Gå til innhold

Wegovy erfaringer!!!

Tuva1230

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
MaggaBente skrev (På 16.5.2024 den 14.09):

Startet på wegovy i November med startvekt 111 kg/165 cm (KMI 40,8). Fikk fra første dose mindre trang til snop og ble mett mye raskere. Etter at jeg begynte med wegovy har jeg passet på å drikke ca 2 liter om dagen for å holde magen i gang. Ingen bivirkninger annet enn vekttap😁 Er nå på 95 kg og håper på -15 kg til. 

Alle har jo sine årsaker til overvekt, men for min del så har det nok vært usunn kveldsspising og snop/godteri + at jeg nok spiste mer enn hva jeg trengte og mindre aktiv enn jeg burde. Så før jeg begynte på wegovy i November så startet jeg å trene i September med faste 3x/uka (vekta rikket seg ikke på disse 2 mnd og det kan være ganske demotiverende å være "flink" å trene og samtidig ikke merke nada!). Kondisjonen ble i d minste bedre, men når jeg startet med wegovy så kom vektnedgangen også, og det er nydelig å trene og kjenne at det blir lettere både fysisk og psykisk🙏 

Jeg har valgt å trappe opp i eget tempo, så første dosen sto jeg på i 4 uker, andre dosen i 8 uker og nå er jeg på 3 dosen og vurderer stadig å øke til nest høyeste på grunn av mer snop/godteri sug og mer matlyst. Begge deler kontrollerer jeg greit, men merker en endring i at jeg kjenner mer på det.

Jeg håper du er heldig som meg og slipper bivirkninger, og at du klarer å lage deg gode vaner underveis🤗

Må du gå på wegovy for alltid da? Er det en evighetsmedisin?

For om problemet er å slutte å spise snop i sofaen på kvelden... så løser jo ikke wegovy det problemet. Hva skjer når du slutter og suget er tilbake?? 

Noen ganger er det lurere å bare fikse problemet...ikke medisinere... sånn for varighetens skyld.
Og faste bare 3 x i uka er selvsagt ikke nok. Man må jo spise ikke mer man trenger hver eneste dag. 

Noen ganger lurer jeg på om det kan være viktig  bearbeide sorgen over at "kosedelen" av livet rett og slett er slutt. Og bare jobbe med å akspetere at man ikke kan overspise selv om det er godt, og at det tross alt ikke er normalt å sitte med godis i sofaen hver kveld. De færreste normaltvektige gjør det. Selvsagt. Så det er jo unormal oppførsel. Det normale er et glass vann eller god kopp te eller noe sånt. Eller bare ingenting. Så å begynne å se det man gjør som veldig unormal kan også få hjernen mer lysten på å bli som alle andre. Men det følger jo en sorg med å måtte legge om fra noe som føles veldig godt. Allikevel tror jeg det er så mye mer fornuftig enn et liv på Wegovy.

Lykke til videre, håper du finner ut at du må ta tak i problemet og at det faktisk går helt fint an.

Anonymkode: 72627...bf5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

jeg er ikke 5 øre forundret om at det er folk som ikke hadde trengt sprøyta har fått den som er tilnærmet normalvektig.  Overrasker meg ikke ett sekund. Vet hvordan folk er.  Men syns det er bra for oss med bmi over 35 at vi har noe vi kan prøve når alt annet har feilet.  Jeg skal til legen etter ferien for å høre hva som kan passe for meg. Det jeg er mest redd for etter å ha lest her inne at folk mister så mye hår. 

Anonymkode: 70d00...e0e

Ja, burde vel ikke la meg overraske over det, men ble det likevel 🫣 

Og er helt enig med deg! Disse sprøytene er et kjempebra verktøy for de som sliter med å komme seg ned i vekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som vet hvordan det er med gallestein som bivirkning når man ikke har galleblære? LIVREDD for å få det, for jeg føder heller én gang om dagen enn å ha gallesteinsanfall😂

Anonymkode: dd4aa...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen som vet hvordan det er med gallestein som bivirkning når man ikke har galleblære? LIVREDD for å få det, for jeg føder heller én gang om dagen enn å ha gallesteinsanfall😂

Jeg er enig med deg - født kontinuerlig fremfor nytt gallesteinsanfall 🫣 

jeg har ikke galleblære lengre, og har ikke opplevd antydning til anfall etter wegovy. Har gått ned ca 30 kg. Stort vekttap kan jo gi anfall, men jeg har ikke fått det. 

Anonymkode: 2a641...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste nå at bruken på dette strammes inn for å kun gis til de med diabetes. Hvordan fungerer det for de som allerede bruker dette i vektnedgang nå? Vil de bare ikke få ny resept og måtte finne en løsning sjæl? Må være vanskelig å ikke ha en overgang og kunne trappe ned?

Anonymkode: 4465c...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste nå at bruken på dette strammes inn for å kun gis til de med diabetes. Hvordan fungerer det for de som allerede bruker dette i vektnedgang nå? Vil de bare ikke få ny resept og måtte finne en løsning sjæl? Må være vanskelig å ikke ha en overgang og kunne trappe ned?

Wegovy er vel det eneste legemiddelet som er kun for vekttap, i motsetning til Ozempic.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er enig med deg - født kontinuerlig fremfor nytt gallesteinsanfall 🫣 

jeg har ikke galleblære lengre, og har ikke opplevd antydning til anfall etter wegovy. Har gått ned ca 30 kg. Stort vekttap kan jo gi anfall, men jeg har ikke fått det. 

Anonymkode: 2a641...84c

Så bra🤞🏼 Gikk ned 16 kg på 8 uker, og merket ikke noe da (uten Wegovy) - så håper de siste kiloen går bra uten anfall😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått på dette siden årskiftet 2022/2023 og har på den tiden gått ned 28 kilo. 

Startvekt var 96 så jeg var god og rund(jeg er ikke lang)

Fra romjul til sommer i fjor var jeg ned til 83. Etter ferien 80.

Til jul som var altså 2023 var vekten ned til 73 og i januar 70 kilo.

Nå veier jeg rundt 68 kilo så tydelig at nå har det flatet ut. Jeg går ikke ned så mye mer nå tror jeg, men samtidig så tenker jeg at dette er en helt ok vekt og om jeg veier sånn rundt 65-68 kilo så er det helt ok.

Merker at det er mindre fristende med usunn mat, orker mindre fett og søtt men noe spiser jeg fremdeles. Vil jeg ha en sjokolade så tar jeg meg det. Har og fått et mer normalt forhold til mat kjenner jeg. Mer ro rundt mat og hva jeg skal spise og har ikke hele tiden lyst på noe..

Bivirkninger er treg mage, litt kvalm noen ganger og tynnere i håret. har og hatt mindre energi men det gjelder nok de fleste som har kaloriunderskudd.

Anonymkode: 82a05...9a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned fra 94 til 67 med saxenda. Så gikk jeg opp til 72.. sluttet med saxenda og begynt med wegovy.fremdeles 72 kg så tenkte jeg ikke hadde nytt og sluttet. Trodde jeg skulle klare holde vekten på egenhånd. Men gikk opp til 81-82

begynte med wegovy igjen og under 2 mnd har jeg gått fra 81-82 til 76, og går stadig ned

noe jeg er veldig glad for

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold og diskusjon rundt dosering av medisiner. 

Perelandra, mod. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 9.14):

Jeg har gått ned 12 kg på et halvår (på Wegovy), og har løpt ca en mil daglig de tre siste månedene. Jeg er fornøyd med å ha tatt av de 12 kiloene, fordi det var de 12 kiloene jeg skulle ta av (var ikke overvektig i utgangspunktet, så hadde ikke så mange kilo å ta av heller). Hadde jeg derimot hatt overvekt, hadde jeg ønsket å gått mer ned på et halvt år enn hva jeg har gjort. Jeg justerte jo dosen etter hvor raskt og hvor mye jeg ville gå ned.

Anonymkode: 8e3dd...877

Hei! Jeg lurer også (oppriktig) på hvordan du fikk resept. Selv har jeg gått ned fra BMI 29,5 til 25,5 med 5:2, men det er tøft, og jeg er ukonsentrert og blir lett sliten på fastedagene, og sliter med hodepine. Når jeg leser erfaringer angrer jeg nesten på at jeg ikke gikk til legen før jeg startet slankekuren. Nå er det sikkert «for sent», selv om jeg ønsker videre vektnedgang, og selv om jeg vet at det blir en kamp å holde vekten fremover. 

Anonymkode: 3809a...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Om legen gjør ting riktig, så skal man ha en BMI på over 30 før man kan få resept. Jeg var på 33/34 når jeg startet mener jeg.. Nå er jeg på 27,2. Uansett viktig å ha en plan tenker jeg. W alene er ikke nok for resten av livet. Jeg faster i tillegg til W. Spiser 2 måltider + ett suppe måltid mellom 11:30 og 20:00. Spiser litt suppe rett før 20. Når jeg skal trappe ned på W skal jeg fortsette fasten, men øke kaloriinntaket litt. Fortsette på lav dose W i 6-12 mnd. Jeg har i alle fall lært at jeg hele mitt voksne liv har spist for store porsjoner. Ikke spist spesiell usunn mat, men alltid litt for mye. Man kan spise det man vil, så lenge mengden/totalen ikke blir for stor. Å forsyne seg 2 ganger er uklokt. Aktivitet er sunt for kropp og sjel selv om man har en travel jobb.  Så i resten av mitt liv så skal nok mantraet være å kun forsyne seg en gang 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok første dose på fredag og har siden følt meg stuptrett. Det er som jeg har tåke i hodet og litt ullen.. 

Flere som har erfart det ? Ellers kjenner jeg ikke så mye annet enn litt surere mage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 13.52):

Jeg har gått på dette siden årskiftet 2022/2023 og har på den tiden gått ned 28 kilo. 

Startvekt var 96 så jeg var god og rund(jeg er ikke lang)

Fra romjul til sommer i fjor var jeg ned til 83. Etter ferien 80.

Til jul som var altså 2023 var vekten ned til 73 og i januar 70 kilo.

Nå veier jeg rundt 68 kilo så tydelig at nå har det flatet ut. Jeg går ikke ned så mye mer nå tror jeg, men samtidig så tenker jeg at dette er en helt ok vekt og om jeg veier sånn rundt 65-68 kilo så er det helt ok.

Merker at det er mindre fristende med usunn mat, orker mindre fett og søtt men noe spiser jeg fremdeles. Vil jeg ha en sjokolade så tar jeg meg det. Har og fått et mer normalt forhold til mat kjenner jeg. Mer ro rundt mat og hva jeg skal spise og har ikke hele tiden lyst på noe..

Bivirkninger er treg mage, litt kvalm noen ganger og tynnere i håret. har og hatt mindre energi men det gjelder nok de fleste som har kaloriunderskudd.

Jeg er nå nede i 65 kilo, det er helt utrolig deilig å være normalvektig. Jeg spiser som før men orker mindre porsjoner og chips har jeg stort sett kuttet ut. 

Elsker wegowy.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått på W i 2 mnd, ned 14 kg 👏🏼 

Går på dose 2 fortsatt. Neste pen skal økes. 
har ingen bivirkninger, litt kvalm for noen uker siden. Merker nå at sulten er litt tilbake, så jeg må øke neste gang. Har to doser igjen på pennen, håper det holder 😂 

har vært KJEMPE streng i matveien, stålkontroll på kalorier. Ligget på 1200-1500 kcal per dag. 

trener ikke noe, ennå. Gått ned 10 cm rundt livet. Dette er virkelig en gave fra vitenskapen til oss overvektige 🙏🏼👏🏼

Anonymkode: 3ce79...9aa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 12.18):

Jeg tok første dose på fredag og har siden følt meg stuptrett. Det er som jeg har tåke i hodet og litt ullen.. 

Flere som har erfart det ? Ellers kjenner jeg ikke så mye annet enn litt surere mage

Ingen som har opplevd det? Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 22.28):

Wegovy er vel ikke godkjent som diabetesmedisin, kun som slankemedisin.

Anonymkode: dc926...b1e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min tredje uke på laveste dose, og fikk en ganske alvorlig allergisk reaksjon , skikkelig kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei, jeg skal ta min første sprøyte i dag… Har noen erfaring med å gå wegowy etter gastric bypass? Jeg opererte meg for åtte år siden, har gått opp 50% av det jeg gikk ned. Er litt spent men ser veldig frem til å starte ☺️

Anonymkode: 487c3...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hva er forskjellen på wegovy og olympic? Hva er pris uten resept og pris med resept? Jeg har litt over 30 i bmi ..

Anonymkode: 5d3f7...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...