mammaemma Skrevet 14. mai 2024 #1 Del Skrevet 14. mai 2024 I Norge er «alle» så ekstremt opptatte av å kjøpe og det finnes mange mange grunner, tydeligvis😉 Noen som kjenner noen eller som selv frivillig velger å leie fremfor å kjøpe? Sånn på lang sikt? Kan du nevne grunner til å ikke kjøpe, kun leie? Trenger ikke reise lange veien før nesten ingen eier. Er det gunstigere å leie andre steder i verden, på noe vis? Er det dårligere leievilkår o.l i Norge enn i andre land? Handler det rett og slett bare om at huskjøp er vane og «status», folk føler trang til å slenge seg på bølgen, hva som er akseptabelt osv her i Norge? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #2 Del Skrevet 19. mai 2024 Hva tenker du er gunstig med å leie? Jeg har vanskelig med å finne fordeler utover at man slipper unna en del vedlikehold, men man må jo fremdeles betale leie og den er ventet å stige i årene fremover https://e24.no/norsk-oekonomi/i/alwenO/utleieboliger-selges-megler-spaar-ekstrem-prisvekst?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Anonymkode: f6ab0...5af 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #3 Del Skrevet 19. mai 2024 Jeg eier og trives ikke med det. Tenker å selge om ikke så lenge og gå tilbake til å leie Å leie var for meg frihet, mindre ansvar, enkelt å flytte, slippe å bekymre meg for større økonomiske byrder (som takskift, drenering, større vedlikehold etc.) Jeg føler meg kvalt i eget hus og liker det ikke. Selv om huset er nesten nytt og fint, god plass og god utsikt. Har god økonomi, så det står ikke på det heller. Jeg bare liker det ikke. Anonymkode: e5f75...9e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #4 Del Skrevet 19. mai 2024 Fleksibelt, slipper vedlikehold, alt inkl varmtvann, wifi osv er i leien. Stabil utleier. Gunstig leie. Fin og stor bolig. Er ikke fastlenket til boliglån de neste 25 årene, sparer i fond etc i stedet. Anonymkode: a750c...bc4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #5 Del Skrevet 19. mai 2024 Jeg betaler under 6000kr for alt. Med strøm, varme, tv og internett. Bor kjempebra, med fine utleiere, i godt nabolag. Husleien har ikke økt på de 6 årene jeg har bodd her. Jeg hadde ikke hatt hverken råd eller helse til å eie selv, og ser fellesutgiftene har økt veldig mange steder og er takknemlig for at jeg ikke eier selv. Jeg sparer ca det samme som jeg betaler i husleie, og er på ung ufør-sats med dårlig helse. Anonymkode: db72c...04e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #6 Del Skrevet 20. mai 2024 On 5/14/2024 at 10:56 PM, mammaemma said: I Norge er «alle» så ekstremt opptatte av å kjøpe og det finnes mange mange grunner, tydeligvis😉 Noen som kjenner noen eller som selv frivillig velger å leie fremfor å kjøpe? Sånn på lang sikt? Kan du nevne grunner til å ikke kjøpe, kun leie? Trenger ikke reise lange veien før nesten ingen eier. Er det gunstigere å leie andre steder i verden, på noe vis? Er det dårligere leievilkår o.l i Norge enn i andre land? Handler det rett og slett bare om at huskjøp er vane og «status», folk føler trang til å slenge seg på bølgen, hva som er akseptabelt osv her i Norge? Jeg leide i utlandet (USA) og det var helt ok fordi det var forutsigbart. Utleier var et profesjonelt firma, man hadde vaktmestertjenester og alt som måtte funke funka. leide så i Norge noen år før jeg kjøpte egen bolig; mareritt. Plutselig må du flytte, det dukker opp ting du selv ikke før fikset (eks mugg i leilighet) og nabolagene preges negativt der mange leier desverre. økonomiske fordeler med å eie; jeg har tjent mer på å bo enn å jobbe de siste årene forsi boligen har steget enormt i verdi. Men det beste er at jeg ikke plutselig må flytte. Anonymkode: 8dd4a...6b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #7 Del Skrevet 20. mai 2024 mammaemma skrev (På 14.5.2024 den 22.56): I Norge er «alle» så ekstremt opptatte av å kjøpe og det finnes mange mange grunner, tydeligvis😉 Noen som kjenner noen eller som selv frivillig velger å leie fremfor å kjøpe? Sånn på lang sikt? Kan du nevne grunner til å ikke kjøpe, kun leie? Trenger ikke reise lange veien før nesten ingen eier. Er det gunstigere å leie andre steder i verden, på noe vis? Er det dårligere leievilkår o.l i Norge enn i andre land? Handler det rett og slett bare om at huskjøp er vane og «status», folk føler trang til å slenge seg på bølgen, hva som er akseptabelt osv her i Norge? Sa hun som ikke har råd til å kjøpe selv.... Ingen gode grunner leie. Anonymkode: 4d48f...04e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #8 Del Skrevet 20. mai 2024 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg eier og trives ikke med det. Tenker å selge om ikke så lenge og gå tilbake til å leie Å leie var for meg frihet, mindre ansvar, enkelt å flytte, slippe å bekymre meg for større økonomiske byrder (som takskift, drenering, større vedlikehold etc.) Jeg føler meg kvalt i eget hus og liker det ikke. Selv om huset er nesten nytt og fint, god plass og god utsikt. Har god økonomi, så det står ikke på det heller. Jeg bare liker det ikke. Anonymkode: e5f75...9e4 Jeg har det akkurat på samme måte. Jeg eier eget hus og har god økonomi men i et annet type market hadde jeg helt klart valgt å leie nettopp fordi det gir mer frihet både mtp flytting men også bruk av tid på vedlikehold. Grunnen til at jeg eier er fordi jeg har barn og det er få boliger på leiemarkedet som treffer våre behov. Anonymkode: f308a...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #9 Del Skrevet 20. mai 2024 Det eneste jeg kan komme på sånn på toppen av hodet er prisen per måned. Det KAN faktisk være billigere å leie enn å eie. Har sammenliknet prisen vi betaler per måned for å eie, med prisen naboer (identiske leiligheter) tar i leie. Leiligheten vår er sånn sett noen tusenlapper billigere å leie enn å eie i dag. Har da tatt høyde for lånekostnadene våre og det naboer har inkludert i leia. Vi har for øvrig ikke mye i lån, men med dagens rente er det billigere å leie vår leilighet. Anonymkode: 4f3b6...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. mai 2024 #10 Del Skrevet 20. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det eneste jeg kan komme på sånn på toppen av hodet er prisen per måned. Det KAN faktisk være billigere å leie enn å eie. Har sammenliknet prisen vi betaler per måned for å eie, med prisen naboer (identiske leiligheter) tar i leie. Leiligheten vår er sånn sett noen tusenlapper billigere å leie enn å eie i dag. Har da tatt høyde for lånekostnadene våre og det naboer har inkludert i leia. Vi har for øvrig ikke mye i lån, men med dagens rente er det billigere å leie vår leilighet. Anonymkode: 4f3b6...5ea Her ser du jo helt bort fra at det er en stor kostnad ved at boligen slites for hver dag den brukes. Det er ikke unormalt å si at kostnaden for dette er 2,5%i året. Endret 20. mai 2024 av Brunello Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #11 Del Skrevet 20. mai 2024 Dt spørs helt på hva slags livsstil du har, hvor lenge du har tenkt å bo der, hvordan boligmarkedet er der du bor, jobbsituasjon med mer. Men dersom du ønsker å bo et sted i mer enn 5 år og har økonomi til å betale boliglån, utgifter og vedlikehold vil det mest sannsynlig lønne seg økonomisk å kjøpe bolig. Anonymkode: 30383...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #12 Del Skrevet 20. mai 2024 Jeg kunne godt ha tenkt meg å leie en større leilighet enn den jeg eier selv, men da hadde jeg ønsket å leie "for resten av livet" og det går jo ikke. Å leie er utrygt, for ting skjer også hos utleier og plutselig får en beskjed om å flytte. Det orker jeg ikke, så da blir jeg heller boende her jeg er. Trygghet og oversiktlighet er veldig viktig når det kommer til boforhold. Anonymkode: d97eb...aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #13 Del Skrevet 20. mai 2024 Med de siste års ekstreme kostnadsøkninger forbundet med å eie eiendom; renter, kommunale avgifter, eiendomsskatt, økte priser på byggematerialer/produkter som trengs for vedlikehold av hus, kommunenes omgjøring av kommunale veier til private veier (så eier selv må betale for brøyting, strøing, vedlikehold og utbedring av vei), økt skatt på sekundærbolig +++, så går mye mer av husleia til å dekke inn dette. På den andre siden er det konsensus om at "det er synd på de som leier nå som alt har blitt så dyrt" slik at leieprisene ikke følger kostnadsøkningene ellers i samfunnet. Og på leiekontrakter inngått for noen år siden kan leieprisen kun økes i tråd med konsumprisindeksen (om det ikke faller inn under "økning til gjengs leie", som heller ikke er fritt fram, og ikke særlig gunstig), selv om selve konsumprisindeksen kun utgjør en veldig liten del av de økte kostnadene for utleier. Dermed sitter man igjen med et veldig lite overskudd, eller kanskje til og med underskudd, for å leie ut bolig. M.a.o.: de som leier, bor billigst. Men så kan man begynne å snakke om ulempene med å leie... (Sånn er det i alle fall i byen her, og sikkert mange andre mindre byer og tettsteder - tror leieprisene i Oslo og de andre største byene har steget så mye over flere år før elendigheten begynte, at de fortsatt har noe å gå på..) Anonymkode: 8f32f...ac4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammaemma Skrevet 20. mai 2024 Forfatter #14 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sa hun som ikke har råd til å kjøpe selv.... Ingen gode grunner leie. Anonymkode: 4d48f...04e Har råd, men ikke egenkapital 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #15 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det eneste jeg kan komme på sånn på toppen av hodet er prisen per måned. Det KAN faktisk være billigere å leie enn å eie. Har sammenliknet prisen vi betaler per måned for å eie, med prisen naboer (identiske leiligheter) tar i leie. Leiligheten vår er sånn sett noen tusenlapper billigere å leie enn å eie i dag. Har da tatt høyde for lånekostnadene våre og det naboer har inkludert i leia. Vi har for øvrig ikke mye i lån, men med dagens rente er det billigere å leie vår leilighet. Anonymkode: 4f3b6...5ea Har du tatt med hele regnestykket? Avdrag er sparing og ikke en utgift, og du må også ta med verdistigningen. Anonymkode: f6ab0...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #16 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Med de siste års ekstreme kostnadsøkninger forbundet med å eie eiendom; renter, kommunale avgifter, eiendomsskatt, økte priser på byggematerialer/produkter som trengs for vedlikehold av hus, kommunenes omgjøring av kommunale veier til private veier (så eier selv må betale for brøyting, strøing, vedlikehold og utbedring av vei), økt skatt på sekundærbolig +++, så går mye mer av husleia til å dekke inn dette. På den andre siden er det konsensus om at "det er synd på de som leier nå som alt har blitt så dyrt" slik at leieprisene ikke følger kostnadsøkningene ellers i samfunnet. Og på leiekontrakter inngått for noen år siden kan leieprisen kun økes i tråd med konsumprisindeksen (om det ikke faller inn under "økning til gjengs leie", som heller ikke er fritt fram, og ikke særlig gunstig), selv om selve konsumprisindeksen kun utgjør en veldig liten del av de økte kostnadene for utleier. Dermed sitter man igjen med et veldig lite overskudd, eller kanskje til og med underskudd, for å leie ut bolig. M.a.o.: de som leier, bor billigst. Men så kan man begynne å snakke om ulempene med å leie... (Sånn er det i alle fall i byen her, og sikkert mange andre mindre byer og tettsteder - tror leieprisene i Oslo og de andre største byene har steget så mye over flere år før elendigheten begynte, at de fortsatt har noe å gå på..) Anonymkode: 8f32f...ac4 Man er ikke trygg når man leier, flere utleiere velger å selge sekundærboliger nettopp fordi utleie ikke er lønnsomt lengre. Man kan ikke leie samme bolig for alltid, og når man skriver ny kontrakt etter 1-3 år kan leien økes til gjeldende gj.snittlig markedspris for lignende boliger. Anonymkode: f6ab0...5af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 20. mai 2024 #17 Del Skrevet 20. mai 2024 Jeg hadde ikke fått sove om natten om jeg måtte ut på et utrygt leiemarked. Der man plutselig kan oppleve å bli sagt opp og må flytte, eller utleier ikke fikser ting som skal/bør fikses, kommer uanmeldt og låser seg inn på "inspeksjon" og i det hele tatt.... Det verste hadde nok vært å ikke vite helt sikkert hvor lenge man kan få bli boende. Man kan bli kastet ut når som helst, for livet skjer, og ting i utleiers liv kan man ikke forutsi. Skilsmisser, flytting fra distriktet eller dødsfall, hva som helst. Arvingene er kanskje ikke interessert i å leie ut, så de vil selge og sier deg opp. Jeg er veldig, veldig glad for at jeg fikk kjøpt meg en leilighet i 2016 da jeg ble skilt. Hadde nok egenkapital etter at eksen og jeg solgte vår felles bolig, til at jeg fikk kjøpt meg et annet sted å bo, en leilighet med to soverom (et til meg og et til sønnen). Føler meg trygg, for ingen kan si oss opp og tvinge oss til å flytte. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 20. mai 2024 #18 Del Skrevet 20. mai 2024 Jeg leier og trives med det, faktisk 😄 Jeg har 0,- i egenkapital, liten mulighet til å spare penger og får ikke lån i banken. Da er det ikke så mange andre muligheter, om man vil ha tak over hodet 😊 Jeg er heller ikke redd for at jeg må flytte herfra fordi utleier trenger boligen selv. Boligen er kjøpt nettopp til det formålet med å leie ut de 3 leilighetene som er her. Utleierne er i tillegg utrolig hyggelige folk, som tar tak i ting hvis noe må gjøres. De er lette å snakke med og lar oss gjøre utbedringer på bygget inne og ute, uten at jeg trenger å spørre om det hver gang 😊 Jeg har tillegg absolutt ALT inkludert i husleien og det er det jaggu mangelvare på leiemarkedet i dag. I tillegg stortrives jeg i leiligheten, så her blir jeg nok værende lenge 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #19 Del Skrevet 20. mai 2024 Betale ned andres lån? Nei takk. Betaler heller ned på mitt eget og får skattefradrag på gjeldsrenter. Å eie er en god investering da det i motsetning til å f.eks eie en bil, er økning når salg skal gjøres. Verdiøkningen siden jeg kjøpte er på 1.2 millioner. Betaler også 1/3 av det jeg hadde måttet betale for å leie samme type leilighet. De som leier i dette borettslaget betaler mellom 20 og 25 tusen. Jeg betaler i underkant av 9000,- på boliglånet pr. mnd. Anonymkode: 7911b...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 20. mai 2024 #20 Del Skrevet 20. mai 2024 mammaemma skrev (På 14.5.2024 den 23.56): I Norge er «alle» så ekstremt opptatte av å kjøpe og det finnes mange mange grunner, tydeligvis😉 Noen som kjenner noen eller som selv frivillig velger å leie fremfor å kjøpe? Sånn på lang sikt? Kan du nevne grunner til å ikke kjøpe, kun leie? Trenger ikke reise lange veien før nesten ingen eier. Er det gunstigere å leie andre steder i verden, på noe vis? Er det dårligere leievilkår o.l i Norge enn i andre land? Handler det rett og slett bare om at huskjøp er vane og «status», folk føler trang til å slenge seg på bølgen, hva som er akseptabelt osv her i Norge? Årsaken til at kjøp er såpass lukrativt i Norge, ligger i at eie subsidieres og leiemarkedet straffes økonomisk og derfor i liten grad er profesjonalisert. De fleste land har mye bedre balanse på dette. Følgende fordeler er det med leie: - Det gir bedre mobilitet. Hvis du ikke vet hvor du skal bo de neste 20 årene, kan det være fornuftig å leie. Kostnader ved kjøp og salg er hinsides - det er enklere og oppskalere og nedskalere. Samme som over + at tiden det tar å skifte utleier krever mye mindre jobb og innsats. - leieobjekter er ikke ditt ansvar: ALLE utfordringer, kostnader og ansvar knyttet til å ha en bolig + markedsrisiko, er utleiers problem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå