mommyaka Skrevet 14. mai 2024 #21 Skrevet 14. mai 2024 kjærring skrev (1 minutt siden): Det er helt tullete. Er man bekymret, så melder man Jo men det finnes en balanse. Du kan faktisk ødlegge familien om du blir meldt og det ikke er noen . Og man må jo snakke med styrer, pedagogisk leder og eventuelt foreldre først. Man kan ikke bare melde over noe mage følseb sier 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #22 Skrevet 14. mai 2024 mommyaka skrev (9 timer siden): Jeg tenker at man bør være forsiktig med dette å melde. Der at barn er innesluttet, kanskje personlighet har blitt anderledes etc kan komme fra så mye annet. Og siden du jobber i barnehagen så regner jeg med at før du meldte det inn så snakket du med pedagogisk leder og styrer først? Eventuelt snakket med foreldre? mommyaka skrev (25 minutter siden): Jo men det finnes en balanse. Du kan faktisk ødlegge familien om du blir meldt og det ikke er noen . Og man må jo snakke med styrer, pedagogisk leder og eventuelt foreldre først. Man kan ikke bare melde over noe mage følseb sier Vær heller bekymret for alle barna som faktisk BLIR ødelagt fordi ingen melder, Anonymkode: 79dd5...f43
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #23 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vær heller bekymret for alle barna som faktisk BLIR ødelagt fordi ingen melder, Anonymkode: 79dd5...f43 Poenget er at man kan "ødelegge" barn ved å melde en gang for mye også... Anonymkode: aa303...3d1 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #24 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg undres… vi i venninne gjengen har snakket Om dette da vi kjenner til et tilfelle av barnemishandling. Dette ble oppdaget raskt heldigvis da barnet utagerte på ulike måter på skolen. Altså viste reaksjon på det som Skjedde med en gang i tillegg til å si at ……. gjorde sånn og sånn. Barnet var 9 år. Er det slik at det kan hende det ikke synes det Som skjer hjemme? Kan barn oppleve fysisk og psykisk vold hjemme og deretter virke uberørt ? Leke fint og Være snill mot andre og lære / konsentrere seg på skolen? Være i godt humør? I såfall så er det jo veldig skummelt 😔 hvordan kan man da vite? Jobber i barnehage og har jo mange ganger stusset på enkelte barn , men kan ikke akkurat beskylde alle for å mishandle barna sine. Har Meldt et par ganger , saken ble henlagt heldigvis da det tyder på at jeg tok feil. Tenker på den Christoffer saken. Får så vondt i hjertet. Anonymkode: 79f29...c07 Veldig ofte så synes det ikke.Barn lærer seg fort å bli eksperter på skjule det som skjer hjemmet. mommyaka skrev (9 timer siden): Jeg tenker at man bør være forsiktig med dette å melde. Der at barn er innesluttet, kanskje personlighet har blitt anderledes etc kan komme fra så mye annet. Og siden du jobber i barnehagen så regner jeg med at før du meldte det inn så snakket du med pedagogisk leder og styrer først? Eventuelt snakket med foreldre? Man melder heller en gang for mye enn en gang for lite. Og mistenker man at noe foregår hjemme så tar man selvfølgelig ikke en prat med foreldre. Dessverre er det slik tanker og holdninger som gjør at barn som lever under dårlige forhold ikke blir fanget opp Anonymkode: dded0...81e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #25 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det må være en balanse. Mange melder på for tynt grunnlag og andre igjen venter alt for lenge. Det kan være svært traumatisk å bli meldt på uriktig grunnlag og føle at man får hele livet sitt vendt om. Det kan ødelegge relasjoner og det kan skape angst hos foreldre og barn. Derfor er det viktig å tenke seg om og diskutere med kolleger/leder før man melder inn. Det gjelder jo spesielt i gråsonesaker, de er det jo flest av Anonymkode: aa303...3d1 hva mener du er viktigst at noen foreldre som er uskyldige blir litt traumatisert eller ar barn som lever under skadelige forhold blir sett og tatt ut av hjemme? Anonymkode: dded0...81e
mommyaka Skrevet 14. mai 2024 #26 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig ofte så synes det ikke.Barn lærer seg fort å bli eksperter på skjule det som skjer hjemmet. Man melder heller en gang for mye enn en gang for lite. Og mistenker man at noe foregår hjemme så tar man selvfølgelig ikke en prat med foreldre. Dessverre er det slik tanker og holdninger som gjør at barn som lever under dårlige forhold ikke blir fanget opp Anonymkode: dded0...81e Kan si en i min familie fikk ødelagt sin forhold med barnet sitt da en annen i familien melde til bv..og der viste seg og ikke være noe. 1
luxifine Skrevet 14. mai 2024 #27 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ❤️❤️ så forferdelig å lese hva du ble utsatt for som barn. Jeg blir så lei meg! Hvordan gikk det til slutt? Var det noen som trodde på deg, eller måtte du bli voksen og flytte ut? Anonymkode: dc741...c3e Takk som spør ❤️ jeg prøvde å unnslippe hjemmet fra jeg var 14, flyttet ut som 15 åring men ble sendt hjem, så 16-17-og tilslutt 18 åring. Ble tvunget hjem igjen hver gang. Ble misbrukt av mannfolk som skulle "hjelpe meg". Naiv og lettlurt, ville bare at noen skulle elske MEG. Fikk mann (aldri god nok) og jobb (aldri godt nok, selv ikke da jeg jobbet meg opp til butikksjef). Tok fagbrev og det likte hun en stund, ble skilt og det likte hun veldig godt.. huff forstod ikke hvor manipulert jeg var.. men da jeg var 39 slo hun min datter og da ble jeg så forbanna at jeg "våknet" og valgt å ta avstand til henne og familien. Alle er blokkert på fb.. Har vært i så lite kontakt som overhodet mulig, prøver å skåne barna fra sykdommen hennes.. hun ER syk og det er vanskelig å ikke syntes synd på henne, hun har enda psykisk tak i meg og det er så lett å bli sugd inn i galskapen hennes. Jeg ble 40 før jeg forstod hvor galt det virkelig var. Det var første gang jeg virkelig ble hørt og trodd. Nå er jeg 45 og går i terapi. Har fått diagnoser som har rot i min oppvekst og er i perioder både lei meg og sint over det. Jeg har minimalt med kontakt med familien og har det best sånn. Fokuserer på barna. Jeg har studiekompetanse og to fagbrev, men ble ufør ifjor likevel. Kroppen klarer ikke fungere, jeg er konstant stresset og på vakt. Jeg har flink pike-syndrom, sier aldri nei (jobber med å lære meg å si nei), kjenner ikke smerte og presser kroppen til det gir seg... fibromyalgi, ibs, ptsd, adhd, lærevansker (oppdaget 2 år siden at jeg har dyskalkuli), migrene, høytfungerende angst.. jeg er skeptisk og sliter med nære relasjoner. Jeg må minne meg selv på at jeg må "klappe på ungene" slik at de blir vant til nærhet (for det er ikke jeg). Jeg har veldig kontrollbehov og går igjennom dagene "klar for kamp", men jeg jobber med å prøve å senke garden litt. Jeg prøver å åpne meg og slippe folk inn, men det er en lang prosess. Jeg har bestemt meg for å gjøre resten av mine år til mine egne. Jeg skal fylle dagene med ting som bringer meg glede og som kanskje tenner livsgnisten inni meg.. frem til nå har jeg eksisterert, men fremover vil jeg leve..
