være ganske like, alle sammen. Det å lære barna om tradisjoner og hvordan oppføre seg ute blant folk er en viktig del av oppvekst og oppdragelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 time siden):

Men de som ikke velger tradisjonell feiring får kanskje ikke noe ut av dette "fellesskapet" på 17 Mai og hva i alle verden har de i et 17 Mai tog å gjøre da? 17 Mai blir ikke en mindre god dag dersom tradisjonene endrer seg. 

Det er også et paradoks at alle er smørblide og hilser på hverandre 17 Mai, men i dag når nasjonalfeiringen er over er de samme menneskene tilbake til mutte ansikt, lite smil og færre som snakker med hverandre. Det gir meg følelsen av falskhet og fasade.

Det handler absolutt ikke om latskap, men preferanser. De som ikke feirer nasjonaldagen tradisjonelt går kanskje på fjelltur, reiser å besøker familie på andre siden av landet etc. Du må også ta i betraktning at flere innvandrere ikke nødvendigvis ser på 17 Mai som en klump-i-halsen-når-javielsker-spiller, men som en fin fridag hvor man kan grille med den nærmeste familien o.l.

Om storparten av Norges befolkning skulle være enig med deg spiller da ingen rolle for meg. Jeg trenger ikke din eller andres velsignelse for de valg jeg foretar meg.

Gjør hva du vil 17 Mai 2025 også lar du de som velger noe annet enn deg være i fred.

Dessverre kommer jeg ikke til å slutte å ri den kjepphester om frivillighet og å bidra. Så for meg får man ikke fred om man velger å melde seg ut. Vi har alle en moralsk og etisk plikt til å gjøre samfunnet et bra sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dessverre kommer jeg ikke til å slutte å ri den kjepphester om frivillighet og å bidra. Så for meg får man ikke fred om man velger å melde seg ut. Vi har alle en moralsk og etisk plikt til å gjøre samfunnet et bra sted. 

Jeg bidrar nok og hører jeg uendelig gnål fra en person til tross for at jeg har sagt ifra så får vedkommende pelle seg vekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er aldri obligatorisk. 

Anonymkode: 9db5e...9da

feil ,her er det det, hvis de ikke møter opp før de fravær fra skolen

Anonymkode: c03b0...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jizzz, spesifisere. Hvis de skal stille, må det være fordi de vil, brenner for det , eller noe. De MÅ ikke stille, som du sier, men stiller de, er det uten lønn og avsp. Dvs, av egen goodwill. 

Anonymkode: deb02...281

Hva skal jeg spesifisere?

I innlegget jeg siterte skrev du at i din kommune må de stille opp på fritiden, så da trodde jeg det var obligatorisk. Men det var tydeligvis ikke det du mente.

Jeg forklarte hvordan det er på de skolene jeg har jobbet som lærer. Og er glad det er annerledes enn i din kommune. Det er mye ansvar og en jobb som gjøres, så det bør jo kompenseres. Mener jeg. Du er kanskje uenig. 

Anonymkode: 6bdfe...d23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (1 time siden):

feil ,her er det det, hvis de ikke møter opp før de fravær fra skolen

Anonymkode: c03b0...ff4

Lol 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du ser ikke helt at slike holdninger som du forfekter i tråden her, faktisk gjør samfunnet til et dårligere sted? 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...