AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #1 Del Skrevet 8. mai 2024 Vil tro jeg kommer til å bli kjølhalet av denne tråden, men la gå 👊 Går det an å låne ekstra penger på huslånet for å reise på ferie? Jeg skal snakke med banken, men vil høre først hva andre tenker. Dersom dette er helt bak mål vil jeg heller droppe ideen enn å drite meg helt ut i samtale med min kunderådgiver. Vi har et lån på 800.000, eier bolig til verdi av ca 4,5 mill. Lite lån mao. Vi har nettopp fått to barn på rappen og vi tar ut et halvt år med ulønnet perm hver samtidig i etterkant av permisjon. Vi har altså fri sammen i 6 mnd og mulighet til å reise, men ikke økonomi til det. Bufferen går med til det halve året uten lønn, vi har ca 50.000 igjen etterpå, og det er penger jeg tenker at det er uklokt å bruke på ferie. Derfor lurer jeg på om det går an å låne på huset, typ 30.000, eller er det kanskje ikke mulig å låne til et slikt formål? Ville du gjort det viss du var meg, eller ville du bare slått deg til ro med tanken om at dette ikke lar seg gjøre nå? Er snakk om en sydentur til et barnevennlig sted. Dette er vel sikkert den eneste muligheten vi har til å være så fleksible og kunne reise utenfor fellesferien. Begge har jobber der vi har tre uker låst ferie i juli, så dette føles litt som en once in a lifetime mulighet. Anonymkode: 78ca8...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 8. mai 2024 #2 Del Skrevet 8. mai 2024 Nei nei og nei..sikkert ikke det du vil høre..men du tar ikke lån på huset for å dra på ferie. Og ferien koster ikke bare 30.000 du skal spise og leve .. parkering etc.. Da får dere heller spare til neste år 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #3 Del Skrevet 8. mai 2024 Det er jo en kjempeklok tanke å ta ferie med lån. Samtidig så er lånet deres veldig lite med tanke på verdien på huset. Med et så lite boliglån, så skal ikke det være noe problem å øke det noe. Om dere da samtidig øker den månedlige innbetalinge, blir selve rentekostnaden av det dere evt lånet redusert. Men jeg ville kanskje ikke sagt til banken at det er tanke om å bruke pengene på ferie. Har dere tenkt på rammelån? Anonymkode: dc7bb...d06 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #4 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er *NOK IKKE en kjempeklok tanke å ta ferie med lån. Samtidig så er lånet deres veldig lite med tanke på verdien på huset. Med et så lite boliglån, så skal ikke det være noe problem å øke det noe. Om dere da samtidig øker den månedlige innbetalinge, blir selve rentekostnaden av det dere evt lånet redusert. Men jeg ville kanskje ikke sagt til banken at det er tanke om å bruke pengene på ferie. Har dere tenkt på rammelån? Anonymkode: dc7bb...d06 rettelse Anonymkode: dc7bb...d06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #5 Del Skrevet 8. mai 2024 Dere har et veldig lite lån og hvis dere har ok inntekter senere, så ser ikke helt problemet med det, men dere bør si til banken at dere trenger å øke huslånet pga oppussing ikke ferie Anonymkode: 76218...78c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #6 Del Skrevet 8. mai 2024 Jeg mener at man absolutt ikke skal låne penger for å dra på ferie. Da har man faktisk ikke råd til å reise og man bør holde seg hjemme. Men om dere har betalt ned såpass mye på lånet, har dere sjekket opp dette med «flexi lån»? Da kan man jo «ta ut og inn» penger som man føler for. Anonymkode: 3a156...169 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #7 Del Skrevet 8. mai 2024 Søk om rammelån, så er det ganske uproblematisk. Dere sier selvsagt ikke til banken hvorfor dere ønsker det. Dette forutsetter selvsagt at man har GOD økonomisk kontroll. I teorien er jo alt forbruk man har mens man har huslån finansiert av lånet. Samme med all sparing. Anonymkode: 5a00d...061 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #8 Del Skrevet 8. mai 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener at man absolutt ikke skal låne penger for å dra på ferie. Da har man faktisk ikke råd til å reise og man bør holde seg hjemme. Men om dere har betalt ned såpass mye på lånet, har dere sjekket opp dette med «flexi lån»? Da kan man jo «ta ut og inn» penger som man føler for. Anonymkode: 3a156...169 Dette synes jeg er en nokså gammeldags og moraliserende holdning til hva det er OK å låne til..... ... for noen vil det kunne være svært viktig få seg en ferie, både for å ha noe se fram til - komme seg gjennom vinteren, oppeve noe sammen, osv osv... .... at folk låner penger til dyre biler det ingen som blunker av, og det er sannelig betyelig verditap der, selv om man ikke bruker bilen en gang... Anonymkode: 23233...656 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 8. mai 2024 #9 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vil tro jeg kommer til å bli kjølhalet av denne tråden, men la gå 👊 Går det an å låne ekstra penger på huslånet for å reise på ferie? Jeg skal snakke med banken, men vil høre først hva andre tenker. Dersom dette er helt bak mål vil jeg heller droppe ideen enn å drite meg helt ut i samtale med min kunderådgiver. Vi har et lån på 800.000, eier bolig til verdi av ca 4,5 mill. Lite lån mao. Vi har nettopp fått to barn på rappen og vi tar ut et halvt år med ulønnet perm hver samtidig i etterkant av permisjon. Vi har altså fri sammen i 6 mnd og mulighet til å reise, men ikke økonomi til det. Bufferen går med til det halve året uten lønn, vi har ca 50.000 igjen etterpå, og det er penger jeg tenker at det er uklokt å bruke på ferie. Derfor