Gå til innhold

Wegovy erfaringer!!!

Tuva1230

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dere som startet nå i desember, hvordan føles det for dere nå? Antar dere går på laveste dose? 

Jeg startet for to uker siden men merker foreløpig ingen verdens ting. Har på ren vilje spist sunt og passe i julen, men savner veldig den drahjelpen jeg ble forespeilet... Er det lov å håpe på at effekten kommer ved opptrapping? Mister helt motet av de som skriver at de går ne 2 kg i uken fra start liksom.. 

Anonymkode: 683cf...c04

Jeg har akkurat startet (fredag). Jeg er litt kvalm og uggen. Og noe mindre matlyst, men ikke markant endring. Men jeg tenker ikke på mat absolutt hele tiden og det hjelper på. 

Så flink du er som har spist sunt i julen! 

Anonymkode: 715c8...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 9.15):

Gått på W i 2 mnd, ned 14 kg 👏🏼 

Går på dose 2 fortsatt. Neste pen skal økes. 
har ingen bivirkninger, litt kvalm for noen uker siden. Merker nå at sulten er litt tilbake, så jeg må øke neste gang. Har to doser igjen på pennen, håper det holder 😂 

har vært KJEMPE streng i matveien, stålkontroll på kalorier. Ligget på 1200-1500 kcal per dag. 

trener ikke noe, ennå. Gått ned 10 cm rundt livet. Dette er virkelig en gave fra vitenskapen til oss overvektige 🙏🏼👏🏼

Anonymkode: 3ce79...9aa

Hva i alle dager spiser du da? 1200-1500 kcal per dag er ikke mye. Jeg prøver å holde meg til 1500 kcal per dag, men endre flere ganger på rundt 2000. Tar gjerne i mot tips til gode middager uten for mange kalorier (uten mye grønnsaker da dette får meg til å kaste opp - traumer fra barndommen dessverre med foreldre som tvang det i meg til jeg kastet opp) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 18.00):

Jeg har brukt wegovy er par uker nå. Merket effekt 10 minutter etter første dose. Dag 1-3 er sålangt de med betydelig minst matlyst. De siste to dagene må jeg tenke meg om hva jeg spiser, men blir fortsatt mye fortere mett. Så de absolutt vanskeligste dagene nå er fortsatt helt overkommelig. Har ikke telt kalorier, men basert på årevis med kaloritelling tidligere, vil jeg anslå at jeg spiser mellom 12-1400 kalorier om dagen. Tenkte å veie meg i løpet av helga, har ventet litt for å være sikker på at det gir resultater 🌟

Anonymkode: ad1e4...273

Støtter denne! Jeg mister også en del av effekten de to siste dagen før ny dose. Men jeg har satt dosene mine slik at jeg da har fredag og lørdag hvor jeg kan unne meg litt ekstra, siden det er helg. Jeg setter dosen min lørdagskveld før jeg legger meg, så sover jeg gjennom de verste bivirkningene. Skjedd et par ganger at jeg våkner på natten med halsbrann, får hyppigere halsbrann på Wegovy. Hender også jeg våkner neste morgen litt småkvalm. Og jeg raper litt mer i løpet av dagen enn hva som er vanlig, men ikke så det er ubehagelig eller påvirker de rundt meg. Klarer å gjøre det diskre xD  Ellers er treg mage noe jeg opplever, men det er en velkommen bivirkning på mange måter etter å ha levd med en nervøs mage i mange år. 

Jeg startet på Wegovy midten av Juni 2024, men var en måneder jeg måtte slutte på Wegovy grunnet en operasjon jeg måtte gjennom. Så i deler av oktober og november gikk jeg uten. Jeg har gått ned 15kg, fra 103kg til 88kg. Jeg sleit lenge med den 90kg gropa, den har jeg slitt med i mange år. Jeg har prøvd mange slankekurer gjennom årene og det har alltid stagnert på 90kg, har ikke klart å komme under. Så dette er første gang på mange år at jeg er under 90kg. Jeg ser flere gå ned 15kg på 4 og 8 uker, det er veldig imponerende! Men så raskt funket det ikke på meg. Kanskje de beveger seg mer enn det jeg gjør, jeg beveger meg ganske lite sånn sett, men planen er jo å begynne å trene nå på sikt når foten blir bedre etter operasjonen. Jeg prøver å ligge på 1500-2000kcal per dag. I helgen (fredag/lørdag) hender det jeg overstiger det fordi jeg unner meg litt ekstra kaloriholdig mat og godis. Men ukedagene på Wegovy går ganske bra egt, selv om middagene blir ganske ensidige. Siden jeg teller kalorier så blir det til at jeg holder meg til det kjente, som oftest er Kylling og ris, noen ganger taco. Så tips om måltider dere andre spiser om dagen mottas med takk! :)

