Gå til innhold

Lov å gjøre hagearbeid på 17. mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjør som du vil. Personlig syntes jeg det er litt respektløst ovenfor dagen og for landet.  Sånt skal man jo i bunn og grunn være ferdig med til 17 mai. 

Bor du usynlig inni skogen så tråkker du vel ikke på noen tær, med mindre du flacher det på some. 

Men i respekt for landet og alle som feirer, syntes jeg du fint kan bruke en annen dag til det. Fint vær i dag og på lørdag også. 

Anonymkode: 64f55...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du utforbi allfarvei, så gjør det du trives med. Men siden du spør her, vil du vel vite hva folk flest tenker. De fleste vil tenke at det er respektløst. Slik er det bare. Men hvorfor ikke gjøre det på lørdagen? Like fint vær da, og hverdag til klokka 5. 

Anonymkode: b0b5e...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden gikk vi forbi noen som holdt på med støping på 17.mai.   De slo ikke engang av sementblanderen da barnetoget gikk forbi.  Det syntes jeg var respektløst.

Det du beskriver er flere hakk under dette,  og jeg synes ikke det er galt med småpusling i hagen på nasjonaldagen.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor det er viktig for deg å gjøre tungt hagearbeid (trillebår med jord, graving osv), omrokkere bed osv  akkurat på denne dagen.

Anonymkode: e47c0...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om hva som er juridisk lov eller ikke. Det handler om respekt for at andre syns at man skal hedre  dagen og da lar man unødvendige arbeidsoppgaver ligge. Du har langhelg der du kan drive slik og da finns det ingen grunn i verden som er god nok til at du skal drive med hagearbeid 17.mai! 

Anonymkode: 5ed29...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (14 timer siden):

Det stemmer ikke, 1. og 17.mai har samme lov om helligdagsfred:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1947-04-26-1

Les hva du siterer 

Lov om 1. og 17. mai er en norsk lov som sier at 1. mai og 17. mai er høytidsdager og skal likestilles med søndager, bortsett fra når det gjelder reglene om kirkelige handlinger og helligdagsfreden, som ikke gjelder 1. og 17. mai. Loven gjelder derfor arbeidstakernes rettigheter når det gjelder fri og lønn de to dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har ikke tenkt å feire 17.mai i år, annet enn med litt pynting av flagg ++ rundt huset og en litt ekstra god frokost her hjemme på privaten.

Kunne imidlertid tenke meg å holde på litt i hagen. Tenker ikke å gjøre noe som bråker, men litt småplanting, omrokkering av bed, påfylling av jord, så blir en del frem og tilbake og jeg vil være synlig for naboene. 

Hva tenker dere, er dette innafor eller burde jeg skrinlegge planene?

Anonymkode: 10358...375

Høres ut som en fin måte å feire 17.mai på. Det bråker ikke heller, så ser ikke problemet. Hagearbeid fremfor alkohol og fest, som forøvrig fort kan bli støy ut av. Det er ihvertfall brudd på helligdagsfreden.  Ville hatt deg som nabo. Jeg skal ordne litt i hagen i morgen jeg og. Mens grillen gjør seg varm, så kan jeg få gjort litt samtidig. 

Anonymkode: eabde...b61

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt! Ingen problem!
Og dere som mener TS ikke kan gjøre dette: Hva er problemer med det??? Herregud!

Det er mange som ikke feirer 17. mai. De må da få lov å bevege seg i hagen, eller mener dere at de skal sitte inne og se på TV? 

Anonymkode: bb54b...8c8

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

På 1.mai og 17.mai er det ikke krav om helligdagsfred da det ikke er helligdager men offentlige høytidsdager, så du har lov til å klippe plen om du så har lyst til det☺️ Men om det gjør naboene fornøyde er en annen sak! 

Anonymkode: c322a...460

Enig! Dessverre mange som bare må ta folk… 

Anonymkode: bb54b...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er innafor så lenge det ikke er noe bråkete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

For et par år siden gikk vi forbi noen som holdt på med støping på 17.mai.   De slo ikke engang av sementblanderen da barnetoget gikk forbi.  Det syntes jeg var respektløst.

Det du beskriver er flere hakk under dette,  og jeg synes ikke det er galt med småpusling i hagen på nasjonaldagen.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor det er viktig for deg å gjøre tungt hagearbeid (trillebår med jord, graving osv), omrokkere bed osv  akkurat på denne dagen.

Anonymkode: e47c0...7af

Hvis man bor langs togtrase så er jeg enig i at man kan stoppe opp idet toget passerer. Men det er stor forskjell på å bedrive noe arbeid langs togtraseen og i alle de hundreogførtitusen gatene milevis fra togtraseer. 

Jeg selv bor over en kilometer fra nærmeste togtrase på 17 mai, og i en gate hvor det ikke er noe gjennomfart for å komme seg til sentrum. De eneste som passerer i gata er noen få naboer... 
TS sier ingenting om hagen er i nærheten av der tog går forbi, eller om det er i en liten bygd hvor det ikke engang eksisterer 17. mai tog... 

Anonymkode: 98e33...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke krav om helligdagsfred på 17 mai, men er jo fint å ta hensyn uansett ☺️ Om du holder på med ting som ikke bråker så kjør på 🇳🇴 Du feirer på din måte pg jeg skjønner godt at man vil tilbringe tid i hagen.  

Anonymkode: d821e...43c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør som du vil. Personlig syntes jeg det er litt respektløst ovenfor dagen og for landet.  Sånt skal man jo i bunn og grunn være ferdig med til 17 mai. 

Bor du usynlig inni skogen så tråkker du vel ikke på noen tær, med mindre du flacher det på some. 

Men i respekt for landet og alle som feirer, syntes jeg du fint kan bruke en annen dag til det. Fint vær i dag og på lørdag også. 

Anonymkode: 64f55...28b

Jeg er ganske glad i landet mitt og tradisjoner men jeg er veldig uenig i at det er respektløst å holde på i egen hage med lydløst arbeid. Du sier hun kan gjøre det i dag eller på lørdag, men det er ikke sikkert hun er hjemme da, noen folk jobber turnus og må gjøre ting når de har mulighet.

Det kan også være at det er en sår dag for ts, ikke alle har masse familie og venner å feire med, og selv som tidligere ufrivillig barnløs var 17 mai den absolutt verste dagen i året for min del! Du aner ikke hvorfor ts prioriterer som hun gjør.  Så lenge ingen naboer blir plaget av bråk finnes det ikke respektløst å tilbringe nasjonaldagen med jord under neglene. 

Anonymkode: d821e...43c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort hagearbeid utenom bruk av maskiner når som helst som passet meg på 17.mai, om jeg hadde hatt hage! De får bare prøve å slenge kommentarer, så skal de få smake litt av hageslangen som takk. Skal prøve å holde på med prosjektene mine på balkongen isteden🌱🌸🌻

Anonymkode: 31c0e...c3f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg, meg, meg, meg, meg, meg!! 

Anonymkode: 5ed29...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har ikke tenkt å feire 17.mai i år, annet enn med litt pynting av flagg ++ rundt huset og en litt ekstra god frokost her hjemme på privaten.

Kunne imidlertid tenke meg å holde på litt i hagen. Tenker ikke å gjøre noe som bråker, men litt småplanting, omrokkering av bed, påfylling av jord, så blir en del frem og tilbake og jeg vil være synlig for naboene. 

Hva tenker dere, er dette innafor eller burde jeg skrinlegge planene?

Anonymkode: 10358...375

Kjør på :) Om det så bråker bittelitt så er det helt uproblematisk, men hadde kanskje unngått å ta frem motorsaga - hehe :) 

 

Jeg forstår ikke bæret av dere som mener at dette er respektløst. Ikke kommer TS til å plage noen, ikke går hun i veien for noen - det eneste er at naboene kanskje får med seg at hun luker. Det er mange ting som er helt vanlige på 17.mai som jeg syns er respektløst, litt hagearbeid står ikke på den listen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har ALDRI i mitt 55-årige liv sett noen jobbe i hagen 17. mai. Jeg ville aldri ha gjort det. Da måtte det i så fall være så øde at ingen så det. Vi har ikke vondt av å la arbeidet ligge disse røde dagene.

Anonymkode: e1793...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi lever i en fri verden og kan gjøre som man vil.

Vurderer å løpe på 17.mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei av mine venninner må jobbe på barneskolen til barna sine i år fordi eldstemann sitt trinns foreldre må være med å arrangere 17. mai i år. Hun skal plukke søppel/flasker i 2 timer. Du feirer 17. mai ved å stelle og pleie i hagen din. Det ene er ikke mer galt enn det andre. Ha en koselig 17. mai og stell i vei ❤️

Anonymkode: f789b...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uforståelig for meg at det skal være respektløst å gjøre hagearbeid som ikke bråker for å være helt ærlig. Jeg skal gå på tur på formiddagen og ikke ferie på noe vis før på ettermiddagen. Er det innafor? Bør jeg ta på bunaden over turklærne og ta den av meg når jeg først er godt bortgjemt i skogen? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen regler for hagearbeid 17.mai? Privat hage har vel ingen noe med at jobbes med når personen vil tenker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...