Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her bruker vi saga, men vi har spurt naboene om de synes det er greit først. Alle sa ja, bare å sage.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, du er ikke nødt til å bruke sag i dag. Bonden bruker været og dagen når han kan, så DU får mat på bordet ditt. 

Anonymkode: 0158a...e15

Det er ikke det spørsmålet gjelder. Ts er fullstendig klar over at bonden har lov og ikke han. Spørsmålet er om det har noe å si om han bråker litt når bonden allerede er i gang.

For min del hadde det vært helt greit og ønskelig. Alternativet er at han bråker på lørdag når bonden ikke kjører traktor utenfor.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ta kappe listene uten å bruke en elekrisk sag som bråker sinnsykt.

Anonymkode: 1aa3f...86e

Seriøst? 😂 Har du kappet en eneste list noen gang?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

1 mai er arbeidernes  frihetsdag,men hvem er arbeidere idag.  ?

Spørsmålet er om ikkje det er på tide å avvikle noen av desse bevegelige helgedagene, som slett ikke er vanleg i dei fleste andre land. 

Tidligere var det heilt vanleg at Påskeaften, Julaften, Nyttårsaften , 17 mai var regnet som jobbdag fremtil kl 12, og meiner at slik er det fortsatt. Med andre ord ble desse dagene regnet som halv  arbeidsdag / fridag ifølge ferieloven. 

Noen kan ta fri med god samvittighet  både før og etter i forbindelse med Jul, Påske etc, men slik er det ikkje for mange grupper i samfunnet.  

Anonymkode: 45e88...882

Etter loven om helligdagsfred starter helligdagsfreden kl. 16 på julaften, påskeaften og pinseaften.

Forøvrig sauser du sammen spørsmål som ikke har med helligdagsfred å gjøre overhodet. Helligdagsfred betyr at det ikke skal støyes. Det betyr ikke at alle har fri.

Anonymkode: 88d64...c52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (31 minutter siden):

Det er ikke det spørsmålet gjelder. Ts er fullstendig klar over at bonden har lov og ikke han. Spørsmålet er om det har noe å si om han bråker litt når bonden allerede er i gang.

For min del hadde det vært helt greit og ønskelig. Alternativet er at han bråker på lørdag når bonden ikke kjører traktor utenfor.

Jeg har svart ; " nei, du er ikke NØDT til å bruke saga" , dermed er til utilbørlig larm. Og med teskje ; nei du skal ikke bruke noe som bråker idag. 

Anonymkode: 0158a...e15

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå var det ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om det er greit at jeg kapper litt ute når det allerede er så mye bråk.

Jeg understreket til og med at traktoren ikke plaget meg. 

Anonymkode: 3742b...9d8

Hvorfor spør du oss om det er greit? Er det greit for deg at jeg dealer litt kokain i helgene? 

Anonymkode: 1ce93...b1a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i innlegget har jeg spurt om traktoren har lov, siden mange er så opptatt av å svare på det? 

Fordi du sammligner med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Supert! Da går jeg ut og fyrer opp saga! Alt for å irritere på seg KG :) 

Logisk 😅 

AnonymBruker
Skrevet
Anjatapinjata skrev (3 timer siden):

Naboen min står ute å snekrer og sager her nå. Klokka er etter 12, plager det meg? Ja litt igrunn. Men i boligfeltet her gir samtlige faen i hvem dag det er. De bråker og holder på uansett.

Kapp lister du😅

Huff, hadde ringt politiet om folk fant seg til rette her, som de gjør på kg. Har opplevd det en gang, og vi ringte  politiet med det samme, bedre enn og la det utvikle seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i innlegget har jeg spurt om traktoren har lov, siden mange er så opptatt av å svare på det? 

Fordi den har lov, verre med deg 

Anonymkode: 7fd8f...7fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Huff, hadde ringt politiet om folk fant seg til rette her, som de gjør på kg. Har opplevd det en gang, og vi ringte  politiet med det samme, bedre enn og la det utvikle seg. 

Hadde det plaget meg så ille, så hadde jeg gått og snakket med naboen. Det første jeg gjør er ikke å ringe politiet.  Tenker de har viktigere ting å drive med. 

Det meste ordner seg med fornuftig folkeskikk.  

AnonymBruker
Skrevet
Anjatapinjata skrev (22 minutter siden):

Hadde det plaget meg så ille, så hadde jeg gått og snakket med naboen. Det første jeg gjør er ikke å ringe politiet.  Tenker de har viktigere ting å drive med. 

Det meste ordner seg med fornuftig folkeskikk.  

Jaja, man prater jo først. 
Patruljerende politi som skal sørge for ro og orden har ofte ikke så mye annet og gjøre helligdager , det er mer fart natten før, men og snakke med naboer er uansett lurt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå var det ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om det er greit at jeg kapper litt ute når det allerede er så mye bråk.

Jeg understreket til og med at traktoren ikke plaget meg. 

Kjør på, her har både vi og naboene klippet gresset i og med at det er nå vi har tid

Anonymkode: 76356...fbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke greit at du bråker på en slik dag. Det er utilbørlig larm.

Anonymkode: 51743...90a

AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at holdninger  i forhold til  helgafredning er  blitt mykje utvatna og  praktisert alt etter hvor i landet ein bor, og hvilke yrker ein har.

Jobber ein på eit skip så er det faste jobbrutiner uavhengi av om det er helg eller yrke.  Jobber ein på gård så er det også faste arbeidsrutiner som må gjøres uavhengi av om det er helg eller yrke.  Stadig flere nytter helgefager til hyttebygging, båtpuss, vårrydding etc. så slik sett kan de bare avvikles. 

I Påsken reiser de fleste til fjell, eller reiser til syden, og landet er iferd med å bli avkristnet. Julen er blitt en kjøpefest, og når eneste tiden da folk flest går i kyrkja på Julaften for liksom å lette litt på samvittigheten,   

Anonymkode: 45e88...882

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes hele konseptet med helligdagsfred er utdatert. Hvorfor skal man ikke få lov til å gjøre ting på akkurat de dagene, som ellers er helt innafor?

Anonymkode: 30092...62e

AnonymBruker
Skrevet
Anjatapinjata skrev (6 timer siden):

Naboen min står ute å snekrer og sager her nå. Klokka er etter 12, plager det meg? Ja litt igrunn. Men i boligfeltet her gir samtlige faen i hvem dag det er. De bråker og holder på uansett.

Kapp lister du😅

Hvem dag? Tydeligvis fra Østfold du. 

Anonymkode: 57235...5fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I dag er det helligdag, og det betyr vel at det skal være helligdagsfred. Jeg har jorde (ikke mitt) på den ene siden av huset og boligfelt på den andre siden. På jordet kjøres det nå traktor og pløyes eller et eller annet. Det høres veldig godt. 

Det gjør meg overhodet ingenting, det vil jeg bare understreke. Eneste er at jeg selv klør i fingrene etter å gå ut og sette opp kappsaga og fortsette å liste rom. Det hadde jeg egentlig tenkt at utgikk i dag pga helligdagsfreden, men når naboene rundt her allerede hører traktoren kanskje det da også går fint med litt saglyd? 

En gårdbruker må arbeide på jorda når været tillater det, og ikke vente til det er hverdag.

Nå er det våronn og mye som skal ordnes med jorda.

Anonymkode: fc39c...7aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I dag er det helligdag, og det betyr vel at det skal være helligdagsfred. Jeg har jorde (ikke mitt) på den ene siden av huset og boligfelt på den andre siden. På jordet kjøres det nå traktor og pløyes eller et eller annet. Det høres veldig godt. 

Det gjør meg overhodet ingenting, det vil jeg bare understreke. Eneste er at jeg selv klør i fingrene etter å gå ut og sette opp kappsaga og fortsette å liste rom. Det hadde jeg egentlig tenkt at utgikk i dag pga helligdagsfreden, men når naboene rundt her allerede hører traktoren kanskje det da også går fint med litt saglyd? 

Sagelyd er tusen ganger verre enn traktor.

Du er ikke væravhengig siden du ikke er gårdbruker, men det er gårdbrukeren.

Anonymkode: fc39c...7aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

1 mai er arbeidernes  frihetsdag,men hvem er arbeidere idag.  ?

Ganske mange av oss, hvis du tenker på tradisjonelt industriarbeid.

Men også jeg, som sivilingeniør, ser også på meg selv som arbeider, ettersom jeg bytter min tid og kompetanse mot gangbar valuta og på den måten utfører et arbeide som noen vil kjøpe.

Synes egentlig det er rart ikke flere identifiserer seg som arbeidere.

Anonymkode: 18de1...c15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...