AnonymBruker Skrevet 16. mai #41 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men folkemengden var helt ok å plukke russekort i? Jeg forstår meg ikke på foreldre som aldri forventer noe som helst av ungene sine, men lar de velge det de vil mest. Selvfølgelig vil poden heller plukke russekort enn å gå i tog. Det vil jo alle barna. Anonymkode: 921dd...f9e Russekort ble plukket bak toget, da var folkemengden borte😄 Vi setter krav til våre barn, men en skal ikke være urimelig og bruke tvang - da oppnår du ingenting. Anonymkode: 30df1...6f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #42 Del Skrevet 16. mai Maleficenta skrev (6 minutter siden): Da jeg gikk på skolen var lærerne med i toget Det var så mye kjekkere tog da lærerene var med. Det var sang og god stemning. Foreldrene fikk se på. Nå går foreldrene i tog med barna. Ingen sang. Foreldrene går å skravler, mens barna sleper på flagget sitt. Anonymkode: 648e8...356 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 16. mai #43 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var så mye kjekkere tog da lærerene var med. Det var sang og god stemning. Foreldrene fikk se på. Nå går foreldrene i tog med barna. Ingen sang. Foreldrene går å skravler, mens barna sleper på flagget sitt. Anonymkode: 648e8...356 Korpset spiller da.. Tragisk at det ikke er sang. Jeg husker vi øvde på det 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MildeMarie Skrevet 16. mai #44 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke greia med at skolen skal drive å stelle i stand barnetog hvert år. Sønnen min hater å gå i tjukt fintøy midt i solsteiken. Det skjønner jeg godt, så jeg har latt ham slippe de gangene han har sagt at han ikke vil gå. Dette har kontaktlærer tatt opp ved foreldremøter etter 17. mai de siste årene og sagt ikke er greit, og at det er obligatorisk. Jeg sier alltid at det ikke skjer noe læring der, og at sønnen min derfor ikke skal trenge å gå hvis han ikke vil. I år har lærer sagt at hun vil sende bekymringsmelding dersom han ikke møter opp. Kan hun gjøre det? Jeg har vært i kontakt med barnevernet før og trenger virkelig ikke mer styr med det. Anonymkode: 22236...d65 Hvis holdningen er at det ikke ligger noe læring i å bidra til et felles mål og delta i vanlige aktiviteter i samfunnet, og at alt man ikke «må» er det greit å slippe, så skjønner jeg at læreren blir bekymret for hvordan barnet lærer å håndtere livet. Om det holder til bekymringsmelding kommer vel an på hvilke andre lignende situasjoner gutten har fått la være å delta / bidra i. Håper du lærer gutten at det er greit å delta / bidra til ting man ikke tvinges til. På vgs er alt frivillig. Ungene som fikk slippe ting de ikke likte, skjønner ikke hvordan manøvrere forventninger som ikke er tvang. De bruker mye lengre tid på å få utdannelse og jobb. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #45 Del Skrevet 16. mai Veldig spesielt å droppe 17. mai, det er jo et høydepunkt for de aller fleste barn. Anonymkode: 244e8...018 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #46 Del Skrevet 16. mai Det høres helt bakvendt ut å feire Norges Grunnlov, for så ikke følge den på dagen. For å si det enkelt; Barn har rett til å si sin mening, og den skal vektlegges. 17. mai er en fridag, alle barn har rett til hvile, fritid og lek. "Den 1. oktober 2003 ble FNs barnekonvensjon, sammen med konvensjonens to første tilleggsprotokoller, inkorporert i norsk lov gjennom menneskerettsloven." (Regjeringen) Det er ikke alle som har en kultur for å feire 17. mai, og selv om de bor i landet, så kan ikke det påtvinges de fordi x antall prosenter av den norske befolkningen gjør det. (Usikker på om det i det hele tatt er flertallet av nordmenn som feirer 17.mai!) Hos meg feires det å bo i et "fritt land med gode rettigheter" ved å være ute i den frie norske naturen og gjøre akkurat hva vi vil på en fridag. Anonymkode: c929b...268 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 16. mai #47 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke greia med at skolen skal drive å stelle i stand barnetog hvert år. Sønnen min hater å gå i tjukt fintøy midt i solsteiken. Det skjønner jeg godt, så jeg har latt ham slippe de gangene han har sagt at han ikke vil gå. Dette har kontaktlærer tatt opp ved foreldremøter etter 17. mai de siste årene og sagt ikke er greit, og at det er obligatorisk. Jeg sier alltid at det ikke skjer noe læring der, og at sønnen min derfor ikke skal trenge å gå hvis han ikke vil. I år har lærer sagt at hun vil sende bekymringsmelding dersom han ikke møter opp. Kan hun gjøre det? Jeg har vært i kontakt med barnevernet før og trenger virkelig ikke mer styr med det. Anonymkode: 22236...d65 Hvor gammel er barnet ditt ts? Oh du er klar over at ditt barn vil få dine holdninger til 17 mai? At du kan gjøre denne dagen og toget til noe koselig og fint. Stå og heie og smile og ar barnet ditt blir med SIN klasse i toget. Her trur jeg der er mer DEG som ikke gidder 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #48 Del Skrevet 16. mai Om læreren trussler med bekymringsmld til bvt er det noe mer bak. Viss ikke, driter læreren seg ut. Anonymkode: a88ad...154 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #49 Del Skrevet 16. mai Er vel ikke barnetoget 17.mai som er avgjørende for at lærer melder til barnevernet her, tenker jeg. Barnet har vel en penere skjorte og en penere shorts som kan brukes? Anonymkode: c5d31...499 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 16. mai #50 Del Skrevet 16. mai 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres helt bakvendt ut å feire Norges Grunnlov, for så ikke følge den på dagen. For å si det enkelt; Barn har rett til å si sin mening, og den skal vektlegges. 17. mai er en fridag, alle barn har rett til hvile, fritid og lek. "Den 1. oktober 2003 ble FNs barnekonvensjon, sammen med konvensjonens to første tilleggsprotokoller, inkorporert i norsk lov gjennom menneskerettsloven." (Regjeringen) Det er ikke alle som har en kultur for å feire 17. mai, og selv om de bor i landet, så kan ikke det påtvinges de fordi x antall prosenter av den norske befolkningen gjør det. (Usikker på om det i det hele tatt er flertallet av nordmenn som feirer 17.mai!) Hos meg feires det å bo i et "fritt land med gode rettigheter" ved å være ute i den frie norske naturen og gjøre akkurat hva vi vil på en fridag. Anonymkode: c929b...268 Hva mener du er brudd på grunnloven med feiring av 17. mai? At barn ikke får gjøre akkurat som de vil eller at barn ikke får gjøre akkurat som de vil på en fridag? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #51 Del Skrevet 16. mai Ebbeliten skrev (53 minutter siden): Hvis du regner 18-åringer som barn så har du rett i at barn har stemmerett. Nei, barns meninger skal høres, dette er ikke 60-70 tallet der de bare skulle sees, slitt å vær så gammeldags, skjerp deg Anonymkode: cc1a7...ee3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #52 Del Skrevet 16. mai Selvfølgelig sender ingen bekymringsmelding bare fordi noen ikke går i 17.mai tog. Men det er typisk at veldig mange foreldre lager seg egne historier for hvorfor noen sender en bekymringsmelding på dem. Anonymkode: a37ce...32c 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #53 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det høres helt bakvendt ut å feire Norges Grunnlov, for så ikke følge den på dagen. For å si det enkelt; Barn har rett til å si sin mening, og den skal vektlegges. 17. mai er en fridag, alle barn har rett til hvile, fritid og lek. "Den 1. oktober 2003 ble FNs barnekonvensjon, sammen med konvensjonens to første tilleggsprotokoller, inkorporert i norsk lov gjennom menneskerettsloven." (Regjeringen) Det er ikke alle som har en kultur for å feire 17. mai, og selv om de bor i landet, så kan ikke det påtvinges de fordi x antall prosenter av den norske befolkningen gjør det. (Usikker på om det i det hele tatt er flertallet av nordmenn som feirer 17.mai!) Hos meg feires det å bo i et "fritt land med gode rettigheter" ved å være ute i den frie norske naturen og gjøre akkurat hva vi vil på en fridag. Anonymkode: c929b...268 Så du tar ikke skikken dit du kommer? Vitner mer om arroganse og mangel på universell folkeskikk i såfall Anonymkode: 88ca6...fe8 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #54 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, barns meninger skal høres, dette er ikke 60-70 tallet der de bare skulle sees, slitt å vær så gammeldags, skjerp deg Anonymkode: cc1a7...ee3 Det er forskjell på å høre et barns mening, og å bare la det gjøre akkurat hva det vil. Anonymkode: 88ca6...fe8 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #55 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig sender ingen bekymringsmelding bare fordi noen ikke går i 17.mai tog. Men det er typisk at veldig mange foreldre lager seg egne historier for hvorfor noen sender en bekymringmelding på dem. Anonymkode: a37ce...32c På samme måte som det finnes foreldre som lager seg egne historier om hvordan ting er, så finnes det lærere som er like irrasjonelle i sin lærergjerning. Jeg jobber i barnevernstjenesten og jeg lover det - det kommer inn mange bekymringsmeldinger fra lærere som heeeeelt på viddene. Anonymkode: 232da...a27 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmajunga Skrevet 16. mai #56 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det høres helt bakvendt ut å feire Norges Grunnlov, for så ikke følge den på dagen. For å si det enkelt; Barn har rett til å si sin mening, og den skal vektlegges. 17. mai er en fridag, alle barn har rett til hvile, fritid og lek. "Den 1. oktober 2003 ble FNs barnekonvensjon, sammen med konvensjonens to første tilleggsprotokoller, inkorporert i norsk lov gjennom menneskerettsloven." (Regjeringen) Det er ikke alle som har en kultur for å feire 17. mai, og selv om de bor i landet, så kan ikke det påtvinges de fordi x antall prosenter av den norske befolkningen gjør det. (Usikker på om det i det hele tatt er flertallet av nordmenn som feirer 17.mai!) Hos meg feires det å bo i et "fritt land med gode rettigheter" ved å være ute i den frie norske naturen og gjøre akkurat hva vi vil på en fridag. Anonymkode: c929b...268 Barna har rett til å si sin mening og skal absolutt høres og tas på alvor, men det er fullt mulig å både gå i tog, leke og hvile på samme dag. I tillegg til at barna skal få være barn skal de også læres opp i samfunnet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmajunga Skrevet 16. mai #57 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På samme måte som det finnes foreldre som lager seg egne historier om hvordan ting er, så finnes det lærere som er like irrasjonelle i sin lærergjerning. Jeg jobber i barnevernstjenesten og jeg lover det - det kommer inn mange bekymringsmeldinger fra lærere som heeeeelt på viddene. Anonymkode: 232da...a27 Dette er jo helt ut på kanten av tråden, men er ikke dette utrolig uprofesjonelt av deg? Å kaste en yrkesgruppe under bussen sånn? Dersom dere har et problem med lærere og bekymringsmeldinger så får dere lære de opp. Ikke sitte her og spre rykter. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #58 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ingen interesse av lære sønnen min opp til å være "borger". Jeg holder mine meninger om 17. mai for meg selv, og lar de ikke påvirke sønnen min sitt valg, men selv altså syns jeg hele feiringa er stusselig. Jeg lar oppfordrer han alltid til å bli med på andre arrangementer. Han får nok av kulturforståelse i jula og påska, og fellesskap når det er dugnad. TS Anonymkode: 22236...d65 jul og påske handler om religion, ikke kultur.. Anonymkode: cd05e...f33 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #59 Del Skrevet 16. mai 1 minutt siden, AnonymBruker said: jul og påske handler om religion, ikke kultur.. Anonymkode: cd05e...f33 Religion er kultur. Man får religion fra foreldrene akkurat som kulturen. Jeg er ikke religiøs selv, så kanskje det er lettere for meg å se. Anonymkode: 22236...d65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 16. mai #60 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke greia med at skolen skal drive å stelle i stand barnetog hvert år. Sønnen min hater å gå i tjukt fintøy midt i solsteiken. Det skjønner jeg godt, så jeg har latt ham slippe de gangene han har sagt at han ikke vil gå. Dette har kontaktlærer tatt opp ved foreldremøter etter 17. mai de siste årene og sagt ikke er greit, og at det er obligatorisk. Jeg sier alltid at det ikke skjer noe læring der, og at sønnen min derfor ikke skal trenge å gå hvis han ikke vil. I år har lærer sagt at hun vil sende bekymringsmelding dersom han ikke møter opp. Kan hun gjøre det? Jeg har vært i kontakt med barnevernet før og trenger virkelig ikke mer styr med det. Anonymkode: 22236...d65 Nei, det er ikke obligatorisk og skolen kan ikke kreve det. Tidligere opplevdes det nok som mer obligatorisk, men i senere år har det blitt mer og mer vanlig at noen barn tar fri og drar bort når 17.mai kommer i forbindelse med langhelg. Men når det er sagt, så kan nok din negative holdning til 17.mai smitte over på sønnen din her. Du sier at du ikke skjønner vitsen med at skolene arrangerer barnetog år etter år, og skjønner at sønnen din ikke vil gå i tykt fintøy. Barnetog er f.y.i. en lang tradisjon i Norge som alle barn i hele Norge er med på, ikke noe din sønns skole har funnet på. Pentøy trenger heller ikke være varmt så lenge det ikke er bunad, som er i ull. Og det er alltid mange barn som synes det er kjedelig og langt å gå i tog, men de går likevel. Så jeg synes dine argumenter for å slippe toget er for dårlige. Hadde sønnen din hatt sosial angst slik at det det var en tøff psykisk påkjenning for han å gå i tog, ja da hadde jeg skjønt det, og læreren også. Men når argumentet bare er at det er kjedelig å gå i tog og pynte seg, skjønner jeg at læreren blir litt provosert, men det er ikke noe hen kan tvinge dere til og det er ikke grunn til å sende bekymringsmelding. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå