Gå til innhold

Hva er et "normalt" kosthold for normal vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg har overspist i så mange år at jeg ikke selv klarer å vurdere hva som er vanlig inntak.

Anonymkode: 26fd8...766

Jeg har bare innfunnet meg med at jeg aldri kommer til å kunne spise som normalvektige, men at jeg unner meg det en gang eller to i måneden.

Anonymkode: 97462...f29

Her har du løsningen på problemet ditt:

Jeg har tro på å lære å lytte til egen kropp og sultfølelse, men for å oppnå det, tror jeg det er nødvendig å spise matvarer av god kvalitet. Ærlig talt tror jeg det er løsningen for å klare å holde vekta i lengden. Anbefaler å sjekke ut f.eks. ernæringsbiolog Marit Kolby, hun har mange gode poenger på dette området.

Anonymkode: a5c5b...b48

Dette. Hva er det vi overspiser? Jo, ultraprosessert og/eller søt mat. Mat som bare gir energi og lite næring. Du må rett og slett bytte ut tøysematen med ordentlig mat. Jeg vet at det er lettere sagt enn gjort, men som sagt, hvis du må telle kalorier, spiser du per definisjon feil mat. De gode nyhetene er at det blir lettere med tiden, og riktig mat vil gjøre at du føler deg utrolig mye bedre enn når du hiver innpå en liter fløteis og en pose chips. Etter hvert vil det ikke friste lenger, og det eneste problemet du sitter igjen med er at du føler deg litt uhøflig når du takker nei til de uendelig mange tilbudene du får om å spise dritt fra morgen til kveld. Men du vil føle deg så bra at det står du lett i.

Med riktig mat trenger du ikke å tenke på hverken kalorier eller antall måltider, det vil kroppen styre helt av seg selv.

Anonymkode: dc16a...766

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser meg mett på ett måltid og resten av dagen går jeg sulten. Går ikke ned i vekt.

Anonymkode: 7376d...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser meg mett på ett måltid og resten av dagen går jeg sulten. Går ikke ned i vekt.

Anonymkode: 7376d...487

da spiser du for mye ift hva du forbrenner

Anonymkode: 1ccd4...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser akkurat det jeg ønsker, men trener styrke 3-4 ganger per uke. Det tok tid å gå ned i vekt etter siste fødsel og jeg prøver å få i meg bra mat, men eter all mat men spiser sjelden mat etter kl 20 og sjelden mye snop etc. Jeg er 170 og 62 kg og har 4 barn.

Anonymkode: 84581...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser akkurat det jeg ønsker, men trener styrke 3-4 ganger per uke. Det tok tid å gå ned i vekt etter siste fødsel og jeg prøver å få i meg bra mat, men eter all mat men spiser sjelden mat etter kl 20 og sjelden mye snop etc. Jeg er 170 og 62 kg og har 4 barn.

Spiser ikke digre måltider da men, men spiser alt som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til. Jeg spiser også tilnærmet like mengder uavhengig om det er dager det er «forventet» at man spiser mer. 

På ferie, julaften, bursdag, 17.mai osv, jeg spiser meg egentlig aldri stappmett. På julaften f.eks spiser jeg litt mer til middag, men jeg har f.eks droppet frokost siden jeg sover mitt lenger enn vanlig. På 17.mai spiser jeg litt mer til frokost/brunsj, men dropper lunsjen, og orker kanskje ikke vanlig porsjon middag. Totalen blir uansett ca som en normal dag.

Dette er ikke noe jeg tenker over, det bare skjer automatisk. 

Anonymkode: 57abd...3e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatt bmi på 19-20 i alle år.. og det er ikke lett , for jeg kan selvføglelg ikke ta et ekstra kakestykke selvom jeg har lyst på i et selskap. 

frokost - en kaffelatte på H-melk 

lunsj - havregrøt kokt på skummelt melk

mellommåltid - 3 knekkebrød med Jarlsberg 

middag - 1 porsjon 

kvelds - en kaffelatte på h-melk 

Anonymkode: 78bc0...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI 21 her.

I går:

frokost 2-3 dl 10 % fett gresk yoghurt og nesten en hel kurv jordbær, +  kaffe.

lunch: 4 egg 

middag: wok med biff, diverse grønnsaker, masse ingefær og hvitløk og litt soyasaus. 

I dag:

frokost: 300 gram moreller, en avokado og en banan + kaffe

lunch: to skiver hjemmelaget bananbrød.

middag: vegetarisk moussaka med salat.

kveldsmat: bringebær, spekeskinke, brokkolini.

Bruker aldri hel eller halvfabrikata.

Anonymkode: 6ade3...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg overvektig, og jobber med å gå ned i vekt, men har observert en del med slanke venninner som spiser like mye eller mer enn meg når vi er på restaurant eller blir servert mat:

- De har lange perioder hvor de ikke spiser, typ glemmer det av, er stresset, ikke "orker å lage mat", "ingenting frister". F.eks var på storbyhelg med en tynn venninne nylig, og jeg som fremdeles har vanene med meg fra da jeg var overvektig hadde pakket med meg snacks i håndbagasjen fordi jeg var redd for at vi ikke fikk servert noe på flyet og at mellomlandingen var for kort til at vi rakk å få i oss noe der. Det hadde ikke hun tenkt på. Men hun forsynte seg av nøttene og barene jeg hadde med. 

- Da vi ankom så var hun mest opptatt av å gå på sightseeing etter vi hadde sjekket inn, mens jeg var på "nå må vi snart SPISE!" Vi kom oss sent på restaurant og hun bestilte stor hovedrett og dessert og vin. Dagen etter var prioriteringene hennes å sove ut, jeg tenkte på hvor lenge frokostbuffeen var åpen. 

Det virker nesten ut som om slank vs normalvektig handler om hvor lenge man tåler å gå sulten rett og slett mer enn om hva man først spiser når man spiser. 

Anonymkode: 7544a...0f5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

2 skiver og litt Lasagne på en hel dag? Ingen mellommåltider?

Lite. Da hadde jeg rast ned i vekt.

Anonymkode: f0753...47d

Det er individuelt. 

Inaktiv jobb. 40, så forbrenningen er ikke som den var. Så for meg ville det vært passe en vanlig dag. 

Anonymkode: 5690b...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noe av det viktigste jeg lærte meg som gjorde at jeg lykkes med å gå ned i vekt, var å være bevisst på alle unntakene. I ferier, enkelte helger, bursdager, hytteturer ect så hadde jeg alltid innstillingen om at dette "teller ikke", spiser og drikker som jeg vil. At det jeg spiser i hverdagen teller mest. Det stemmer om hverdagskostholdet er det man spiser 95% av tiden. Men dersom det bare er 70% av tiden så teller alle unntakene veldig mye for vekten. 

Så jeg måtte lære å begrense meg hele tiden, også når jeg koste meg. Og aldri, eller veldig sjeldent overspise. 

En typisk dag er ca lunsj kl.12.00 med salat i kantinen, eller tre knekkebrød med ulikt pålegg. Middag er hva som helst, men fylle opp tallerken med mest mulig grønnsaker. Spiser meg mett til middag. Så har en god porsjon. Utover det er det ingen snacksing, men kanskje en banan før trening, og melk i kaffeen. På lørdag spiser jeg litt sjokolade, men aldri mer enn noen biter. Og kanskje et par glass vin. 

De gangene det har sklidd ut, så krever det så mye mentalt å komme i rute igjen. Så det unngår jeg. Nå tror jeg magesekken har krympet og toleransen for sukker er lav, så jeg blir fort kvalm og ekkelt mett av for mye. Før kunne jeg fortære en stor sjokoladeplate uten å bli kvalm. Det er umulig nå. Ser på det som et bra tegn. Det er sånn det skal være. Kroppen er ikke en søppeldunk. 

Anonymkode: 7544a...0f5

Dette er et veldig godt poeng.

Problemet er at om man først har "unntak" og "kos", så er det så mange anledninger. For ikke å snakke om at det gjerne er rester dagen etter som også "må" spises. Og å gå på enda en sprekk i ukedagene da kroppen craver det den fikk i helgen - som du også har lært, den mentale kampen blir så tung. 

Selvfølgelig har jeg fortsatt fredager, jul, og ferie. Fredager betyr gjerne TV-mat og vin, men at man likevel praktiserer måtehold i volum. Jul betyr god frokost, og middag. Men ikke at man skal være stappet på sukker og fett hele dagen, og at det er mange sunne ting på det bugnende frokostbordet. Ferie så velger jeg gjerne sunne og lette ting til frokost. Kan ta vin til lunsj, men velger salat i stedet for pizza. 

Anonymkode: 5690b...8fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig, bmi 22 og spiser mye mer enn du oppgir. Slik ser en hverdag ut: 

Frokost, en liten skål yoghurt naturell med skogsbærblanding ( frosne bær fra frysedisken)

Lunsj, en omelett med salat, suppe eller salatbar fra jobb

Middag: En porsjon fra det vi har. Helt vanlig mat, er også litt for glad i saus

Kveldsmat: To brødskiver eller polarbrød med juice eller melk 

Anonymkode: 171a0...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er normalvektig, bmi 22 og spiser mye mer enn du oppgir. Slik ser en hverdag ut: 

Frokost, en liten skål yoghurt naturell med skogsbærblanding ( frosne bær fra frysedisken)

Lunsj, en omelett med salat, suppe eller salatbar fra jobb

Middag: En porsjon fra det vi har. Helt vanlig mat, er også litt for glad i saus

Kveldsmat: To brødskiver eller polarbrød med juice eller melk 

Anonymkode: 171a0...4a0

Tror dette kan være omtrent samme mengde som TS, bare at du har delt i flere/andre måltider. 

Anonymkode: d2660...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stabil BMI ca 18:

Frokost:

Havregrøt kokt på vann, 1 knekkebrød, 1 frukt, 1 proteinbar

Lunsj:

3 brødskiver, 1 frukt

Mellommåltid

3 brødskiver eller tilsvarende yoghurt m musli, 1 frukt

Middag

Ca 500 kcal

Kvelds

1 yoghurt, 1 neve nøtter, 1 proteinbar

Anonymkode: 30d26...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hatt bmi på 19-20 i alle år.. og det er ikke lett , for jeg kan selvføglelg ikke ta et ekstra kakestykke selvom jeg har lyst på i et selskap. 

frokost - en kaffelatte på H-melk 

lunsj - havregrøt kokt på skummelt melk

mellommåltid - 3 knekkebrød med Jarlsberg 

middag - 1 porsjon 

kvelds - en kaffelatte på h-melk 

Anonymkode: 78bc0...771

Men er en bmi på 19-20 verdt det? Man ser jo som regel skrantete ut, og må være så strikt i kostholdet.

Anonymkode: d27d9...867

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange her, inkludert deg, skriver at man aldri kan spise normalt igjen om man har vært overvektig. Det stemmer ikke helt. Kroppen går ikke tilbake til "normalen" om du ikke går tilbake til normalen. Det handler om å endre hele kostholdet og vanene sine, og det er beintøft. Jeg har tidligere vært ekstremt overvektig, og har nå hatt en BMI som varierer mellom 21-22 i over 10 år. Jeg spiser burgere, lasagne OG hvitløksbaguette, pizza, pølser, drikker alkohol osv. Som enhver annen normalvektig. Jeg kan også spise meg alt for mett, eller overspise på søtsaker en gang innimellom. Forskjellen fra sånn jeg levde før er at hoveddelen av kostholdet mitt er ekstremt mye grønnsaker, fisk og noe kjøtt. Jeg fokuserer på å få i meg nok grønt og proteiner, lager gode og næringsrike måltider stort sett hver dag. I tillegg er jeg mye mer aktiv, både trening og at jeg går turer om kveldene. Men det tar tid før kroppen vender seg til dette, så det går noen år der du må passe litt ekstra på - uten at det betyr at du må leve på 1200 kalorier (jeg gjorde ikke det når jeg gikk ned heller, begynte med 2000 og reduserte når jeg traff for lange platåer, gikk aldri under 1600 - ned 60 kg på 3 år).

Nå har jeg ikke lest meg nok opp på det, så jeg skal ikke påstå at det er løsningen, men så Hack your health på Netflix i går. Det snakket de om mikrobakterier i tarmen som påvirker helsen, da også vekten. Det handler stort sett om å få i seg nok fiber, altså nok grønt. De snakket om 20-30 forskjellige frukt og grønnsaker i løpet av en uke - tenkte jeg skulle prøve å se om det jeg får noen endringer. Selvom jeg skjønner at man ikke må treffe akkurat 20-30, så er det kanskje en pekepinn. 

En vanlig dag for meg ser omtrent sånn ut:

Frokost hjemmekontor/helg: 200gr gresk yoghurt med 15gr proteinpulver, 30 gr havregryn og en t-skje peanøttsmør

Lunsj hjemmekontor/helg: 4 knekkebrød med skinke, lettost og masse grønt, tunfisk eller egg

Middag: rundt 200 gr kylling/fisk/karbonadedeig, ris/potet/pasta og masse grønt. Kanskje en tomatsaus, soyasaus eller en hjemmelaget saus av noe slag om det passer til måltidet - lager alltid noe jeg synes er godt

Frokost kontordag: en shake når jeg kommer på jobb (litt for nærme lunsj til å få i seg et helt måltid)

Lunsj kontordag: Salatbar på jobb - masse grønt, kikerter/bønner, skinke/kylling/tunfisk, 1 egg og en grov skive

Mellommåltid før trening kontordag: En banan og en shake

Middag er lik uansett. 

Er jeg veldig sulten på kvelden blir det 1-2 knekkebrød med pålegg eller litt cottage cheese/gresk yoghurt. Det spørs helt hvor hard trening det ble den dagen og hvor mager middagen var. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 17.27):

Jeg pleier ikke det. Jeg pleier nettopp å droppe baguetten. Men jeg vet jo at normalvektige fint kan ha dette som en middag en gang i blant uten at det gjør noe. Var derfor jeg tok det som eksempel. Er ingen vits i å nevne de gangene jeg kun spiser kyllingfilet eller svinefilet og grønnsaker, for eksempel - da skal det jo mye til å nå et kaloritak, og de gangene jeg gjør det har jeg knapt bikket 1000 kalorier pr dag.

Jeg har bare blitt litt fascinert av å se hvordan de normalvektige rundt meg spiser, fordi det er mer enn jeg gjør. Men jeg skjønner jo at pga fedmen kan jeg aldri spise like mye som de som aldri har vært feite....

Anonymkode: 26fd8...766

Du ser nok ikke resten av dagen til den normalvektige. Kanskje er det du ser det eneste de spiser den dagen? 

Jeg spiser kun to ganger daglig. Lunsjen består av 3 knekkebrød med kaviar eller hvitost, og middag. Da spiser jeg hva som helst.  Ha vært normalvektig det meste av livet

Anonymkode: d8185...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dagen skal bestå av de to måltidene der, så vil du fortsatt være i kaloriunderskudd, for det der er virkelig ikke mye mat 

Anonymkode: 257bd...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis rent og proteinrikt, med gode karbohudrater og fettkilder.

Eks. på hva jeg ville spist:

Frokost med et par knekkebrød, et par egg og vann.

Lunsj med frukt og grønnsaker, samt en toast med kyllingskinke og litt ost.

Middag med karb.deig/kylling, grønnsaker eller salat, og rundt 25g ris eller pasta (evt. kuttet en liten potet og stekt i airfryer). 

Til kveldsmat ville jeg spist yt-yoghurt med litt solsikkekjerner/acai/havregryn oppi.

Sulten mellom måltid? Knaske på vannmelon/jordbær/agurk o.l.

Er ikke stillesittende iløpet av dagen

Anonymkode: c0814...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ser nok ikke resten av dagen til den normalvektige. Kanskje er det du ser det eneste de spiser den dagen? 

Jeg spiser kun to ganger daglig. Lunsjen består av 3 knekkebrød med kaviar eller hvitost, og middag. Da spiser jeg hva som helst.  Ha vært normalvektig det meste av livet

Anonymkode: d8185...598

Spiser du bare disse 2 måltidene? Hvor mange kcal blir det tilsammen da?

Anonymkode: 8edd9...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...