I dag starter jeg på trinn 4, altså 1.7. Jeg kjenner jeg gruer meg, hørt mange får sterke bivirkninger på det trinnet. Jeg håper jeg slipper det. Opplevde ikke store forskjeller i bivirkninger ved å trappe opp, annet at når jeg gikk opp til trinn 3 så fikk jeg kraftig diare den dagen, men ikke igjen siden da. 

Jeg ser jeg går ned i vekt, jeg ser kroppen min er mindre, men det er fortsatt langt igjen å gå. Jeg sliter med en veldig stor kulemage, så vekta legger seg så rart på kroppen min.. Giga-mage, og litt mindre andre steder. Kjenner håndtakene mine er betydelig mindre, der det var en kraftig håndfull før er det når bare noe jeg kan klype litt i. Ser også at manboobsa mine har gått ned, men de er fortsatt for store. Kulemagen min er den jeg føler minker saktest, jeg hadde håpet på bedre resultat på den. Gleder meg til jeg kan se ned og se at magen er litt flatere, når og om det skjer. 

Jeg leser at flere opplever tap av hår, det har ikke jeg opplevd, så langt *bank_i_bordet*. Men jeg går på B12 tilskudd, så kanskje det motvirke det litt.

Wegovy er en spennende reise! Den er helt klart verdt å prøve, om man har råd. Jeg vet at NAV dekker den i noen tilfeller, så jeg håper flere prøver å gå til NAV for hjelp med Wegovy, slik at det er noe som kan hjelpe alle og ikke bare de "rike". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gått ned 35 kg siden juni 24 🥳 

spiser mellom 1000-1200 kalorier om dagen. Sliter med å få i meg mat. Ligger på 0,75, klikker på pennen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ravnen_238 skrev (17 timer siden):

Støtter denne! Jeg mister også en del av effekten de to siste dagen før ny dose. Men jeg har satt dosene mine slik at jeg da har fredag og lørdag hvor jeg kan unne meg litt ekstra, siden det er helg. Jeg setter dosen min lørdagskveld før jeg legger meg, så sover jeg gjennom de verste bivirkningene. Skjedd et par ganger at jeg våkner på natten med halsbrann, får hyppigere halsbrann på Wegovy. Hender også jeg våkner neste morgen litt småkvalm. Og jeg raper litt mer i løpet av dagen enn hva som er vanlig, men ikke så det er ubehagelig eller påvirker de rundt meg. Klarer å gjøre det diskre xD  Ellers er treg mage noe jeg opplever, men det er en velkommen bivirkning på mange måter etter å ha levd med en nervøs mage i mange år. 

Jeg startet på Wegovy midten av Juni 2024, men var en måneder jeg måtte slutte på Wegovy grunnet en operasjon jeg måtte gjennom. Så i deler av oktober og november gikk jeg uten. Jeg har gått ned 15kg, fra 103kg til 88kg. Jeg sleit lenge med den 90kg gropa, den har jeg slitt med i mange år. Jeg har prøvd mange slankekurer gjennom årene og det har alltid stagnert på 90kg, har ikke klart å komme under. Så dette er første gang på mange år at jeg er under 90kg. Jeg ser flere gå ned 15kg på 4 og 8 uker, det er veldig imponerende! Men så raskt funket det ikke på meg. Kanskje de beveger seg mer enn det jeg gjør, jeg beveger meg ganske lite sånn sett, men planen er jo å begynne å trene nå på sikt når foten blir bedre etter operasjonen. Jeg prøver å ligge på 1500-2000kcal per dag. I helgen (fredag/lørdag) hender det jeg overstiger det fordi jeg unner meg litt ekstra kaloriholdig mat og godis. Men ukedagene på Wegovy går ganske bra egt, selv om middagene blir ganske ensidige. Siden jeg teller kalorier så blir det til at jeg holder meg til det kjente, som oftest er Kylling og ris, noen ganger taco. Så tips om måltider dere andre spiser om dagen mottas med takk! :)

I dag starter jeg på trinn 4, altså 1.7. Jeg kjenner jeg gruer meg, hørt mange får sterke bivirkninger på det trinnet. Jeg håper jeg slipper det. Opplevde ikke store forskjeller i bivirkninger ved å trappe opp, annet at når jeg gikk opp til trinn 3 så fikk jeg kraftig diare den dagen, men ikke igjen siden da. 

Jeg ser jeg går ned i vekt, jeg ser kroppen min er mindre, men det er fortsatt langt igjen å gå. Jeg sliter med en veldig stor kulemage, så vekta legger seg så rart på kroppen min.. Giga-mage, og litt mindre andre steder. Kjenner håndtakene mine er betydelig mindre, der det var en kraftig håndfull før er det når bare noe jeg kan klype litt i. Ser også at manboobsa mine har gått ned, men de er fortsatt for store. Kulemagen min er den jeg føler minker saktest, jeg hadde håpet på bedre resultat på den. Gleder meg til jeg kan se ned og se at magen er litt flatere, når og om det skjer. 

Jeg leser at flere opplever tap av hår, det har ikke jeg opplevd, så langt *bank_i_bordet*. Men jeg går på B12 tilskudd, så kanskje det motvirke det litt.

Wegovy er en spennende reise! Den er helt klart verdt å prøve, om man har råd. Jeg vet at NAV dekker den i noen tilfeller, så jeg håper flere prøver å gå til NAV for hjelp med Wegovy, slik at det er noe som kan hjelpe alle og ikke bare de "rike". 

Da har du gjort en kjempejobb! Som med all vektnedgang er det vel minst like lurt å bruke god tid, som å gjøre det i superfart. Jeg tar den fredag morgen, for å komme over både fredag og lørdag med minst mulig matlyst, så der gjør vi det helt ulikt😂🙂 Jeg mistet mye hår en annen gang jeg gikk ned i vekt (uten medisiner), så jeg vil tro det handler mye om kroppens måte å håndtere kaloriunderskudd? Uten å være noen ekspert såklart ;) hvis du har brukt god tid på dine kg, så hjelper nok det på hårtap også 💪🏻

Anonymkode: ad1e4...273

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Gått ned 35 kg siden juni 24 🥳 

spiser mellom 1000-1200 kalorier om dagen. Sliter med å få i meg mat. Ligger på 0,75, klikker på pennen. 

Samme med meg! 28 kg her da, siden mai. Normalvektig. Samme dose som du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 18.12):

Hvor lite mat spiser man når man går på Wegovy? 

Har ei venninne som går på det no. Hun var på middag til meg i går og hun spurte 3 munnfull med kalkun og potet og så var hun mett. Jeg spurte om hun hadde spist før hun kom. Men det var 5 timer siden sist hun hadde spist. Skjønner jo at man går ned med så lite mat, men  er det bra?  Regner med at hun begynner å spise mer når hun kutter ut Wegovy 

Anonymkode: ea708...3e1

Det er ganske normalt. Kanskje ikk hver dag, men ofte blir man småspist. Vil tro hun har god effkt av medisinen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

3.uken på Wegovy på laveste dose. Kvalmen er der hele tiden. Så jeg tenker jeg holder meg på laveste en stund til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tatt den midterste dosen i 4 uker nå, og er sååå trøtt, småkvalm og ganske sliten. Tenker å ta en pause og se om jeg kan beholde de gode vanene uten wegovy. :) 

Anonymkode: 65c37...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tatt den midterste dosen i 4 uker nå, og er sååå trøtt, småkvalm og ganske sliten. Tenker å ta en pause og se om jeg kan beholde de gode vanene uten wegovy. :) 

Jeg er også veldig sliten. Jeg tenkte ikke på at det kunne være en sammenheng med sprøytene. Men godt å ha en forklaring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

3.uken på Wegovy på laveste dose. Kvalmen er der hele tiden. Så jeg tenker jeg holder meg på laveste en stund til. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er også veldig sliten. Jeg tenkte ikke på at det kunne være en sammenheng med sprøytene. Men godt å ha en forklaring! 

Jeg skrive til dere samlet. Jeg hadde også problemene dere nevner her de første dagene, så da ringte jeg til fastlegen min. Hun sa at det var veldig viktig å drikke mye vann, mye mer enn du trodde du trengte og mer enn du orket. Så da gjorde jeg det. Jeg drakk 6-8 liter med vann om dagen, jeg tvang det i meg. Gjorde dette den første måneden jeg gikk på Wegovy, og etter det så gikk vannbehovet gradvis nedover. Nå drikker jeg 2-3 liter vann om dagen, i tillegg til lett brus og sånt da selvsagt. Bare et tips til dere, om dere har prøvd alt annet så skadet det ikke å prøve litt mer vann. Lykke til videre🍀

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ravnen_238 skrev (17 minutter siden):

Jeg skrive til dere samlet. Jeg hadde også problemene dere nevner her de første dagene, så da ringte jeg til fastlegen min. Hun sa at det var veldig viktig å drikke mye vann, mye mer enn du trodde du trengte og mer enn du orket. Så da gjorde jeg det. Jeg drakk 6-8 liter med vann om dagen, jeg tvang det i meg. Gjorde dette den første måneden jeg gikk på Wegovy, og etter det så gikk vannbehovet gradvis nedover. Nå drikker jeg 2-3 liter vann om dagen, i tillegg til lett brus og sånt da selvsagt. Bare et tips til dere, om dere har prøvd alt annet så skadet det ikke å prøve litt mer vann. Lykke til videre🍀

Takk for tipset! Jeg er dårlig på å drikke vann, så dette vil være et godt tips for meg! Jeg sitter med et vannglass i hånden nå 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ravnen_238 skrev (På 16.1.2025 den 19.57):

Jeg vil bare si takk igjen!! Etter å ha drukket mye vann siste 3 dagene så er jeg mindre trøtt og kvalm. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Blir ikke livet litt kjedelig på denne medisinen. Man får så lite matlyst og kvalme, synes det høres helt grusomt ut 

Anonymkode: 3bb7f...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Blir ikke livet litt kjedelig på denne medisinen. Man får så lite matlyst og kvalme, synes det høres helt grusomt ut 

Anonymkode: 3bb7f...dd5

Samtidig slipper jeg «jaget» etter mat hele tiden. Og tar meg heller tiden til å lage god og sunn mat som jeg faktisk nyter! Og gleder meg over at kroppen min orker mer for hver dag. Det er verdt det! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sulten kommer tilbake 100 ganger sterkere når du slutter. Hvis du ikke klarte å kjempe mot sult-demonene før sprøyta klarer du det ihvertfall ikke når de demonene kommer tilbake  100 ganger sterkere etter sprøyteslutt. Ingen leger går med på å la sprøyta blir din permanente venn, de setter stopper for resepten eventuelt. 

Anonymkode: 4b82f...91c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen leger går med på å la sprøyta blir din permanente venn, de setter stopper for resepten eventuelt. 

Det vet du ikke så det er jo helt i det blå å påstå!

Anonymkode: 75001...fc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sulten kommer tilbake 100 ganger sterkere når du slutter. Hvis du ikke klarte å kjempe mot sult-demonene før sprøyta klarer du det ihvertfall ikke når de demonene kommer tilbake  100 ganger sterkere etter sprøyteslutt. Ingen leger går med på å la sprøyta blir din permanente venn, de setter stopper for resepten eventuelt. 

Sulten kommer ja, derfor leger sier dette er en medisin man gjerne står på i åresvis eller resten av livet. Så at de setter en stopper for resepten er bare tull.

Anonymkode: c2ba1...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wegovy er ikke ansett som en kur, mange av oss må bruke denne medisinen i mange år, noen sikkert resten av livet. Har man ikke en lege som vil sette seg ordentlig inn i bruken av den, så bytt lege. Man slutter ikke med blodtrykksmedisin når blodtrykket blir normalisert, det samme med Wegovy når vekten blir innen normal bmi. Årsakene til overvekt er komplekse, det handler om mye mer enn å ikke klare å la være å si nei.

Anonymkode: 2360c...487

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 15.07):

Det vet du ikke så det er jo helt i det blå å påstå!

Anonymkode: 75001...fc0

Jeg vet fordi legen sluttet å gi meg resept når vektmålet var oppnådd. Hva skal du argumentere  med nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...