Gå til innhold

Palestina og israel

haarklype

Anbefalte innlegg

Gjest Ulovlig verdi
Aliquis skrev (17 minutter siden):

Tenker du f. eks Mads Gilbert er nøytral og uavhengig i denne konflikten?

Mads Gilbert er en hedersmann med langt større troverdighet enn IDF. Men hva er relevansen her? Han er meg bekjent ikke med i Leger uten grenser.

Men jeg skjønner hva du forsøker å si: Som med absolutt alle andre som kommer med opplysninger som motsier Israels propagandamaskin er de ikke til å stole på. De er raddiser. Eller antisemitter. Eller muslimeskere. Helt sikkert alt sammen. Bare Israel, den krigførende parten som utfører drapene, er til å stole på.

Har dere ikke noe annet å komme med, sånn for avvekslingens skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulovlig verdi skrev (25 minutter siden):

Mads Gilbert er en hedersmann med langt større troverdighet enn IDF. Men hva er relevansen her? Han er meg bekjent ikke med i Leger uten grenser.

Men jeg skjønner hva du forsøker å si: Som med absolutt alle andre som kommer med opplysninger som motsier Israels propagandamaskin er de ikke til å stole på. De er raddiser. Eller antisemitter. Eller muslimeskere. Helt sikkert alt sammen. Bare Israel, den krigførende parten som utfører drapene, er til å stole på.

Har dere ikke noe annet å komme med, sånn for avvekslingens skyld?

Han mistet troverdigheten da det ble avslørt Hamas-anlegg under sykehuset han har jobbet ved i årevis.

Han må ha visst om det, men har alltid nektet for at det eksisterte. Inngangen var rett ved sykehuset.

PS: Han støttet også terrorangrepet 9/11. Moralsk sett er han på nivå med Breivik.

Endret av Isambard
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig verdi skrev (20 minutter siden):

Det er åpenbart, og mer til Israel enn til noen andre ser det ut som.

Her beskriver en rekke vitner og ulike kilder hvordan angrepet gikk ut over sivile: https://www.bbc.com/news/articles/crggq0jygq6o

Men det er klart, dette samsvarer jo ikke med Israels propaganda, så da må det de sier være løgn. Du kunne like gjerne insistert på å formidle kun Hamas' versjon av 7. oktober. Graden av bias er forbløffende.

Hamas sin versjon av 7/10 har vi jo sett. Grusomhetene ble jo livestreamet og kringkastet vidt og bredt. De var jo verre en naziene. De hadde i det minste vett til å i det minste forsøke å holde de skjult. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulovlig verdi
Isambard skrev (8 minutter siden):

Han mistet troverdigheten da det ble avslørt Hamas-anlegg under sykehuset han har jobbet ved i årevis.

Han må ha visst om det, men har alltid nektet for at det eksisterte. Inngangen var rett ved sykehuset.

Gilbert har aldri benektet at det har vært tuneller under sykehus i Gaza. Sykehus bygges med tuneller mellom bygg over hele verden. Spørsmålet var om det var Hamas-hovedkvarter der, slik IDF påsto.

Det har de aldri klart å fremlegge gode bevis for. Det kan du lese deg opp på en rekke steder. https://www.theguardian.com/world/2023/nov/17/idf-evidence-so-far-falls-well-short-of-al-shifa-hospital-being-hamas-hq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Ulovlig verdi said:

Mads Gilbert er en hedersmann med langt større troverdighet enn IDF.

Hvorfor det?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 time siden):

PS: Han støttet også terrorangrepet 9/11. Moralsk sett er han på nivå med Breivik.

Hvor er bevisene på disse kjempe store kommandosentralene på 3 etg som Hamas skal gjemme under barneskoler, barnehager og sykehus? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliquis skrev (54 minutter siden):

Hvorfor det?

Du tenker en akutt lege som har jobbet på sykehus i Gaza, har mindre forståelse for de humanitære lidelsene i Gaza, en de anonyme Israel vennene her på KG? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ulovlig verdi said:

Det er åpenbart, og mer til Israel enn til noen andre ser det ut som.

Her beskriver en rekke vitner og ulike kilder hvordan angrepet gikk ut over sivile: https://www.bbc.com/news/articles/crggq0jygq6o

Men det er klart, dette samsvarer jo ikke med Israels propaganda, så da må det de sier være løgn. Du kunne like gjerne insistert på å formidle kun Hamas' versjon av 7. oktober. Graden av bias er forbløffende.

