Gå til innhold

Infertilitet og surrogati

MrsFurbyFurberson

Anbefalte innlegg

.

Endret av Nymerïa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg kan parere med nøyaktig samme uttalelse; "Du må nok lese deg litt opp, vennen." Men hva slags samtale blir det av slikt. 

Mener du surrogati burde vært lov i Norge? Hvorfor, i så fall? 

Anonymkode: a0b0f...36a

Om et voksent menneske vil være surrogat, skal de bestemme det selv. Staten skal ut av slike spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det kan du si, men har du lest hvordan Norge har gjort det  vanskelig for barn født ved hjelp av surrogati? Kan være vanskelig for foreldrene å bli registrert som foreldre begge to, da fødekvinnen automatisk er registrert som mor. Derfor det er nevnt...

Ja, har lest om flere ulike måter det gjøres i dag. Ingen av dem skjer uten utnyttelse av en surrogatmor. Var det noe spesielt du ville vise til?

Judge Judy 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (1 time siden):

Om et voksent menneske vil være surrogat, skal de bestemme det selv. Staten skal ut av slike spørsmål

Da har du et mer liberalt syn på ting enn meg, vil jeg tro. Staten bør regulere slikt. Ser for meg at kvinner ville blitt utnyttet av de som av ulike grunner ikke kan eller ønsker å bære frem barn selv. Om jeg kunne bli spurt av et mannlig homofilt par, eller ufruktbar venninne om jeg kunne være så snill å hjelpe dem til å få bare ett barn, så hadde det vært en stor belastning. 

For ikke å snakke om vanskene barnet selv hadde hatt når det forsto hvordan det ble til. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (1 time siden):

Judge Judy 

😘

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de som har født barn sier at mors hjerteslag, stemme og lukt er så viktig for barnet-

Men dette gjelder nok ikke for surrogatbarn. De starter livet med å bli gitt vekk.

Anonymkode: bc2c5...5b8

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, AnonymBruker said:

Alle de som har født barn sier at mors hjerteslag, stemme og lukt er så viktig for barnet-

Men dette gjelder nok ikke for surrogatbarn. De starter livet med å bli gitt vekk.

Anonymkode: bc2c5...5b8

Eneste gode poenget jeg har hørt. Thanks for sharing 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Da har du et mer liberalt syn på ting enn meg, vil jeg tro. Staten bør regulere slikt. Ser for meg at kvinner ville blitt utnyttet av de som av ulike grunner ikke kan eller ønsker å bære frem barn selv. Om jeg kunne bli spurt av et mannlig homofilt par, eller ufruktbar venninne om jeg kunne være så snill å hjelpe dem til å få bare ett barn, så hadde det vært en stor belastning. 

For ikke å snakke om vanskene barnet selv hadde hatt når det forsto hvordan det ble til. 

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/Qy66QP/jeg-har-to-fedre-og-er-foedt-via-surrogati-jeg-kan-ikke-forstaa-hvorfor-det-er-ulovlig-i-norge (høres ut som det skal gå bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (På 11.5.2024 den 20.27):

Grotesk. Hvordan?

Fordi det er fattige kvinner fra andre land som selv ikke bestemmer over egen kropp. Så klart står det en mann bak baby mama fabrikken. Tror du at de gjør det bare for å glede de barnløse? De er i en tvunget situasjon uten annen utvei.

Anonymkode: e4fc0...255

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 10.15):

Min mening er at surrogati er forkastelig. Å leie en annen kvinnes  livmor for så å kjøpe barnet er en grotesk industri

Anonymkode: 9e511...f2f

Å så enig! Direkte menneskehandel. I tillegg hva med amming, kvinnen som bært fram barnet har laget melk spesielt tilpasset dette barnet. Barnet er allerede vant med kvinnens pust, hjerterytme og stemme. At ta det barnet fra brystet der det hører hjemme der det ligger trygt og lytter til hjertet og koser seg, burde var ulovlig. 

Anonymkode: f6742...eaf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsFurbyFurberson skrev (På 11.5.2024 den 20.27):

Grotesk. Hvordan?

Barnet som vokst inni kvinnen blir levert til totale fremmende. Brystmelk sammen med kroppsvarme kan roe hvem som helst. Syns det er så dårlig gjort mot de barna! Hvor redd og desperat de sikkert er for de må gi opp søket og savnet etter kvinnen som fødte de. Gå for fosterbarn/familiehjem/adopsjon det er humant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Eh, forstår ikke svaret ditt. Jeg mener OG at surrogati er moralsk problematisk,  og er veldig glad for at det er ulovlig i Norge. Når du nevnte adopsjon har det jo også vist seg å være moralsk problematisk for mange involverte. 

Surrogaten/fødekvinnen har jo ofte ikke brukt sitt egg, og er ikke registrert som mor i landet surrogatien gjennomføres, men Norge vil ofte registrere dette som mor når barnet likevel er blitt til. Dette kan gjøre det vanskelig for barn født ved hjelp av surrogat. Mener man må passe på rettighetene til barn født ved hjelp av surrogati, selv om det ikke er lov å drive med det i Norge. Men det er en vanskelig balansegang, det er klart.

Jeg forstår at surrogaten i bunn og grunn ER mor, hun har båret det, voktet det og født det, men nå fokuserte jeg på hvordan dette påvirker barnet. 

Papirarbeid blir nok det største utfordringen ja, med en nyfødt i armene som ikke kjenner deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du gjør god research og velger et godt firma så ser jeg ikke noe galt i det. Kvinner skal få lov til å velge over egen kropp, samtidig er det noen fallgruver der som vil benytte seg av hva enkelte kvinner tilbyr og det er opp til deg som "kjøper" å passe på at du ikke bidrar til utnyttelsen av kvinner som ikke vil være i den situasjonen de er i. Er jo ikke sånn at man finner seg en random til å bære barnet ditt, ville vært veldig forsiktig med hvem jeg hadde brukt til det.

Anonymkode: fae24...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge du gjør god research og velger et godt firma så ser jeg ikke noe galt i det. Kvinner skal få lov til å velge over egen kropp, samtidig er det noen fallgruver der som vil benytte seg av hva enkelte kvinner tilbyr og det er opp til deg som "kjøper" å passe på at du ikke bidrar til utnyttelsen av kvinner som ikke vil være i den situasjonen de er i. Er jo ikke sånn at man finner seg en random til å bære barnet ditt, ville vært veldig forsiktig med hvem jeg hadde brukt til det.

Anonymkode: fae24...44b

Firma klinger godt

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Firma klinger godt

Ikke sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener surrogati kan likestilles med menneskehandel. Man kjøper en kvinnes kropp for å bære fram et barn. 

Anonymkode: 3aeb4...3e9

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MrsFurbyFurberson skrev (30 minutter siden):

Det finnes kun et 20-30 tal slik forskning/ familie historier. Har lest 3 slike historier og det er barn i 15 årene som svarer… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet som vokst inni kvinnen blir levert til totale fremmende. Brystmelk sammen med kroppsvarme kan roe hvem som helst. Syns det er så dårlig gjort mot de barna! Hvor redd og desperat de sikkert er for de må gi opp søket og savnet etter kvinnen som fødte de. Gå for fosterbarn/familiehjem/adopsjon det er humant.

Enkelt å si at man skal gå for adopsjon, det er kjempevanskelig å adoptere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er sykt at kroppen er til salgs for noe sånt, garantert kvinner som har blitt tvunget til dette i verden.

til og med i desperat housewives serien blir en kinesisk kvinne tvunget til å bære surrogat eller dra fattig tilbake til Kina, og gaby er så stygg mot henne.

(ja jeg har sett serien og husker andre ting her, men ikke gidd å diskuter serien videre i tråden, da kan vi heller lage en tråd i tv og film)

Anonymkode: 1a920...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Papirarbeid blir nok det største utfordringen ja, med en nyfødt i armene som ikke kjenner deg. 

Nei, det mener jeg ikke. Men det er én av utfordringene når barnet skal vokse opp. Hvordan skal du ordne pass til barnet ditt hvis du egentlig ikke er registrert som forelder, f.eks? Slike ting er jo ikke like kjipt som det å ikke kunne tilby barnet morsmelk, men vil tro det er en utfordring etterhvert. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...