Gå til innhold

Helligdagsfred og traktor på jordet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor også med grense til bondens jorder og er fullstendig inneforstått med at de må jobbe når vær og andre forhold tillater det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bøndene må få ha våronn! Det er noe helt annet enn dine oppussingsprosjekt, TS.

Anonymkode: 84187...a0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes hele konseptet med helligdagsfred er utdatert. Hvorfor skal man ikke få lov til å gjøre ting på akkurat de dagene, som ellers er helt innafor?

Anonymkode: 30092...62e

Fordi vi trenger en anderledes dag, en dag for rekreasjon der det ikke skjer så mye unntatt det som er nødvendig. 

Anonymkode: 0158a...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte «hellig»dagen til å sage og legge gulv (midt i et boligfelt). Ingen som klagde.

Hadde det vært opp til meg hadde vi droppet alle disse tulle-røddagene utenom jul, påske og 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå var det ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om det er greit at jeg kapper litt ute når det allerede er så mye bråk.

Jeg understreket til og med at traktoren ikke plaget meg. 

Anonymkode: 3742b...9d8

Nei. Du har ikke lov til å lage leven på egen tomt som sjenerer naboene på en helligdag. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapp nå de listene, men vis hensyn frem til kl 11, tenker mer på kontinuerlig bråk som gressklippere eller kappe ved i timesvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 18.39):

Mitt inntrykk er at holdninger  i forhold til  helgafredning er  blitt mykje utvatna og  praktisert alt etter hvor i landet ein bor, og hvilke yrker ein har.

Jobber ein på eit skip så er det faste jobbrutiner uavhengi av om det er helg eller yrke.  Jobber ein på gård så er det også faste arbeidsrutiner som må gjøres uavhengi av om det er helg eller yrke.  Stadig flere nytter helgefager til hyttebygging, båtpuss, vårrydding etc. så slik sett kan de bare avvikles. 

I Påsken reiser de fleste til fjell, eller reiser til syden, og landet er iferd med å bli avkristnet. Julen er blitt en kjøpefest, og når eneste tiden da folk flest går i kyrkja på Julaften for liksom å lette litt på samvittigheten,   

Anonymkode: 45e88...882

Hvis du leser loven slik det ble omformulert på 90- tallet går det ikke på og holde helligdagen hellig med og sitte i ro og lese i Bibelen lenger, men at man i dagens samfunn mer enn noen gang trenger en dag med ro. 
og ja, du har rett i hvordan det blir praktisert fra politiets side - altså loven er lik overalt men hvor strengt det er- kommer an på hvor i landet man bor. Generelt er det strengere i tettbebodde strøk, altså byer, enn på landet. Hvis jeg setter i gang noe bråk her nå så et det ikke kanskje 2 familier som hører noen svake lyder på lang avstand, men jeg potensielt ødelegge søndagen for 20-30 familier . Da måtte jeg regne med og få politiet på besøk med en advarsel, og må de komme tilbake måtte jeg regne med en bot. Derfor blir disse trådene litt dumme, folk gir tommel opp for og bryte loven, fordi de støyer selv, og glemmer og nevne at de ikke forstyrrer noen med larm fordi det er 1 mil til nærmeste nabo. 

Anonymkode: 1ce93...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 10.5.2024 den 6.40):

Vi brukte «hellig»dagen til å sage og legge gulv (midt i et boligfelt). Ingen som klagde.

Hadde det vært opp til meg hadde vi droppet alle disse tulle-røddagene utenom jul, påske og 17. mai.

Vet du at alle var fornøyde? Du hadde jo flaks da, at ingen klagde, om du ikke spurte på forhånd. Hadde du spurt meg hadde du fått et soleklart nei. Om jeg hadde klagd ( ringt politiet ) eller latt være hadde kommet an på dagsformen egentlig. Jeg synes det er kjipt og angi naboer , og bare gjort det en gang vi var flere sammen. Da var det en er som la gulv på en søndag. Vi var ganske fortvilet , en familie hadde også invitert gjester til lunsj, men politiet var raskt på plass heldigvis. 

Anonymkode: 1ce93...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2024 at 4:01 PM, AnonymBruker said:

Vet du at alle var fornøyde? Du hadde jo flaks da, at ingen klagde, om du ikke spurte på forhånd. Hadde du spurt meg hadde du fått et soleklart nei. Om jeg hadde klagd ( ringt politiet ) eller latt være hadde kommet an på dagsformen egentlig. Jeg synes det er kjipt og angi naboer , og bare gjort det en gang vi var flere sammen. Da var det en er som la gulv på en søndag. Vi var ganske fortvilet , en familie hadde også invitert gjester til lunsj, men politiet var raskt på plass heldigvis. 

Anonymkode: 1ce93...b1a

Du ringer politiet fremfor å snakke med naboen…

Wow. Bare…. Wow….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på Helligdag og høytidsdag.

Anonymkode: d1936...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på Helligdag og høytidsdag.

Anonymkode: d1936...275

Helligdagsloven gjelder søndager og helligdager. ingen forskjell! 

Anonymkode: 0158a...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (17 timer siden):

Du ringer politiet fremfor å snakke med naboen…

Wow. Bare…. Wow….

Neida. Vi snakket med naboen først. « jeg gjør hva jeg vil på min eiendom « type. Jeg hadde faktisk ikke turt og snakke med han alene, men vi var flere naboer sammen. 

Anonymkode: 1ce93...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (18 timer siden):

Du ringer politiet fremfor å snakke med naboen…

Wow. Bare…. Wow….

Som jeg skrev synes jeg det er kjipt og angi naboer så jeg har bare gjort det en gang da vi var flere sammen. Det betyr ikke at det er greit, selv de gangene en ikke angir. Bra svar du kom med forresten. Ja, man skal snakke sammen først, og det ble prøvd, men det er ikke alltid man tørr. Det at du ikke fikk klager på betyr ikke at det er greit for alle. 

Anonymkode: 1ce93...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (17 timer siden):

Når ble 1 mai helligdag?

Det er det ikke. Posten er jo fra kr.himmelsfarstdag? 

Anonymkode: 1ce93...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settes sikkert stor pris på at de bøndene som har brøyteoppdrag på vinteren er ute å brøyter på eks 1. juledag og ellers andre dager der det er behov. 

Anonymkode: f08c1...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Helligdagsloven gjelder søndager og helligdager. ingen forskjell! 

Anonymkode: 0158a...e15

Ja nettopp. Ikke 1.og 17.mai.

Anonymkode: d1936...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det ikke. Posten er jo fra kr.himmelsfarstdag? 

Anonymkode: 1ce93...b1a

Det er noen som trekker inn 1 og 17 mai lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (59 minutter siden):

Det er noen som trekker inn 1 og 17 mai lenger opp i tråden.

Så bare den med bønder som prøver og ikke jobbe da. 1 mai er ikke helligdag, men arbeidernes dag så mange ønsker og markere dagen med og ikke jobbe. 

Anonymkode: 1ce93...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...