Trouble Skrevet 17. mai #141 Del Skrevet 17. mai Læreren til min sønn var også sur når vi sa nei til å gå i skoletoget, men han går med buekorpset sitt da så hun måtte gi seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #142 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 8.11): Jeg skjønner ikke greia med at skolen skal drive å stelle i stand barnetog hvert år. Sønnen min hater å gå i tjukt fintøy midt i solsteiken. Det skjønner jeg godt, så jeg har latt ham slippe de gangene han har sagt at han ikke vil gå. Dette har kontaktlærer tatt opp ved foreldremøter etter 17. mai de siste årene og sagt ikke er greit, og at det er obligatorisk. Jeg sier alltid at det ikke skjer noe læring der, og at sønnen min derfor ikke skal trenge å gå hvis han ikke vil. I år har lærer sagt at hun vil sende bekymringsmelding dersom han ikke møter opp. Kan hun gjøre det? Jeg har vært i kontakt med barnevernet før og trenger virkelig ikke mer styr med det. Anonymkode: 22236...d65 på barneskolen er det obligatorisk, men ellers kan de velge ,både på ungdomsskolen og vgs. Da tror jeg hun juger, er 2-3 i min klasse som ikke har gått i barnetoget, de er aldri blitt meldt til barnevernet Anonymkode: c03b0...ff4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 17. mai #143 Del Skrevet 17. mai (endret) Det er selvsagt heller ikke obligatorisk på barneskolen, selv om det er mindre sosialt akseptert å droppe barnetoget da enn hvis man går på ungdomsskolen eller vgs. Spørsmålet om å slippe har ikke dukket opp før på ungdomsskolen her, så jeg vet ikke hvordan vi hadde stilt oss til at de skulle droppe barnetoget på barneskolen. Men for at noe skal være obligatorisk så må det følge med konsekvenser hvis man ikke gjør det obligatoriske. Det er det selvsagt ikke for de barna som er bortreist på dagen. Svaret her er til anonym ...ff4 Endret 17. mai av Bromance glemte å sitere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker2023! Skrevet 17. mai #144 Del Skrevet 17. mai Med mindre det er en dag i skoleåret (noe det vanligvis ikke er). Er det en skoledag er det skolens ansvar helt og fullt å ta ansvar for barna. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #145 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 10.05): Selvfølgelig sender ingen bekymringsmelding bare fordi noen ikke går i 17.mai tog. Men det er typisk at veldig mange foreldre lager seg egne historier for hvorfor noen sender en bekymringsmelding på dem. Anonymkode: a37ce...32c Tipper du treffer spikeren på hodet her… Anonymkode: 4e598...a34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #146 Del Skrevet 17. mai Har ikke lest alle svarene her inne, men tenker det finnes andre og bedre muligheter å lære barna sine at man må være med på dugnad og ta del i fellesskapet en akkurat 17.mai. Det er merkelig mye press og tradisjoner rundt denne dagen, og for meg synest det høres ut som en fin ting å lære barnet sitt at man ikke trenger å gi etter for presset. Det er utrolig mange som sitter ensomme og lei seg på denne dagen fordi det har blitt lagt så mye forventinger og press rundt denne dagen som mange ikke er i stand til å innfri og dermed så føler de dårlig med seg selv (blir ikke invitert på Champagnefrokost, mangler bunad etc.). Derfor synest jeg det er helt innafor å både vise barnet at det er greit å ikke gjøre som alle andre, og fortsatt ha en fin dag. Anonymkode: 2b033...5d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #147 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): på barneskolen er det obligatorisk, men ellers kan de velge ,både på ungdomsskolen og vgs. Da tror jeg hun juger, er 2-3 i min klasse som ikke har gått i barnetoget, de er aldri blitt meldt til barnevernet Anonymkode: c03b0...ff4 Det er aldri obligatorisk. Anonymkode: 9db5e...9da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #148 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 11.13): Jeg vil anta at det ligger mere bak den bekymringsmeldingen og at dette bare er dråpen. Når det er sagt, kan ikke skolen tvinge barna til å gå i tog. Det er ikke obligatorisk. Det som der i mot er obligatorisk er foreldredugnad i forbindelse med feiringen på nærskolen. For de som har det. Du sier at det største problemet er å gå i tykke finklær i solsteiken. Men skjønner du at det er mulig å gå med lette sommerklær i toget? At full dress/ bunad ikke er obligatorisk? Du kler jo barnet etter været ikke sant, og da er problemet løst! Anonymkode: 9610e...11f Uansett hva som ligger bak her skal ikke manglende oppmøte på en offentlig fridag få dråpen til å renne over for læreren slik at vedkommende melder ts til barnevernet! Uansett hva skolen mener så er og forblir 17.mai en offentlig fridag og de kan dermed ikke kreve at elevene stiller opp! Anonymkode: 931f4...608 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #149 Del Skrevet 18. mai On 5/16/2024 at 3:51 PM, AnonymBruker said: Det er ikke obligatorisk, men vi ønsker jo at alle elevene skal bidra. Har hatt noen på skolen opp igjennom som allerede fra 1.trinn ikke stiller opp i tog med resten av klassen fordi de «ikke gidder». Et barn på 6-7 år skal ikke bestemme det. Foreldrene skal bestemme det. Det er veldig mange prinser og prinsesser i Norge, og hvis ingen gidder har vi snart ikke noe barnetog igjen… Anonymkode: d0039...615 Helt enig med deg i at foreldre bestemmer. Har selv sendt mitt barn i skoletog. Men, hvis folk ikke vil ha barnetog noe mer er det også greit. Tradisjoner utvikler seg, og tradisjoner dør. Nye tradisjoner skapes. Anonymkode: 3f68f...e0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #150 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 8.33): Jeg har ingen interesse av lære sønnen min opp til å være "borger". Jeg holder mine meninger om 17. mai for meg selv, og lar de ikke påvirke sønnen min sitt valg, men selv altså syns jeg hele feiringa er stusselig. Jeg lar oppfordrer han alltid til å bli med på andre arrangementer. Han får nok av kulturforståelse i jula og påska, og fellesskap når det er dugnad. TS Anonymkode: 22236...d65 Nei , du er typisk foreldre i 2024 ; meg meg meg og jeg skal ikke bidra med noe som ikke passer meg. Av og til må vi stå på litt ekstra for et fellesskap. Like viktig som å bidra med å betale skatt så er det frivillige og felleskapet på slike dager viktig. Det må ikke stå i en lov for at man skal gjøre det!! Anonymkode: e30a5...be4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 18. mai #151 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei , du er typisk foreldre i 2024 ; meg meg meg og jeg skal ikke bidra med noe som ikke passer meg. Av og til må vi stå på litt ekstra for et fellesskap. Like viktig som å bidra med å betale skatt så er det frivillige og felleskapet på slike dager viktig. Det må ikke stå i en lov for at man skal gjøre det!! Anonymkode: e30a5...be4 Må ikke noen ting. Jeg betaler skatt som alle andre, har vært blodgiver og frivillig i Norsk folkehjelp, fordi det var etter eget ønske og fordi jeg syntes det var meningsfullt. Ikke forsøk å presse på denne toggåingen på de som ikke vil eller synes det er meningsløst og pass på deg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaiturid Skrevet 18. mai #152 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 8.38): Gutten blir ikke ødelagt av å slippe å marsjere i gata. TS Anonymkode: 22236...d65 Han blir vel ikke ødelagt av å gå heller.. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #153 Del Skrevet 18. mai Bari skrev (3 minutter siden): Må ikke noen ting. Jeg betaler skatt som alle andre, har vært blodgiver og frivillig i Norsk folkehjelp, fordi det var etter eget ønske og fordi jeg syntes det var meningsfullt. Ikke forsøk å presse på denne toggåingen på de som ikke vil eller synes det er meningsløst og pass på deg selv. Vi har alle en plikt til å bidra til felleskapet beste. Hvordan blir det når noen " melder seg ut" og det blir enda mer å gjøre på de andre? Syns du det er rettferdig? Anonymkode: e30a5...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 18. mai #154 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har alle en plikt til å bidra til felleskapet beste. Hvordan blir det når noen " melder seg ut" og det blir enda mer å gjøre på de andre? Syns du det er rettferdig? Anonymkode: e30a5...be4 Hva i alle verden har det med å gå i tog eller ikke 17 Mai noe å gjøre med det beste for fellesskapet? Er 17 Mai ødelagt hvis noen av tradisjonene endrer seg i fremtiden? Nei. Man kan feire som i Frankrike og USA. Grilling og avslappet stemning, uten stress med klær og dugnader. Til syvende og sist bestemmer folk selv og jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva Kari eller Ola eventuelt synes om mine valg, jeg er trygg på meg selv og trenger ikke andres "godkjennelse" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #155 Del Skrevet 18. mai Bari skrev (9 minutter siden): Hva i alle verden har det med å gå i tog eller ikke 17 Mai noe å gjøre med det beste for fellesskapet? Er 17 Mai ødelagt hvis noen av tradisjonene endrer seg i fremtiden? Nei. Man kan feire som i Frankrike og USA. Grilling og avslappet stemning, uten stress med klær og dugnader. Til syvende og sist bestemmer folk selv og jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva Kari eller Ola eventuelt synes om mine valg, jeg er trygg på meg selv og trenger ikke andres "godkjennelse" 17.mai tog er en felles feiring så det har my med fellesskapets beste å gjøre. Å feire som andre land er ikke relevant, det er ikke det som er tradisjonen her. Du straffer andre mennesker rundt deg ved å være så forbanna sær. Anonymkode: e30a5...be4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 18. mai #156 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei , du er typisk foreldre i 2024 ; meg meg meg og jeg skal ikke bidra med noe som ikke passer meg. Av og til må vi stå på litt ekstra for et fellesskap. Like viktig som å bidra med å betale skatt så er det frivillige og felleskapet på slike dager viktig. Det må ikke stå i en lov for at man skal gjøre det!! Anonymkode: e30a5...be4 Typisk foreldre i dag er vel slike som kommer med slike utsagn som det jeg nå siterer. Uten noen form for forståelse for at ikke alle har lyst å bli puttet i den A4 boksen om hvordan andre mener at de skal gjøre sine ting. Om alle passer på seg selv i stedet for å forsøke å styre hvordan andres liv skal være, så kommer vi litt lenger med tanke på inkludering. Å godta at andre gjør ting annerledes er den beste form for inkludering. Jeg merker meg i denne tråden at det er endel foreldre som har en vei å gå der... Skulle nesten tro at det handlet om en eller form for tvangspreget OCD hvor det er umulig å forstå at andre folk kan gjøre ting på en annerledes måte uten at det er noe galt i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #157 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 8.59): Har de det? Jeg kjenner mange lærere og fagarbeidere som har deltakelse i 17.maitog som en del av sin arbeidsbeskrivelse. De deltar i skoletoget, og avspaserer en annen dag. (Og på den tiden da skoletoget var obligatorisk avspaserte vi elevene sammen med lærerne to timer siste skoledag før 17.mai) Anonymkode: 17f79...5df I kommunen her må de stille opp på fritiden. De får ikke avsp, eller lønn med helligdag. Anonymkode: deb02...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #158 Del Skrevet 18. mai Emmajunga skrev (På 16.5.2024 den 10.16): Dette er jo helt ut på kanten av tråden, men er ikke dette utrolig uprofesjonelt av deg? Å kaste en yrkesgruppe under bussen sånn? Dersom dere har et problem med lærere og bekymringsmeldinger så får dere lære de opp. Ikke sitte her og spre rykter. Samtidig klager bv på at vi i bhg, samt i skole, er de dårligste til å melde til de. 🤔🙄 I alle fall sa de det, i regionen jeg bor. Vi må skjerpe oss. Bedre å melde for mye, de skal vurdere hva som skal videre, osv. Anonymkode: deb02...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #159 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I kommunen her må de stille opp på fritiden. De får ikke avsp, eller lønn med helligdag. Anonymkode: deb02...281 Ingen MÅ stille opp på fritiden. Uten at det er nedfelt i arbeidstidsavtalen og kompenseres med lønn eller avspasering så må man ikke jobbe på en fridag. I Oslo fikk vi lærere skrive timer og fikk timelønn med tillegg pga rød dag for å jobbe på 17. mai. Det var frivillig å melde seg til å gå i toget, og det ble altså kompensert. Husker at det ble endret fra å stille opp frivillig gratis, til å stille opp frivillig med kompensasjon for ca 20 år siden. Tydeligvis store forskjeller mellom kommuner i Norge, men det kan altså ikke kreves av noen å komme på jobb på en fridag. Anonymkode: 6bdfe...d23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 18. mai #160 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): 17.mai tog er en felles feiring så det har my med fellesskapets beste å gjøre. Å feire som andre land er ikke relevant, det er ikke det som er tradisjonen her. Du straffer andre mennesker rundt deg ved å være så forbanna sær. Anonymkode: e30a5...be4 Typisk hersketeknikk å kalle de som velger noe annet enn deg for sær. Har du ikke forståelse hvor at folk er forskjellige? De som gjør noe annet på nasjonaldagen oppfatter kanskje også deg som rar på grunn av din trang til tradisjoner. Det er ingen fasit her. Til syvende og sist handler det om valgfrihet og heldigvis bestemmer voksne mennesker selv hva de skal gjøre 👏🏻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå