Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med gjester og betaling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heia! Jeg liker som regel å ha besøk, kjøper inn mat på forhånd og gjøre det hyggelig for gjesten når de er på overnattingsbesøk en helg. Men nå er det veldig dyrt for mat og det merkes på økonomien. Får ikke mye for pengene. Gleden med å gjøre dette har også dalt litt når noen gjester ikke tilbyr seg å hjelpe meg med maten, dekker ikke på bordet, tar ikke av og hjelper ikke på noen områder. Må til og med be dem legge mat selv på tallerkenen sin for det virker som de venter på å bli servert. 

Spleiser dere andre på maten med gjesten når dere har besøk for en helg? Handler dere inn for alle 3 dager og spanderer alt? Hvordan gjør dere det?  

Anonymkode: 5f9a4...f82

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betaler alt om jeg inviterer og forventer heller ikke hjelp, jeg er vert og de inviterte er gjester. 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forventer vel egentlig at gjester tar med brødmat og pålegg selv, vi står for middag og eventuell annen kos (kake, gjærbakst). Tar alltid med mat når jeg selv er gjest, spør da som regel hva jeg skal ta med.

Anonymkode: 02871...16b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det betaler vi alltid. Jeg tilbyr å betale når jeg er på besøk, men har vel aldri opplevd at noen vil ha noe. Vi har oftest besøk hos oss. På hytteturer på ca. 1 uke pleier gjester ha med noe selv. På hyttetur med venninner pleier vi handle sammen og spleise. 

Anonymkode: 1746c...1b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg som ber de på middag..er de jeg som betaler.

Om ikke vet jeg fikk på spill kveld el og spør om vi skal bestille noe og da legger alle inn litt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har skjeldent besøk, men vi dekker alltid all mat med mindre gjester tilbyr seg å betale. 

Hadde vi hatt gjevnlig besøk så hadde vi vært nødt til å sette noen veiledende regler om mat. Jeg forestiller meg at det hadde vi gjort så fort vi så behov for det og gjerne før besøket kommer. 

Anonymkode: e8ed3...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betaler når vi har gjester.

Er kun når bestevenninna mi er at vi deler på matpenger. Men det kommer av at ho er her i 1-2 uker og bare blitt til vi deler på det. Samme gjør jeg når jeg er hos ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg velger å invitere til middag så er det jeg som tar regningen. De fleste tar med en vertsgave som en flaske vin e.l. 

Men du har de som aldri har tatt med noe og som aldri gjengjelder en middagsinvitasjon, de har vi sluttet å invitere

Anonymkode: 5dce0...8a0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når jeg velger å invitere til middag så er det jeg som tar regningen. De fleste tar med en vertsgave som en flaske vin e.l. 

Men du har de som aldri har tatt med noe og som aldri gjengjelder en middagsinvitasjon, de har vi sluttet å invitere

Enig. Hvis det er middag for en kveld dekkes det såklart. Men dekker du for alt hvis de skal bo en hel helg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri tenkt på økonomien rundt maten. Jeg handler inn mat etter mitt budsjett, gjester tar med egen alkohol og brus. Som oftest blir det en middag ute om det er gjester en hel helg.

Men jeg har hatt veldig mye både nære venner og bekjente på overnatting de siste 7-8 årene, og samtlige hjelper til med matlaging og oppvask uten at jeg må spørre. Om jeg ikke har rukket det så tilbyr de seg re opp seng selv.

Anonymkode: e6f74...fe6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig. Hvis det er middag for en kveld dekkes det såklart. Men dekker du for alt hvis de skal bo en hel helg? 

Sjelden noen kommer for en hel helg, men de ytterst få gangene det skjer så gjør jeg selvfølgelig det. 

Samme forventer jeg hvis vi besøker noen en helg. Over et par år så går det likevel i null. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine gjester, jeg betaler, og forventer ikke at de gjør noe som helst. De fleste har med seg noe når de kommer, litt vin, snacks etc 

Dersom vi har med venner på hyttetur hender det at gjestene handler en del mat, står for en middag, har med godt pålegg osv. 

En hyttetur med mange venner er det ofte spleis. 

Anonymkode: bc113...2cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg betaler, med mindre vi bestiller mat, da betaler alle sin mat.

Anonymkode: 5d97b...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forventer vel egentlig at gjester tar med brødmat og pålegg selv, vi står for middag og eventuell annen kos (kake, gjærbakst). Tar alltid med mat når jeg selv er gjest, spør da som regel hva jeg skal ta med.

Anonymkode: 02871...16b

Kommuniserer du dette? For jeg hadde tenkt at det var rart om noen forventet at jeg skulle ta med brødmat og pålegg selv om jeg er på besøk hos noen ei helg, og jeg forventer absolutt ikke at gjester tar med dette når de er hos meg. 

Anonymkode: 67421...b28

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler selvsagt når vi får gjester, men vi får ofte besøk av veganere, og de må ta med seg egne matvarer som de ønsker som pålegg til frokost, melk i kaffen osv, det er rett og slett fordi de kommer fra Sverige og det er mye billigere der, og fordi de fleste har egne favoritter når det kommer til plantebaserte erstatninger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi betaler selvsagt når vi inviterer. Men dersom jeg hadde hatt noen på besøk som aldri hjalp til med noe eller bidro på noe vis hadde de nok ikke blitt invitert tilbake. Men jeg har normale venner som selvsagt hjelper til/bidrar/tar med noe. 

Anonymkode: d7d3e...ceb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg betaler alt når de er hos meg, og de betaler alt når jeg er hos dem. Gidder ikke telle hver krone, det jevner seg sånn noenlunde ut. Om vi går ut og spiser/drikker når vi er sammen, deler vi 50/50.

Anonymkode: 8f822...c59

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat huset fult, ons-søndag. Jeg betaler og kjøper inn alt. Selv de også kan handle inn snacks og drikke for å spe på. De er gjester🤗 de kommer typ en gang i året, så det skulle bare mangle. Vi opplever jo det samme når vi er hos dem. Og kjøper inn litt selv for å spe på hyggen. Eller spør om det er noe spesielt vi kan bidra med. Folkeskikk det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi betaler mat og drikke når vi har gjester. Men de pleier å ha med f.eks kaffe, vin o.l. Samme gjør vi når vi er gjester hos andre. 

Når det gjelder dekke bord osv så går det faktisk an å spørre om de kan hjelpe til, ts. 

Anonymkode: 2b38f...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

kommer an på - hvis de har brukt mange tusen kroner på å reise hit så betaler jeg i hvert fall all maten.

Anonymkode: 5a21d...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...