Gå til innhold

Privat IVF. Alder 40. Hva sender dere inn til Helfo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan og hva sender dere inn til Helfo? Kvittering på legemiddel bare, og politiattest, skal den sendes? Lege erklæring? Syntes det blir så veldig mye og lese seg opp på, inne på helfo

Anonymkode: 65d46...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legeerklæring for hvert innsett, alle apotek kvitteringer. De må være spesifisert med navn på medikament, forskrivende lege og stemplet og signert fra apoteket. Dette står veldig enkelt på Helfo hvordan du gjør det. 

Du kan sende kvitteringer inn fortløpende som du får kvitteringer, eller samlet. De vurderer ikke saken før legeerklæringen etter innsettet er sendt inn. De skal også nummereres slik at de enkelt ser rekkefølge på kvitteringer. 

Og alt må sendes inn innen 6mnd. Så første kvittering kan ikke være eldre enn 6 mnd. 

Anonymkode: b100c...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Legeerklæring for hvert innsett, alle apotek kvitteringer. De må være spesifisert med navn på medikament, forskrivende lege og stemplet og signert fra apoteket. Dette står veldig enkelt på Helfo hvordan du gjør det. 

Du kan sende kvitteringer inn fortløpende som du får kvitteringer, eller samlet. De vurderer ikke saken før legeerklæringen etter innsettet er sendt inn. De skal også nummereres slik at de enkelt ser rekkefølge på kvitteringer. 

Og alt må sendes inn innen 6mnd. Så første kvittering kan ikke være eldre enn 6 mnd. 

Det holder med at jeg tar bildet av kvitteringene med stempel da? Er det jeg har. Også fikk jeg legen i DK til og skrive en erklæring på vilken type behandling hva jeg har vert igjennom. MEN valgte ukjent donor, det er ikke låv i Norge. Men det er ikke behandlingen jeg skal søke om og få dekt, men medisinene, og dem var det gynekologen i Norge som skrev ut. Jeg har lest meg haldt i hjel på helfo.. men finner IKKE ut hvordan jeg gjør dette.  Medisiner kom på akkurat 20000 i Norge, neste behandling tar jeg i Norge, og da blir jo medisin kostnader automatisk over 20000 her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det holder med at jeg tar bildet av kvitteringene med stempel da? Er det jeg har. Også fikk jeg legen i DK til og skrive en erklæring på vilken type behandling hva jeg har vert igjennom. MEN valgte ukjent donor, det er ikke låv i Norge. Men det er ikke behandlingen jeg skal søke om og få dekt, men medisinene, og dem var det gynekologen i Norge som skrev ut. Jeg har lest meg haldt i hjel på helfo.. men finner IKKE ut hvordan jeg gjør dette.  Medisiner kom på akkurat 20000 i Norge, neste behandling tar jeg i Norge, og da blir jo medisin kostnader automatisk over 20000 her..

Du kan ta bilde av dem ja, og sende dem inn elektronisk. 

Man skriver nummer på hver kvittering, tar bilde, laster bildene opp digitalt i skjema til Helfo, skriver en beskrivelse hva medikamenter som er navngitt etc på hvert bilde i en liste i det digitale skjemaet. 

Valg av donor har ingenting å si. 

Erklæringen kan du også ta bilde av og legge ved. Du må ha en erklæring for hvert innsett. 

https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/ufrivillig-barnloshet-og-infertilitetsbehandling/

Her finner du all info om behandling og refusjon i utlandet + i norge etc.. og link til skjema.  Er bare et googlesøk - ivf - refusjon helfo.. så finner man det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du kan ta bilde av dem ja, og sende dem inn elektronisk. 

Man skriver nummer på hver kvittering, tar bilde, laster bildene opp digitalt i skjema til Helfo, skriver en beskrivelse hva medikamenter som er navngitt etc på hvert bilde i en liste i det digitale skjemaet. 

Valg av donor har ingenting å si. 

Erklæringen kan du også ta bilde av og legge ved. Du må ha en erklæring for hvert innsett. 

https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/ufrivillig-barnloshet-og-infertilitetsbehandling/

Her finner du all info om behandling og refusjon i utlandet + i norge etc.. og link til skjema.  Er bare et googlesøk - ivf - refusjon helfo.. så finner man det 😉

Jeg var inne der, men jeg skjønner ikke vilken av linkene der jeg skal følge. Det er fryktelig avansert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du logger inn på helfo med bank id - blir sendt videre til altinn. Deretter fyller du ut skjemaet slik det ber deg om. 

Land - Norge, søknad om dekning av utgifter/spesifiserte kvitteringer, infertilitetsbehandling. 

Hvor du har mottatt behandling, hvor du har kjøpt medikamentene, så skal vedlegg legges til, legeerklæring/kvitteringer

Hele skjemaet er selvforklarende om man bare følger det sted for steg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legeerklæring fra klinikken

Alle kvitteringer, spesifiserte med stempel.

Er de eneste dokumentene jeg har sendt Helfo på mine 4 forsøk. Politiattest har de ingenting med. 

Anonymkode: e7e6d...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hvorfor skrive nr på kvitteringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det man blir instruert til å gjøre under utfyllingen av skjemaet. Først fyller man inn en linje per legemiddel og hvilket kvitteringsnummer det kommer fra og så laster man opp kvitteringene med nummer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi helfo ber om at man skal gjøre det. Gjør det enklere for både de og dem å følge med. 

Man er pliktig til å ta vare på slike kvitteringer i 3 år. Enklere å finne rett kvittering dersom noe skulle oppstå om VET hvilken kvittering som er hvilken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 14.30):

Man er pliktig til å ta vare på slike kvitteringer i 3 år. Enklere å finne rett kvittering dersom noe skulle oppstå om VET hvilken kvittering som er hvilken. 

Off topic, men da håper jeg dere "digitaliserer" disse kvitteringene på noe vis. Jobber selv i apotek, og kan love at våre laserprintede kvitteringer IKKE er lesbare etter nærmere 3 år.

Anonymkode: 29cda...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Off topic, men da håper jeg dere "digitaliserer" disse kvitteringene på noe vis. Jobber selv i apotek, og kan love at våre laserprintede kvitteringer IKKE er lesbare etter nærmere 3 år.

Anonymkode: 29cda...422

Ja lagrer dem som pdf filer når jeg legger dem inn digitalt for å sende dem inn til Helfo. Det opplyses hos helfo at man skal ta vare på kvitteringer/dokumenter som sendes dem for blant annet refusjon mm.. Så hvordan hver enkelt gjør det er jo opp til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...