Ms. Steele Skrevet 8. mai 2024 #1 Del Skrevet 8. mai 2024 Er det noen her som har erfaring med dette med puls og pust? Som regel så har jeg fått høy puls under løpetrening, mens pusten har vært ganske grei. Nå er det motsatt. Jeg synes det er tungt å puste, men pulsen ligger bare rundt 80% av makspuls. Jeg kommer nesten ikke opp i høyere puls fordi pusten tar meg først. Jeg vet ganske nøyaktig både terskel og makspuls fordi jeg har fått det målt. Takknemlig for mulige forklaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #2 Del Skrevet 8. mai 2024 Har du justert makspuls for alder ? Makspuls synker over tid, så kanskje det du tror er 80% faktisk er 95%? Anonymkode: 38744...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 8. mai 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har du justert makspuls for alder ? Makspuls synker over tid, så kanskje det du tror er 80% faktisk er 95%? Anonymkode: 38744...34c Testen er helt fersk, så ja. Den synker heller ikke med mer enn ca 1 slag pr min i min alder og vil derfor ikke utgjøre så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 8. mai 2024 #4 Del Skrevet 8. mai 2024 Kanskje du burde teste deg for anstrengelsesutløst astma? Eller kanskje har du noe virus i kroppen som påvirker? Merker pusten tar meg før pulsen om jeg er sånn småsjuk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 8. mai 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 8. mai 2024 Sandum.PT skrev (35 minutter siden): Kanskje du burde teste deg for anstrengelsesutløst astma? Eller kanskje har du noe virus i kroppen som påvirker? Merker pusten tar meg før pulsen om jeg er sånn småsjuk. Ja, det tror jeg nok at jeg bør, for jeg har hatt en virusinfeksjon i lungene tidligere i vinter som var ganske heftig. Da fikk jeg astmamedisin for å lette litt på pusten. Er bare at jeg ikke synes at den medisinen hjelper særlig på pusten nå som jeg er frisk igjen. Derfor lurer jeg på om det kan være andre formeninger om hvorfor pusten stopper meg før jeg oppnår høy puls. Det pleier jo gjerne å være motsatt hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 8. mai 2024 #6 Del Skrevet 8. mai 2024 Ms. Steele skrev (3 minutter siden): Ja, det tror jeg nok at jeg bør, for jeg har hatt en virusinfeksjon i lungene tidligere i vinter som var ganske heftig. Da fikk jeg astmamedisin for å lette litt på pusten. Er bare at jeg ikke synes at den medisinen hjelper særlig på pusten nå som jeg er frisk igjen. Derfor lurer jeg på om det kan være andre formeninger om hvorfor pusten stopper meg før jeg oppnår høy puls. Det pleier jo gjerne å være motsatt hos meg. Tror det er motsatt hos de fleste som er noe trente. Sjelden pusten i seg selv er et problem (selv om det gjør sabla vondt når alt det CO2-et skal ut av systemet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 8. mai 2024 #7 Del Skrevet 8. mai 2024 Er du i dårlig eller god form? Varmer du opp nok? Det er vanlig at pustefrekvens øker fortere enn puls, men pulsen skal jo komme etter om man holder intensiteten oppe. Er dette en gjentagende observasjon over tid? Noen dager/perioder er man bare litt nede og alt er tyngre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #8 Del Skrevet 8. mai 2024 Målt oksygen opptaket ditt? Anonymkode: 737b6...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 8. mai 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 8. mai 2024 Pappi skrev (Akkurat nå): Er du i dårlig eller god form? Varmer du opp nok? Det er vanlig at pustefrekvens øker fortere enn puls, men pulsen skal jo komme etter om man holder intensiteten oppe. Er dette en gjentagende observasjon over tid? Noen dager/perioder er man bare litt nede og alt er tyngre. Jeg er egentilig i god løpeform og føler meg også frisk nå, men når pusten hindrer meg såpass som den gjør for tiden så er det jo klart at jeg ikke klarer å prestere like bra som jeg normalt sett ville gjort. Observasjonen er gjort over de siste ukene. Jeg varmer opp godt som jeg pleier. Ja, pulsen pleier å komme etter en stund, men nå klarer jeg ikke å få opp tempoet på samme måte pga at pusten stopper meg. Mulig det henger igjen fremdeles etter virusinfeksjonen, men lurer jo på om det kan være noen med andre erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 8. mai 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 8. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Målt oksygen opptaket ditt? Anonymkode: 737b6...67f SPo2 ligger på 96, så ikke helt optimalt nei, men bør være godt nok. VO2 på 42. Jeg er snart 53 år, så det er jo egentlig bra. Endret 8. mai 2024 av Ms. Steele Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 8. mai 2024 #11 Del Skrevet 8. mai 2024 Ms. Steele skrev (1 minutt siden): SPo2 ligger på 96, så ikke helt optimalt nei, men bør være godt nok. Hvis du sliter med litt rask etter virusinfeksjon kan det godt hende O2 opptaket er rammet og at det er hele forklaringen. I så fall kommer nok godformen tilbake bare kroppen gjør seg ferdig etter infeksjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 8. mai 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 8. mai 2024 Pappi skrev (1 minutt siden): Hvis du sliter med litt rask etter virusinfeksjon kan det godt hende O2 opptaket er rammet og at det er hele forklaringen. I så fall kommer nok godformen tilbake bare kroppen gjør seg ferdig etter infeksjonen. Takk Håper det, for dette er fryktelig irriterende for meg som av og til liker å gi full gass 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #13 Del Skrevet 8. mai 2024 Enig i at dette kan være en nylig oppstått anstrengelsesastma eller ettervirkning av infeksjonen. Det skal ikke være "tungt å puste" på 80% av makspuls, og at du ikke klarer å komme deg høyere i puls pga pusten stopper deg. Begynte du å trene for tidlig etter sykdommesperioden? Anonymkode: 7f148...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå