AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #41 Skrevet 21. mai 2024 Vi ga cervarix i fjor. Jeg "fikk tilbudet" om Gardasil, og sjekket nøye (snakket med noen som jobber med barnevaksinasjonsorogramnet ved FHI). Slik jeg vurderte det, er fordelen med Gardasil at den beskytter mot kjønnsvorter i tillegg til kreft. I den yngre del av befolkningen har forekomsten av kjønnsvorter gått ned (fordi man vaksinerte med Gardasil en lengre periode), men man har ikke tall på hvor utbredt det er, for det er ikke meldepliktig. Ulempen er at det er dyrt, og at legemiddelindustrien og enkelte leger pusher Gardasil, slik at slike "tilbud" dukker opp, og man som forelder blir veldig usikker. Alle ønsker å beskytte barna sine best mulig. Jeg kjenner stikk av dårlig samvittighet når jeg leser denne tråden, enda jeg tror på at Cervarix beskytter like godt mot kreft (kjønnsvorter er heller ikke noe man ønsker at barnet ditt skal få og gi andre). Her er info: https://www.fhi.no/va/barnevaksinasjonsprogrammet/sos/#hva-er-forskjellen-mellom-hpv-vaksinene-som-finnes-p-markedet-i-norge Anonymkode: e3615...d59
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #42 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 15.33): Sikker på at det er Cervarix du har fått da? De begynte med Gardasil (ikke Gardasil 9) her i Norge og før Cervarix ble billigere, så om du var med i overgangsordningen må du sjekke hva du har fått. Anonymkode: a3d8f...52b Er du sikker på det? Jeg fikk Cervarix (HPV02) i 2016 og 2017 (3 doser) i denne overgangsordningen, så jeg tror ikke det stemmer. Anonymkode: f1b49...ce9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #43 Skrevet 21. mai 2024 Vi har valgt å gi våre barn Gardasil 9 . og tatt dette hos fastlege. Det er en bedre vaksine. Som de bruker i Sverige og Danmark og så lenge vi har muligheten så gjorde vi dette. Anonymkode: 04c55...646 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #44 Skrevet 21. mai 2024 Betalte for Gardasil. Hun var eneste på trinnet som tok den, alle de andre fulgte programmet. Anonymkode: b1fe7...330 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #45 Skrevet 21. mai 2024 Fikk anbefalt Gardasil 9 til meg selv og syntes det var rart at ungen skulle ha Cervarix. Så jeg tok kostnaden og valgte Gardasil 9 til henne også. Forståelsesfull fastlege som satte vaksinene på oss begge, siden helsesykepleier har idiotisk ledelse som nekter henne å sette vaksinen jeg selv har ordnet med og fått bringt til skolen i kjølebag til og med. Var visst et standpungt de var "tvunget til å ta for å ikke undergrave tilliten til vaksinasjonsprogrammet". Som om ikke det er undergravd fra før, nærmere bestemt i det øyeblikket jeg valgte Gardasil fremfor Cervarix, og ikke i det sprøyta skal settes. Anonymkode: 1cde3...157 2
gobbledigook Skrevet 22. mai 2024 #46 Skrevet 22. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har man noengang kunnet få noe annet enn Cervarix gjennom det offentlige? Det var nytt for meg. Jeg trodde ikke noen hadde fått Gardasil 9 uten å betale selv. Det er enda et par år til barnet mitt skal vaksineres, men vi vurderer å droppe Cervarix og heller gå for Gardasil. Anonymkode: 600b4...ab8 Jeg gikk inn på Nasjonalt vaksinasjonsregister nå for å sjekke hvilken jeg har. Jeg er født i 1997, med andre ord det aller første kullet som fikk vaksinen gjennom skolen i 2010. Der står det at jeg har fått HPV01, og i registeret er dette enten Gardasil eller Silgard, som begge beskytter mot type 6, 11, 16, 18. Vet ikke hvilken av de jeg har, men i hvert fall ikke Cervarix. Hadde jeg hatt skulle tatt den nå hadde jeg ville betalt for Gardasil 9 jeg også. Endret 22. mai 2024 av gobbledigook
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #47 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fikk anbefalt Gardasil 9 til meg selv og syntes det var rart at ungen skulle ha Cervarix. Så jeg tok kostnaden og valgte Gardasil 9 til henne også. Forståelsesfull fastlege som satte vaksinene på oss begge, siden helsesykepleier har idiotisk ledelse som nekter henne å sette vaksinen jeg selv har ordnet med og fått bringt til skolen i kjølebag til og med. Var visst et standpungt de var "tvunget til å ta for å ikke undergrave tilliten til vaksinasjonsprogrammet". Som om ikke det er undergravd fra før, nærmere bestemt i det øyeblikket jeg valgte Gardasil fremfor Cervarix, og ikke i det sprøyta skal settes. Anonymkode: 1cde3...157 Men selvfølgelig, helsesykepleier administrerer barnevaksinasjonsprogrammet, hun/han kan da ikke utføre private tjenester for enkeltfireldre, tjenester som jo faktisk undergraver barnevaksinasjonsprogrammet også blant barna, og på den verste måte! Er ikke det åpenbart uheldig?! Det er ille nok at foreldrene tviler, skal barna gå rundt og føle de ikke er beskyttet nok mot kreft, at andre i klassen får en "bedre" vaksine, at egne foreldre ikke bryr seg nok?! Jeg kjenner til tilfeller der det ble en snakkis på skolen, det var svært uheldig at barna snappet opp at noen mente at man kunne kjøpe "en bedre". Venninnen min har hatt brystkreft, hun tok et meget informert valg om Cervarix, datteren kom hjem full av angst for en i venninnegjengen mente de bure kjøpt "en bedre". Gi gjerne Gardasil, men det er privat, selvfølgelig fastlege, ikke på skolen! Anonymkode: e3615...d59 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #48 Skrevet 22. mai 2024 Betalte Gardasil ut av egen lomme. Den beskytter bredere, og er tryggere. At Norge ikke har nullvisjon for HPV relatert kreft som resten av Europa, skal ikke gå utover ungene mine. Anonymkode: d8748...0c9 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #49 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men selvfølgelig, helsesykepleier administrerer barnevaksinasjonsprogrammet, hun/han kan da ikke utføre private tjenester for enkeltfireldre, tjenester som jo faktisk undergraver barnevaksinasjonsprogrammet også blant barna, og på den verste måte! Er ikke det åpenbart uheldig?! Det er ille nok at foreldrene tviler, skal barna gå rundt og føle de ikke er beskyttet nok mot kreft, at andre i klassen får en "bedre" vaksine, at egne foreldre ikke bryr seg nok?! Jeg kjenner til tilfeller der det ble en snakkis på skolen, det var svært uheldig at barna snappet opp at noen mente at man kunne kjøpe "en bedre". Venninnen min har hatt brystkreft, hun tok et meget informert valg om Cervarix, datteren kom hjem full av angst for en i venninnegjengen mente de bure kjøpt "en bedre". Gi gjerne Gardasil, men det er privat, selvfølgelig fastlege, ikke på skolen! Anonymkode: e3615...d59 Her settes det på skolen, hos Helsesykepleier. Eneste er at man må ha med vaksinen selv. Anonymkode: 5c4a9...483
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #50 Skrevet 22. mai 2024 Mine barn tok den de ble tilbudt i vaksinasjonsprogrammet. Vi fikk ikke noe informasjon om at det finnes en annen. Det fant jeg ut først i år, flere år etterpå, ifbm at jeg selv fikk påvist celleforandringer. Anonymkode: 3cf90...320
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #51 Skrevet 22. mai 2024 Er første gang jeg hører om den andre nå. Jeg er selv 35, og var for gammel til å få da det ble innført, mens søsteren min fikk. Har ikke tatt det selv, og ingen celleforandringer, anbefales det nå selv om jeg kun har èn fast partner? Og isåfall hvilken av de? Har også 2 barn av hvert kjønn som har tatt Cervarix, og ei som skal ta om 1.5 år, er det da egentlig bedre å betale selv for den andre? Og hva med de to som har tatt de andre to dosene fra før? Anonymkode: 43617...88f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #52 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har også 2 barn av hvert kjønn som har tatt Cervarix, og ei som skal ta om 1.5 år, er det da egentlig bedre å betale selv for den andre? Og hva med de to som har tatt de andre to dosene fra før? Anonymkode: 43617...88f Lønner seg å betale selv ja, samt gi en dose med boster til de to som allerede har fått den andre. Anonymkode: 5c4a9...483
JackRT Skrevet 22. mai 2024 #53 Skrevet 22. mai 2024 Har tatt Gardasil som voksen selv etter anbefaling fra gynekolog. Samme gynekolog anbefalte Gardasil til min datter. Ja, det var dyrt,men håper at en utvidet beskyttelse vil være gunstig for henne i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #54 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er første gang jeg hører om den andre nå. Jeg er selv 35, og var for gammel til å få da det ble innført, mens søsteren min fikk. Har ikke tatt det selv, og ingen celleforandringer, anbefales det nå selv om jeg kun har èn fast partner? Og isåfall hvilken av de? Har også 2 barn av hvert kjønn som har tatt Cervarix, og ei som skal ta om 1.5 år, er det da egentlig bedre å betale selv for den andre? Og hva med de to som har tatt de andre to dosene fra før? Anonymkode: 43617...88f Jeg er hpv-negativ og spurte min gynekolog om det samme. Hun mente den ikke var nødvendig å ta dersom jeg ikke hadde tenkt å begynne å «ligge rundt» ubeskyttet. Men det forutsetter jo at du ikke blir smittet med hpv av den faste partneren din eller har hpv fra før av. Har du hpv hadde jeg tatt vaksinen og valgt gardasil. Anonymkode: f151e...506
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #55 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er første gang jeg hører om den andre nå. Jeg er selv 35, og var for gammel til å få da det ble innført, mens søsteren min fikk. Har ikke tatt det selv, og ingen celleforandringer, anbefales det nå selv om jeg kun har èn fast partner? Og isåfall hvilken av de? Har også 2 barn av hvert kjønn som har tatt Cervarix, og ei som skal ta om 1.5 år, er det da egentlig bedre å betale selv for den andre? Og hva med de to som har tatt de andre to dosene fra før? Anonymkode: 43617...88f Jeg har hpv viruset og har fast partner. Jeg hadde celleforandringer og en gynekolog (eller hva han var utdannet som) anbefalte meg Gardasil 9 Så jeg har fått (kjøpt) 3 doser og fått de satt. Så vil tro du også vil bli anbefalt det. Tar jo tid før evnt kreftceller kommer, så det kan vel beskytte oss nå da selvom vi har en fast partner. Anonymkode: 9a1a7...956
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå