Gå til innhold

Infertilitet og surrogati

MrsFurbyFurberson

Anbefalte innlegg

MrsFurbyFurberson skrev (3 minutter siden):

Kommenterte bare på at det er et firma. Om du blir adoptert eller kidnappet fra Bangladesh til Norge, har du vunnet uansett... Just saying 

Det var hjerteløst. Blod er tykkere enn vann tross alt. Har man bare nok penger og følelsen av avvisende og rotløshet som bort blåst.

Anonymkode: f6742...eaf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*er følselsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har opplevd det. Fikk barn selv til slutt, men likevel, har kjent på følelsene som er knyttet til å ha stort barneønske men ikke få det til. Hadde aldri, aldri, aldri falt meg inn å få barn via surrogati. Etter at jeg gikk gravid og fødte selv så står jeg enda sterkere i den overbevisningen. Det å gå gravid, føde og ta seg av et barn kan endre en person noe helt enormt, både positivt og negativt. Ikke bare psykisk og emosjonelt, men fysisk. Visste du at man kan finne fosterceller i mors kropp? Mors kropp er for alltid endret av hvert foster hun har båret. Å gjøre det for PENGER blir helt feil.

Men uansett så er det et traume for barnet å bli tatt fra sin mor som har båret det. Jada, det går helt greit med mange likevel. Men jeg mener det er feil å gjøre det om det ikke er helt tvingende nødvendig (typ når mor er veldig syk, etc.).

Anonymkode: 28b75...cd5

Enig, har også opplevd flere år med ufrivillig barnløshet, og for meg er det for mange etiske og moralske aspekter rundt både adopsjon, egg- og sæddonasjon og surrogati til at det hadde vært aktuelt. Blant annet er et barnløst par sitt behov for å bli foreldre viktigere enn for barnet å kjenne sitt biologiske opphav? Angående surrogati så tenker jeg også at det er stressende for barnet å bli frarøvet alt som er kjent fra det sekundet man blir født (satt på spissen). Bak en surrogat står det som regel et firma som tjener gode penger på denne industrien. 

Anonymkode: d9edc...e97

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er en kvinne i Sverige med en kjent historie «Lilla hjertat» hun tar seg av per nå tror jeg 5-6 (familiehjems)barn. Det lilla hjertet, døde da foreldrene fikk henne tilbake i sin vård… Du har muligheten til å hjelpe MANGE barn og gjøre en mye større innsats en det vanlige mammaer gjør ❤️ Utvikle gjerne og hvordan det er så vanskelig å få adoptere? Det er nok dog supervanskelig for alle involverte (14 år gammel, du er ikke mammaen min, hold kjeft osv, noe alle foreldre får sin del av(!) adoptivforeldre i bøtter og spann sikkert. I tillegg som alle skriver. Den bransjen der er shady.

Ts? Dra en Mia Farrow-Anglina Jolie- Og hun svenskan husker ikke navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, PusheenPusheen said:

Håper aldri du får adoptere med så stygge, rasistiske holdninger. Gratulerer, du er en drittsekk🏆

Blir forresten gøy når det adopterte barnet begynner å interessere seg for fødelandet og foreldrene sier "du kommer fra et shit-hole-land, vennen" Nydelig🙄

Ja jøss, det er rasistisk å si at Norge er et bedre land å vokse opp i, enn i Bangladesh.... Hvordan er det rasistisk? Det handler jo ikke om rase i det heletatt. Vil heller si at det er elitistisk sagt, ikke rasistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (Akkurat nå):

Ja jøss, det er rasistisk å si at Norge er et bedre land å vokse opp i, enn i Bangladesh.... Hvordan er det rasistisk? Det handler jo ikke om rase i det heletatt. Vil heller si at det er elitistisk sagt, ikke rasistisk.

Når du kaller andre land for shit-hole-countries, er det rasistisk, ja. Tusen andre måter å formulere seg på, men du valgte altså den styggeste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig har hatt svangerskap som har vært fæle. Bekkenløsning etc. Kunne aldri gjort det for noen andre uansett hvor mye penger du hadde gitt meg. Men du har de som spretter rundt og popper ut et barn lett som bare det! Tenker at det er flott hvis noen vil. Da fikk man skaffe en surrogatmor som var norsk statsborger. 

Anonymkode: 0f3a8...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (15 minutter siden):

"du kommer fra et shit-hole-land, vennen" Nydelig

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, PusheenPusheen said:

Når du kaller andre land for shit-hole-countries, er det rasistisk, ja. Tusen andre måter å formulere seg på, men du valgte altså den styggeste.

Okei, hva om vi kaller det dårligere land, er det bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne i et nøtteskal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

😂

Nå hang vi oss veldig opp i akkurat det. Det var satt på spissen. Poenget er at det finnes mange land som ikke er like bra som Norge. (Litt rart å si at Nord Korea er MINDRE bra enn Norge) Men ok, vi kan være politisk korrekte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (Akkurat nå):

Okei, hva om vi kaller det dårligere land, er det bedre? 

Men hvilken målestokk bruker du her? Hva gjør Norge bedre hvis familien din er i Bangladesh? Du kommer hit, som kidnappet barn, får aldri se mamma og pappa ++ igjen, men må bo hos helt fremmede folk som snakker et helt ukjent språk, og du må spise mat du ikke er vant med, kanskje ikke liker og mest sannsynlig ikke tåler. Ikke uten grunn at folk fra Asia sliter på vestlig kost. Så hvis du tenker økonomi, skole, jobb osv er Norge bedre. Men emosjonelt for de barna som blir adoptert hit? Absolutt ikke sikkert. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (1 minutt siden):

Nå hang vi oss veldig opp i akkurat det. Det var satt på spissen. Poenget er at det finnes mange land som ikke er like bra som Norge. (Litt rart å si at Nord Korea er MINDRE bra enn Norge) Men ok, vi kan være politisk korrekte

Nord-Korea får du ikke adoptere eller bruke surrogat fra uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, PusheenPusheen said:

Men hvilken målestokk bruker du her? Hva gjør Norge bedre hvis familien din er i Bangladesh? Du kommer hit, som kidnappet barn, får aldri se mamma og pappa ++ igjen, men må bo hos helt fremmede folk som snakker et helt ukjent språk, og du må spise mat du ikke er vant med, kanskje ikke liker og mest sannsynlig ikke tåler. Ikke uten grunn at folk fra Asia sliter på vestlig kost. Så hvis du tenker økonomi, skole, jobb osv er Norge bedre. Men emosjonelt for de barna som blir adoptert hit? Absolutt ikke sikkert. 

Nå mener jeg et adoptert/kidnappet spebarn som ikke kjenner den biologiske familien sin. Å målestokken er basic levestandard. Bangladesh er et av de fattigste landa på kloden, så kanskje ikke sååå rettferdig at jeg brukte det som eksempel, men for å sette det på spissen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PusheenPusheen said:

Nord-Korea får du ikke adoptere eller bruke surrogat fra uansett.

Nei, men er det ok å kalle det et shit hole country da? For det var vel språkbruken som var problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):
MrsFurbyFurberson skrev (3 minutter siden):

Nå mener jeg et adoptert/kidnappet spebarn som ikke kjenner den biologiske familien sin. Å målestokken er basic levestandard. Bangladesh er et av de fattigste landa på kloden, så kanskje ikke sååå rettferdig at jeg brukte det som eksempel, men for å sette det på spissen

Endret av Mammatilmine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de kjenner familien sin. Alle kjenner av familien sin

Endret av Mammatilmine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mammatilmine said:

Men de kjenner familien sin.

Okei, men når de glemmer de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (11 minutter siden):

Okei, men når de glemmer de.

Jeg kan love deg at man aldri glemmer at man er adoptert og har en annen familie et annet sted, uansett hvor stor eller liten man var når man kom. Kynisk å tro noe annet. Men ser jo dette hos mange adoptivforeldre. Blottet for evnen til å tenke på barnet og barnets følelser. De tenker kun på at de nå endelig har fått (kjøpt) seg et barn. Selv for barn der foreldrene har holdt adopsjonen skjult, har de alltid visst at noe har skurret. Biologi og familiære trekk og fakter, interesser osv er faktisk viktigere og en større del av oss enn mange tenker over. 

Og igjen, hvis man adopterer et barn og håper eller forventer at det skal glemme opphavet sitt, er man en stor egoist, og burde aldri få igjennom adopsjonen. Dette kurses adopsjonssøkere i. At barnet faktisk kan føle null tilknytning til en nettopp fordi man ikke er mamma, men en fremmed dame.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggsetning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er en kvinne i Sverige med en kjent historie «Lilla hjertat» hun tar seg av per nå tror jeg 5-6 (familiehjems)barn. Det lilla hjertet, døde da foreldrene fikk henne tilbake i sin vård… Du har muligheten til å hjelpe MANGE barn og gjøre en mye større innsats en det vanlige mammaer gjør ❤️ 

Hva føler du angående dette ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...