Gå til innhold

Hva er et "normalt" kosthold for normal vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Spiser du bare disse 2 måltidene? Hvor mange kcal blir det tilsammen da?

Anonymkode: 8edd9...55a

Aner ikke, men nok til at jeg holder meg stabil i vekt, Ligger på 60 kg og er 162 lang. 

Når det gjelder middag så spiser jeg ofte mer enn min mannlige samboer, som er både lengre og tyngre enn meg. 

Men det skal sies at jeg er også endel i aktivitet, Går endel, og trener styrke litt innimellom. 

Anonymkode: d8185...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.matprat.no/artikler/matsvinn/porsjonsberegning-i-hverdagen/

dette er normale mengder av ulike råvarer. Legger du deg på det som er normalmengde til den vekt du burde ha (ca 65 kg) og lite aktivitet så havner du på ca 2000 kcal om dagen.

Så legger du deg på ca 1850 -1900 til hverdags og da har du et greit overskudd til sosiale eventer og helg. 
framover så lærer du deg å beregne til dette dagsbehovet, bruk råvarer som metter;  fullkorn, grønnsaker og gode proteinkilder - og tren på det. I et normalt kosthold som normalvektig vil det gi slingringsmonn til å kunne spise snacks utenom for 2-400 kcal om dagen innenfor rammen på rundt 2000. De fleste «naturlige» normalvektige spiser mindre endel dager og mer andre - av seg selv. Man må ikke spise dagsbehovet hver dag, kroppen har hurtiglager til å gå flere dager uten å forbruke noe mer enn det. 

Anonymkode: 6793f...688

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 11.40):

https://www.matprat.no/artikler/matsvinn/porsjonsberegning-i-hverdagen/

dette er normale mengder av ulike råvarer. Legger du deg på det som er normalmengde til den vekt du burde ha (ca 65 kg) og lite aktivitet så havner du på ca 2000 kcal om dagen.

Så legger du deg på ca 1850 -1900 til hverdags og da har du et greit overskudd til sosiale eventer og helg. 
framover så lærer du deg å beregne til dette dagsbehovet, bruk råvarer som metter;  fullkorn, grønnsaker og gode proteinkilder - og tren på det. I et normalt kosthold som normalvektig vil det gi slingringsmonn til å kunne spise snacks utenom for 2-400 kcal om dagen innenfor rammen på rundt 2000. De fleste «naturlige» normalvektige spiser mindre endel dager og mer andre - av seg selv. Man må ikke spise dagsbehovet hver dag, kroppen har hurtiglager til å gå flere dager uten å forbruke noe mer enn det. 

Husk at dette er gjennomsnittsbetraktninger som vil treffe godt om man serverer til flere mennesker, men ikke for enkeltpersoner.

Forslagene i linken er for mye mat og 2000 kalorier for høyt inntak for meg som er en gjennomsnittlig inaktiv dame. Men igjen for små porsjoner for min gjennomsnittlige mann som trener en del. 

Anonymkode: d2660...094

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det som deg TS. Overspiste i mange år, og klarte ikke se hva normal mengde var lenger. Jeg hadde dog stålkontroll på matens næringsverdi, jeg spiste bare for mye av også sunn mat. 

Og så til poenget; nå er jeg 59 kg og 166 høy. Veier meg daglig for å ha kontroll. Spiser relativt lite. En lavkalori-Shake til frokost, eller ikke noe. En yoghurt m korn eller 2 knekkebrød til lunsj. Nøtter eller én frukt som mellommåltid én gang om dagen. Litt kylling, ris, salat og litt dressing til middag eller et kjøttstykke, litt ris og salat med tsatziki. Vil tippe jeg ligger på ca 1300 kcal om dagen. Er relativt stillesittende.  

Anonymkode: 90432...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 23.52):

Nå er jeg overvektig, og jobber med å gå ned i vekt, men har observert en del med slanke venninner som spiser like mye eller mer enn meg når vi er på restaurant eller blir servert mat:

- De har lange perioder hvor de ikke spiser, typ glemmer det av, er stresset, ikke "orker å lage mat", "ingenting frister". F.eks var på storbyhelg med en tynn venninne nylig, og jeg som fremdeles har vanene med meg fra da jeg var overvektig hadde pakket med meg snacks i håndbagasjen fordi jeg var redd for at vi ikke fikk servert noe på flyet og at mellomlandingen var for kort til at vi rakk å få i oss noe der. Det hadde ikke hun tenkt på. Men hun forsynte seg av nøttene og barene jeg hadde med. 

- Da vi ankom så var hun mest opptatt av å gå på sightseeing etter vi hadde sjekket inn, mens jeg var på "nå må vi snart SPISE!" Vi kom oss sent på restaurant og hun bestilte stor hovedrett og dessert og vin. Dagen etter var prioriteringene hennes å sove ut, jeg tenkte på hvor lenge frokostbuffeen var åpen. 

Det virker nesten ut som om slank vs normalvektig handler om hvor lenge man tåler å gå sulten rett og slett mer enn om hva man først spiser når man spiser. 

Anonymkode: 7544a...0f5

Sånn er jeg også. Tenker på mat hele tiden og det er så plagsomt.

Anonymkode: 7376d...487

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de slanke. Mister fort matlysten ved stress og når jeg er sliten. Hadde en vanskelig dag i går, og det ble for lite mat. I dag er jeg svimmel og slapp. Så det er ikke alltid at det å være slank betyr at man er sunn og god til å ta vare på seg selv. 

Anonymkode: 79526...3e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er en av de slanke. Mister fort matlysten ved stress og når jeg er sliten. Hadde en vanskelig dag i går, og det ble for lite mat. I dag er jeg svimmel og slapp. Så det er ikke alltid at det å være slank betyr at man er sunn og god til å ta vare på seg selv. 

Er fortsatt bedre å være slank enn overvektig av ekstremt mange grunner. Alle påvirkes av stress og kan være slapp, har ingenting med slank eller ikke å gjøre 

Anonymkode: c0814...f5d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er fortsatt bedre å være slank enn overvektig av ekstremt mange grunner. Alle påvirkes av stress og kan være slapp, har ingenting med slank eller ikke å gjøre 

Anonymkode: c0814...f5d

Enig, men for lavt matinntak er heller ikke bra. I dag har jeg kjøpt meg wienerbrød og en stor is. Har gått til en ernæringsfysiolog som sa at noen ganger trenger kroppen energi ved dårlig matinntak og da er det viktigste at man tilfører energi og ikke at man da skal tenke hva som er sunnest. Så da stoler jeg på henne 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant forum egentlig! Jeg har selv hatt bulimi/anoreksi vekselsvis de siste 9-10 årene, men har nå klart å kvitte meg med de verste handlingene rundt dette, og er så frisk som jeg aldri har vært før. Likevel klarer jeg ikke legge vekk vekten og lifesum, fordi jeg ikke VET hva "normale, friske" mennesker spiser? Jeg føler jeg har ødelagt sult- og metthetssignalene mine for godt, samtidig som jeg har hørt at kroppen alltid streber etter høyeste vekt, og da tør jeg på en måte ikke slippe den kontrollen..? 

Anonymkode: bc43e...79b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 17.33):

Husk at dette er gjennomsnittsbetraktninger som vil treffe godt om man serverer til flere mennesker, men ikke for enkeltpersoner.

Forslagene i linken er for mye mat og 2000 kalorier for høyt inntak for meg som er en gjennomsnittlig inaktiv dame. Men igjen for små porsjoner for min gjennomsnittlige mann som trener en del. 

Anonymkode: d2660...094

Gjennomsnittsberegning funker for de fleste, og det er ikke på råvarer til middag i vanlige posjoner folk blir overvektige av. Nå tror jeg og du misforsto innlegget litt, innlegget var ikke skrevet til deg eller mann som trener - men til TS som er 173 høy og lærer, hvilket betyr at TS er på beina og beveger seg endel gjennom arbeidsdagen selv om hun ikke er veldig aktiv på fritiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hailly

Jeg er normalvektig fordi jeg synes det er et ork å tygge. Det er vel kanskje det som er dårlig matlyst? 

Jeg følger ikke noen plan og spiser litt det jeg kommer over. 

I volum: 1-4 knyttnever per dag? 

Jeg spiser ikke brød og knekkebrød, for det er et ork å skjære og smøre. Da er det greiere å hive noen egg på kok og spise ei gulerot mens jeg venter på at de skal bli ferdige. Jeg spiser de hele uten noe på. Jeg spiser makrell i tomat med skje rett fra blikkboksen. Oliven rett fra glasset. Sild rett fra boksen. Du skjønner tegninga? 

Mat er nødvendig drivstoff. 

Men hvordan dette skal overføres til de med normal appetitt vet jeg ikke. For det normale, særlig for en kvinne, er jo å spise seg mett og vel så det. Å kjempe i mot appetitt henger jo biologisk sett ikke på greip. 

Kjøp inn bare mat du ikke liker i det hele tatt? 

For det er vel det slankesprøyta og sigaretter brukes til - ta fra deg matlysta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å lese hvor lite samtlige spiser her inne 😅

Kvinne 29, 162 cm høy og veier 53 kg. 

Frokost: Skål med mager cottage cheese, yoghurt og frukt, eller havregrynsgrøt kokt på vann og med proteinpulver.

Lunsj: 2 brødskiver med normalt pålegg (leverpostei, ost og skinke, syltetøy uten sukker etc), eller salat fra salatbar, eller ny frokostskål med meieriprodukter.

Mellommåltid / før trening: Frukt, Skyr, 1 brødskive etc.

Sen Middag: Hva enn vi har. Lasagne med salat og 2 biter hvitløksbrød (helt normal porsjon for meg, selv om noen ovenfor synes dette var fryyyktelig mye 😉), Toro gryterett, kylling + poteter/ris + salat, hvit fisk med potet og grønnsaker, Pannekaker med bacon osv.. 

Alltid taco på fredager, og ofte også pizza i løpet av helgen. Godteri hver fredag og lørdag, men forsøker å kutte ned litt på akkurat dette.

Som tidligere spiseforstyrret synes jeg tråder som dette er dumme greier, men likevel velger jeg å skrive hva jeg pleier å spise for å vise andre som måtte lese dette at mat ikke er farlig. Tvert imot.

Anonymkode: 2f99c...4e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...