Ingen av vitnene som uttaler seg til BBC sier noe om det var terrorister som ble angrepet eller ikke. Det ble dog sett "martyrer". FN kan ikke verifisere om skolen ble brukt av terrorister, mens BBC ikke kan konkludere med at det var sivile tap fra videoer. Barth Eide gjentar riktignok Hamas' versjon der han kun nevner sivile døde. 

Siden du kaller det israelsk propaganda, tror da ikke på IDF som hevder de hadde informasjon om at 20-30 terrorister oppholdt seg der og at mange av terroristene ble drept i angrepet? På den andre siden har du Hamas som uttaler at okkupasjonsmakten bruker en falsk fabrikkert historie.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (5 timer siden):

Men ble det avslørt "hamas-anleg" under noen sykehus? De fant vel en korridoren eller noe slikt, veldig mye mindre en Israel hevdet var der på forhånd.... 

Jeg forstår ikke hvordan du kan menne en ansat eller frivillig på et stort sykehus må ha vist hva som skjede i hver eneste gang og etasje. Sykehus er store og det kommer og går folk helle tiden! Når det er snak om et så litte arial spm brukes av hamas, kan det jo ikke ha vært store mengder hamas krigere som oppholdt seg der nede. Og selv om det hadde vært snak om store folkemengder av hamaskrigere, så tviler jeg på at de gikk til og fra sykehuset med terorist skrevet i panna. Så hvordan skulle en lege kunne skile hamas folk fra andre sivile? Jeg er 100% sikker på at ingen leget på mit lokal sykehus har kontrol på alt som skjer der, selv om de er fast ansatt og ikke bare frivillige på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haarklype skrev (På 11.5.2024 den 22.20):

Er det sånn at vanlige folk som deg og med i Israel syns bombingen og folkemordet Palestina er greit?  Eller syns dem det er like forjævlig som resten av oss

Jeg velger å tro at folk flest syns det er horribelt det som skjer i Gaza nå, men at det finnes mørketall på dem som syns bombingen er helt ok og rettferdig. De sier det bare ikke høyt fordi de vet der vil bli mottatt negativt av de aller fleste.
Så da er det tryggere å skrike ut meningene sine her i KG der ingen vet hvem du er. Vi ser overraskende mange av disse her inne.

I tillegg bruker de så vemmelige hersketeknikker at de fleste her som støtter sivilbefolkningen i Gaza har gitt opp og orker ikke diskutere begge sider lengre fordi det bli for dumt. Eks:

«Støtter du ikke bombingen i Gaza så er du en Hamas supporter og antisemitt som syns det er helt greit at babyer blir stekt i ovnen’

🙄

Tviler likevel på det at det speiler holdningene generelt der ute selv om det er mange av dem samlet her.

De aller fleste hater Hamas OG bombingen i Gaza.

Endret av Jullen
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pippi Lotta said:

Men ble det avslørt "hamas-anleg" under noen sykehus?

Ja, det var avslørt, våpenlager, flere rom, og tuneller. Det er publisert videoer av Hamas og Jihad tok med gissler fra Israel til sykehuset, jeg mener også gissler har fortalt at de ble oppbevart i/under al shifa. 
Alt dette har det blitt linket til før.
At det ikke matchet data illustrasjonen IDF laget på forhånd, at man heller så skitt, dritt, mørke ekle terror tuneller, er det viktig? 
Da det kom tilbake var det mer suksess. Da tok de mange terrorister.

5 hours ago, Isambard said:

Her er et intervju medlem britisk lege på France24 som uttalte seg om sine erfaringer. Gilbert derimot så ingenting

https://vm.tiktok.com/ZGeqhg8Su/

Hva har Israel å vinne på å drepe alle disse ungene? Og gravide kvinnene? Hvorfor er det sannsynlig at de gjør? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig melde at i følge Gazas helsemyndigheter gikk tallet på omkomne barn fra 7,797 den 6. Mai til 7,779 den 6. Juni. Altså sto 18 barn opp fra de døde i løpet av Mai. Eventuelt er Hamas sine tall ikke til å stole på.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventet bare å finne det Israel sa var der, eller nei jeg trode Israel overdrev veldig for å prøve å rettferdiggjøre sinne  brud på folkereten. Tragisk at jeg fikk ret...

Madame Butterfly skrev (17 timer siden):

Ja, det var avslørt, våpenlager, flere rom, og tuneller. Det er publisert videoer av Hamas og Jihad tok med gissler fra Israel til sykehuset, jeg mener også gissler har fortalt at de ble oppbevart i/under al shifa. 
Alt dette har det blitt linket til før.
At det ikke matchet data illustrasjonen IDF laget på forhånd, at man heller så skitt, dritt, mørke ekle terror tuneller, er det viktig? 
Da det kom tilbake var det mer suksess. Da tok de mange terrorister.

Det jeg har hørt er at de ikke har funnet i nærheten av det som liksom skulle være der....

"IDF har ikke bare sagt at det er tunneler under Shifa-sykehuset. De har gjentatte ganger sagt at det dreier seg om et «svært nettverk med tunneler». De har fremstilt det som et av Hamas’ viktigste kommandosentre.

Men det israelerne har vist frem av videoer så langt, inkludert det som ble vist frem onsdag, har ikke vært avgjørende bevis for et svært nettverk med tunneler, skriver The New York Times."

https://www.aftenposten.no/verden/i/mQon0q/israel-har-vist-frem-tunneler-ved-shifa-sykehuset-likevel-er-noen-fremdeles-skeptiske

Madame Butterfly skrev (17 timer siden):

Hva har Israel å vinne på å drepe alle disse ungene? Og gravide kvinnene? Hvorfor er det sannsynlig at de gjør? 

I følge utenriksministeren så ønsker de at sivilbefolkningen skal "forlate verden".

"Israels utenriksminister, har sagt: «Hele sivilbefolkningen må dra umiddelbart. Vi vil vinne. De får ikke en dråpe vann eller et eneste batteri før de forlater verden.»"

Og forsvarsmenisteren sier de bare er "menneskelige dyr". 

"Forsvarsminister Yoav Gallant har sagt at Israel sloss mot «menneskelige dyr»."

Jeg vet ikke hvorfor Israel har slike holdninger eller ønsker, men når regjeringen gir oss svare på spørsmålene dine selv så bør vi vel tro dem?

https://www.forskning.no/israel-og-palestina-juridiske-fag-krig-og-fred/derfor-er-det-sa-vanskelig-a-avgjore-om-israel-begar-folkemord/2326021

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Men ble det avslørt "hamas-anleg" under noen sykehus? De fant vel en korridoren eller noe slikt, veldig mye mindre en Israel hevdet var der på forhånd.... 

Jeg forstår ikke hvordan du kan menne en ansat eller frivillig på et stort sykehus må ha vist hva som skjede i hver eneste gang og etasje. Sykehus er store og det kommer og går folk helle tiden! Når det er snak om et så litte arial spm brukes av hamas, kan det jo ikke ha vært store mengder hamas krigere som oppholdt seg der nede. Og selv om det hadde vært snak om store folkemengder av hamaskrigere, så tviler jeg på at de gikk til og fra sykehuset med terorist skrevet i panna. Så hvordan skulle en lege kunne skile hamas folk fra andre sivile? Jeg er 100% sikker på at ingen leget på mit lokal sykehus har kontrol på alt som skjer der, selv om de er fast ansatt og ikke bare frivillige på besøk. 

Ja, det ble avslørt et ganske stort Hamas-anlegg under Al Shifa. Det ble jo vist i alle kanaler. Når folk fortsatt etterlyser beviser tenker jeg at ingen bevis ville blitt godtatt uansett.

Uavhengige medier har laget kart over det, og det er ikke forbundet med sykehuset på noen måte som gir mening. Jeg tenker det finnes én sannsynlig forklaring, og det er at det er en Hamas-tunnell. 

I sosiale medier er de forvekslet med andre tunneller under sykehuset som Israel bygde i sin tid. Dette er faktasjekket her:

https://www.france24.com/en/tv-shows/truth-or-fake/20231130-al-shifa-hospital-where-the-tunnels-discovered-by-israel-built-by-israel

Jeg legger godt merke til at ordbruken har endret seg. Det nytter ikke å nekte for at dette ser ut som et Hamas anlegg. Nå sier mediene at det ikke er bevis for et "veldig stort" anlegg eller "hovedkvarter".

Hvis Gilbert ikke visste så kunne han sagt det. Hvis han visste men ville beskytte sykehuset kunne han latt være å uttale seg. Han avfeide det fullstendig.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 minutt siden):

Ja, det ble avslørt et ganske stort Hamas-anlegg under Al Shifa. Det ble jo vist i alle kanaler. Når folk fortsatt etterlyser beviser tenker jeg at ingen bevis ville blitt godtatt uansett.

Uavhengige medier har laget kart over det, og det er ikke forbundet med sykehuset på noen måte som gir mening. Jeg tenker det finnes én sannsynlig forklaring, og det er at det er en Hamas-tunnell. 

I sosiale medier er de forvekslet med andre tunneller under sykehuset som Israel bygde i sin tid. Dette er faktasjekket her:

https://www.france24.com/en/tv-shows/truth-or-fake/20231130-al-shifa-hospital-where-the-tunnels-discovered-by-israel-built-by-israel

Jeg legger godt merke til at ordbruken har endret seg. Det nytter ikke å nekte for at dette ser ut som et Hamas anlegg. Nå sier mediene at det ikke er bevis for et "veldig stort" anlegg eller "hovedkvarter".

Hvis Gilbert ikke visste så kunne han sagt det. Hvis han visste men ville beskytte sykehuset kunne han latt være å uttale seg. Han avfeide det fullstendig.

Man påpeker at det ikke er stort eller noe hovedkvarter, fordi Israel sa det skulle være stort og et hovedkvarter. Det er helt naturlig å påpeke at Israel sine påstander ikke er bevist eller stemte overens med virkeligheten. 

Jeg har ikke hørt Gilbert garantere at det ikke er noen tuneller under sykehuset. Jeg har hørt han si at han aldri har sett det. Skal han ikke utale seg om sinne opplevelser, så lenge han ikke er alvitene? Om han viste det var en innovasjon og han viste det var tuneler der, hvorfor skule han lyge å si de ikke var der? Han måtte jo vite at "løgnen" ville bli avslørt? 

Dette er jo  også en grun for at det er relevant å påpeke at det ikke er snak om spesielt store tuneler, det har trolig ikke vært snak om store mengder Hamas folk som oppholdt seg der. Jeg forstår ikke hvordan man kan forvente at en enkelt lege skal holde kontrol på alle som kler og går med et sykehus. De Hamas folkene som har fått plass der nede må ha vært forsvinnende få sammenlignet med alle pasientene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pippi Lotta said:

I følge utenriksministeren så ønsker de at sivilbefolkningen skal "forlate verden".

"Israels utenriksminister, har sagt: «Hele sivilbefolkningen må dra umiddelbart. Vi vil vinne. De får ikke en dråpe vann eller et eneste batteri før de forlater verden.»"

Og forsvarsmenisteren sier de bare er "menneskelige dyr". 

"Forsvarsminister Yoav Gallant har sagt at Israel sloss mot «menneskelige dyr»."

Jeg vet ikke hvorfor Israel har slike holdninger eller ønsker, men når regjeringen gir oss svare på spørsmålene dine selv så bør vi vel tro dem?

https://www.forskning.no/israel-og-palestina-juridiske-fag-krig-og-fred/derfor-er-det-sa-vanskelig-a-avgjore-om-israel-begar-folkemord/2326021

Beleilig at de har fjernet konteksten og slår sammen avsnitt slik at det ser ut som utsagnet til utenriksministeren viser til sivilbefolkningen. "Hele sivilbefolkningen må dra umiddelbart" står i avsnittet over hvor han også skriver at de skal kjempe mot og fjerne Hamas. Det skal sies at ikke mer enn 7% av vanntilførselen i Gaza kom fra Israel, men Israel gikk raskt bort fra blokaden.

Yoav Gallant snakket åpenbart om Hamas når han sier de kjemper mot menneskelig dyr. Har du en mer passende beskrivelse på Hamas?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pippi Lotta skrev (18 minutter siden):

Man påpeker at det ikke er stort eller noe hovedkvarter, fordi Israel sa det skulle være stort og et hovedkvarter. Det er helt naturlig å påpeke at Israel sine påstander ikke er bevist eller stemte overens med virkeligheten. 

Jeg har ikke hørt Gilbert garantere at det ikke er noen tuneller under sykehuset. Jeg har hørt han si at han aldri har sett det. Skal han ikke utale seg om sinne opplevelser, så lenge han ikke er alvitene? Om han viste det var en innovasjon og han viste det var tuneler der, hvorfor skule han lyge å si de ikke var der? Han måtte jo vite at "løgnen" ville bli avslørt? 

Dette er jo  også en grun for at det er relevant å påpeke at det ikke er snak om spesielt store tuneler, det har trolig ikke vært snak om store mengder Hamas folk som oppholdt seg der. Jeg forstår ikke hvordan man kan forvente at en enkelt lege skal holde kontrol på alle som kler og går med et sykehus. De Hamas folkene som har fått plass der nede må ha vært forsvinnende få sammenlignet med alle pasientene.

Er de ikke spesielt store? I forhold til hva?

Bunkeren som Hitler styrte fra på slutten var 10x20 meter og der bodde flere familier i tilegg til overkommandoen.

Israel har garantert sine kilder inne i Gaza, og de visste om dette. De visste kanskje ikke hvor stort anlegget var. Jeg føler vi har kommet dit at uansett hva IDF hadde funnet av bevis så ville media hatt innvendinger. Jeg vil ha medier som formidler fakta nøytralt, er like kritiske begge veier og ikke bindes av et narrativ.

Jeg synes ikke Israel skulle gått inn i Gaza i det hele tatt, og spesielt ikke inn i sykehuset Det synet står jeg støtt i uten å tro på alt Hamas sier og benekte alt IDF sier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Pippi Lotta said:

Nei, det var ikke det IDF sa. Her er videoen de laget før de gikk inn:

Den viser stort sett tuneller, sammen med ganske små rom. Altså omtrent akkurat det de fant.

55 minutter siden, Pippi Lotta said:

Når flere andre leger som jobbet der sier klart og tydelig at de jevnlig har sett Hamas-folk så blir det jo en ganske mistenkelig uttalelse.

Endret av Aliquis
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (Akkurat nå):

Er de ikke spesielt store? I forhold til hva?

Bunkeren som Hitler styrte fra på slutten var 10x20 meter og der bodde flere familier i tilegg til overkommandoen.

Israel har garantert sine kilder inne i Gaza, og de visste om dette. De visste kanskje ikke hvor stort anlegget var. Jeg føler vi har kommet dit at uansett hva IDF hadde funnet av bevis så ville media hatt innvendinger. Jeg vil ha medier som formidler fakta nøytralt, er like kritiske begge veier og ikke bindes av et narrativ.

Jeg synes ikke Israel skulle gått inn i Gaza i det hele tatt, og spesielt ikke inn i sykehuset Det synet står jeg støtt i uten å tro på alt Hamas sier og benekte alt IDF sier.

De er ikke spesielt store I forhold til hva Israel sa skulle være der, eller i forhold til hvor mange pasienter og ansatte som oppholder seg på et sykehus daglig (de få menneskene som har fått plass i denne korridoren har ikke utgjort noen stor eller merkbar del av folkene som oppholdt seg på sykehuset). 

Nei Israel viste jo åpenbart ikke hvor stor korridoren var, problemet er at de løy og hevdet de viste det. I etter tid nekter de å forholde seg til dette også, det er faktisk problematisk at en hær nekter å forholde seg til sine egne utalelser. Det er heller ikke unormalt at presen stiler kritiske spørsmål til land som fører krig, afgan krigen, Irak krigen, krigen i Libya og andre kriger har alle blit kraftig gransket. Det å granske makthavere (også militær makt) er en av presens viktigste oppgaver, og ikke noe antiseptisk unntak. 

Jeg tror ikke det finnes mange som tror på alt Hamas sier? De er ikke akurat spesielt troverdige, men det at Hamas er uærlige betyr ikke at det er riktig å ignorere det når Israel er uærlige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (14 timer siden):

Tenker du at leger på sykehus er kjent med kjellere under sykehusbygg? Tror ikke det er mange leger på eks Rikshospitalet som har vært nede i kjelleren der og har noe der å gjøre. 

Gilbert er kirurg og jobber med akuttmedisin og har vell mer enn nok med å holde seg på operasjonsstuen og tilhørende lokaler. 

Dette faller på din egen urimelighet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...