lurer jeg på om det går an å låne på huset, typ 30.000, eller er det kanskje ikke mulig å låne til et slikt formål? Ville du gjort det viss du var meg, eller ville du bare slått deg til ro med tanken om at dette ikke lar seg gjøre nå? Er snakk om en sydentur til et barnevennlig sted. Dette er vel sikkert den eneste muligheten vi har til å være så fleksible og kunne reise utenfor fellesferien. Begge har jobber der vi har tre uker låst ferie i juli, så dette føles litt som en once in a lifetime mulighet. Anonymkode: 78ca8...8d2 Kan dere ikke heller bare søke om kredittkort eller forbrukslån. Ja, jeg vet at dette ikke er så bra økonomisk å gjøre. Men det har du forsåvidt skjønt selv ved frykten din om å bli kjølhalt i tråden 😅 Jeg tror ikke du vil få en kunderådgiver med deg på å øke lånet til ferie, selv om det var lite lån dere hadde i forhold til boligens verdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #10 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette synes jeg er en nokså gammeldags og moraliserende holdning til hva det er OK å låne til..... ... for noen vil det kunne være svært viktig få seg en ferie, både for å ha noe se fram til - komme seg gjennom vinteren, oppeve noe sammen, osv osv... .... at folk låner penger til dyre biler det ingen som blunker av, og det er sannelig betyelig verditap der, selv om man ikke bruker bilen en gang... Anonymkode: 23233...656 Låner ikke penger til ny bil, sparer penger og kjøper den. Jeg har lånt penger for å studere, og for å kjøpe et sted å bo. Låner ikke penger til bil, eller ferie. Anonymkode: 3a156...169 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #11 Del Skrevet 8. mai 2024 Jeg ville ikke egentlig tenkt på det som å låne ekstra for en ferie... Jeg ville tenkt på det som å låne ekstra for å ha råd til permisjon... Men når det er sagt, å sitte med hus og to barn, og en minimal buffer er ikke akkurat smart det heller.... Jeg hadde nok vært superstressa om jeg hadde bare 50 000 i buffer, og jeg er alene.... Anonymkode: 8fe96...614 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #12 Del Skrevet 8. mai 2024 Det er selvsagt ikke økonomisk klokt å ta opp lån for å reise på ferie, men dere har lite lån, det er en beskjeden sum dere ønsker å låne og det er nå dere har anledning til å reise. Så med det i mente tenker jeg det er en rimelig investering i Familien AS, ekteskapet og deres psykiske helse. Anonymkode: 1e3ef...aad 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #13 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville ikke egentlig tenkt på det som å låne ekstra for en ferie... Jeg ville tenkt på det som å låne ekstra for å ha råd til permisjon... Men når det er sagt, å sitte med hus og to barn, og en minimal buffer er ikke akkurat smart det heller.... Jeg hadde nok vært superstressa om jeg hadde bare 50 000 i buffer, og jeg er alene.... Anonymkode: 8fe96...614 Ja, ikke en dum tanke. Og ser den ang liten buffer. Men vi har ca 150.000 stående på barnas sparekontoen i tillegg. Regner selvsagt ikke dette som vår buffer, men de er der, og kan lånes i helt krisenødstilfelle før vi får bygd opp ny skikkelig buffer Anonymkode: 78ca8...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #14 Del Skrevet 8. mai 2024 Ts her takk for mange fine råd og innspill Når jeg ser svarene deres så innser jeg vel egentlig at dette ikke er noen særlig god ide. Så jeg vil prøve å slå fra meg hele tanken, og heller nyte felles permisjon med å finne på gøye aktiviteter og utflukter i eget nærområde. Alt til sin tid. Anonymkode: 78ca8...8d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #15 Del Skrevet 8. mai 2024 Hva med å søke om avdragsfrihet for noen måneder? Med så lav belåningsgrad bør det ikke være noe problem, og dere behøver ikke engang å oppgi grunn. I de fleste banker gjør man dette enkelt med et lite tastetrykk i app eller nettbank. Det er nå dere har tid til å reise. Joda, det koster litt ekstra i renter, men man skal leve litt også. Anonymkode: 0824d...710 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #16 Del Skrevet 8. mai 2024 Hvem i all verden tar ut dobbel seks måneder permisjon og attpåtil må låne penger fordi de har et behov for å dra på ferie.. Aldri hørt om lignende Anonymkode: 39e45...e6b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #17 Del Skrevet 8. mai 2024 Høres mer fornuftig ut en å låne opp på huset for å kjøpe ny bil Anonymkode: c07c3...357 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #18 Del Skrevet 8. mai 2024 Hvorfor ikke bare droppe å ha 6 måneder fri samtidig? Tar en av dere 5 måneder i steden for 6 så har dere jo jobbet inn de 30 000,- dere tenker å låne. 🤷♀️ Anonymkode: 1e3ef...aad 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #19 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor ikke bare droppe å ha 6 måneder fri samtidig? Tar en av dere 5 måneder i steden for 6 så har dere jo jobbet inn de 30 000,- dere tenker å låne. 🤷♀️ Anonymkode: 1e3ef...aad Jo. Men dette er alt avklart med arbeidsgiver og det er skaffet vikar etc. Dette med ferien er mer et innfall jeg har fått nå helt nylig,og var ikke en del av opprinnelig plan. Hadde vi tenkt på dette tidligere så kunne vi planlag annerledes Anonymkode: 78ca8...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 8. mai 2024 #20 Del Skrevet 8. mai 2024 Søk om rammelån, da kan du bruke penger på det du vil, eller du kan la lånet stå urørt. Vi lever bare engang, reise mens barna er små er ikke dumt 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå