AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Del Skrevet 8. mai Jeg dyttet i meg ukritisk i mange år, og havnet på BMI på 40. Tok tak for 14 mnd siden, har gått ned 26 kilo. Har telt kalorier i Lifesum og det har jo fungert. Har spist faste ting bortsett fra til middag, og sånn sett stort sett hatt grei kontroll (selvfølgelig med sprekker innimellom). Jeg ønsker å droppe kaloritelling, men sliter litt med hva folk med "normal" kropp spiser i løpet av en dag som ligger utenfor det "trygge" jeg har spist i et år til lunsj - selvfølgelig med unntak, da... Er det "for mye" i et vanlig kosthold med vanlig kropp å spise to grove brødskiver med (vanlig) gulost til lunsj (uten smør, det liker jeg heldigvis ikke) og en porsjon lasagne med halve tallerkenen med blandet salat til middag (uten dressing) og et par-tre biter med hvitløksbaguette? Jeg spiser stort sett to ganger om dagen, det fungerer for meg, men jeg blir usikker av å skulle bytte ut knekkebrødene og cottage cheesen, for eksempel. Trenger eksempler på hva normalvektige spiser i løpet av en dag. Jeg trener ikke, men er forholdsvis aktiv i jobben min (barneskole). Er 173 cm høy. Anonymkode: 26fd8...766 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Del Skrevet 8. mai Finn ut hva flere ting er i kalorier. Anonymkode: da879...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Del Skrevet 8. mai Det enkleste er vel å spise det du tror er greit, men veie deg 1-2 ganger i uken. På den måten får du en pekepinn på om du har spist for mye, da vil jo vekten gå opp. pass på å få inn skritt og vær så aktiv om du kan, unngå kaloririk mat. spis masse proteiner. Anonymkode: f3281...d81 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 8. mai #4 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg dyttet i meg ukritisk i mange år, og havnet på BMI på 40. Tok tak for 14 mnd siden, har gått ned 26 kilo. Har telt kalorier i Lifesum og det har jo fungert. Har spist faste ting bortsett fra til middag, og sånn sett stort sett hatt grei kontroll (selvfølgelig med sprekker innimellom). Jeg ønsker å droppe kaloritelling, men sliter litt med hva folk med "normal" kropp spiser i løpet av en dag som ligger utenfor det "trygge" jeg har spist i et år til lunsj - selvfølgelig med unntak, da... Er det "for mye" i et vanlig kosthold med vanlig kropp å spise to grove brødskiver med (vanlig) gulost til lunsj (uten smør, det liker jeg heldigvis ikke) og en porsjon lasagne med halve tallerkenen med blandet salat til middag (uten dressing) og et par-tre biter med hvitløksbaguette? Jeg spiser stort sett to ganger om dagen, det fungerer for meg, men jeg blir usikker av å skulle bytte ut knekkebrødene og cottage cheesen, for eksempel. Trenger eksempler på hva normalvektige spiser i løpet av en dag. Jeg trener ikke, men er forholdsvis aktiv i jobben min (barneskole). Er 173 cm høy. Anonymkode: 26fd8...766 Du er jo ikke normalvektig, er ikke målet å bli det først? Hvis du hadde bmi på 40 og har gått ned 26 kg så er du fortsett rett over 90 kg og med en høyde på 173cm så har du fedme. Fortsett å telle kaloriene til du har gått ned til normalvekt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 8. mai #5 Del Skrevet 8. mai (endret) . Endret 8. mai av Ulrikke feil tråd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Del Skrevet 8. mai 31 minutter siden, AnonymBruker said: Finn ut hva flere ting er i kalorier. Anonymkode: da879...af4 Ja, det er én måte å gjøre det på. En bedre metode er å fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. Å spise ordentlig mat i stedet for å spise bare akkurat nok av usunn mat. Ordentlig mat betyr det du er ment å spise fra naturens side, altså mat som er mest mulig lik slik den finnes i naturen. Hvis man må telle kalorier spiser man per definisjon feil mat, for ordentlig mat vil gjøre deg naturlig mett når du har fått det kroppen trenger. Anonymkode: dc16a...766 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Finn ut hva flere ting er i kalorier. Anonymkode: da879...af4 Jeg er jo klar over hva det er i alt vi pleier å spise. Spørsmålet er jo om det går an å ikke gå opp i vekt igjen uten å tenke på de kaloriene.... Anonymkode: 26fd8...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #8 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det enkleste er vel å spise det du tror er greit, men veie deg 1-2 ganger i uken. På den måten får du en pekepinn på om du har spist for mye, da vil jo vekten gå opp. pass på å få inn skritt og vær så aktiv om du kan, unngå kaloririk mat. spis masse proteiner. Anonymkode: f3281...d81 Ja, jeg tror det er det som må være løsningen. Bare prøve, og ikke tenke at det er katastrofe om det går skeis i en måned... Da får jeg eventuelt gå tilbake til gamle løsninger.... Spiser allerede mye grønnsaker og proteiner, og har jo ikke tenkt å slutte med det, men synes det er kjipt å ikke kunne ta den spiseskjeen med potetsalat til grillmaten fordi jeg tenker at jeg ikke bør. Jeg ser jo på jobb at folk som er normalvektige spiser mer enn det jeg gjør nå, og det er derfor jeg lurer på hva som er et "normalt" inntak... Nettopp fordi jeg har overspist over tid. Anonymkode: 26fd8...766 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Del Skrevet 8. mai Juliv skrev (22 minutter siden): Du er jo ikke normalvektig, er ikke målet å bli det først? Hvis du hadde bmi på 40 og har gått ned 26 kg så er du fortsett rett over 90 kg og med en høyde på 173cm så har du fedme. Fortsett å telle kaloriene til du har gått ned til normalvekt. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg ikke er normalvektig. Men jeg ønsker ikke telle kalorier resten av livet. Så spørsmålet var hva normalvektige faktisk spiser i løpet av en dag. Jeg vil jo fortsatt gå ned, om enn saktere, hvis jeg spiser vedlikeholdsbehovet for 10-12 kilo under det jeg veier nå. Men jeg har overspist i så mange år at jeg ikke selv klarer å vurdere hva som er vanlig inntak. Anonymkode: 26fd8...766 2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Del Skrevet 8. mai Ville kalt den dagen ganske normal for meg. Men lasagne + hvitløksbaguette er noe jeg bare ville spist som kosemat innimellom. En vanlig dag for meg kan være to knekkebrød med hummus og grøt, omelett på tre egg + litt mozarealla + salat, 150g laks med brokkoli og en pepperrotrømme. Eller en-to eggmuffins, salatbar på jobb med litt pesto, tomatsuppe med egg og krutonger. Så går det jo på volum. Blir passe mett. Kan fint spise peppes om vi henter det til middag, men stopper å spise i det jeg er ok mett, selv om det frister med et stykke til. Anonymkode: 5690b...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #11 Del Skrevet 8. mai En vanlig dag for meg (bmi på 22, alltid vært normalvektig): Frokost: Yoghurt med granola/müsli og banan Lunsj: Baguette med ost og skinke fra kantina på jobb, eller 3–4 knekkebrød med Philadelphia og avokado Mellommåltid: En neve nøtter og eventuelt frukt Middag: Det varierer veldig, det vi har. Salat, pasta, vegetartaco, fiskegrateng etc. Kanskje litt snacks på kvelden, kommer an på tidspunkt og type middag. Anonymkode: 7fc1d...629 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Del Skrevet 8. mai Jeg har bare innfunnet meg med at jeg aldri kommer til å kunne spise som normalvektige, men at jeg unner meg det en gang eller to i måneden. Typ 1200kcal til vanlig, og 1800-2000 på ekstraordinære dager. Sluttet å telle når jeg nådde målvekta, 70kg etter å ha vært oppi 114😅 veier meg en gang i mnd for å holde i sjakk. Anonymkode: 97462...f29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Del Skrevet 8. mai Det kostholdet du nevner i hovedinnlegget er mindre enn hva en "normal" person spiser daglig. Men samtidig er det viktig å huske at vi som har gått ned fra temmelig høy BMI til normalvekt aldri kan ha samme næringsinntak som en som aldri har vært overvektig. Vi må ligge lavere. Alltid. Vi som har vært svært overvektige har dessuten mistet, eller muligens aldri hatt, den "følelsen for riktige mengder og riktig mat" som mange normalvektige tar som en selvfølge. Derfor må vi ofte monitorere både inntak og vekt langt strengere enn andre. Å telle kalorier kan føles slitsomt, men en viss oversikt over hva som er næringstett og hva som ikke er det, og regulere inntaket deretter vil være viktige rettesnorer for oss hver eneste dag. For å ta eksempelet ditt i hovedinnlegget: jeg ville aldri spist BÅDE lasagne OG hvitløksbrød. Hvitløksbrød vil gi utrolig mye ekstra kalorier, nesten uten at du får noe metthetsfølelse av det. Anonymkode: 5808e...b84 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #14 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For å ta eksempelet ditt i hovedinnlegget: jeg ville aldri spist BÅDE lasagne OG hvitløksbrød. Hvitløksbrød vil gi utrolig mye ekstra kalorier, nesten uten at du får noe metthetsfølelse av det. Anonymkode: 5808e...b84 DETTE!! Anonymkode: 97462...f29 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ville kalt den dagen ganske normal for meg. Men lasagne + hvitløksbaguette er noe jeg bare ville spist som kosemat innimellom. En vanlig dag for meg kan være to knekkebrød med hummus og grøt, omelett på tre egg + litt mozarealla + salat, 150g laks med brokkoli og en pepperrotrømme. Eller en-to eggmuffins, salatbar på jobb med litt pesto, tomatsuppe med egg og krutonger. Så går det jo på volum. Blir passe mett. Kan fint spise peppes om vi henter det til middag, men stopper å spise i det jeg er ok mett, selv om det frister med et stykke til. Anonymkode: 5690b...8fe AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En vanlig dag for meg (bmi på 22, alltid vært normalvektig): Frokost: Yoghurt med granola/müsli og banan Lunsj: Baguette med ost og skinke fra kantina på jobb, eller 3–4 knekkebrød med Philadelphia og avokado Mellommåltid: En neve nøtter og eventuelt frukt Middag: Det varierer veldig, det vi har. Salat, pasta, vegetartaco, fiskegrateng etc. Kanskje litt snacks på kvelden, kommer an på tidspunkt og type middag. Anonymkode: 7fc1d...629 Takk! Anonymkode: 26fd8...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har bare innfunnet meg med at jeg aldri kommer til å kunne spise som normalvektige, men at jeg unner meg det en gang eller to i måneden. Typ 1200kcal til vanlig, og 1800-2000 på ekstraordinære dager. Sluttet å telle når jeg nådde målvekta, 70kg etter å ha vært oppi 114😅 veier meg en gang i mnd for å holde i sjakk. Anonymkode: 97462...f29 Nei, det er vel det jeg også lurer på... Om jeg er dømt til å enten måtte leve på lite eller være feit, liksom Anonymkode: 26fd8...766 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Del Skrevet 8. mai Jeg ville brukt ett mer magert pålegg enn gulost... Hva med en mager smøreost? Eller kalkun eller kyllingskinke? Jeg varierer lunsjen mellom grovt brød med litt smør, kylling/kalkunpålegg og agurk, eller havregrøt, eller roskaker med smøreost og kylling/kalkun eller hamburgerrygg. Jeg spiser store porsjoner med lasagne når jeg spiser det, men jeg bruker 1/3 kjøttdeig, og 2/3 gulrot når jeg lager det, og bytter ut mye melk med hermetiske tomater. Hvis jeg spiser en kaloririk middag, så spiser jeg magrere lunsj. Jeg teller ikke kalorier, men vet de typiske kaloribombene, og justerer meg i forhold til dem. Jeg spiser gjerne en kebab med masse dressing på vei hjem fra byen, men da blir det mager lunsj og middag dagen etter, og en ekstra treningsøkt. Hvis jeg skal spise burger så er den med både ost, bacon og dressing, men jeg velger en 120-150g, selv om jeg klarer spise 250g, og så spiser jeg det ikke så ofte. Jeg spiser generelt magert til vanlig, jeg lager mye wok eller omelett med grønnsaker. Men da spiser jeg gjerne litt junkfood i blandt, jeg takker ja til kake i selskap, og tar ofte litt sjokolade på kvelden. Veier meg 2-4 ganger i måneden. Stillesittende jobb, men trener i litt varierende mengde etter humør og form. Anonymkode: 689a1...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kostholdet du nevner i hovedinnlegget er mindre enn hva en "normal" person spiser daglig. Men samtidig er det viktig å huske at vi som har gått ned fra temmelig høy BMI til normalvekt aldri kan ha samme næringsinntak som en som aldri har vært overvektig. Vi må ligge lavere. Alltid. Vi som har vært svært overvektige har dessuten mistet, eller muligens aldri hatt, den "følelsen for riktige mengder og riktig mat" som mange normalvektige tar som en selvfølge. Derfor må vi ofte monitorere både inntak og vekt langt strengere enn andre. Å telle kalorier kan føles slitsomt, men en viss oversikt over hva som er næringstett og hva som ikke er det, og regulere inntaket deretter vil være viktige rettesnorer for oss hver eneste dag. For å ta eksempelet ditt i hovedinnlegget: jeg ville aldri spist BÅDE lasagne OG hvitløksbrød. Hvitløksbrød vil gi utrolig mye ekstra kalorier, nesten uten at du får noe metthetsfølelse av det. Anonymkode: 5808e...b84 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): DETTE!! Anonymkode: 97462...f29 Jeg pleier ikke det. Jeg pleier nettopp å droppe baguetten. Men jeg vet jo at normalvektige fint kan ha dette som en middag en gang i blant uten at det gjør noe. Var derfor jeg tok det som eksempel. Er ingen vits i å nevne de gangene jeg kun spiser kyllingfilet eller svinefilet og grønnsaker, for eksempel - da skal det jo mye til å nå et kaloritak, og de gangene jeg gjør det har jeg knapt bikket 1000 kalorier pr dag. Jeg har bare blitt litt fascinert av å se hvordan de normalvektige rundt meg spiser, fordi det er mer enn jeg gjør. Men jeg skjønner jo at pga fedmen kan jeg aldri spise like mye som de som aldri har vært feite.... Anonymkode: 26fd8...766 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville brukt ett mer magert pålegg enn gulost... Hva med en mager smøreost? Eller kalkun eller kyllingskinke? Jeg varierer lunsjen mellom grovt brød med litt smør, kylling/kalkunpålegg og agurk, eller havregrøt, eller roskaker med smøreost og kylling/kalkun eller hamburgerrygg. Jeg spiser store porsjoner med lasagne når jeg spiser det, men jeg bruker 1/3 kjøttdeig, og 2/3 gulrot når jeg lager det, og bytter ut mye melk med hermetiske tomater. Hvis jeg spiser en kaloririk middag, så spiser jeg magrere lunsj. Jeg teller ikke kalorier, men vet de typiske kaloribombene, og justerer meg i forhold til dem. Jeg spiser gjerne en kebab med masse dressing på vei hjem fra byen, men da blir det mager lunsj og middag dagen etter, og en ekstra treningsøkt. Hvis jeg skal spise burger så er den med både ost, bacon og dressing, men jeg velger en 120-150g, selv om jeg klarer spise 250g, og så spiser jeg det ikke så ofte. Jeg spiser generelt magert til vanlig, jeg lager mye wok eller omelett med grønnsaker. Men da spiser jeg gjerne litt junkfood i blandt, jeg takker ja til kake i selskap, og tar ofte litt sjokolade på kvelden. Veier meg 2-4 ganger i måneden. Stillesittende jobb, men trener i litt varierende mengde etter humør og form. Anonymkode: 689a1...ff0 Jeg pleier å spise knekkebrød med cottage cheese og sukkerfritt syltetøy. Det smaker godt synes jeg, metter godt og gir ikke mange kalorier. Og jeg har jo gått ned en del, så jeg vet jo hvordan jeg skal gjøre det, forsåvidt. Men når jeg sammenligner meg selv med normalvektige på jobb feks, så ser jeg jo at de fortsatt er normalvektige selv om de spiser mer og mindre sunt enn meg. Var det som fikk meg til å stille spørsmålet.... Kjenner forøvrig igjen det med å "ta igjen" kalorier hvis man har skeiet ut, så den har jeg allerede inne. Pleier å se kalorisnittet for en uke, må ikke holde meg pinlig innenfor dag for dag, men snittet for en uke skal være innafor. Anonymkode: 26fd8...766 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg dyttet i meg ukritisk i mange år, og havnet på BMI på 40. Tok tak for 14 mnd siden, har gått ned 26 kilo. Har telt kalorier i Lifesum og det har jo fungert. Har spist faste ting bortsett fra til middag, og sånn sett stort sett hatt grei kontroll (selvfølgelig med sprekker innimellom). Jeg ønsker å droppe kaloritelling, men sliter litt med hva folk med "normal" kropp spiser i løpet av en dag som ligger utenfor det "trygge" jeg har spist i et år til lunsj - selvfølgelig med unntak, da... Er det "for mye" i et vanlig kosthold med vanlig kropp å spise to grove brødskiver med (vanlig) gulost til lunsj (uten smør, det liker jeg heldigvis ikke) og en porsjon lasagne med halve tallerkenen med blandet salat til middag (uten dressing) og et par-tre biter med hvitløksbaguette? Jeg spiser stort sett to ganger om dagen, det fungerer for meg, men jeg blir usikker av å skulle bytte ut knekkebrødene og cottage cheesen, for eksempel. Trenger eksempler på hva normalvektige spiser i løpet av en dag. Jeg trener ikke, men er forholdsvis aktiv i jobben min (barneskole). Er 173 cm høy. Anonymkode: 26fd8...766 2 skiver og litt Lasagne på en hel dag? Ingen mellommåltider? Lite. Da hadde jeg rast ned i vekt. Anonymkode: f0753...47d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå