Gå til innhold

Arveloven burde skrotes!


Aristoteles

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er fryktelig rart at man ikke skal få disponere sine egne penger som man vil, også etter at man er død. Og enda rarere synes jeg det er etter å ha lest utallige tråder fra griske arvinger som har "rett på" både det ene og det andre. Som ikke engang unner den/de som eier pengene/verdiene å bruke dem som de vil mens de lever. Jamrende tullinger!

Pliktdelsreglene har sitt opphav i det gamle bondesamfunnet, og der ga det mening siden man arvet (eller mistet) et livsgrunnlag/yrke, men nå? Hvorfor kan jeg ikke være et fritt menneske som bestemmer over mine eiendeler? Dessuten: selv med arvelov og pliktdelsarv så krangler potensielle og reelle arvinger som aldri før, så loven hjelper ikke på det engang.

Personlig mener jeg at jeg selv både har større rett til, og er bedre skikket til, å fordele mine verdier enn staten er. Jeg har allerede skattet av det flere ganger, og selv etter min død så har staten rett til å komme med sitt sugerør i min pengekasse.

Og jeg skjønner ikke at noen kan tenke noe annet enn at arveloven er utdatert.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke problemet, du kan bruke dine penger akkurat som du vil så lenge du lever. Den dagen du dør kan du ikke gjøre noe uansett så hva er problemet om det som er igjen blir fordelt etter en bestemt regel?

Anonymkode: 62c45...397

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig.

Mange barn blir forlatt av sine foreldre både med tanke på samvær og økonomi. Det minste de burde få en en del av eventuell arv UANSETT. Synes en større del skal gå til barn etter en forelders død.

Anonymkode: bfbe9...093

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du stryker med er det vel bedre at noen fjerne arvinger får verdiene dine enn staten? 

Har du ikke livsarvinger så kan du testamentere vekk alt du vil, til hvem du vil. 

Har du livsarvinger kan du testamentere vekk alt over pliktdelen. 

Vil du ikke at barna dine skal arve, så kan du gi vekk alt du har imens du lever til hvem du vil, bare pass på at det er lenge nok i forkant av din egen hjertestans, sånn at det ikke blir en dødsdisposisjon som kan bestrides.

Anonymkode: 27fa9...414

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uenig.

Mange barn blir forlatt av sine foreldre både med tanke på samvær og økonomi. Det minste de burde få en en del av eventuell arv UANSETT. Synes en større del skal gå til barn etter en forelders død.

Anonymkode: bfbe9...093

Det er det nok en del nye samboere/ektefeller i mine/dine/våre barn kaos som nok ikke er enig i.

Anonymkode: 27fa9...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke problemet, du kan bruke dine penger akkurat som du vil så lenge du lever. Den dagen du dør kan du ikke gjøre noe uansett så hva er problemet om det som er igjen blir fordelt etter en bestemt regel?

Anonymkode: 62c45...397

Jeg kan det, ja. Men om jeg blir litt glemsk for eksempel, så kan arvinger senere lage kvalme om det jeg har gitt vekk. Allerede før, ved å forsøke å umyndiggjøre meg.

Dessuten: jeg vet ikke hvor lenge jeg lever. Blir veldig dumt om jeg gir vekk alt når jeg er 75 og lever til jeg er 95 😛

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Uenig.

Mange barn blir forlatt av sine foreldre både med tanke på samvær og økonomi. Det minste de burde få en en del av eventuell arv UANSETT. Synes en større del skal gå til barn etter en forelders død.

Anonymkode: bfbe9...093

Noen barn blir forlatt på den måten, ja. Lag en arvelov for dem da. Fraværende mor må etterlate alt til barna. Far som ikke betalte barnebidrag det samme.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange arvelatere får rare ideer på sine eldgamle dager og kan finne på å gi hele formuen til kattepensjonatet fordi den ene arvingen sa hun ikke kunne komme inn i stua pga alvorlig allergi eller den slue, smiskete naboen plutselig ble så full av nestekjærlighet overfor sin 70 år eldre nabo at hele formuen gikk dit.

Arveloven er basert på å lage en slags rettferdighet uansett kontekst. 

Skulle vi ikke hatt arvelov slik at enhver skulle kunne true med å gjøre egen barn arveløse fordi de ikke orket å kjøre 30 mil hver uke for å gå ut med søpla til arvelater?

Anonymkode: f8dfa...caf

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange arvelatere får rare ideer på sine eldgamle dager og kan finne på å gi hele formuen til kattepensjonatet fordi den ene arvingen sa hun ikke kunne komme inn i stua pga alvorlig allergi eller den slue, smiskete naboen plutselig ble så full av nestekjærlighet overfor sin 70 år eldre nabo at hele formuen gikk dit.

Arveloven er basert på å lage en slags rettferdighet uansett kontekst. 

Skulle vi ikke hatt arvelov slik at enhver skulle kunne true med å gjøre egen barn arveløse fordi de ikke orket å kjøre 30 mil hver uke for å gå ut med søpla til arvelater?

Anonymkode: f8dfa...caf

Men om man blir så surrete med rare ideer, så gir man sikkert vekk det meste før man dør uansett?

Og rettferdig for hvem? Arvingene må jo det være, for det er ikke det for arvelater. Rettferdighet er ikke en bestemt størrelse, men en ide.

De som eventuelt truer på den måten, har neppe et godt forhold til arvingen fra før. Jeg skjønner at eksempelet ditt er satt på spissen, men ja: mine penger er mine penger, og jeg burde kunne si at "neivel, du er ikke interessert i å gjøre noe for meg, og da gjelder det begge veier". Ikke for å presse og true, men det var det med rettferdighet da. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aristoteles skrev (9 minutter siden):

Men om man blir så surrete med rare ideer, så gir man sikkert vekk det meste før man dør uansett?

Og rettferdig for hvem? Arvingene må jo det være, for det er ikke det for arvelater. Rettferdighet er ikke en bestemt størrelse, men en ide.

De som eventuelt truer på den måten, har neppe et godt forhold til arvingen fra før. Jeg skjønner at eksempelet ditt er satt på spissen, men ja: mine penger er mine penger, og jeg burde kunne si at "neivel, du er ikke interessert i å gjøre noe for meg, og da gjelder det begge veier". Ikke for å presse og true, men det var det med rettferdighet da. 

Ja, men sønnen kunne har hjulpet deg i førti år og invitert deg hver eneste juleaften og så blir du i ditt 98. år superfornærma for en bagatell og gjør sønnen arveløs.  

Ja, jeg har erfaring med ikkedemente, veldig gamle folk selv om arv ikke spiller inn her. 

 

Anonymkode: f8dfa...caf

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, men sønnen kunne har hjulpet deg i førti år og invitert deg hver eneste juleaften og så blir du i ditt 98. år superfornærma for en bagatell og gjør sønnen arveløs.  

Ja, jeg har erfaring med ikkedemente, veldig gamle folk selv om arv ikke spiller inn her. 

 

Anonymkode: f8dfa...caf

Akkurat det kan jo skje andre veien også. Det er mer enn nok eksempler på barn og barnebarn som ikke har noe med eldre slektninger å gjøre, kanskje fordi de er fornærmet fordi de ikke fikk splitter nye barnevogn eller hva det måtte være. Men de trenger ikke være redde for noe da de jo arver uansett 😛

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er skremmende at bonusbarn skal kaste ut steforeldre fordi nå er mor/ far død, og de SKAL ha 2 mill nå

Anonymkode: 1a6da...091

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det er skremmende at bonusbarn skal kaste ut steforeldre fordi nå er mor/ far død, og de SKAL ha 2 mill nå

Anonymkode: 1a6da...091

Det kan du si, men det er også skremmende at enkelte steforeldre kan skusle bort arven etter avdøde litt etter litt når de blir sittende med den. 

Anonymkode: 18329...eff

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan du si, men det er også skremmende at enkelte steforeldre kan skusle bort arven etter avdøde litt etter litt når de blir sittende med den. 

Anonymkode: 18329...eff

Dette er selvsagt LANGT mer skremmende enn at arvinger krever skifte. 

Anonymkode: 66894...a7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Syns det er skremmende at bonusbarn skal kaste ut steforeldre fordi nå er mor/ far død, og de SKAL ha 2 mill nå

Anonymkode: 1a6da...091

Selv synes jeg det er skremmende at folk ikke skriver ektepakt, testamente, særeie osv FØR ting skjer. 

 

Anonymkode: 06eaa...b35

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Syns det er skremmende at bonusbarn skal kaste ut steforeldre fordi nå er mor/ far død, og de SKAL ha 2 mill nå

Anonymkode: 1a6da...091

Jeg skjønner ikke hvorfor folk henger seg sånn opp i dette. Se for deg et par som leier bolig da, hvor begges pensjon må til for å betale husleia. Når den ene dør så kan ikke den andre sitte igjen med den samme leiligheten som da de var 2. Det sier seg selv.

Man må planlegge mht dødsfall og hvis man ikke vil flytte når partner dør så må man ha en bolig som begge klarer å finansiere alene.

Anonymkode: 20f13...a54

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig med deg. Masse fordeler med å kunne testamentere fritt (også for arvinger som sliter ked rus e.l.)

Anonymkode: 73b71...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes helt klart fordeler med å kunne bestemme hvordan arv fordeles, f.eks. med arvinger med rusproblemer, som AB over nevner.
Men etter 10 år på FVK, hvor jeg har sett hvor smålige folk kan bli, og med den økende andelen blandede familier, så tenker jeg det er helt greit at det finnes lover som forvalter slikt på en relativt rettferdig og enkel måte. Så får man heller ta ansvar for å få orden i sakene sine før man vandrer heden.

Anonymkode: 1f8cf...0f7

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Uenig.

Mange barn blir forlatt av sine foreldre både med tanke på samvær og økonomi. Det minste de burde få en en del av eventuell arv UANSETT. Synes en større del skal gå til barn etter en forelders død.

Anonymkode: bfbe9...093

Barna får 2/3 deler eller opp til 15G, så det er MYE.

Anonymkode: 0163c...139

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes helt klart fordeler med å kunne bestemme hvordan arv fordeles, f.eks. med arvinger med rusproblemer, som AB over nevner.
Men etter 10 år på FVK, hvor jeg har sett hvor smålige folk kan bli, og med den økende andelen blandede familier, så tenker jeg det er helt greit at det finnes lover som forvalter slikt på en relativt rettferdig og enkel måte. Så får man heller ta ansvar for å få orden i sakene sine før man vandrer heden.

Anonymkode: 1f8cf...0f7

Folk bli smålige også med arveloven 😕 Og de er smålige allerede før arvelater dør. Hver godtepose et søsken får, skal føres som forskudd på arv, og kranglingen om fordeling av alskens greier starter lenge før gamlemor har en fot i graven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...