Gå til innhold

Kan skolen virkelig kreve at barnet skal gå i 17. mai-tog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bari skrev (10 timer siden):

Sannheten er at det også kan være vanskelig å tvinge større barn dersom de ikke bryr seg om konsekvenser. En 11-12 åring som blånekter å delta på ditt og datt og blånekter å ha på penskjorte, hvordan skal man løse det? Jeg har en voksen person i slekta som foreldrene ikke lyktes å få med på slike ting da han var yngre.

De prøvde å forklare hensikten (i en 80 årsdag er det vanlig å pynte seg litt etc) og hen sa rett ut 'Jeg driter i hva dere sier, kommer ikke til å gjøre det uansett hva dere forteller meg'

Verken pisk eller gulerot virket og for å i hele tatt rekke selskapet/anledningen lot de hen bare være for seg selv. Mistenker noe autisme, men det ble aldri bekreftet.

Da hadde det blitt konsekvenser , noen ting er ikke diskuterbart 

Anonymkode: a6cce...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bromance skrev (7 timer siden):

Bare tull at dugnaden på skolen er obligatorisk.  Hva skal de gjøre liksom med foreldre som reiser bort med barna og som ikke leverer den jæ..a kaka?

Skjer absolutt ingenting.

Jeg håper man utestenger de fra fekd leirskole , her går de pengene de får inn når de er ansvarlig i 4.klasse til leirskole.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mye læring i det, jo.

Anonymkode: 4dca1...39f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skjønner ikke greia med at skolen skal drive å stelle i stand barnetog hvert år. Sønnen min hater å gå i tjukt fintøy midt i solsteiken. Det skjønner jeg godt, så jeg har latt ham slippe de gangene han har sagt at han ikke vil gå. Dette har kontaktlærer tatt opp ved foreldremøter etter 17. mai de siste årene og sagt ikke er greit, og at det er obligatorisk. Jeg sier alltid at det ikke skjer noe læring der, og at sønnen min derfor ikke skal trenge å gå hvis han ikke vil. I år har lærer sagt at hun vil sende bekymringsmelding dersom han ikke møter opp. Kan hun gjøre det? Jeg har vært i kontakt med barnevernet før og trenger virkelig ikke mer styr med det.

Anonymkode: 22236...d65

Kanskje det er en grunn til at kontaktlæreren ønsker se din sønn i barnetoget på Grunnlovsdagen siden du "har vært i kontakt med barnevernet før og trenger virkelig ikke mer styr med det."
Kanskje du har glemt noen verdier i landet du er så heldig å bo i? 
Heier på kontaktlæreren, basert på innhold i posten. 

Vet dette tar fyr, men se dere i speilet - troll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg håper man utestenger de fra fekd leirskole , her går de pengene de får inn når de er ansvarlig i 4.klasse til leirskole.

Okay?? Du håper at barn blir utestengt. Ikke rart at det er så mye mobbing på skolene når vi har foreldre med slike holdninger. Og nei, det skjer ikke. Angående sparing inn til klasser så er det alltid noen som er "gratispassasjerer". Leirskole er også temmelig kjedelige greier, var bedre før i tiden når det var ordentlige klasseturer, til utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god egenskap å ha omtanke for fellesskapet. Det blir et veldig stusselig barnetog hvis alle dropper det fordi det er litt kjedelig. Det varer ikke så lenge, og barna har ikke akkurat vondt av å gå den lille strekka. Hvis klærne er for varme til å gå i tog med, da er de vel også for varme til å leke og gjøre aktiviteter med. Så da er det kanskje lurt å ha lettere pentøy generelt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lærer misforstår fullstendig meldeplikten hvis hun tror det er greit å melde til barnevernet pga et barn som ikke deltar i 17. mai-tog.

Anonymkode: 455a5...edb

Det er selvsagt mye mer enn det TS skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (7 timer siden):

Okay?? Du håper at barn blir utestengt. Ikke rart at det er så mye mobbing på skolene når vi har foreldre med slike holdninger. Og nei, det skjer ikke. Angående sparing inn til klasser så er det alltid noen som er "gratispassasjerer". Leirskole er også temmelig kjedelige greier, var bedre før i tiden når det var ordentlige klasseturer, til utlandet. 

Jeg inkluderer alltid så nei mobbing finner du ikke her men ja jeg er lei av de foreldrene som aldri stiller opp men likevel forventer at barna skal få bli med  på det samme uten å gjøre en dritt. Leirskole er kjempegøy, kanskje du burde flytte ut av Norge om alt er så kjipt her?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn likte jeg ikke å gå i tog. Det var en pine for meg og etter hvert droppet jeg det. Tror i ettertid at det var mitt hat til dress. Jeg har siden barndommen likt å klæ megi kjoler. Var så missunnleg  på jentene som hadde på fineste kjoler.

Anonymkode: 31818...38c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Uansett ikke meldegrunn. 

Anonymkode: 987aa...4e3

Ikke 17.mai-togfravær og holdning "guttungen gjør som han vil på en fridag og det støtter jeg ham i" nei, så nettopp, hvis skolen har hatt samtaler med en forelder og sier de kanskje vil varsle barnevernet, og ts oppriktig tror det er på grunn av 17.mai ene og alene, da ligger det jo mer bak ts ikke forstår eller bryr seg om. 

Anonymkode: 35e43...d72

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke 17.mai-togfravær og holdning "guttungen gjør som han vil på en fridag og det støtter jeg ham i" nei, så nettopp, hvis skolen har hatt samtaler med en forelder og sier de kanskje vil varsle barnevernet, og ts oppriktig tror det er på grunn av 17.mai ene og alene, da ligger det jo mer bak ts ikke forstår eller bryr seg om. 

Dette er jo bare en ren og skjær konspirasjonsteori. Du lager påstander med "hvis" og "kanskje", og lager sannheter ut av dem. I virkeligheten vet du ingenting. Det finnes mange sprø lærere, helsesøstre, barnehageansatte og andre som truer med barnevernet i helt meningsløse settinger. 

Anonymkode: 4abf4...60c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten du skriver på er mer urovekkende enn at barnet ikke skal gå i tog. Det oser fiendtlighet lang vei, og det gjør deg ikke til noe godt forbilde for ditt barn. 

Jeg er lærer. Jeg går i tog med min klasse, uten å få betalt for det. Det er en av alle de frivillige oppgavene vi lærere gjør. Ingen hadde halshugd meg om jeg lot være, da hadde jeg gitt jobben til foreldrekontakten. Jeg har sagt til mine elever at jeg håper de kommer, men de skal jo selvsagt ikke ha fravær. Det er en rød dag. Tog er frivillig, og det har det alltid vært her.

Mitt yngste barn skal gå i tog med sin klasse. Mitt mellomste ønsker ikke, og går dermed ikke. Mitt eldste er russ, og skal gå i flere tog. 

Anonymkode: 9b716...3f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ikke ungene noe valg. Viktig å markere denne dagen, å det gjør man blant annet med å gå i tog 🇳🇴

Har man barn med utfordringer er det noe helt annet. Jeg er mamma til 3, der ene har autisme. Liker ikke uforutsigbarhet, for mye folk eller lyder. Her forklarer vi han i detalj hva som skal skje, får tilbud om ørepropper og han slipper å ha på seg bunad/dress. Noen ganger har det gått fint, andre ganger har vi gått der i fra. Men ser at siste årene har det gått bedre og bedre. 

Anonymkode: 52f37...e04

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det ikke er læring i å gå i tog 17. mai er for øvrig bare tull. Tror du læring kun handler om verb og gangetabellen? Den sosiale læringen, det grunnleggende sosiale fellesskapet man er en del av, det skjer jo hele tiden. Spør du meg er det mye viktigere enn mange av de faglige målene man har i skolens læreplan. 

Anonymkode: 9b716...3f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance

Jeg inkluderer alltid så nei mobbing finner du ikke her men ja jeg er lei av de foreldrene som aldri stiller opp men likevel forventer at barna skal få bli med  på det samme uten å gjøre en dritt. Leirskole er kjempegøy, kanskje du burde flytte ut av Norge om alt er så kjipt her?

Nei du inkluderer ikke når du håper at barn blir utestengt. Barna har ingen skyld i at foreldre ikke stiller opp på ting. Men likevel så ønsker du å utestenge dem. Utestenging er mobbing, og du ønsker å utestenge noen (barn) for oppførselen til noen andre (voksne). Det blir så innmari feil. Hadde forstått det bedre hvis dette var barn som hadde terrorisert klassemiljøet og gjort det utrygt for de andre barna som skal på tur. 

Problemet ditt (og mange andres) er å forstå at det du syns er gøy,  ikke nødvendigvis er så gøy for alle andre. Leirskole har stort sett kjedelige aktiviteter sånn jeg ser det.

Leirskole fungerer sikkert veldig fint for de barn som har sine venneklikker, men samtidig så forsterker de utenforskapet for de barna som blir mobbet og / eller har få / ingen venner.

Se der ja, der har vi det igjen. Med en gang noen kritiserer nasjonalsjåvinismen så kommer det enkle forslaget om å flytte utenlands. Nei, jeg har ikke sagt at alt er så kjipt her. Jeg har sagt at skolen ikke kan kreve at man stiller i 17.mai toget. Så kom du med et ønske om å utestenge barn fra leirskole. Så får du svar tilbake om at de kommer ikke til å skje. Dugnad for fellesskapet er helt frivillig, derfor kommer det ikke til å skje. Da jeg var i den alderen så arrangerte jeg og et par venner lotteri til inntekt for klassens skoletur, vi fikk inn flere tusen kroner, det ble selvsagt delt på hele klassekassa ,ikke bare vi som arrangerte lotteriet. Hvis det er så fælt å sponse andre barn så får du nesten bare selv la være å putte inn penger i fellesskassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og her går pengene til skolekorpset (selv om det er 5. klasse som arrangerer). Ingen av mine har noen gang vist interesse for korps, og man må dessuten ha eldre søsken i korpset eller foreldre som kan spille og være lærer på et eller flere instrumenter for i det hele tatt å komme i betraktning. Så akkurat den dugnaden har jeg droppet uten dårlig samvittighet. Hadde pengene gått til klassen skulle jeg gjerne ha bakt 100 kaker og stått i kiosk hele dagen.

Anonymkode: 17f8c...f0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt,brukerforfølgelse,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte nok våres foreldre også, dagen før dagen.

Anonymkode: 5251e...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmajunga skrev (På 16.5.2024 den 9.05):

Oj.

Hva vil du lære opp sønnen din til å bli da? 

Hva legger du egentlig i ordet borger? For meg handler det om å forstå samfunnet rundt seg, både i forhold til historie, kultur og respekt for andre, og kunne ta egne gode valg basert på dette. Det handler om å være et godt medmenneske. Hvordan vil du at sønnen din skal være? 

Skal sikkert bli uføretrygdet som mor. 

Anonymkode: c1edb...ab7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...