Gå til innhold

Hund endret atferd - råd? Omplassering? Avlivning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår gamle frøken har mistet hørselen ganske kjapt, og selv om hun ikke biter, ser vi at hun skvetter voldsomt til hvis noen kommer brått på henne, siden hun ikke lenger hører.

Ellers, hunden merker vel at du er gravid, og kan kanskje erindre hva som skal skje snart? Da jeg var gravid, endret vår forrige hund seg. Ikke at den endra seg i negativ retning, men var mer kosete og beskyttende mot meg. Kan det være en årsak?

Anonymkode: 2680c...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro det er begynnende demens.

Uansett så ville jeg avlivet en hund som biter. Neste gang kan det være en av ungene, og da blir du å angre bittert.

Anonymkode: c6b9b...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en vanlig test men sjekk om hunden din kanskje har fått hypotyrose. 
Sånn litt ut fra det jeg leste om din hund, minner ganske mye om endringen på min egen hund. Da ble det også sånn at jo mer du gjør med den jo mer agressiv kan den virke.  Han på energi nivå stoppet aldri og jobbe og var alltid med på å sykle og alt, var alltid snill mot meg og de andre i huset. Men alle andre på utsiden av døre var han agressiv/forsvar modus mot.. 

OBS om det er hypotyrose dette så kan det fort ta 4-8måneder før medesinen gir god effekt og den gamle hunden du kjenner kommer tilbake. 

Men til nå anskaff en for for munnkurv. Kan ikke forsette og gå med hjerte i halsen. For om hunden din har bitt er det vansklig og gå avslappet med han. Det vil bare trigge han enda mer til forsvar.  

Min bett aldri noen siden jeg satt på munnkurv ganske tidlig etter han hadde glefes etter folk og sykkler. Men greide ikke og gå rolig med han uten. Etter medesin tok det en god stund før jeg klarte og gå med indre ro igjen. 

men om du ikke finner en sykdom relatert grunn til endring i personlighet. Så hadde jeg nok gått for avliving. Jeg tok med min til vudering av flere dyrleger og hadde ikke den ene dyrlegen tatt den testen så hadde min blitt avlivet før han kunne skade noen. Men nei det er en veldig vansklig situasjon og det var ikke lett for meg og tenke på avliving heler. Var derfor jeg tok en rundt flere vudering av andre dyrleger, for såpass unnet jeg hunden min. 

Har ikke tro på at omplasseing av en hund med et større negativt adferd problem er riktig da ender det vel opp som en kasteball og aldri en godt stabil hjem. 

Anonymkode: b688c...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om hunder som forsvarer gravide eiere. Vet ikke om det er tilfelle?

Anonymkode: 22094...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye forandringer på kort tid, og den lukter jo selvsagt at dama er gravid og enda en på vei. 

Får hunden slappe av ordentlig hjemme? 2 småbarn kan være MYE for en hund. Får den nok oppmerksomhet? Du sier dere er aktive, men får den nok hver dag eller bare i helgene? Har den en plass å trekke seg tilbake på som er bare sin, dvs forbudt område for barna, men samtidig i nærheten av flokken?

Ellers sier du ikke om dere røntget hunden? Fra hode til hale? Tok alle tenkelige og utenkelige blodprøver? 

Jeg forstår ønsket om å beholde hunden, og gjøre alt... Derfor vil jeg også anbefale øyenlysning, en tur til hundekiropraktor, og en mentaltest. Full funksjonsanalyse, ikke bare en liten test hos noen som tar seg for godt betalt for ingenting. Under FA vil du virkelig få se hvor hunden brister mentalt, og hvor mye som skal til før den går over terskelen for bitt. 

Er du heldig ligger svaret fysisk, og hunden kan bli bedre med rett behandling. Om det er mental brist eller dere ikke finner årsaken, så er dessverre avliving eneste utvei. Men da vet du iallefall at dere har prøvd alt. 

Anonymkode: 24b02...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...