Gå til innhold

Palestina og israel


haarklype

Anbefalte innlegg

Er det sånn at vanlige folk som deg og med i Israel syns bombingen og folkemordet Palestina er greit?  Eller syns dem det er like forjævlig som resten av oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, haarklype said:

Er det sånn at vanlige folk som deg og med i Israel syns bombingen og folkemordet Palestina er greit?  Eller syns dem det er like forjævlig som resten av oss

Det finnes tullinger i alle nasjoner. 
Hadde Norge blitt utsatt for noe slikt, så hadde det nok vært tullinger her og som hadde insistert på at man burde la dem få gjøre det samme om og om igjen.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (Akkurat nå):

Det finnes tullinger i alle nasjoner. 
Hadde Norge blitt utsatt for noe slikt, så hadde det nok vært tullinger her og som hadde insistert på at man burde la dem få gjøre det samme om og om igjen.

Det tenker jeg også! Hadde en diskusjon med en som mente at ALLE til og med den vanlige mannen i gata i Israel var med på det. 
 

Hadde noe sånt skjedd her med feks Danmark hadde jo jeg som norsk statsborger syntes det var helt forferdelig og helt ute av min kontroll

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært flere saker om jøder som demonstrerer for Palestina og ønsker slut på folkemordet, så det er ikke alle jøder som støter det som skjer på Gaza. Men jeg tror det er uforståelig mange jøder som støter dette også. Så nettopp på nyhetene og der sa korespodenten at de han snaket med i Israel ikke var spesielt opptatt av at krigen skule følge folkeretten.... Tipper det skyldes traumer og det å leve i redsel over lang tid, til slut begynner det nok å påvirke virkelighetsoppfatning. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Pippi Lotta said:

Det har vært flere saker om jøder som demonstrerer for Palestina og ønsker slut på folkemordet, så det er ikke alle jøder som støter det som skjer på Gaza. Men jeg tror det er uforståelig mange jøder som støter dette også. Så nettopp på nyhetene og der sa korespodenten at de han snaket med i Israel ikke var spesielt opptatt av at krigen skule følge folkeretten.... Tipper det skyldes traumer og det å leve i redsel over lang tid, til slut begynner det nok å påvirke virkelighetsoppfatning. 

For å være et folkemord må det være en intensjon om å utrydde. Du mener Israel varsler sivilbefolkningen om evakuering før angrep, men likevel har til intensjon å utrydde? 

  • Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (Akkurat nå):

For å være et folkemord må det være en intensjon om å utrydde. Du mener Israel varsler sivilbefolkningen om evakuering før angrep, men likevel har til intensjon å utrydde? 

Jeg mener at de etterforskes og har blit etterforsket en god stund nå for nettopp folkemord, det betyr at det ikke foreligger noen bevis for at det ikke er folkemord i det minste. Tvert om det må fines veldig mange eksperter (som kan dette bedre en meg og deg) som mener det er godt mulig at dette er folkemord, hvis ikke hadde de ikke brukt tid å resurser på å etterforske. 

Jeg mener også at USA (en av Israels sine største støtespilere) nettopp kom med en offisiell rapport hvor de sier de trode Israel bryter med folkeretten. I den sammenhengen ble det også påpekt at grunnen til at USA bare tror er at Israel nekter de skikelig innsyn..... 

Så jeg mener domstolen tror det kan være folkemord, og at selv Israels sine alierte har gitt opp å i det hele tatt prøve å forsvare handlingene deres. Med andre ord jeg tror der er veldig sansynlig at det er et folkemord ja. Samtidig fines det jo også mange alvorlige lovbrudd som ikke er folkemord. Så om det skulle vise seg de ikke begår et direkte folkemord, så betyr ikke det at staten Israel ikke begår grov kriminalitet liksom.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

haarklype skrev (12 timer siden):

Er det sånn at vanlige folk som deg og med i Israel syns bombingen og folkemordet Palestina er greit?  Eller syns dem det er like forjævlig som resten av oss

Er vel bare her på KG jeg har sett at Israel «heies på», ingen andre steder oppleves så israel-vennlige som på dette forumet

Endret av Fjugur
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (3 timer siden):

For å være et folkemord må det være en intensjon om å utrydde. Du mener Israel varsler sivilbefolkningen om evakuering før angrep, men likevel har til intensjon å utrydde? 

Nå er det ikke du som har definisjonsretten på folkemord her. Skal vi virkelig gå inn i den kveruleringa om hva man skal kalle det, eller går det an å enes om at det som skjer i Gaza er forferdelig uten noe mer dikkedarer? Det er et folk, som myrdes vilkårlig. Israel «har sagt ifra» før de slipper disse bombene sine over sykehus og flyktningeleire, men det har jo og skjedd at de har glemt det fullstendig og. Begrepet folkemord brukes storpolitisk og, so here we are. 
 

Men dette er jo den elendige regjeringa sin feil. Mange israelere reagerer voldsomt negativt på det som skjer i Gaza. Full forståelse for at de er mektig lei av rakettoppskytinger mot dem, men de er sikkert i stand til å se saken i en kontekst. 
For øvrig, veldig interessant å lese den israelske avisa Haaretz på nett. De slipper en del artikler gratis i sin helhet. Dette virker som balanserte nyheter, de kritiserer til og med eget land sitt propagandamaskineri. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske politikere (Tom Cruz og andre MAGA personligheter) har truet ansatte ved domstolen, i et forsøk på å stope retsaken. Det ser jo ikke veldig bra ut, når de få som støter deg er så "gale" eller kansje korrupte, at de i ful offentlighet forsøker å hindre en rettferdig retsak. Om Israel faktisk var uskyldig, hadde en retsak vært en god mulighet til å renvaske seg...... Det virker ikke som det finnes noen som gidder å late som det er mulig å bli frikjent på en lovlig måte en gang.

https://www.nrk.no/urix/senatorer-i-usa-truer-med-hevn-om-israelske-ledere-straffes-1.16872926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkemord blir alltid avdekket etter en krig, hvis det har skjedd. Det er vel egentlig ikke noe poeng å diskutere dette nå, når det er lite så fakta på bordet, spesielt med tanke på at Israel gjør alt de kan for å forhindre verden i å få gransket noe som helst. Samtidig er det urovekkende at dette er krigen som tar flest liv av journalister, spesielt med tanke på hvor hardt Israel går inn for å forhindre vestlige medier innsyn. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ghostwalker said:

Folkemord blir alltid avdekket etter en krig, hvis det har skjedd. Det er vel egentlig ikke noe poeng å diskutere dette nå, når det er lite så fakta på bordet, spesielt med tanke på at Israel gjør alt de kan for å forhindre verden i å få gransket noe som helst. Samtidig er det urovekkende at dette er krigen som tar flest liv av journalister, spesielt med tanke på hvor hardt Israel går inn for å forhindre vestlige medier innsyn. 

Så nå, når FN korrigerer tidligere opplysninger, er det "egentlig ikke noe poeng å diskutere dette"?

Hvor mange uavhengige journalister har Hamas sluppet til? Hva skjer med dem som forteller noe annet enn det Hamas tillater?

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (15 minutter siden):

Så nå, når FN korrigerer tidligere opplysninger, er det "egentlig ikke noe poeng å diskutere dette"?

Hvor mange uavhengige journalister har Hamas sluppet til? Hva skjer med dem som forteller noe annet enn det Hamas tillater?

Er vel å forvente at FN korrigerer og oppdaterer informasjon/opplysninger hele tiden. Det de sier i dag, er fort feil i morgen, derfor fakta "alltid" kommer etter krigen er gjennomført. 

Hamas er interessert i å fortelle sin side, som Israel. PR krig, sosiale medier. Israel utelukker dessverre flere, og har også muligheten til å utelukke flere (det er vel ingen overraskelse?). Det blir litt som når Israel sa at UNRWA (som Israel ansetter, og bestemmer alt de skal gjøre) var gjennom korrupt dagen etter Sør Afrika anklager de for folkemord. Ingen blir overrasket, det er PR krig, viktig for Israel å bytte fokus. Så er spørsmålet om man svelger det helt rått, eller om man holder tungen rett i munnen, og erkjenner at krig aldri er så svart hvitt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ghostwalker said:

Er vel å forvente at FN korrigerer og oppdaterer informasjon/opplysninger hele tiden. Det de sier i dag, er fort feil i morgen, derfor fakta "alltid" kommer etter krigen er gjennomført. 

Hamas er interessert i å fortelle sin side, som Israel. PR krig, sosiale medier. Israel utelukker dessverre flere, og har også muligheten til å utelukke flere (det er vel ingen overraskelse?). Det blir litt som når Israel sa at UNRWA (som Israel ansetter, og bestemmer alt de skal gjøre) var gjennom korrupt dagen etter Sør Afrika anklager de for folkemord. Ingen blir overrasket, det er PR krig, viktig for Israel å bytte fokus. Så er spørsmålet om man svelger det helt rått, eller om man holder tungen rett i munnen, og erkjenner at krig aldri er så svart hvitt. 

Du svarer egentlig ikke på det jeg spør om, men fortsetter å komme med spekulasjoner og påstander.

FN har ikke korrigert de nevnte opplysningene før nå, men da - etter å skreket om stadig flere tusener på tusener av "drepte barn" - erklærer bare propal at dette ikke er interessant lenger!

Israel har sagt fra om grumset UNRWA i mange år. Har du ikke fått med deg noe av dette?

Og du påstår at Israel bestemmer over UNRWA. Da har du visst heller ikke fått med deg hvordan det gikk med tidligere UNRWA-sjef i Gaza, Matthias Schmale. Jeg har et innlegg med en gjennomgang her:

 

Endret av Ichiko
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ghostwalker skrev (51 minutter siden):

Er vel å forvente at FN korrigerer og oppdaterer informasjon/opplysninger hele tiden. Det de sier i dag, er fort feil i morgen, derfor fakta "alltid" kommer etter krigen er gjennomført. 

Hamas er interessert i å fortelle sin side, som Israel. PR krig, sosiale medier. Israel utelukker dessverre flere, og har også muligheten til å utelukke flere (det er vel ingen overraskelse?). Det blir litt som når Israel sa at UNRWA (som Israel ansetter, og bestemmer alt de skal gjøre) var gjennom korrupt dagen etter Sør Afrika anklager de for folkemord. Ingen blir overrasket, det er PR krig, viktig for Israel å bytte fokus. Så er spørsmålet om man svelger det helt rått, eller om man holder tungen rett i munnen, og erkjenner at krig aldri er så svart hvitt. 

Jeg innrømmer at jeg ikke vet som mye om UNRWA, men mener jeg har hørt i 20 år nå om at UNRWA-lærere lærer bort jødehat og «from the river to the sea» på skolene i Gaza og VB. 
Sier du at det er Israel selv som har ansatt og overvåket disse lærene og læreplana?

Det høres veldig mystisk ut. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Jeg innrømmer at jeg ikke vet som mye om UNRWA, men mener jeg har hørt i 20 år nå om at UNRWA-lærere lærer bort jødehat og «from the river to the sea» på skolene i Gaza og VB. 
Sier du at det er Israel selv som har ansatt og overvåket disse lærene og læreplana?

Det høres veldig mystisk ut. 

Siden 2011, så har Israel hatt full tilgang til alle ansatte i UNRWA, dette ble igjen senest nevnt i rapporten som kom ut i april, som renvasker UNRWA igjen. Så har du Netanyahu i andre enden med sine påstander uten bevis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (8 minutter siden):

Siden 2011, så har Israel hatt full tilgang til alle ansatte i UNRWA, dette ble igjen senest nevnt i rapporten som kom ut i april, som renvasker UNRWA igjen. Så har du Netanyahu i andre enden med sine påstander uten bevis. 

Hva betyr tilgang til? At det er Israel som har ansatt dem og bestemt hva de skal undervise?

Eller går det på at de vet hvem de er?

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Hva betyr tilgang til? At det er Israel som har ansatt dem og bestemt hva de skal undervise?

Eller går det på at de vet hvem de er?

Jeg har ikke nevnt noe om undervisning eller kunnskap om det, mener heller ikke at jeg leste noe om det i rapporten. Dog handlet ikke rapporten om undervisningen. Men hadde Israel lagt frem noe som helst bevis på undervisning, så hadde det blitt gransket, men som vi har opplevd mye av under Netanyahu så er det dessverre mye snakk og lite bevis (til nå). 

Endret av Ghostwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt noe om undervisning eller kunnskap om det, mener heller ikke at jeg leste noe om det i rapporten. Dog handlet ikke rapporten om undervisningen. Men hadde Israel lagt frem noe som helst bevis på undervisning, så hadde det blitt gransket, men som vi har opplevd mye av under Netanyahu så er det dessverre mye snakk og lite bevis (til nå). 

Ok. 
Jeg syns bare det høres så rart ut at regjeringen i Israel har latt undervisningen preges av jødehat i 20 år, hvis de har så full kontroll på dette som du påstår. 
At undervisningen i skolen på palestinsk side er litt suspekt, er jo allment kjent. 
Har vært flere reportasjer på norsk TV om det, dog kanskje ikke i de senere årene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep, avsporing, brudd på underforumets retningslinjer, innhold Kvinneguiden ikke ønsker å assosieres med og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Endret av Rhodiola
et etterfølgende innlegg ble slettet for personangrep den 16.05.24 kl. 22:28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...