Gå til innhold

Talgkjertel - korleis få vekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Eg har ein talgkjertel(?) på halsen, som eg har hatt i mange år. Prøvar stadig å klemme ut, og det kjem då kvitt puss/talg/feitt ut. Blir då mindre, men så er den alltid der.. Nokon med erfaring på korleis få den vekk for alltid? 

Gidd ikkje gå til legen for den er jo ikkje vond eller noko "plagsom", berre kjempe stygg/ekkel for meg.Snapchat-441696404.thumb.jpg.8c99cc6df1dc58c915b8c2b21d645e40.jpg

Anonymkode: bbdc2...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er plaget med sånne selv og har lært at de "husker", slik at vi kan fjerne dem, men de dukker opp på samme sted på ny. Gjør det samme som deg, tømmer dem best mulig når jeg klarer det, også er det bedre en stund før de er på plass igjen. 

Anonymkode: 2000b...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvd å pirke/skjære den bort med en nål i stedet for å klemme?

Anonymkode: 8fa73...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får slike hele tiden i ansiktet. Jeg pirker på dem slik at det blir et lite sår. Når det så blir en skorpe pirker jeg av den og da følger hele klumpen med. Hender at jeg må ta av skorpa og vente på ny skorpe et par ganger før klumpen følger med.

Anonymkode: 4f3f0...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sies en må få bort posen det er i, eller så vil det bare komme tilbake 

Anonymkode: 52096...4e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får slike i ansiktet.  Mannen min hjelper meg å fjerne de ved å stikke hull på de med en nål, og presse ut det som er inni. De forsvinner og dukker opp igjen etter noen måneder, som oftest i samme område...

Anonymkode: dbc7f...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det kan hjelpe med BHA (salicylsyre)? BHA løser opp talg i porene og bidrar også til å balansere talgproduksjonen, noe som kan bidra til at talgproppene på sikt forebygges. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må fjerne sekken som fyller seg. Da blir den helt borte. 

Anonymkode: 0e8e0...018

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Væt en bomullsdott eller pad med varmt vann, hold over og masser med dotten, så blir den forhåpentligvis borte til slutt.

Anonymkode: d7b15...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har sett Dr Pimplepopper vet at de som sier hele "posen" må ut har rett. Er et lite poliklinisk inngrep hos en hudlege.

Endret av Sunnfjording
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har sett videoer fra Dr Pimple Popper (amerikansk hudlege og kirurg) så pleier hun i tilfeller med kroniske sånne fylte talgkjertler og byller og kviser, å skjære ut "sekken" disse vokser i også. Den ligger nede i huden, og den fylles på nytt og på nytt, hvis den blir sittende under huden. Man kan tømme den ovenfra så mange ganger, men så lenge sekken er igjen, blir det bare fylt opp på nytt.

Mikrokirurgi hos hudlege er altså løsningen, om du skal ha den fjernet permanent, og unngå at den fylles opp på nytt, for alltid.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle! Då skal eg høyre med ein hudlege 🥳   ts

Anonymkode: bbdc2...e60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnfjording skrev (11 timer siden):

Alle som har sett Dr Pimplepopper vet at de som sier hele "posen" må ut har rett. Er et lite poliklinisk inngrep hos en hudlege.

Sikker på at fastlege og kan utføra denne prosedyren

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en på kjønnsleppen, det er irriterende men så uaktuelt å fjerne den hos lege 🙈

Anonymkode: c4906...686

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...