Gå til innhold

Kan skolen virkelig kreve at barnet skal gå i 17. mai-tog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke greia med at skolen skal drive å stelle i stand barnetog hvert år. Sønnen min hater å gå i tjukt fintøy midt i solsteiken. Det skjønner jeg godt, så jeg har latt ham slippe de gangene han har sagt at han ikke vil gå. Dette har kontaktlærer tatt opp ved foreldremøter etter 17. mai de siste årene og sagt ikke er greit, og at det er obligatorisk. Jeg sier alltid at det ikke skjer noe læring der, og at sønnen min derfor ikke skal trenge å gå hvis han ikke vil. I år har lærer sagt at hun vil sende bekymringsmelding dersom han ikke møter opp. Kan hun gjøre det? Jeg har vært i kontakt med barnevernet før og trenger virkelig ikke mer styr med det.

Anonymkode: 22236...d65

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er da en rød dag.

Anonymkode: d59cf...bf1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje barnevernet har viktigere ting å jobbe med.

Anonymkode: d392f...7f7

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har venner som har barn med autisme som overhode ikke fungerer i en slik setting, for dem er det helt innafor å droppe dette - men for normalt fungerende barn bør forledrene gjøre en innsats for å markere dagen, et er tross alt en grunn for at denne dagener viktig å feire. 

Anonymkode: cd05e...f33

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner ikke greia med at skolen skal drive å stelle i stand barnetog hvert år. Sønnen min hater å gå i tjukt fintøy midt i solsteiken. Det skjønner jeg godt, så jeg har latt ham slippe de gangene han har sagt at han ikke vil gå. Dette har kontaktlærer tatt opp ved foreldremøter etter 17. mai de siste årene og sagt ikke er greit, og at det er obligatorisk. Jeg sier alltid at det ikke skjer noe læring der, og at sønnen min derfor ikke skal trenge å gå hvis han ikke vil. I år har lærer sagt at hun vil sende bekymringsmelding dersom han ikke møter opp. Kan hun gjøre det? Jeg har vært i kontakt med barnevernet før og trenger virkelig ikke mer styr med det.

Regner med det er flere ting din sønn ikke møter opp på. En lærer sender ikke bekymringsmelding på grunn av 17. Mai tog. 

Anonymkode: 648e8...356

• Liker 28
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på barneskolen måtte vi gå i tog med klassen vår. Møtte vi ikke opp fikk vi ugyldig fravær. De truet med at vi heller kunne sitte i klasserommet med matteboka. Men lærere selv møtte aldri opp, var foreldre i FAU som sto for alt sammen, min mor var med der. Skal ikke være noe krav å bli med hvis en absolutt ikke vil.. hvorfor er det en fridag for lærere og ikke elever?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg spurt læreren om hun tenker at fravær fra skoletog utløser meldeplikt. 

Om hun melder til bvtj er hun nødt til å ha mer å melde enn bare dette. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer misforstår fullstendig meldeplikten hvis hun tror det er greit å melde til barnevernet pga et barn som ikke deltar i 17. mai-tog.

Anonymkode: 455a5...edb

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen kan ikke kreve det nei. Send en melding til rektor hva læreren sier. 17.mai er en fridag, både for lærer og elev. Det er 190 skoledager i ett skoleår, 17. mai er ikke en av de.

Anonymkode: 9db5e...9da

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktignok en del år siden mine barn gikk i 17 Mai tog, men det var obligatorisk for alle klasser fra1-7 klasse. Elevene fikk en fridag enten før eller etter 17 Mai for å gjøre opp for programmet på 17 Mai.

Om det er klærne til bar et som gjør at han ikke vil gå i tog, så får du kjøpe inn lettere klær som han liker.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg har venner som har barn med autisme som overhode ikke fungerer i en slik setting, for dem er det helt innafor å droppe dette - men for normalt fungerende barn bør forledrene gjøre en innsats for å markere dagen, et er tross alt en grunn for at denne dagener viktig å feire. 

Anonymkode: cd05e...f33

Nå er riktignok jentungen på 13 under utredning for autisme, men har ikke gått i barnetog siden hun var 3 pga hun ikke takler folkemengden, uten at vi har hatt autismediagnosen å argumentere med. Markere dagen har vi alltid gjort, hjemme.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner med det er flere ting din sønn ikke møter opp på. En lærer sender ikke bekymringsmelding på grunn av 17. Mai tog. 

Anonymkode: 648e8...356

Overivrige lærere kan finne på det utroligste.

Anonymkode: 6c2ee...1d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Emmajunga said:

Så lenge barnet ditt har 190 andre skoledager dette året, kan ikke skolen kreve dette. Er det derimot lagt opp til en dag med lærere som organiserer og elevene istedenfor har fri en annen dag, er jeg mer usikker... Her er det hvertfall foreldre som arrangerer hele 17.mai. Lærerne har fri og er med egne familier. 

Samtidig så er det et poeng her fra læreren skal vedkommende kanskje ikke får frem på en god måten. Du sier det ikke er læring i 17.mai, det er feil. Ser du skolens læreplan er det masse som kan knyttes direkte til 17.mai. Skolen er opptatt av å utdanne hele mennesket, ikke bare fakta. Egentlig ikke fakta i det hele tatt, det har vi AI til. Medborgerskap, kritisk tenkning, respekt, kulturforståelse, delta i fellesskapet, det å takle å stå i noe ubehagelig er alle ting som passer for både skolen og 17.mai. Så selv om ikke skolen muligens kan kreve noe, synes jeg foreldre burde få barna med i toget - på barneskolen - selv om barna ikke vil. 

Jeg har ingen interesse av lære sønnen min opp til å være "borger". Jeg holder mine meninger om 17. mai for meg selv, og lar de ikke påvirke sønnen min sitt valg, men selv altså syns jeg hele feiringa er stusselig. Jeg lar oppfordrer han alltid til å bli med på andre arrangementer. Han får nok av kulturforståelse i jula og påska, og fellesskap når det er dugnad.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (12 minutter siden):

Hvis det er tøyet som hindrer sønnen din ifra å ha lyst til å gå i tog, bør du jo revurdere hva slags tøy du kler ham i.  Finn noe som han har lyst til å gå med. Det er innafor med pen blå shorts og hvit piqé med krage og en 17.maisløyfte f.eks.

Enig med denne. Hvis det er klærne som gjør det så må du finne noe annet han kan går i. Jeg er mor til en autist og kler henne opp i klær hun trives i slik at hun skal klare å være med på f eks. 17 mai tog.  

Anonymkode: dd40c...c97

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barn må lære at man av og til må gjøre ting man ikke har lyst til. 

Du er lærer bort veldig dårlige holdninger. Husk at dette barnet skal bli en voksen mann som skal fungere i samfunnet. Eller vil du helst ha ham som incel i kjellerne din?

Anonymkode: ca123...bb7

• Liker 34
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Barn må lære at man av og til må gjøre ting man ikke har lyst til

Du er lærer bort veldig dårlige holdninger. Husk at dette barnet skal bli en voksen mann som skal fungere i samfunnet. Eller vil du helst ha ham som incel i kjellerne din?

Anonymkode: ca123...bb7

Dette er så viktig!!! Virker som barn i dag skal gå igjennom livet uten noe form for motstand..

"Tjukke klær i solsteika" er virkelig ikke en unnskyldning for å droppe 17.mai toget.. finn frem en shorts da vel!

Anonymkode: c43d6...8fb

• Liker 43
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rød dag, så nei, det er ikke obligatorisk. Her har de sagt at de gjerne vil ha beskjed om hvem som ikke kommer. De kan ikke kreve det heller, men ønske. (Og det er jo litt dårlig gjort å ikke etterkomme det da.)

Anonymkode: 808f7...f0f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ingen interesse av lære sønnen min opp til å være "borger". Jeg holder mine meninger om 17. mai for meg selv, og lar de ikke påvirke sønnen min sitt valg, men selv altså syns jeg hele feiringa er stusselig. Jeg lar oppfordrer han alltid til å bli med på andre arrangementer. Han får nok av kulturforståelse i jula og påska, og fellesskap når det er dugnad.

TS

Du har ingen interesse av å lære sønnen din å være borger? Dette lukter av  konsoirasjonsteoretiker.

• Liker 35
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...