Gå til innhold

Kondis

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Eg har brukar kondis, dog ikkje noko å skryte av. Eg greier fint å jogge roleg i 30-60 min, men blir sliten når eg spelar handball (mykje rask springing fram og tilbake). Eg trenar handball 3 gongar i veka, joggar ein gang i veka, sånn ca, og trenar styrke 1-2 gonger i veka.

KVA bør eg gjere for å få opp kondisen min? Ser for meg litt intervall-trening, men korleis bør eg legge den opp, og kor ofte?

Håpar nokon har gode råd å komme med, eg vil så gjerne orke meir!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har du en link i fra iform.no. Handler om intervalltrening (geriljakardio som dem kaller det). Kunne jo testet det ut?

http://www.iform.no/pub/art.php?id=23

Selv så har jeg fått god effekt av det.

Takk for tips! Men "midtseksjonen" min er faktisk "som hugget i stein", så då passar kanskje ikkje programmet til meg? Eg treng ikkje å forbrenne fett, berre få betre aerob og anaerob uthaldenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest effektive måten å øke utholdenhet på, er å trene over aerob terskel(der hvor man begynner å kjenne melkesyra). Altså INTERVALLTRENING. Kjør intervall på 3-8min(her skal du kjenne LITT melkesyre i beina og puste tungt, OBS men når et drag er ferdig skal du føle at du kunne kjørt et minutt til). Imellom dragene kjører du aktive hvilepauser på 2-4min, her skal du bli kvitt melkesyra du fikk på draget, så kjør "middels" men UTEN syre.

Kun intervalltrening hvor man trener over anaerob terskel øker oksygenopptaket! Langkjøring som du sier du trener, jogge rolig, øker kun utholdenheten i selve muskelen(øker ant. blodårer og ant enheter som produserer energi), men ikke hjertets pumpekapasitet.

Intervalltrening er hardt, slik at man må ha en dag eller to å komme seg på, i tillegg trener du jo håndball allerede 3 ganger i uka, derfor vil det kanskje ikke være aktuelt å trene intervall mer en 2 ganger i uka, vil du trene mer enn det så tar du langkjøring som ikke krever like lang restitusjonstid.

Håper dette var til hjelp:)

Hilsen fysioterapistudent

Endret av *bompi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supert svar!!! Får prøve å komme i gang med intervall-trening til veka! Off, intervall er fælt, men eg veit det hjelper, så det er nok berre å hive seg i det! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del, det er viktig å trives med det du gjør også. Hvis du hater intervalltrening og dermed ender opp med veldig få treningsøkter, er det jo bedre å trene langkjøring hvis du trives mye bedre med det. En kombinasjon kan jo sikkert være greit ihvertfall hvis du ikke er særlig begeistret for intervall.

Endret av *bompi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for all del, det er viktig å trives med det du gjør også. Hvis du hater intervalltrening og dermed ender opp med veldig få treningsøkter, er det jo bedre å trene langkjøring hvis du trives mye bedre med det. En kombinasjon kan jo sikkert være greit ihvertfall hvis du ikke er særlig begeistret for intervall.

Neida, hatar det ikkje - er berre det at eg veit kor tungt det er, og at det er veeeldig, veldig lenge sidan sist eg dreiv med denslags... Hehe.. Men må trene rundt 5 gonger i veka uansett, så trening blir det nok åkke som.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ynes det kan være litt vamskelig å presse seg selv til en ordentlig god intervalløkt. men har funnet ut at spinning i sal passer perfekt for meg. Kondisen har økt som bare det :)

også svetter man som en gris, noe som er ganske fasinerende :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_evita_*

Dævven hakke, bompi, må bare si :klappe: og at jeg er imponert over svarene dine. Vil du være vår alles (her inne) personlige trener, eller?! :) Fikk nesten lyst til å prøve litt intervalltrening jeg også nå. For jeg også trener en del kondisjonstrening, uten at jeg syns at kondisjonen jeg erverver står i forhold til det..

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Så fint at du syntes det :)

Jeg får jo "øvd" meg litt ved å svare innpå her, fint med repetisjon for min egen del også.

Endret av *bompi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gå til en skikkelig treningsside
Eg har brukar kondis, dog ikkje noko å skryte av. Eg greier fint å jogge roleg i 30-60 min, men blir sliten når eg spelar handball (mykje rask springing fram og tilbake). Eg trenar handball 3 gongar i veka, joggar ein gang i veka, sånn ca, og trenar styrke 1-2 gonger i veka.

KVA bør eg gjere for å få opp kondisen min? Ser for meg litt intervall-trening, men korleis bør eg legge den opp, og kor ofte?

Håpar nokon har gode råd å komme med, eg vil så gjerne orke meir!!

Hva er målet ditt?

Hvis målet er å være sunn, har epidemiologiske undersøkelser vist størst innvirkning/tid på levealder ved sånn ca 3 timer trening kondis i uka. Du må trene over 60% av makspuls, men trenger ikke trene mye over. Omtrent som å ta ei pille. Jogge litt, sjekke at pulsklokka viser riktig sone, and that's it. Vanskeligere er det ikke.

Intervaller gir deg rask framgang. Trening på 90-95%av makspuls har vist seg å gi raskest formbedring over kort tid, men det er ingen gode undersøkelser som viser hvordan utviklingen fortsetter over lang tid. Toppidrettsutøvere som når verdenstoppen i utholdenhetsidretter, trener over 80% av tida si i det mange kaller sone 1, som er sånn omtrent 60% av makspuls.

Når du ikke trener så hardt, omsetter du mindre energi. Uansett hvordan du trener vil du også omsette fett, kroppen bruker av reservene sine etter trening for å bygge opp igjen, under trening forbrenner du bare fett så lenge du ligger under 70% av maks O2 eller høyst sånn ca. 80% av makspuls.

Hvis du ikke har som mål å drive med konkurranseidrett, så glem intervalltrening. Det medfører bare økt risiko for f.eks slaganfall, hjerteinfarkt og skader av bevegelsesapparatet. (selv om risikoen for slike tilfeller uansett er innmari lav- trening er stort sett ufarlig, hvis du ikke har kjente helsemessige komplikasjoner)

Når det gjelder disse 3 timene jogging i uka, så ikke begynn med 3 timer med en gang, for da får du senebetennelser. Timeantallet må økes gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slaganfall og hjerteinfarkt av intervall?????? Det er jo vrøvl, måtte isåfall vært en eldre pasient med kjent hjertekarproblematikk. Selvfølgelig skal man øke gradvis for å unngå overbelastning. Intervalltrening er da slettes ikke forbehold proffe utøvere! Men ja, det krever noe mer enn hvis man trener 60% av maxpuls, men hvis målet er å øke kondisjon effektivt og man er motivert er det da ingenting som er bedre enn intervalltrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jeg som skrev innlegget over :)

Veslo skriver jo at målet hennes er å øke kondisen, da er intervalltrening den treningen som er mest effektiv, enkelt og greit.

Endret av *bompi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev innlegget over :)

Veslo skriver jo at målet hennes er å øke kondisen, da er intervalltrening den treningen som er mest effektiv, enkelt og greit.

Mest effektiv over 4 uker. Men hva er vitsen? Får bra kondis av å trene som en langdistanseløper, hvorfor trene som en 800meter løper da? Selv om risikoen for slaganfall er minimal (ekstremeksempel) så er risikoen for belastningskader større om du løper 1 time intervalltrening enn om du løper 1 timer rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bra kondis av å trene som en langdistanseløper, hvorfor trene som en 800meter løper da?

Fordi ein handball-kamp er meir som ein 800meter enn eit langdistanseløp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå snakker jeg "bare" av personlig erfaring her, men jeg vil også slenge meg på anbefalingen av intervalltrening for å bygge kondisjon. Det hjelper ganske fort. Å løpe i moderat tempo kan jeg holde på med til jeg er blå i trynet uten at jeg får noe bedre kondisjon av det.

Endret av Elphaba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg "bare" av personlig erfaring her, men jeg vil også slenge meg på anbefalingen av intervalltrening for å bygge kondisjon. Det hjelper ganske fort. Å løpe i moderat tempo kan jeg holde på med til jeg er blå i trynet uten at jeg får noe bedre kondisjon av det.

For det første: hvis du ikke får bedre kondisjon av å trene i rolig tempo, hvorfor gjør en 800 meter løper dette 50% av tiden sin. Fordi h*n har så mye tid til å trene så han kan kaste bort litt? Hvorfor trener en maratonløper rolig 80% av tiden? Hvis en ikke får bedre kondis?

NEI, en håndballspiller er ikke som en 800 meter løper. En håndballspiller er litt bedre enn en fotballspiller. En fotballspiller som har en 90min kamp har effektiv trening i 20min(!!!) Du får ikke trening av å gå + å vente på frispark hver gang noen rives i trøya. Håndballspillere guffer på litt mer, og bruker anaerob utholdenhet når de kontrer. Noe som i % av spilletid er veldig lite, og en trenger ikke mye anaerob utholdenhet for å skuffe på litt over lengden av en håndballbane. Det er stort sett kreatinfosfatlagrene som benyttes da, håndballjenter får ikke spesielt høye laktatverdier. 800 meter løpere kan få laktatverdier på oppimot 30mmol/l !! Å sammenlikne en håndballspiller med en 800 meter løper er en jævla fornærmelse av rang!! Du finner kanskje hederlige unntak, akkurat som Øyvind Leonardsen var et hederlig unntak på fotballandslaget. Men nå snakker jeg om snittet og ikke enkeltpersoner.

Da er jeg veldig spent på hva slags erfaring du har når det gjelder kondistrening, hvordan tester du utfører, og hvor lenge du har testet. Knut Kvalheim, en av norges beste langdistangseløpere gjennom tidene (løper sikkert også fortere enn dere) sier; mengde, mengde, mengde. Kalid skah sa; kvalitet. I virkeligheten mente han da 190km i uka istedenfor 210. Når en av dere blir like gode som Ingrid Kristiansen eller Knut Kvalheim ved å bare trene hard intervalltrening, ja da skal jeg skifte mening. Noe sier meg at dere ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun intervalltrening hvor man trener over anaerob terskel øker oksygenopptaket! Langkjøring som du sier du trener, jogge rolig, øker kun utholdenheten i selve muskelen(øker ant. blodårer og ant enheter som produserer energi), men ikke hjertets pumpekapasitet.

Hilsen fysioterapistudent

......

Hvilken undersøkelse er det du har lest som linker oksygenopptak til AT/MaxLaSS? Hvis ikke trening under denne laboratorieproduserte terskelen øker oksygenopptaket, hvorfor trener så mange svinegode utøvere masse rolig da? Og hvorfor varierer oksygenopptaket deres i korrelasjon med mengden de trener rolig? Pussig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.. Testar? Eg er berre ein vanleg mosjonist altså.. Og eg joggar jo, men lurte på om eg skulle kjøre på med litt intervall-trening...

Og på handball-kampane våre er det ein kontring i minuttet nesten, så det blir ein del springing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...