Gå til innhold

Hvordan blir din feiring av nasjonaldagen ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Gjest Acer

Da ein tråkket i sine barnesko såg ein forventningsfult fremtil nasjonaldagen, og det tradisjonelle toget , og  det var eit høgdepunkt i år på   lik linje med julaften.  Veret setter  alltid  ein ramme rundt 17 mai feiringen, og de aller fleste håper  selvsagt på sol og pent ver.  Nye joggesko måtte ein ha til nasjonaldagen  så ein kunne konkurere med medelever på 60 meteren.  Sekkeløp, og styltreløp, og eggløp, balanse på bom var leker som inngjekk i programmet. 

Under pandemien ble nasjonaldagen  amputert, og togene avslyst , og festen på bygdahuset / skolene vart avlyst,og ein påminnelse av hvordan det måtte ha vert under 2 verdens krig 1940-45 når Norge var okkupert.  Nå har vi tatt landet og feiringa av nqsjonaldagen tilbake, men det er ingen selvfølge ettersom vi lever i en annerledes verden. 

Hvordan ser du for deg din feiring av nasjonaldagen 2024  der du bor. ?  Feirer du dagen saman med familie og venner ? . Er du korpsdeltager ?  Er du  innvalgt i 17 mai komiteen, og må ta del i pyntinga , og  må selge pølser, kaker, og kiosksalg  på skolen /  Bygdahuset ? . Eller er du flaggberer  i folketoget / barnetoget,og skal holde festtalen ? 

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bryr meg ikke så mye om det maset og støyet. Tar på meg fjellskoene, turklær og tar meg en fjelltur med mannen og hunden. 17.  mai har jeg ikke feiret på minst 25 år, kan ikke tenke meg noe verre enn barnetog, korpsmusikk og alt det andre du skisserer. Men det ser ut til å bli fint vær og sikkert en bra fjelltur så det gleder jeg meg til.

Anonymkode: c40eb...f32

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alene, skal bare pynte meg å gå en tur til byen og kanskje spise en is. 

Anonymkode: f84ef...c9d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal feire med datteren min (14år) og venner. Blir tog, kaffe og kaker på det lokale samfunnshuset, og grilling på ettermiddagen. 

Anonymkode: 3e4a1...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med familien som alltid.

Anonymkode: 1b2d2...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte å besøke mamma og gå fjelltur og spise god mat den dagen. Orker ikke bunad og tog i år, er meldt sommertemperaturer, vil feire på vår måte ♥️ Samboer drar nok i champagnefrokost til felles venner, men jeg savner mamma 🥰 Neste år prioriteres venner:)

Anonymkode: 16449...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet Norge? Nordmenn? En grunnlov? Vel, en gang i tiden hadde det noe for seg å feire dette. Men i disse dager og tiden vi lever i blir det bare for dumt. Norsk flagg du liksom.

La heller den flaggstanga stå tom for min del. Og slipper jeg å høre de umusikalske barne-korpsene er det bare en bonus..

Anonymkode: f691a...3fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sengeliggende pga kronisk sykdom, så det blir lite feiring her, dessverre.

Anonymkode: 364fc...e08

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn med kronisk sykdom, som er inne i en forverret periode nå, så her blir det nok en rolig dag. Men skal kjøpe inn is, litt 17.mai pynt hjemme og finne en god film eller noe, så vi skal selvsagt kose oss😊 

Anonymkode: 47111...372

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år drar vi på hytta, var det ungdommen ønsket siden de hadde lang helg.

Vanligvis drar vi på lokalet å spiser frokost, ser på bygdetoger , drar å griller hos svigers, så dro for å se borgertoget med russ og foreninger, og avsluttet med fyrverkeri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har bestilt snitter og jeg har kjøpt kroneis. Han må på jobb og vi skal kose oss å se barnetoget fra Oslo på tv. Kanskje orker jeg to kroneis. Pleier å vaske og pynte med bjørkekvister og norske flagg

Anonymkode: 6fde9...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta, der vi bare har en vanlig fridag. 
Etter åresvis med 17-mai stress synes jeg det er deilig å bare «glemme» hele dagen. 

Anonymkode: 59d56...cff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På hytta, der vi bare har en vanlig fridag. 
Etter åresvis med 17-mai stress synes jeg det er deilig å bare «glemme» hele dagen. 

Anonymkode: 59d56...cff

Samme her, stille og rolig langhelg på hytta 😍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai feiring med "the whole shabang", jeg kan ikke tenke meg noe jeg helst vill vekk i fra. Så da drar jeg også i motsatt retning enn shabang'en... Vekk ifra grine unger, fyllesyk russ, stressa småbarnsforeldre, korpstromboner, falsk allsang og tullete 17. mai leker. Og ut og opp i fjellet med stillheten og roen. Deilig fjelltur i nydelig solskinn med god niste og det beste selskapet med mann og hund. Det er drømme feiring for meg og det blir deilig🥰 Så får andre heller ta seg av det kaoset og det opplegget nedi pissemaurtuen om de føler for det.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at det bare er sånn 10 stk som skal møte opp i Oslo sentrum da? Som skal holde fortet oppe. Mens kongen og dronningen smiler tappert. Blir trangt på fjellet da. Guri Malla. 

Anonymkode: 30a48...cb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antagelig hjemme alene.

Jeg er på Aap pga av psykiske årsaker og har vel, ingen familie ( de dør som fluer dessverre), og ingen venner her. Så, håper på fint vær så jeg kan ligge på verandaen og sole meg. Kan hende se på barnetoget hvis jeg orker.

Anonymkode: 870c1...8f4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir hjemme. Hater trengsel og folk overalt. Flagger. Koser meg med bok, kaffe og se på unger utenfor som feirer.

Anonymkode: 82f08...c76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen planer, blir nok bare hjemme.

Anonymkode: 7a23f...405

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller i korps, så spilleoppdrag fra tidlig morgen til sen ettermiddag. Etter siste oppdrag blir det samling med familien min. Regner med at russen ikke blir med på det. Russen spiller forøvrig også i korps og har fullt program. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...