Gå til innhold

Når ga kvalmen seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er uke 8+0 nå og har vært kvalm siden starten av uke 5. ikke kastet opp men konstant kvalm gjennom dagen. Når gikk det over for dere? Er det håp om bedring snart?

Anonymkode: 2b07b...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rundt uke 12 ga det seg. Var også kvalm fra slutten av uke 5, da kom det som kastet på meg.

Jeg fikk Afipran på resept av legen for kvalmen, for å kunne klare og spise under disse ukene. Skal sies at jeg var (naturlig) tynn som en strek og undervektig, så det var viktig at jeg klarte og spise, og ikke hoppet over noe. Jeg kunne rett og slett ikke gå ned en eneste kilo til.

Dersom kvalmen blir plagsom for deg, kan det hende du kan få Afipran også. Det brukes mye til gravide, iflg min lege.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gitt seg enda - er 26 uker.. 

Anonymkode: f6b3f...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter uke 20 begge graviditetene 🥲

Anonymkode: ac914...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok veldig inviduelt…

sist svangerskap var jeg så og si kvalm gjennom hele….

men noen er vell bare kvalm de første 12 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ga seg etter fødsel. Men den evige kvalmen ble bedre, så etter måned så var det spying noen ganger per dag, men ikke så kvalm mellom slagene. 

Anonymkode: 60617...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har blitt litt bedre etter uke 20, men det er fortsatt ille morgen og kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga seg rundt uke 22 her, i begge svangerskap. Afipran hjalp ikke og det eneste som fungerte for meg var ro og hvile i form av en 100 % sykmelding. Hvis jeg var sliten ble kvalmen mye mer intens. Våknet ofte om natten av kvalme og måtte kaste opp. Isvann og salte kjeks hadde jeg alltid tilgjengelig , både dag og natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var jo oppmuntrende lesning…

Anonymkode: 2b07b...90c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ga seg rundt uke 14 her 😊

Anonymkode: 5c465...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i uke 20, og er fremdeles kvalm og kaster opp daglig. Men kvalmen nå er «annerledes» enn den var i ukene 6-13. Da opplevdes kvalmen mer intens og lammende og påvirket hverdagen min i betydelig grad. Nå i uke 20 kjenner jeg det er viktig med masse hvile og holde aktivitetsnivået lett for å unngå kvalme og oppkast, men at jeg i større grad kan pusle med mine egne ting.

Skjønner det ikke er så oppmuntrende lesing å se alle de som erfarer å være kvalm så lenge. Kan godt hende at det ikke er tilfellet for deg og at kvalmen gir seg om noen uker ☺️

Anonymkode: e403f...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rundt uke 11 i alle svangerskapene. 

Anonymkode: d40d9...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan sikkert få resept på Xonvea av legen din. Mange har god effekt av dette. Jeg skal selv be om det av legen da jeg har gått ned 2 kg på 2 uker pga kvalme.

Anonymkode: 4bfc6...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kvalm fra uke 5-11 i begge svangerskap. Kvalme når som helst på døgnet, men spydde sjelden.

Til vanlig har jeg feks "aldri" spysjuke, er kvalm eller reisesyk, og er heller ikke kvalm ved migreneanfall. Så var overrasket over uker med så mye kvalme under svangerskapene. Det hjalp litt å spise mandler, evt noen tørre havrekjeks før jeg sto opp av senga på morran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uke 14 her

Anonymkode: c7e35...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er i uke 15 og fortsatt kvalm - men har fått xonvea på resept og slipper da unna oppkast og verste kvalmen. Den er relativt «ny» på markedet og er tryggere alternativ enn afipran som noen nevner - så verdt å prøve xonvea før noe sterkere.

Anonymkode: bbd56...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de aller fleste går kvalmen over rundt uke 12 🤞Også er det noen som er skikkelig uheldige som ikke blir kvitt den. Kan anbefale xonvea dersom du trenger kvalmestillende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uke 13 gikk det over her.

Anonymkode: cb861...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nådde en «peak» i uke 9, da var det værst, og så ble det graadvis bedre dag for dag frem mot uke 12/13 og deretter helt borte. 

Ser mange skriver uke 12 her, og det samme fikk jeg høre da jeg var i uke 8. tanken på å holde ut hele 4 uker til med denne kvalmen var nedslående den gangen, så tenkte det var et viktig poeng å få frem at selv om det normalt gir seg i uke 12, trenger det ikke bety at du er like kvalm som nå helt fram til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...