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #28 Skrevet 14. mai 2024 mommyaka skrev (50 minutter siden): Jo men det finnes en balanse. Du kan faktisk ødlegge familien om du blir meldt og det ikke er noen . Og man må jo snakke med styrer, pedagogisk leder og eventuelt foreldre først. Man kan ikke bare melde over noe mage følseb sier Rådene dine er farlige, men dessverre så er det altfor mange som har de holdningene og ikke setter barna først. Anonymkode: dded0...81e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #29 Skrevet 14. mai 2024 mommyaka skrev (8 minutter siden): Kan si en i min familie fikk ødelagt sin forhold med barnet sitt da en annen i familien melde til bv..og der viste seg og ikke være noe. så man skal lukke øynene hvis man mistenker at et barn blir utsatt for fysisk,psykisk eller seksuell vold fordi det kanskje kan være feil? Du er klar over at det er slike holdninger som gjør at mange barn aldri kommer seg ut av situasjonen og kan bli ødelagt for livet? Anonymkode: dded0...81e 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #30 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg undres… vi i venninne gjengen har snakket Om dette da vi kjenner til et tilfelle av barnemishandling. Dette ble oppdaget raskt heldigvis da barnet utagerte på ulike måter på skolen. Altså viste reaksjon på det som Skjedde med en gang i tillegg til å si at ……. gjorde sånn og sånn. Barnet var 9 år. Er det slik at det kan hende det ikke synes det Som skjer hjemme? Kan barn oppleve fysisk og psykisk vold hjemme og deretter virke uberørt ? Leke fint og Være snill mot andre og lære / konsentrere seg på skolen? Være i godt humør? I såfall så er det jo veldig skummelt 😔 hvordan kan man da vite? Jobber i barnehage og har jo mange ganger stusset på enkelte barn , men kan ikke akkurat beskylde alle for å mishandle barna sine. Har Meldt et par ganger , saken ble henlagt heldigvis da det tyder på at jeg tok feil. Tenker på den Christoffer saken. Får så vondt i hjertet. Anonymkode: 79f29...c07 Jeg ble daglig slått (ikke med knyttet neve, alltid på strategiske steder) av full og oppfarende forelder, og utsatt for omfattende emosjonell vold. Resultatet ble en ekstremt høflig og "veltilpasset" jente som fryktet mer enn noe annet at forelderen min skulle få noe å bli sint over. Gode karakterer, stabile vennskap, alltid "ordentlig" utad. Fortalte ingen noe før i sjuende klasse. Som ungdom og voksen ble jeg ubehagelig god til å se hvilke foreldre og barn som hadde en fryktbasert dynamikk, og har mange, mange ganger opplevd at andre virkelig ser opp til de foreldrene jeg ser faresignalene hos. Mistankene har senere blitt bekreftet. Så nei. Du kan ikke se det. Men man kan snakke om vold med barn, på en alderstilpasset måte. Hadde noen gjort det til meg hadde jeg nok fortalt tidligere. Hadde jeg visst at det aldri er greit å slå når man er voksen og sint, at det aldri er barnet som har ansvar for foreldrenes reaksjon osv.. Anonymkode: 42d2b...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #31 Skrevet 14. mai 2024 Bedre å melde for mye enn for lite tenker jeg.. Tenker litt på den serien Pørni, hun jobber vel i BV. En person i den sieren som protesterer mot henne når de tar barnet bort, med argumentet at barnet aldri klager. Så sier Pørni at det ikke trenger å bety noe - trygge barn klager hele tiden, nesten et sunnhetstegn når de lager et hælvete for den minste ting. At de er stille, betyr ikke at de har det bra. Anonymkode: 816cc...7e6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #32 Skrevet 15. mai 2024 Det syns ikke alltid men man merker noen ganger endret adferd hos barnet, uten å forstå hva som skjer. Anonymkode: 023bb...c8e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #33 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 21.29): Poenget er at man kan "ødelegge" barn ved å melde en gang for mye også... Anonymkode: aa303...3d1 Nei, ikke sammenlignet med de barna som blir overlatt til vold og misbruk i hjemmet. De blir ødelagt-ødelagt, uten "". Anonymkode: 79dd5...f43
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #34 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 12.02): Jeg undres… vi i venninne gjengen har snakket Om dette da vi kjenner til et tilfelle av barnemishandling. Dette ble oppdaget raskt heldigvis da barnet utagerte på ulike måter på skolen. Altså viste reaksjon på det som Skjedde med en gang i tillegg til å si at ……. gjorde sånn og sånn. Barnet var 9 år. Er det slik at det kan hende det ikke synes det Som skjer hjemme? Kan barn oppleve fysisk og psykisk vold hjemme og deretter virke uberørt ? Leke fint og Være snill mot andre og lære / konsentrere seg på skolen? Være i godt humør? I såfall så er det jo veldig skummelt 😔 hvordan kan man da vite? Jobber i barnehage og har jo mange ganger stusset på enkelte barn , men kan ikke akkurat beskylde alle for å mishandle barna sine. Har Meldt et par ganger , saken ble henlagt heldigvis da det tyder på at jeg tok feil. Tenker på den Christoffer saken. Får så vondt i hjertet. Anonymkode: 79f29...c07 Jeg opplevde mye fysisk vold hjemme av et eldre søsken som var 10 år eldre og som bodde lenge hjemme. Det ble aldri oppdaget av utenforstående som jeg vet. Har alltid fått skryt for at jeg er snill og omtenksom. Har heller aldri havnet i trøbbel,er vel mer at jeg er konfliktsky Anonymkode: 6bf96...669 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #35 Skrevet 15. mai 2024 Selvfølgelig er det mange barn som ikke viser de typiske trekkene du mener. Om du jobber i barnehage, tenker jeg at du kan be leder om at dere kurses i dette temaet. Anonymkode: 123fd...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #36 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 21.29): Poenget er at man kan "ødelegge" barn ved å melde en gang for mye også... Anonymkode: aa303...3d1 Si det til Christoffer Gjerstad 8 , Esmeralda 3, Timothy Ferguson 15 og alle andre barn som har dødd pga omsorgssvikt Anonymkode: 6bf96...669 1
MariaIsabel Skrevet 15. mai 2024 #37 Skrevet 15. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 12.15): Forsiktig med å melde??? I det store og det hele er faktisk folk for DÅRLIG til å melde!!! Anonymkode: dc741...c3e For dårlige til å melde? Hvilken stein har du bodd under? Folk melder jo for ingenting nå ... Det er selvsagt saker hvor det motsatte skjer også, men det er ikke standarden. Dessuten er det i dette tilfellet en bhg-ansatt som er melder. Det er lover for når de kan melde, og de lovene blir svært ofte brutt. Det skaper et voldsomt tillitsproblem mellom foreldre og bhg (og foreldre og myndighetene generelt, da anmeldelser på brudd på taushet sjeldent blir prioritert). Undersøkelsessak hos bvt er også en voldsom påkjenning, selv om det blir henlagt. Det har også ekstremt mye å si hvem man møter på i bvt, og det vet man jo ikke på forhånd. Jeg kjenner til barn som har blitt akuttplassert uten grunnlag. De har selvsagt kommet hjem igjen, og bvt mente at da var ingen skade skjedd, men både foreldre og barn er traumatisert flere år etterpå, med sterk angst for at bvt skal komme på døra. Endret 15. mai 2024 av MariaIsabel
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #38 Skrevet 15. mai 2024 Svaret er Ja! Har snakket "jobbet litt " med barn som har hatt det vanskelig. Noen av dem er så oppgående snille og har godt folkesikt. Man skulle tro de ikke var mangel på noe. Anonymkode: 743c8...5e2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #39 Skrevet 15. mai 2024 mommyaka skrev (På 14.5.2024 den 21.34): Kan si en i min familie fikk ødelagt sin forhold med barnet sitt da en annen i familien melde til bv..og der viste seg og ikke være noe. Da er det ganske ekstremt at forholdet med barnet ble ødelagt. Om det viste seg å ikke være noe, altså. Stusser litt på hvordan det går an. mommyaka skrev (På 14.5.2024 den 20.50): Jo men det finnes en balanse. Du kan faktisk ødlegge familien om du blir meldt og det ikke er noen . Og man må jo snakke med styrer, pedagogisk leder og eventuelt foreldre først. Man kan ikke bare melde over noe mage følseb sier Selvfølgelig kan ikke en barnehage sende bekymringsmelding basert på en magefølelse. Men de kan begynne å undersøke/være mer observant selv basert på en magefølelse. Og kanskje vil de da avdekke noe som er alvorlig nok til at de kan sende en bekymringsmelding. Om det er snakk om bekymring for vold eller overgrep får ikke barnehagen lov til å ta opp at de sender bekymringsmelding til barneverntjenesten. Anonymkode: 123fd...5ca
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #40 Skrevet 15. mai 2024 MariaIsabel skrev (2 minutter siden): For dårlige til å melde? Hvilken stein har du bodd under? Folk melder jo for ingenting nå ... Det er selvsagt saker hvor det motsatte skjer også, men det er ikke standarden. Dessuten er det i dette tilfellet en bhg-ansatt som er melder. Det er lover for når de kan melde, og de lovene blir svært ofte brutt. Det skaper et voldsomt tillitsproblem mellom foreldre og bhg (og foreldre og myndighetene generelt, da anmeldelser på brudd på taushet sjeldent blir prioritert). Gjør de? Baserer du den antagelsen ut fra ting du har lest på KG og andre diskusjonsforum, eller har du lest forskning utført i Norge på dette temaet? Skulle i så fall likt å lese den forskningen selv, så send meg gjerne en link. Anonymkode: 123fd...5ca 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå