AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #1 Skrevet 9. mai 2024 Min datter har visstnok spurt helsesøster på skolen om råd fordi hun har store smerter under menstruasjon, hun fikk da lett som ingenting resept på p-piller med beskjed om at det ville fjerne mensen. Fikk ingen veiledning i bruk og ingen beskjed om oppfølging av lege. Selv om det står i pakningsvedlegget at man skal følges opp av lege. Jeg kjenner jeg blir mektig irritert, ikke på henta mi, men på helsesøster som ikke heller oppfordrer henne til å snakke med lege, eller meg. Har hun i det heletatt lov til å skrive ut resept på prevansjon til ei på 15 uten foreldresamtykke? Såvidt jeg kan google meg fram til så er det bare leger som kan det? Anonymkode: 7de1f...244 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #2 Skrevet 9. mai 2024 Kan ikke du ta henne med til legen da? Eller støtter du henne ikke i og få p piller. Skjedde meg, og derfor gikk jeg til noen andre en moren min når jeg endelig ble 16 og da kunne gjøre det uten samtykke. Aner ikke hvordan reglene er nå, men har selv en jente på 15 blir straks 16 og gitt henne full tiltaltes og gjerne si i fra til meg, men hun har mulighet til og gå til lege eller helsesykepleier på skolen. Anonymkode: f55cd...af7 9 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #3 Skrevet 9. mai 2024 Sjekket det opp nå, om helsesykepleier på skolen kan gi aner jeg ikke, men hun kan gå til legen og få prevensjon uten din samtykke. Anonymkode: f55cd...af7 6 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #4 Skrevet 9. mai 2024 Ja det er nettopp det, dette var ikke en lege, bare helsesøster på ungdomsskolen. Hun har vel ikke lov til å skrive ut resepter? støtter henne fullstendig i alt, men jeg blir bare skremt av at helsesøster tar slike valg uten å heller informere om at hun burde gå til lege å få mer informasjon og flere valgmuligheter før man begynner på noe så drastisk som p-piller. Om det er det som viser seg å være beste løsning så er det greit, men da vil jeg at en lege skal ha vurdert det og ikke en helsesøster. det jeg lurer mest på her er om dette er lov? Anonymkode: 7de1f...244 4
Fireflies Skrevet 9. mai 2024 #5 Skrevet 9. mai 2024 Helsesøster kan skrive ut resept på p-piller. 33 1
SPOCA Skrevet 9. mai 2024 #6 Skrevet 9. mai 2024 (endret) Ja, det har hun rett til å gjøre, fra Helsedirektoratets side; Fra 1. januar 2022 er det heller ingen aldersbegrensning i helsesykepleieres og jordmødres rekvireringsrett for prevensjon. Det innebærer at helsesykepleiere og jordmødre med relevant kompetanse kan rekvirere alle typer prevensjonsmidler, også til unge under 16 år. https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/rekvirering-av-hormonell-prevensjon/rekvirering-veiledning-og-oppfolging/leger-helsesykepleiere-og-jordmodre-kan-rekvirere-hormonell-prevensjon-til-personer-under-16-ar#:~:text=Fra 1.,til unge under 16 år. Endret 9. mai 2024 av SPOCA 17 14
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #7 Skrevet 9. mai 2024 Ja, helsesykepleier og jordmor kan forskrive hormonprevensjon uten aldersbegrensning. Unge har ganske mye rettigheter allerede fra de er 12 år ift taushetsplikt. At jenta di har sagt at hun ikke fikk noen informasjon etc, betyr jo ikke at det stemmer. Eller at helsesykepleier har sagt at det "fjerner mensen". Jeg tipper at helsesykepleier har snakket om hvordan det kan redusere plager ifbm menstruasjon og at man kan hoppe over pillefri uke. Anonymkode: b8c9d...854 15 7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #8 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er nettopp det, dette var ikke en lege, bare helsesøster på ungdomsskolen. Hun har vel ikke lov til å skrive ut resepter? støtter henne fullstendig i alt, men jeg blir bare skremt av at helsesøster tar slike valg uten å heller informere om at hun burde gå til lege å få mer informasjon og flere valgmuligheter før man begynner på noe så drastisk som p-piller. Om det er det som viser seg å være beste løsning så er det greit, men da vil jeg at en lege skal ha vurdert det og ikke en helsesøster. det jeg lurer mest på her er om dette er lov? Anonymkode: 7de1f...244 Ja dette er lov Anonymkode: b8c9d...854 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #9 Skrevet 9. mai 2024 Virkelig TS? Du har googlet men fant ikke noe??? Serr??? skrev inn "KAN HELSESØSTER SKRIVE UT P-PILLER" og fikk svar. tok meg 10 sekunder..... herregud........................... https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/rekvirering-av-hormonell-prevensjon/rekvirering-veiledning-og-oppfolging/leger-helsesykepleiere-og-jordmodre-kan-rekvirere-hormonell-prevensjon-til-personer-under-16-ar#:~:text=«Helsesykepleiere og jordmødre med autorisasjon,nødvendig for administrering av prevensjonsmidlene.» ra 1. januar 2022 er det heller ingen aldersbegrensning i helsesykepleieres og jordmødres rekvireringsrett for prevensjon. Det innebærer at helsesykepleiere og jordmødre med relevant kompetanse kan rekvirere alle typer prevensjonsmidler, også til unge under 16 år. Anonymkode: b688a...e9c 12 1 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #10 Skrevet 9. mai 2024 https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/rekvirering-av-hormonell-prevensjon/avvergeplikt-informasjon-og-samtykke/unge-under-16-ar-kan-fa-prevensjon-uten-at-foreldrene-samtykker-eller-orienteres I pbrl. § 3-4 annet ledd er det gjort unntak fra dette ved at informasjonen likevel ikke skal gis til foreldrene når en pasient mellom 12 og 16 år ønsker dette «av grunner som bør respekteres». I slike tilfeller vil barnet også kunne samtykke til helsehjelpen selv, jf. pbrl. § 4-3 første ledd bokstav c. Reglene er gitt for å sikre at barn og unge oppsøker helsetjenesten når de har behov for det, uten frykt for at foreldrene skal kobles inn. Anonymkode: b8c9d...854 4 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #11 Skrevet 9. mai 2024 Men det er jo helt sykt at dette er lov🙄🙄🙄 for en verden vi lever i. Jeg skal snakke med jentas fastlege jeg, å få henne til å veilede henne litt bedre. Få flere valgmuligheter og informasjon så kan hun ta et informert valg istedenfor å få bare få utlevert noe. Tviler på at denne dama på snart 60 år vet hva som er det beste innenfor dette feltet..rett og slett skremmende!! Anonymkode: 7de1f...244 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #12 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo helt sykt at dette er lov🙄🙄🙄 for en verden vi lever i. Jeg skal snakke med jentas fastlege jeg, å få henne til å veilede henne litt bedre. Få flere valgmuligheter og informasjon så kan hun ta et informert valg istedenfor å få bare få utlevert noe. Tviler på at denne dama på snart 60 år vet hva som er det beste innenfor dette feltet..rett og slett skremmende!! Anonymkode: 7de1f...244 Lykke til 🤣 Anonymkode: b8c9d...854 16 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #13 Skrevet 9. mai 2024 Ja det kan de. Selv syns jeg at det er litt skremmende med tanke på at enkelte medisiner så kan det bli galt. Som eks enkelte epilepsi medisiner kan gjøre med p-piller enten at epilepsi medisinene fungerer dårligere, eller at p-pille sikkerheten blir redusert. I tilleg har en om ungdommen vet om det er mye blodpropp i familien slik at en ikke får feil. Vet barnelegen til barne her syns det er litt usikkerhet med det at helsesøster eller helsestasjon til ungdom til tider ikke sjekker opp nok. Barnelegen hadde opplevd flere ganger at plutselig fikk en ungdom som hadde vært stabil på medisiner plutselig fått anfall igjen, og det ungdommen kom da med at de hadde fått p-piller fra helsesøster og at helsesøster hadde for lite info om hva som gikk sammen Anonymkode: ab6ad...d40 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #14 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det kan de. Selv syns jeg at det er litt skremmende med tanke på at enkelte medisiner så kan det bli galt. Som eks enkelte epilepsi medisiner kan gjøre med p-piller enten at epilepsi medisinene fungerer dårligere, eller at p-pille sikkerheten blir redusert. I tilleg har en om ungdommen vet om det er mye blodpropp i familien slik at en ikke får feil. Vet barnelegen til barne her syns det er litt usikkerhet med det at helsesøster eller helsestasjon til ungdom til tider ikke sjekker opp nok. Barnelegen hadde opplevd flere ganger at plutselig fikk en ungdom som hadde vært stabil på medisiner plutselig fått anfall igjen, og det ungdommen kom da med at de hadde fått p-piller fra helsesøster og at helsesøster hadde for lite info om hva som gikk sammen Anonymkode: ab6ad...d40 Ja nettopp dette! jeg er helt for at hun skal få privatliv og medisiner om hun ønsker det, men jeg vil at den som gir henne det skal vøre kvalifisert! Og det er ikke Olga på 60 som jobber på helsestasjonen 🙄🙄 sykt at de har lov til dette uten å informere noen som helst. Anonymkode: 7de1f...244 1
BobbySocks Skrevet 9. mai 2024 #15 Skrevet 9. mai 2024 Snakk om å undervurdere et menneske med fem års utdanning. 30 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #16 Skrevet 9. mai 2024 Nå kjenner jeg ikke datteren din, men hun KAN ha bedt om p-piller fordi hun er eller ønsker å bli seksuelt aktiv, og hun KAN ha sagt til helsesøster at hun ikke tør å snakke med foreldre om det / bestille legetime. Og hva skal helsesøster DA gjøre - vente 3 måneder og heller hjelpe til å fylle inn abortsøknad? Nei vær glad for at datteren din fikk prevensjon du. Anonymkode: ab1b4...cb3 27 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #17 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Min datter har visstnok spurt helsesøster på skolen om råd fordi hun har store smerter under menstruasjon, hun fikk da lett som ingenting resept på p-piller med beskjed om at det ville fjerne mensen. Fikk ingen veiledning i bruk og ingen beskjed om oppfølging av lege. Selv om det står i pakningsvedlegget at man skal følges opp av lege. Jeg kjenner jeg blir mektig irritert, ikke på henta mi, men på helsesøster som ikke heller oppfordrer henne til å snakke med lege, eller meg. Har hun i det heletatt lov til å skrive ut resept på prevansjon til ei på 15 uten foreldresamtykke? Såvidt jeg kan google meg fram til så er det bare leger som kan det? Anonymkode: 7de1f...244 Ja, fra man er 16 er man voksen i helsevesenet og prevensjon får man uten foreldres samtykke fra 13 Anonymkode: 3afa1...b84 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #18 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja nettopp dette! jeg er helt for at hun skal få privatliv og medisiner om hun ønsker det, men jeg vil at den som gir henne det skal vøre kvalifisert! Og det er ikke Olga på 60 som jobber på helsestasjonen 🙄🙄 sykt at de har lov til dette uten å informere noen som helst. Anonymkode: 7de1f...244 Hvorfor tror du hun ikke er kvalifisert? Pga alder? Anonymkode: 1bfa7...9cb 25 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #19 Skrevet 9. mai 2024 BobbySocks skrev (1 minutt siden): Snakk om å undervurdere et menneske med fem års utdanning. Er ikke å undervurdere. Si et ungdom med andre diagnoser som eks epilepsi. Det kommer ikke opp på skjermen hos helsesøster. Og dermed vet ho ikke hvilke medisiner ungdommen bruker. Er heler ikke sikkert ungdommen informerer om det. Så får ungdommen p-pille som kolliderer som enten ender med at ungdommen får epilepsi anfall eller med å bli gravid allikevel pga feil kombinasjon. Vet desverre om slike tilfeller. Noe og barnelegen på sykehuset også sier. Anonymkode: ab6ad...d40 1 1
Akebrett Skrevet 9. mai 2024 #20 Skrevet 9. mai 2024 TS; Var du klar over at hun hadde sterke menssmerter? 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå