Gjest care Skrevet 12. november 2002 #1 Del Skrevet 12. november 2002 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=434442 Jeg blir faktisk litt skremt. Jeg har faktisk tatt drosje hjem alene noen ganger, men har aldri opplevd noe ekkelt. Hva med dere jenter da, har dere opplevd noe ekkelt? Er dere redd for å ta drsoje alene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 12. november 2002 #2 Del Skrevet 12. november 2002 Nei, jeg er ikke redd for det. Det kan jeg ikke være - hvordan skal jeg komme meg hjem ellers en sen natt og det er kaldt og guffent. Nattbussen selvsagt, t-banen - ikke være sent ute... Hvorfor kan ikke Oslo få jentetaxi, som de har i Stockholm (Tjei-taxi)? Det synes jeg funket veldig bra! Eget bestillingsnummer. Du kjørte hjem billigere, for det var viktig å få jenter trygt hjem. Og sjåføren ventet til du hadde låst deg inn i portrommet der du bodde, og så til at du kom deg trygt bak en låst dør. En utfordring for Oslo Taxi. Kanskje de fikk flere kvinnelige sjåfører også, som da slapp å ha ekle, fulle menn i baksetet...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 12. november 2002 #3 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg er enig med deg at vi burde fått jentetaxi. Ser at Viggo Johansen tilbakeviser dette forslaget og sier at jenter heller bør betale med kort, slik at de elektroniske sporene vises. Men herregud, hva hjelper det, da en mann i forrige uke ble drept, og han hadde betalt med kort. Nei, vi burde får jentetaxi. Kanskje dette er en oppgave for meldemmene på kg? :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kid-a ikke innlogget Skrevet 12. november 2002 #4 Del Skrevet 12. november 2002 Hvorfor skal vi lage større skiller på kvinner og menn enn vi allerede har?? Jeg tror ikke dette er noe reelt problem... Kid-a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 12. november 2002 #5 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg kan da ikke være redd for å ta drosje? Men så bor jeg ikke i Oslo heller da... Nattbuss syns jeg derimot er litt skummelt...for da må jeg GÅ fra busstoppet, og jeg er litt mørkredd... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 12. november 2002 #6 Del Skrevet 12. november 2002 Hvorfor skal vi lage større skiller på kvinner og menn enn vi allerede har?? Jeg tror ikke dette er noe reelt problem... Kid-a Tror ikke at det er et problem!!!!!!!!!! At jenter blir voldtatt og at politifolk ikke tør ta taxi, er ikke det er problem? Det er et svært aktuelt tema. Trygghet er faktisk et basalbehov i vårt demokratiske samfunn. Vi setter trygghet ganske høyt. Og når vår trygghet blir truet, blir vi usikre og redde. Er ikke det et problemm, kid-a? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 12. november 2002 #7 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg syns ikke det hadde vært noe i veien med "jente taxi" i det hele tatt om det er det som skal til for at folk skal føle seg trygge og om det kunne bidra til at antall voldtekter gikk ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kid-a ikke innlogget Skrevet 12. november 2002 #8 Del Skrevet 12. november 2002 Så du tror ikke at drosjesjåførene av såkalte "kvinnetaxier" vil voldta?? Det er ikke her problemet ligger, skjønner du... å skape slike skiller mellom kvinner og menn er ugunstig, det bør alle forstå. Dessuten tror jeg et slik tiltak kun vil skape en falsk trygghet. Men du får for Guds skyld fortsette med denne utopiske tankegangen... Jeg velger en mann til å ta vare på meg. Kid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 12. november 2002 #9 Del Skrevet 12. november 2002 Kid-a, du må få lov til å mene hva du vil selvsagt, men det må da vi andre få lov til også...... hvis de har slike ordninger i andre land som fungerer, hvorfor i all verden skulle vi ikke kunne ha de i norge også? Jeg ville som mann ikke ha følt meg diskriminert om en slik ordning ble innført. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 12. november 2002 #10 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg skjønner hva Kid mener og hva care mener. Uansett - det er også utopi, Kid å "velge å la en mann ta vare på seg". Det er ikke alle som sånn uten videre kan foreta det valget. Jeg har en mann som kan gjøre det. Det betyr ikke at jeg vil la ham hente meg etter en venninnekveld på byen. Et møte som varte litt lenge etc. Å gjøre seg avhengig av et annet menneske på den måten, ville passe meg svært dårlig. Det de erfarte i Sverige var at jenter tok mer taxi. De virret ikke brisne og fulle rundt i gatene - de unngikk pirattaxi-problematikken, og både sjåfører og jenter følte dette bedre. Nå har jeg ikke bodd der og benyttet tilbudet på en stund, så andre får bidra om dette ikke fungerer slik lenger. Og så kan man si - har ikke menn krav på den samme tryggheten? Jo visst, og det er sikkert menn som vil føle behov for det samme. Men - ikke utsett et sikkerhetsstiltak fordi det ikke er perfekt fra første stund! Og jeg skjønner at det er et nederlag for Oslo Taxi hvis man på en måte må innrømme at dette er et tiltak som trengs, for alle taxier fra Oslo Taxi skal jo være så trygge. Og jeg har heller aldri opplved noe annet. MEN - vær en foregangsbedrift da! Vær den første. For verden er dessverre ikke slik som vi ønsker den. Ta konsekvensen av det! Forresten er det en indrejustis blant alle drosjesjåfører i ulike selskaper om å ta den taxien først i køen. Det er verre nå enn før, for nå blir man presset til å bruke et annet selskap enn man ønsker. Jeg ønsket å ta Oslo Taxi her forleden, fra Oslo S. Det var tre andre som sto foran fra Norges taxi og det andre. Jeg fikk ikke komme inn i Oslo-taxi bilen - men ble tvunget til å gå å ta de andre. Som jeg har dårlig erfaring med servicen til. DET synes jeg var teit, unødvendig og undergraving av trygghet, for ikke snakke om meg som kunde. (Hm! Så fikk jeg sagt det også!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 12. november 2002 #11 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg velger en mann til å ta vare på meg. Kid Hmmm-og hva med alle de kvinnen som ikke ahr en mann til å "ta vare på seg" - skal vi bare velge den som ser minst farlig ut på byen og be pent "kan du ta vare på meg til jeg er trygt hjemme?". Trodde forresten Stavanger hadde en ordning med jentetaxi - eller er jeg helt på jordet der? Syns det ville vært en god ide, og de kunne jo få lov til å kjøre mannfolk også, hvis det ble mangel på jenter mener jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Missuganda Skrevet 12. november 2002 #12 Del Skrevet 12. november 2002 Så du tror ikke at drosjesjåførene av såkalte "kvinnetaxier" vil voldta?? Det er ikke her problemet ligger, skjønner du... å skape slike skiller mellom kvinner og menn er ugunstig, det bør alle forstå. Dessuten tror jeg et slik tiltak kun vil skape en falsk trygghet. Men du får for Guds skyld fortsette med denne utopiske tankegangen... Jeg velger en mann til å ta vare på meg. Kid Si meg er du dønn seriøs eller spiller du bare d***? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 12. november 2002 #13 Del Skrevet 12. november 2002 Tjei-taxi betyr at sjåføren er en kvinne.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 12. november 2002 #14 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg er ikke redd for å ta taxi alene i Oslo. Etter den siste tids diskusjoner lurer jeg på om jeg er dum.... Å trekke inn drosjedrapene i denne sammenhengen er idioti. Ingen av drosjedrapene så langt (unntatt kanskje det siste?) har skjedd av en drosjesjåfør som har drept en tilfeldig kunde. Det har ligget andre ting bak. Ellers må jeg innrømme at jeg foretrekker kvinnelige sjåfører - men man kan jo dessverre ikke velge. Jente-taxi ville jeg gjerne brukt! Innlegget om at det er diskriminerende er tullete - hvorfor skal ikke jeg som jente kunne si jeg vil ha kvinnelig sjåfør? Alle menn (nesten) får jo mannlig sjåfør!! Jeg trenger ikke ha billigere taxi en gang - bare jeg kunne velge kvinnelig sjåfør, skulle jeg gjerne betalt litt mer til og med. Og jeg har en god mann som ikke er ansatt for å ta vare på meg, ellers tusen takk. *tenk å uttale noe sånt i samme åndedrag som at jentetaxi er diskriminerende - gremmes* ~Irritert og Amper Sissan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 12. november 2002 #15 Del Skrevet 12. november 2002 Jentetaxi høres ut som en fin ordning. Selv er jeg ikke redd for å ta vanlig taxi, men hadde nok valgt kvinnelig sjåfør om vi hadde denne muligheten. Sansynligheten for at taxi turen skal få farlig eller dødelig utfall er heldigvis ikke så stor. Men det skader ikke om man har muligheten til å velge noe som anses som tryggere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 12. november 2002 #16 Del Skrevet 12. november 2002 Å trekke inn drosjedrapene i denne sammenhengen er idioti. Ingen av drosjedrapene så langt (unntatt kanskje det siste?) har skjedd av en drosjesjåfør som har drept en tilfeldig kunde. Det har ligget andre ting bak. Det var jeg som tok opp drosjedrapet, Sissan. Og min intensjon var ikke idiotisk. Jeg ville påpeke at Viggo Johansens argument faller i grus når han vil forby jentetaxi, fordi han sier: det er bare å få seg kort og betale med, så kan vi oppspore en eventuell voldtekt!!!! Dette er dette som er idiotisk- nemlig at vi kan verken akspeterer voldtekter eller drap - selv om drosjesjåførene kan oppspøres. Skjønner....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 12. november 2002 #17 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg synes det hadde vært helt flott om vi fikk jente-taxi! Om jeg skulle benyttet meg av taxi etter en sen kveld, så hadde jeg gjerne kjørt med en kvinne, dersom sjansen bød seg og det ikke betydde eeeeenda lenger ventetid. men jeg er enig i Oslo taxi på en ting, hva da med de andre? Det er jo ikke lenger en noen dager siden en MANN ble drept etter en tur i taxi. (uten at vi egentlig vet hva og hvem som var ansvarlig for overkjørselen som vel drepte ham) Jeg er også enig i at dersom politiet sitter med masse info om hvor farlig det er å kjøre taxi, så får de jaggu informere Oslo taxi om disse visstnok eksisterende problemene! Hva i all verden kan Oslo taxi gjør dersom de ikke kjenner problemet? Jeg kan godt skrike "problem.... problem... løs det!" Men det hadde vært mye enklere å løse det, om jeg i samme slengen hadde giddet å sagt hva som var problemet, hvor man burde ta tak først, for kanskje å utifra det løse det man da tydeligvis vet ER ett problem! Om det ble forståelig forklart i det hele tatt..... :oops: Og ja, jentetaxi er taxier med kvinnelige sjåfører, og nei, jeg tror ikke kvinnelige sjåfører voldtar kvinner på vei hjem fra f.eks. byen så innmari ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 12. november 2002 #18 Del Skrevet 12. november 2002 Care: Det var ikke din vinkling jeg mente var idioti. Det er mer generelle utsagn av typen "alt som har skjedd i taxi i det siste", som jeg mener ikke er relevante. Såvidt jeg har fått med meg har ikke disse sakene dreiet seg om blind vold, men om personer som har hatt forhold til hverandre. Det er mulig jeg ikke følger godt nok med, men jeg kan heller ikke huske mer enn en voldtektssak i taxi i det siste. Ergo min slutning: det er like farlig å ta taxi alene som det er å sette seg i et fly. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 12. november 2002 #19 Del Skrevet 12. november 2002 Jente taxi høres jo ut som en glimrende ide, da hadde kanskje jeg også begynt å ta taxi mere.... Men så lurer jeg egentlig på noe Hva om jeg treffer en gutt på byen som jeg halveis kjenner og vil ta han med meg hjem, må vi ta hver vår taxi da... Sorry... jeg måtte bare.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ola Skrevet 13. november 2002 #20 Del Skrevet 13. november 2002 Det var trygt å ta drosje før i tiden (50,60,70 og delvis 80-tallet). Samfunnet har dessverre forandret seg en del siden den gang. Det samme har taxi-sjåførene! Dagens taxi-sjåfører starter sannsynligvis karrieren som pirat-taxisjåfører! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå