AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #1 Del Skrevet 15. mai 2024 Har først i voksen alder begynt å verdsette litteratur, og ser fram til alt som står i bibliotekets hyller og venter. Hittil har jeg lest mest nyheter innen skjønnlitteratur og noe sakprosa innen mine interessefelt. Hva har jeg gått glipp av, altså hvilke klassikere innen skjønnlitteratur bør man ha lest? Anonymkode: 0ae42...c69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #2 Del Skrevet 15. mai 2024 Greven av Monte Cristo, og Ti små negerbarn. Anonymkode: d4815...8b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 15. mai 2024 #3 Del Skrevet 15. mai 2024 Et gammelt mesterverk av Johan Falkberget: Nattens brød. Fire bind. Om Ann-Magritt. Noe tungt språk, men etter at jeg kom inn i det – den fortellingen var med meg lenge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luppa Skrevet 15. mai 2024 #4 Del Skrevet 15. mai 2024 Jeg leste Markens Grøde av Hamsun tidlig i 20-årene og trodde den skulle være kjempekjedelig, men likte den veldig godt. Anbefaler også Menneske og maktene av Olav Duun (helst en nyere utgave - jo eldre utgave, jo tyngre språk). 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #5 Del Skrevet 15. mai 2024 Les verk av "de fire store". Kielland, Ibsen, Bjørnson og Lie. Masse å ta av, for eksempel Gjengangere, Et dukkehjem, Viktoria, Fortuna, Jacob, En Malstrøm osv.osv. Og Hamsuns Sult. Colletts Amtmannens døtre. Anonymkode: 68053...2f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #6 Del Skrevet 15. mai 2024 De bøkene er fylt med homofobi, antisemittisme, rasisme og sexisme, ikke les noen av dem. Anonymkode: c46f2...247 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hailly Skrevet 15. mai 2024 #7 Del Skrevet 15. mai 2024 Jeg syntes Forbrytelse og straff var en skikkelig pageturner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #8 Del Skrevet 15. mai 2024 Krig og fred Vanity Fair Alle Jane Austen sine bøker Madame Bovary Moby Dick The Heart of Darkness Anna Karenina Osv… Men bare begynn et sted, og kjenn på hvilke forfattere du liker. La det være lystbetont. Anonymkode: 66062...807 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #9 Del Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De bøkene er fylt med homofobi, antisemittisme, rasisme og sexisme, ikke les noen av dem. Anonymkode: c46f2...247 Haha, så enkel holdning? Går an å ha to tanker i hodet samtidig? Selvfølgelig vil eldre litteratur speile sin samtid på ulike måter. Anonymkode: 68053...2f4 2 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 15. mai 2024 #10 Del Skrevet 15. mai 2024 Store forventninger av Dickens, Drep ikke en sangfugl av Harper Lee, Hundre års ensomhet av Marquez, Stormfulle høyder av Brontë og Anna Karenina av Tolstoj er noen få av mine favoritter i hvert fall. Av norske bøker er Sult av Hamsun, og Kristin Lavransdatter av Undset veldig gode. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 15. mai 2024 #11 Del Skrevet 15. mai 2024 Oliver Twist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 16. mai 2024 #12 Del Skrevet 16. mai 2024 Det finnes en lesesirkel på Instagram der vi leser slike klassikere sammen. Ta gjerne kontakt på pm hvis du er interessert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyeur Skrevet 16. mai 2024 #13 Del Skrevet 16. mai 2024 Ville lest novellene til Ernst Hemingway. Andre gode, som jeg kom på i farta: Don Quixote, Migel de Cervantes. Lord of the flies, William Golding The heart of darkness, Joseph Conrad. Wuthering heights, Emily Bronte 1984, George Orwell Av de norske ville jeg ha lest Knut Hamsun, Henrik Ibsen og Amalie Skram. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #14 Del Skrevet 16. mai 2024 Klassikere er like forskjellig som alt annet her i verden. Smaken er som baken. Det er ingen vits å streve seg gjennom bøker som ikke fenger, det bare dreper leselysten. Hva liker du å lese i dag? Hva slags filmer/serier liker du? Det gir en god pekepinn på hvilke klassikere du vil like. Anonymkode: 96164...218 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #15 Del Skrevet 17. mai 2024 Stormfulle høyder Jane Eyre Anonymkode: 33530...eb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dinfarsrevolver Skrevet 24. mai 2024 #16 Del Skrevet 24. mai 2024 Greven av monte cristo er veldig spennende og lettlest MEN den er sinnsykt tykk Norske klassikere verdt å lese: -peer gynt - sult - de dødes tjern - fuglane Engelskspråkelige: - the bell jar - great gatsby - catcher in the rye - to kill a mockingbird - macbeth - of mice and men - we have always lived in the castle Greit å huske på at mye av klassisk litteratur fakrisk er kjent fordi det ble publisert få bøker. Ikke alle er like bra i dag. Bjørnson er dørgende kjedelig, samme med doyle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frankenstein1 Skrevet 24. mai 2024 #17 Del Skrevet 24. mai 2024 Frankenstein Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #18 Del Skrevet 24. mai 2024 Hailly skrev (På 15.5.2024 den 16.14): Jeg syntes Forbrytelse og straff var en skikkelig pageturner. Denne boka ❤ Anonymkode: 96a78...3a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #19 Del Skrevet 24. mai 2024 Forvandlingen av Kafka og Mens vi venter på Godot av Becket. For noen syke bøker. 😅 Anonymkode: 662c5...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunmedham Skrevet 27. mai 2024 #20 Del Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 15.5.2024 den 15.18): Hva har jeg gått glipp av, altså hvilke klassikere innen skjønnlitteratur bør man ha lest? Noen av klassikerne vil føles utdatert. Jeg har ikke giddet å forholde meg til Don Quixote, og du skal ha jernvilje for å orke mer enn en liten porsjon av Proust. Men ganske mange er relevante i dag. Du bør ha lest Dostojevskij (Idioten er viktig, Forbrytelse og straff har mange hørt om), Kafka (Slottet og Prosessen) og Thomas Mann (Doktor Faustus og Trollfjellet, men Huset Buddenbrook er mest lettlest og kjent). Og selvsagt Lev Tolstoj (Anna Karenina). En novellesamling av Tsjekhov. Dette er mine favoritter. Mye russisk og sentraleuropeisk primært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå