Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med gjester og betaling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når jeg inviterer gjester, er det jeg som handler og betaler. Og lager mat. 

Har opplevd at noen selv har spurt om å få overnatte her mens de skulle til området, for å slippe hotell, og de handlet inn. Det var hyggelig, men ikke forventet. 

Dersom økonomien var et problem ville jeg nok begrenset hvor ofte jeg inviterte folk (selv om det er hyggelig) og/eller vært veldig obs på hva jeg handler. Det er ofte en del å spare dersom man er bevisst på det, og velger billige middager. 

Anonymkode: 56059...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 1.45):

Spanderer selvsagt mat til gjestene. Også brød og pålegg! Er det virkelig vanlig å måtte ha med brødmat selv?

Det går jo begge veier. Hvis det er dyrt å ha gjester, TS, så kan jo du være gjest hos dem neste gang, så får du bli påstandert mat du også 😊

Anonymkode: 9b3a5...bab

AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 17.46):

Er de invitert, eller har de invitert seg selv…?

Må de overnatte fordi de bor i en annen landsdel, og ikke vil bo på hotell?

Da bør de spleise, eller ta med deg ut.

Anonymkode: b860f...bc7

Hvis jeg besøker en venninne som bor i en annen landsdel vil jeg selvsagt ikke bo på hotell, da er jo hele poenget med besøket borte. Jeg hadde ikke giddet å bruke mange tusen kroner på å besøke en venninne som mente jeg måtte ta med min egen mat 😵‍💫

Hvis en venn eller venninne gidder å bruke mange tusen kroner, kanskje 12-15 000 om de har barn og må fly, for å besøke meg, skal vel jeg klare å bruke et par tusenlapper på mat til dem som gjengjeld. 

Hadde vennene mine både forventet at jeg alltid skulle komme til dem så de slapp reise og i tillegg vært for gjerrige til å spandere mat mens jeg var der, hadde det vennskapet gått over altså.

Jeg foretrekker at venner kommer til meg, mye billigere og mindre stress å få besøk enn å måtte reise.

Anonymkode: 5a21d...ba9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når gjestene kommer langveisfra spør jeg om vi skal spleise på drivstoff. Har du tenkt på det? 

Anonymkode: b025c...4b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må de ha med eget dopapir?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De gjestene jeg har handler gjerne litt om de er her. For eksempel en middag eller noe godt til lørdagskvelden. 

Anonymkode: a1507...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 16.29):

Må de ha med eget dopapir?

Jeg leste i en tråd her på KG for noen år tilbake at man IKKE bæsjer i andres hjem. Så da tisser de vel kun, slik at det ikke går så mye dopapir, så da går det jo greit å spandere dette.

Anonymkode: 9b3a5...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del kommer dette helt ann på situasjonen.

Om jeg inviterer på eget inititativ over noen venner på spillkveld med middag for eksempel betaler vi alt og står også for serveringen.

På en annen side har vi en del familie-venner, og da kan vi for eksempel si "skal vi lage middag sammen, dere tar med XYZ og vi står for XYZ? Da forventer jeg både spleiselag og at alle hjelper til. Vi ble invitert på sen frokost nå til helgen, og da kommer vi til å ta med med det vi skal ta med, også lager vi frokost sammen med den andre familien som en felles aktivitet. 

Har vi overnattingsgjester forventer jeg alltid at de hjelper til med enkle ting som å ta sin egen tallerken i vaskemaskinen eller at de hjelper til med å sette på ny kaffe om termosen er tom, men jeg forventer aldri at de har med egen mat med mindre det er noe som er helt spesielt. For eksempel et lite barn som trenger spesiell barnemat, eller allergier og/eller preferanser. 

Jeg har også et familiemedlem som liker å feire jul her hjemme hos oss hvert år, men vi er annet hvert år borte, h*n pleier å være her hos oss selv om vi er borte. Da tar h*n med egen mat som h*n lager til seg selv og sitt barn, fordi jeg i utgangspunktet ikke hadde trengt å lage mat hjemme når vi skal bort. De årene vi er hjemme trenger h*n selvsagt ikke ta med noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss er det selvsagt vanlig å betale. Vi hadde barnebursdag i går, og jeg har kvittering på alt som ble kjøpt inn, og jeg ber om et lite beløp fra foreldrene til barna. Alle skal bidra, er mest rettferdig, jeg er ikke rik heller.

Anonymkode: 53259...ab8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos oss er det selvsagt vanlig å betale. Vi hadde barnebursdag i går, og jeg har kvittering på alt som ble kjøpt inn, og jeg ber om et lite beløp fra foreldrene til barna. Alle skal bidra, er mest rettferdig, jeg er ikke rik heller.

Godt forsøk.

Anonymkode: 6d19f...8ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt forsøk.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ber folk til middag eller andre selskaper. Så er det jeg som betaler. Jeg synes det er frekt å be andre om å betale for noe jeg har bedt de på hjemme hos meg. Og jeg forventer heller ikke at de skal stå på kjøkkenet å hjelpe med å lage mat. Når gjestene kommer, så er maten nesten ferdig. Nå har ikke jeg overnattingsgjester. Men så lenge jeg ber inn, så betaler jeg. Hadde jeg fått spm. om "Hei. Kan jeg være hos deg en helg?" Så stiller det jo seg litt annerledes, jeg har hatt venner på overnatting før, og da tilbyr de seg å spleise på regningen og blir med på matlagingen. Føler det er normalt. Men når jeg ber inn, så står jeg for alt. Men om jeg har spurt om noen vil være hos meg en helg, så ser jeg det nesten som et selvfølge at jeg kan betale mat og diske opp. Hvis folk har brukt tusen kroner på fly for å besøke meg, så kan jeg i det miste stå for maten. Jeg bor flere timer unna mine nærmeste venner og familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste her er ikke om man betaler alt selv,eller om man spleiser,men at det avklares på forhånd! Har du dårlig råd,fortell det da. At du gjerne vil ha besøk,men at du ikke har mulighet til å stå for alt. Neste gang er det kanskje motsatt. Men det må ihvertfall avtales på forhånd, slik at man ikke plutselig sitter der og må betale for noe man ikke hadde regnet med.... 

Anonymkode: b2cf4...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Norske har lite respekt når det gjelder å betale for seg sin del. De vippser ikke. 

Utenlanske vippser med en gang. 

Anonymkode: e46bd...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har aldri betalet, eller tatt betalt fra gjester, og jeg lager også maten og dekker bordet. Helt merkelig å tenke at gjestene skal dekke bordet? Og betale? At mat er blitt mye dyrere, ja, det har det blitt.

Anonymkode: b57fd...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...