Gå til innhold

HPV vaksine for ungdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hjelper å booste med det, selv om man får enda bedre beskyttelse av å ta flere doser.

Gynekologen sa til meg at 1 dose er bedre enn 0, 2 er bedre enn 1 osv. Så jo, man kan booste med Gardasil 9, men vil man ha full og mest effektiv beskyttelse tar man flere. 

Anonymkode: a3d8f...52b

Jeg snakker om at man får ikke fullgod beskyttelse - kun boost av de 3 typene Cervarix beskytter mot + noe av beskyttelsen av Gardasil. Synes ikke det er komplisert skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er denne vaksinen mot? Den har ikke jeg fått.

Anonymkode: d9ca1...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sikker på at det er Cervarix du har fått da? De begynte med Gardasil (ikke Gardasil 9) her i Norge og før Cervarix ble billigere, så om du var med i overgangsordningen må du sjekke hva du har fått.

Anonymkode: a3d8f...52b

Jeg er sikker, jeg tok vaksinen i siste liten, før tilbudet gikk ut og da var det Cervarix som ble tatt i bruk. 

Anonymkode: 43f7f...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er denne vaksinen mot? Den har ikke jeg fått.

Anonymkode: d9ca1...4ca

HPV - vanligste seksuelt overførbare sykdommen (virus) som kan lede til blant annet celleforandringer som igjen kan føre til kreft. Vaksinen er relativt ny i vaksinasjonsprogrammet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to eldste har fulgt vaksinasjonsprogrammet og fått Cervarix-jeg visste ikke om den andre. Yngste skal helt klart få Gardasil 9. 

Anonymkode: f7ecc...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine to eldste har fulgt vaksinasjonsprogrammet og fått Cervarix-jeg visste ikke om den andre. Yngste skal helt klart få Gardasil 9. 

Anonymkode: f7ecc...ff8

Når fikk du vite om Gardasil 9, og hvordan? Det er så alt for dårlig informasjon ute, virker helt tilfeldig hva man orienteres om. Det burde vært slik at informasjon går ut til foreldre, slik at man kan ta informerte valg. 

Anonymkode: a3d8f...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kommer til å betale for gardasil

Anonymkode: ad308...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 11.49):

Se der..

Ingen flere ungdomsforeldre her?

Dere som velger Gardasil 9, betaler dere full pris selv eller mellomlegg for at dere ikke velger Cervarix?

Anonymkode: a3d8f...52b

Begge mine har tatt Gardasil 9 (gutt og jente). Måtte betale selv, men holdt med to doser når de var så unge. Helsesøster satte den da. 

Anonymkode: 4ce19...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begge mine har tatt Gardasil 9 (gutt og jente). Måtte betale selv, men holdt med to doser når de var så unge. Helsesøster satte den da. 

Anonymkode: 4ce19...a39

Betalte dere full pris, eller mellomlegg?

Hva er aldersgrensen for 2 og 3 doser?

Anonymkode: a3d8f...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...