Gå til innhold

Er gaming virkelig et så rødt flagg som man får inntrykk av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg gamer selv. Men det kommer som alt annet an på hvor mye..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mye verre å se på TV halve døgnet.

Anonymkode: 8d95b...ca9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

På tiktok, reddit og x skulle man tro gaming var et rødere flagg enn å være dømt forbryter 😅

Anonymkode: 3c477...f02

Tiktok o.l er da mye mer hjernedød underholdning enn gaming. De som klager på gaming er nok ikke helt bevisst på hvor mye tid de selv bruker på meningsløs scrolling på tlf, Netflix etc. For ikke å snakke om KG da...er man aktiv her, så her man faen ikke rett til å klage på gaming 🤣 

Anonymkode: 68dd7...98d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at det fortsatt er så mye fordommer ute og går når det gjelder gaming.

Jeg er kvinne på 45+ og jeg gamer. I perioder spiller jeg daglig og kommer det ut nytt spill som jeg gleder meg veldig til så tar jeg gjerne ut feriedager på jobb og spiller flere dager i strekk. 

Men jeg har full jobb, samboer, trener flere ganger i uken, har venner, hund jeg trener og går tur med og andre hobbyer. 

Gaming er for mange en hobby, også blant voksne. For noen går det for langt, men det betyr ikke at man skal generalisere det til å gjelde alle.

Endret av Tabris
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får veldig lite ut av videospill lengre. 

Hopper av og til på et énspillerspill, men det varer som oftest kun til jeg dør en gang og så blir jeg sur og slutter. Er så meningsløst for meg nå å drive og bruke tid på en digital rollefigur som løper rundt i en simulert verden.

Flerspillerspill er litt artigere, men det er jo på grunn av konkurranseinnstinktet som jeg strengt talt burde benyttet som moyivasjon til å heve meg i andre arenaer i livet i stedet for å få et kunstig utløp for det i et spill.

Pluss disse må man jo ofte kjøpe årlig for å holde seg oppdatert, abonnere på online-greier for å spille, pluss investere masse penger i kontroller og hodetelefoner, og en masse tid for å holde seg konkurransedyktig. Er ikke måte på hvor spesialiserte enkelte av de spillerene man treffer på nå til dags er. 

Jeg har helt andre prioriteringer nå til dags og er litt irritert på videospill for at jeg lot dem ta så mye av ungdommen min.

Anonymkode: 768cc...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anser det ikke direkte som et rødt flagg, med mindre det er altoppslukende og prioriteres foran andre ting, men jeg må innrømme at det for meg er noe som er skikkelig turnoff med å ha gaming som "hobby", spesielt om det er eneste hobby man har. Jeg anser gaming som underholdning, på samme måte som film og serier, ikke hobby. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke. Som dame er det snarere et sjekketriks. 😅 Men kommer selvfølgelig an på hvor mye man gamer. Litt iblant er ok. 6 timer hver dag er ikke ok. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er bra å være interessert i hobbyer jeg da. 

Er det noe bedre å se på fotball i flere timer i strekk hver dag? Eller annen form for sport?

Er det noe bedre med de som trener tilnet OL de aldri skal delta i? Eller de som leser bøker, ser på serier eller film i mange timer? 

Tenker at alle har hver sin nisje, og om det så er gaming, så er ikke det et rødt flagg.

Om vedkomne er så opptatt av hobbyen sin, uavhengig av at det er gaming eller noe annet, at det går utover sosialt liv, barn og samliv, da blir det er problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del, så handler det om det sosiale med venner og bekjente som jeg ikke treffer lengre pga geografiske avstander. Da kan det å spille ilag, og snakked med hverandre gjennom headset være en grei erstatning til å prate i tlf f.eks

Og enig i dem som sier at hva er forskjellen på å sitte å se på flere seier og filmer i timesvis vs game i timesvis, så lenge det ikke går over den berømte grensen

Anonymkode: 0a896...1ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte. 

Jeg vet om ekstreme tilfeller hvor enkelte har latt gaming overta livet så mye at det er blitt en avhengighet. De klarer ikke å legge det bort. Selvsagt er dette en minoritet blant gamere og gjelder ikke alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle som er negative til gaming burde se Ibelin. Filmen går på kino nå men kommer også snart på Netflix.

Der kan man få et inblikk i betydningen onlinegaming kan ha for mange. Hvor viktige disse som gamer mye kan være for andre og hvor tette bånd man kan bygge via gaming.

Alle som gamer burde egentlig se den også. Og alle andre som har relasjoner der man ikke møtes irl så ofte.

Anonymkode: e8146...5b8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må forstå HVA med det som gjør det til et potensielt rødt flagg. Har et vennepar som begge er gamere og sliter med infertilitet. De vil gjerne ha barn, men jeg håper VELDIG på at det ikke skjer, for de er begge introverter som bruker masse tid på EGNE hobbyer som ikke passer for barn. Nå er ikke gaming noe problem.

I de tilfellene der man f.eks. har barn og mannen driver å gamer på kvelden og natta, våkner sliten og deretter MÅ han faktisk klare å forholde seg til barn på dagen, men han bruker stadig opp energien på gaming og irriterer seg over at han blir vekt kl 7 neste dag. Nei, da har man et problem. Trenger man å få gjort noe oppussing er han for sliten. For sliten til å være sosial med venner IRL. For sliten til å ha sex, for "barn, altså...". Nei, nei, ikke gamlingen som har skyld i det hele tatt....

Og så er det ganske irriterende å tenke på at her har fyren brukt 4 timer på noe som kunne vært kjærestetid, barna, trening (men det orker han ikke med gaming og barn, så han lar seg heller forfalle og klager på at han føler seg gammel når han bare er 30), bli med ut på en gåtur... men nei, han sitter og spiller.

Endret av katties
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke jeg kunnet game fordi mannen min hadde nektet meg det, hadde jeg definitivt gått. Gaming er en stor del av livet mitt og en av de eneste sosiale arenaene jeg har. Jeg er uføretrygdet, har mann og 2 barn. Det er vanskelig for meg å reise på besøk til venner og familie, pga sykdom. Begge barna gamer også. Jeg har noen faste dager som er avtalt med flere av de jeg spiller med og mannen, og kan legge til rette for det. Men jeg lar aldri gaming gå foran privatlivet. Ungene, mannen og mine mine politiske verv er første prioritet, så gjør jeg det jeg vil utenom. Noen trener, noen maler, strikker, men jeg gamer. Hvis vedkommende setter gaminga før absolutt alt annet, da vil jeg påstå at det er et digert rødt flagg.

(Jeg spiller forøvrig samme spillet som han i filmen Ibelin spilte og jeg har et online spillnettverk på ca 30 andre spillere).

Endret av bablemeg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2024 at 7:28 PM, Arild37 said:

Absolutt ikke. Overforbruk og avhengighet er et rødt flagg, men flertallet er ikke i den kategorien.

For min del ser jeg ingen forskjell om jeg bruker en time eller to på gaming enn på Netflix eller annen underholdning. Eller gaming er vel mer mentalt stimulerende, men begge deler er bare underholdning. 

Selv gamer jeg kanskje 5t i uka, og dama er redd jeg skal bli avhengig, men hun glemmer at hun sikkert gamer dobbelt så mye som meg bare på iPhone😅 Så det er mye fordommer rundt omkring 

Så det er ikke valg av hvilken underholdning man ønsker som er problemet, det er mengden som avgjør om det er et problem, enten det er spill, film eller hvilken som helst annen underholdning 

Helt enig. Overforbruk er det røde flagget! Min eks gamet fra etter middagen til to om natten minst fire dager i uken, men gjerne syv. Min nåværende gamer nok en del på telefonen, men det merker jeg nesten ikke, fordi han bare fyller dødtid på T-banen etc. Det går ikke på bekostning av noe som helst annet.

Jeg har også tre gids som gamer en hel del mer, men de er utrolig flinke til å inkludere søsken og venner i det de holder på med. Deres gaming er langt mer sosial enn det eksen min holdt på med.

Endret av Nosy Nelly
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 19.20):

På tiktok, reddit og x skulle man tro gaming var et rødere flagg enn å være dømt forbryter 😅

Anonymkode: 3c477...f02

Absolutt rødt flagg......har selv hatt samboer som brukte det meste av fritiden på gaming, når du gjør det etter du er passert 40 så blir du nok aldri voksen. Jeg tenker at det kommer an på alder, en under 20 kan aksepteres......men når voksne folk sitter timesvis å gamer så mener jeg de har et begrenset (og dårlig) liv. Her lyser alle alarmklokker om noen på min alder sier at de gamer en del.

Anonymkode: ab417...615

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt rødt flagg......har selv hatt samboer som brukte det meste av fritiden på gaming, når du gjør det etter du er passert 40 så blir du nok aldri voksen. Jeg tenker at det kommer an på alder, en under 20 kan aksepteres......men når voksne folk sitter timesvis å gamer så mener jeg de har et begrenset (og dårlig) liv. Her lyser alle alarmklokker om noen på min alder sier at de gamer en del.

Anonymkode: ab417...615

Du vet vel at flertallet ikke har et slikt overforbruk. La oss si jeg bruker en time på underholding hver dag, hvorfor er gaming verre enn å se en episode på Netflix? Det er snakk om gaming generelt her, ikke avhengighet 

Endret av Arild37
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis en hobby tar over livet og ødelegger for familien/jobben/hva som helst så spiller det ingen roller om den hobbyen er gaming eller fotball eller strikking. Gaming er ikke noe verre enn andre hobbyer. 

Jeg gamer selv, ikke så mye som min mann, men sikkert mer enn gjennomsnittet. Vi har barn, hus og hage, og hver vår fulltidsjobb. Går helt fint. 

Min mann tok forøvrig gaminginteressen videre og utdannet seg innenfor data, og tjener i år nærmere fem millioner. Så jeg er veldig glad for at jeg fant meg en gamer 🤭

Anonymkode: 06122...120

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei over hodet ikke 🤣

Men jeg er fullstendig klar over at det blir sett på som et rødt flagg hos mange.

Jeg er 40 og setter meg ned for å spille med noen kompiser av og til om kveldene når barna er lagt.

Dette skjer omtrentlig hver annen til hver tredje helg.

Årsaken er veldig enkel. Jeg har ikke kapasitet til et sosialt liv utenom. Jeg har barn å passe på og kan ikke dra ut å feste i hytt og pine (som om det er noe bedre).

Denne sjeldne gaming verdenen er altså min sosiale arena og bidrar godt til å holde meg flytende.

Selv dette merker jeg at blir sett på som et rødt flagg 😅

Anonymkode: 7c4b2...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, MariaIsabel said:

Jeg anser gaming som underholdning, på samme måte som film og serier, ikke hobby. 

Man kan ha film og serier som hobby også. Det er forskjell på å se på det som tidsfordriv og å være genuint interessert i det som en hobby. Det gjelder både film/serier og gaming.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...