Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med gjester og betaling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spanderer selvsagt mat til gjestene. Også brød og pålegg! Er det virkelig vanlig å måtte ha med brødmat selv?

Det går jo begge veier. Hvis det er dyrt å ha gjester, TS, så kan jo du være gjest hos dem neste gang, så får du bli påstandert mat du også 😊

Anonymkode: 9b3a5...bab

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forventer vel egentlig at gjester tar med brødmat og pålegg selv, vi står for middag og eventuell annen kos (kake, gjærbakst). Tar alltid med mat når jeg selv er gjest, spør da som regel hva jeg skal ta med.

Anonymkode: 02871...16b

Har aldri vært ute for dette. Er man gjest i mitt hus er det selvsagt jeg som betaler. Spanderer jeg en øl på byen så skal jeg selvfølgelig ikke ha noe tilbake, han/hun er jo venner av meg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavmålet

Må til og med be dem legge mat selv på tallerkenen sin for det virker som de venter på å bli servert.

Virkelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inviterer man så inviterer man. 

De færreste har vel problem med litt spleiselag, men da er det jo avklart. 

Hvis man først inviterer får man gjøre det ordentlig. Heller snurpe igjen hvis man opplever det veldig ensidig.

Anonymkode: 6634d...39a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ber jeg noen på besøk handler jeg inn og spanderer, og det samme gjør de når jeg kommer til dem. Når vi var yngre og dro på hyttetur brukte vi å spleise på mat, men ikke nå lenger.

Men, gjestene som kommer bruker som oftest å ta med litt snacks, kanskje noen hjemmebakte boller eller en kake, eller bare litt frukt. Jeg forventer det ikke, men mange liker å ta med seg noe.

Hvis du har problemer med økonomien, burde du kanskje si fra om det, og at du heller tar det litt enkelt. Regner med at du blir invitert tilbake av de som kommer til deg, slik at du også blir påspandert.

Anonymkode: a2076...df2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia! Jeg liker som regel å ha besøk, kjøper inn mat på forhånd og gjøre det hyggelig for gjesten når de er på overnattingsbesøk en helg. Men nå er det veldig dyrt for mat og det merkes på økonomien. Får ikke mye for pengene. Gleden med å gjøre dette har også dalt litt når noen gjester ikke tilbyr seg å hjelpe meg med maten, dekker ikke på bordet, tar ikke av og hjelper ikke på noen områder. Må til og med be dem legge mat selv på tallerkenen sin for det virker som de venter på å bli servert. 

Spleiser dere andre på maten med gjesten når dere har besøk for en helg? Handler dere inn for alle 3 dager og spanderer alt? Hvordan gjør dere det?  

Anonymkode: 5f9a4...f82

Inviterer vi gjester til oss (en-to stk, eller en familie så er det vi som spanderer i de fleste tilfeller. Om vi derimot inviterer en større gjeng til noe spesielt feks taco kveld/rekeaften, så avtales noen ganger spleise lag på forhånd. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Inviterer vi så kjøper vi inn pg lager til, ville aldri falt meg inn at vi skulle ha spleiset eller at gjestene må hjelpe til, selvom om de fleste gjør det uansett.

Og samme er det om vi er invitert bort, vertene står for kostnaden. 

Vi kjøper inn både mat og drikke til de måltidene de skal ha, enten de sover over eller ikke

Anonymkode: 75b71...959

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er de invitert, eller har de invitert seg selv…?

Må de overnatte fordi de bor i en annen landsdel, og ikke vil bo på hotell?

Da bør de spleise, eller ta med deg ut.

Anonymkode: b860f...bc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Forventer vel egentlig at gjester tar med brødmat og pålegg selv, vi står for middag og eventuell annen kos (kake, gjærbakst). Tar alltid med mat når jeg selv er gjest, spør da som regel hva jeg skal ta med.

Anonymkode: 02871...16b

Jeg ville stusset veldig om mitt overnattingsbesøk kom med eget brød og pålegg om det ikke var avtalt...

Anonymkode: e6f74...fe6

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler inn og betaler alt. Så får de beskjed om å føle seg som hjemme og ta seg mat når de vil. Har aldri hatt gjester som ikke har tilbydd seg å hjelpe til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg bruker å betale alt selv når vi har gjester ja. Når jeg er besøk til noen som jeg vet ikke har fett med penger. Så hjelper jeg bestandig til med betaling av mat. 

Anonymkode: 0a1a9...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her synes jeg TS får veldig mange merkelige svar. En kan jo anta ut fra spørsmålsstillingen anta at det er TS som stort sett har besøk, og føler på at at blir skjevt at besøk over flere dager ikke bidrar.

Utgangspunktet bør jo være at det ikke bør være skjevt. For eksempel vi jo det ofte være slik at den som bor i en by ofere får besøk enn om man bor langt ute på landet. Slik har det vært for meg, da folk gjerne vil ha rimelig overnatting om de er på gjennomreise eller skal på et arrangement.....

.. jeg forventer ikke at det skal regnes ut på kronen, men jeg forventter jo selvsagt et eller annet bidrag om det er slik at jeg aldri drar på gjenvisitt, fordi jeg ikke har noe der å gjøre.

Det minste man kan gjøre som gjest er jo å ha med litt mat og drikke, og tilby seg på en skikkelig måte å vippse noen penger - eller bare vippse uten å si noe i etterkant.

Min mor og mine søksken har i flere år hatt single søsken/onkler/tanter på besøk over en hel jul - ofte en uke, og de har enten kjøpt med seg relativ mye mat og drikke, eller så har de overført penger. Det skulle da nesten bare mangle når det gjentar seg år etter år. Det er jo snakk om mat og drikek for flere tusen kroner under et opphold, og de ville være veldig snålt om man bare skulle si at alle gjester bare skulle få alt gratis hver eneste gang...

Anonymkode: 7ec54...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikser alt. Men jeg har jo også ikke hatt så mye penger av og til og da har jeg sagt fra at de må sponse litt. Feks 100kr pr hue. Og da har jeg betalt litt mer også.

Men da har jeg sagt fra at maten blir litt mer enn jeg har råd til akkurat da. De kan også velge å ta med noe. Feks melk og brød

Anonymkode: a7ed7...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ved helgebesøk så ordner som oftest jeg alt med middag og frokost. Dersom jeg har venninner en hel helg synes jeg det er greit at middag første kvelden er klar til de kommer og at vi har alt vi trenger til frokost, men at vi kanskje handler sammen dagen etter for resten av helgen (eller går ut og spiser). I min vennekrets er det veldig vanlig at man har med seg en salat, godt brød, vin, snacks, eller en dessert når vi spiser middag hos hverandre. Hos samboerens krets er det ikke vanlig, men jeg pleier likevel å ta med noe da jeg synes det er fint å bidra til middag, men blir ikke fornærmet når hans gjester ikke har med noe - det er jo vi som inviterer.

Anonymkode: 83c9b...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Heia! Jeg liker som regel å ha besøk, kjøper inn mat på forhånd og gjøre det hyggelig for gjesten når de er på overnattingsbesøk en helg. Men nå er det veldig dyrt for mat og det merkes på økonomien. Får ikke mye for pengene. Gleden med å gjøre dette har også dalt litt når noen gjester ikke tilbyr seg å hjelpe meg med maten, dekker ikke på bordet, tar ikke av og hjelper ikke på noen områder. Må til og med be dem legge mat selv på tallerkenen sin for det virker som de venter på å bli servert. 

Spleiser dere andre på maten med gjesten når dere har besøk for en helg? Handler dere inn for alle 3 dager og spanderer alt? Hvordan gjør dere det?  

Anonymkode: 5f9a4...f82

Jepp, betaler. Men syns det ikke det er noe feil å si ifra at du gjerne vil ha besøk men at dere lager spleiselag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg har gjester jeg selv har invitert, er det en selvfølge at jeg står for all maten, hvis det bare en en helg. Ville ikke drømt om å forvente at de har med brødmat og pålegg selv, det er det merkeligste jeg har hørt.

Anonymkode: 8f3e5...160

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs helt på økonomien til de som er verter tenker jeg. Jeg har råd til å spandere mat hele helgen og gjør det som en selvfølge. Har ei venninne som har veldig dårlig råd, og de gangene jeg har vært der en helg handler vi inn sammen og betaler 50/50 - noe som selvsagt er helt greit. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sjelden jeg inviterer på overnatting, men jeg inviterer gjester. Det hender at vi har tapasbord, og ber alle ta med seg en rett hver da...Det har alltid vært en suksess, og folk er veldig med på det. 

Anonymkode: 910a4...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste jeg kjenner har spesialkost og tar med selv. Eller vi spleiser på en eller annen måte. Hjelper på kjøkken hvis de får lov. 

Hadde stengt "herberget" hvis jeg måtte pga økonomi eller form. 

Det hender nokså ofte jeg må si nei til besøk pga helsa, men de spør heldigvis igjen. 

Anonymkode: b025c...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis vi har overnattingsgjester så handler vi inn all mat og drikke. Noe annet virker helt pussig for min del. Jeg forventer ikke at gjestene tar med seg noe, eller betaler for seg. Stort sett har være gjester likevel stort sett med seg noe (vin, blomster el) , betaler hvis vi er på butikken sammen for å supplere eller spanderer noe hvis vi er ute. 

Gjester som overnatter regner jeg vel egentlig med at bidrar noe, eller hvertfall tilbyr å gjøre det. Hjelpe til med å dekke av, vaske opp el. Vet ikke om jeg hadde reagert hvis noen var hos oss over flere dager uten å bidra med noe som helst, det har aldri skjedd. De som derimot kun er på middagabesøk el forventer jeg det ikke av. 

Når vi er på hyttetur med andre har vi stort sett enten handlet sammen på veien, eller så har vi avtalt på forhånd at feks vi stiller med alt til frokost og lunsj, andre tar middag og de siste tar all drikke. 

Anonymkode: a17a6...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...