GÃ¥ til innhold

HPV vaksine for ungdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har ungdommer som følger barnevaksinasjonsprogrammet, hva har dere gjort i forhold til HPV vaksine?

Tatt Cervarix som programmet sier, tatt ut av programmet og betalt Gardasil 9 selv, eller tatt booster med Gardasil 9 i tillegg?

Ikke interessert i dere som ikke følger vaksinasjonsprogrammet, og debatt om vaksiner i sin helhet er ikke ønskelig i denne tråden.

Anonymkode: a3d8f...52b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer på mellomtrinnet, og ser at de aller, aller fleste holder seg til vaksinasjonsprogrammet. I år var det av alle kun én elev som skulle ha Gardasil. Fikk opplyst av helsesykepleier at de nå ikke lenger fikk sette andre vaksiner enn de på vaksinasjonsprogrammet, så eleven som skulle ha Gardasil måtte gjøre det hos fastlege. Nå jobber jeg på i en skolekrets der økonomi ofte setter en stopper, så det kan være grunnen til at kun én elev skulle ha Gardasil i år.

Anonymkode: 5abba...6f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber som lærer på mellomtrinnet, og ser at de aller, aller fleste holder seg til vaksinasjonsprogrammet. I år var det av alle kun én elev som skulle ha Gardasil. Fikk opplyst av helsesykepleier at de nå ikke lenger fikk sette andre vaksiner enn de på vaksinasjonsprogrammet, så eleven som skulle ha Gardasil måtte gjøre det hos fastlege. Nå jobber jeg på i en skolekrets der økonomi ofte setter en stopper, så det kan være grunnen til at kun én elev skulle ha Gardasil i år.

Anonymkode: 5abba...6f5

Tusen takk for svar, nyttig å høre fra deg som har oversikt over mange ungdommer!

Det er enkelt å få satt Gardasil 9 nå, man kan booke time på apoteket, men det koster jo en del mer, så jeg er enig i resonnementet ditt om økonomi nok er en begrensende faktor for mange.

• Liker 1
Skrevet

Vi har valgt å følge vaksinasjonsprogrammet slik det er. Jeg mener det bare var to på trinnet til 7. klassingen som ikke skulle ha HPV-vaksinen, men om det var fordi de vil betale for Gardasil eller fordi de bare ikke vil at barnet skal ha vaksinen vet jeg ikke. For øvrig en pengesterk skolekrets så for de fleste er det ikke økonomi som er avgjørende. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg overveid å gi min datter vaksine så hadde det klart blitt Gardasil. 

Anonymkode: 9cdd6...e11

AnonymBruker
Skrevet

Nesten alle velger cervarix. Jeg ville gitt gardasil 9 til egne barn om jeg hadde hatt så store barn nå. Det er bare for at den gir bredere beskyttelse, men cervarix gir jo beskyttelse mot de farligste hpv-typene

Anonymkode: f1b49...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Vi viste ikke om muligheten og at det fantes en vaksine som var bedre, så vi tok den helsestasjon satte.

Vurderer å betale for sønnen han fikk ikke for da fikk ikke gutter

Anonymkode: f9257...b89

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ta påfyll av den siste etter de har fulgt vaksinasjonsprogrammet? 

Anonymkode: b5a02...315

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (37 minutter siden):

Vi har valgt å følge vaksinasjonsprogrammet slik det er. Jeg mener det bare var to på trinnet til 7. klassingen som ikke skulle ha HPV-vaksinen, men om det var fordi de vil betale for Gardasil eller fordi de bare ikke vil at barnet skal ha vaksinen vet jeg ikke. For øvrig en pengesterk skolekrets så for de fleste er det ikke økonomi som er avgjørende. 

Hvorfor velger man ikke Gardasil 9, dersom det ikke er økonomi som er avgjørende? Kunnskap?

Når man vet av forskning at Gardasil 9 er soleklart best, at Norge er et av få land som bruker Cervarix, og at det i hovedsak handler om pris? Fagmiljøet er sterkt kritisk til at Norge ikke endrer type, og legene selv velger stort sett å bruke Gardasil 9 til egne barn.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan de ta påfyll av den siste etter de har fulgt vaksinasjonsprogrammet? 

Anonymkode: b5a02...315

Ja, det kan de, og du får satt på nærmeste apotek etter å ha bestilt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det eldste barnet fulgte barnevaksinasjonsprogrammet. Så gjorde jeg litt mer research. Nummer to fikk derfor Gardasil-9, og det fikk det eldste barnet også i samme slengen. Han fikk full vaksinering med Gardasil-9, ikke bare booster (han trengte bare to doser, siden han var under 15). 

Anonymkode: cedbb...3ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar, nyttig å høre fra deg som har oversikt over mange ungdommer!

Det er enkelt å få satt Gardasil 9 nå, man kan booke time på apoteket, men det koster jo en del mer, så jeg er enig i resonnementet ditt om økonomi nok er en begrensende faktor for mange.

Ja, det er absolutt en begrensende faktor. Det koster nærmere 2000kr for én dose, og så må man i tillegg betale for resept. Vi satte på apoteket. Det var enkelt og greit, men de hadde ikke vaksinen på lager, så vaksineringen måtte planlegges litt. 

Anonymkode: cedbb...3ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har valgt Gardasil 9 da vi har to generasjoner med celleendring. Det er en rimelig forsikring om man har penger til det. Mener ikke med det at man er en dårlig forelder om man bare tar den vanlige, det viktigste er at de blir vaksinert, det er ett av 100 valg man tar på vegne av ungene. 

Anonymkode: 269f8...3be

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg betalte selv for å få vaksinen som beskytter bredere. Har man råd så er det like greit å bare ta dét. Nei, dessverre hjelper det ikke å kun booste med det. Resultatet blir jo at man får beskyttelse for de 3 typene i Cervarix, men dårlig beskyttelse mot de typene Gardasil skal beskytte mot... men begge vaksinene gir beskyttelse fra første dose, så der har vært sirkulert om 3 trengs eller ikke.

Endret av katties
Skrevet

Vi viste ikke om muligheten med vår eldste, men de to andre skal få Gardasil 9. Har en i vennekretsen der datter på 21 har måtte fjernet stor del av livmoren pga kreftceller. 
De tar jo heller ikke celleprøver på kvinner under 25. så her vil vi beskytte mest mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for gammel til at jeg fikk det som skolevaksine, men jeg var akkurat innenfor årskullet som fikk tilbud om gratis vaksinering via helsestasjonen, så jeg har kun tatt Cervarix, vurderer nå å ta Gardasil også da jeg vet den dekker flere typer. Om dere har råd til det, så ville jeg nok valgt å ta Gardasil. 

Anonymkode: 43f7f...643

AnonymBruker
Skrevet

Valgt Gardasil9 til begge barna. Det har alle som kjenner til den i klassene til våre barn gjort. 

Har man penger til det, så anbefaler jeg den.

Anonymkode: 5c4a9...483

AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer nok til å velge Gardasil. Den beskytter mot enda flere "strings av hpv".

Anonymkode: 4b30b...183

AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (21 minutter siden):

Jeg betalte selv for å få vaksinen som beskytter bredere. Har man råd så er det like greit å bare ta dét. Nei, dessverre hjelper det ikke å kun booste med det. Resultatet blir jo at man får beskyttelse for de 3 typene i Cervarix, men dårlig beskyttelse mot de typene Gardasil skal beskytte mot... men begge vaksinene gir beskyttelse fra første dose, så der har vært sirkulert om 3 trengs eller ikke.

Det hjelper å booste med det, selv om man får enda bedre beskyttelse av å ta flere doser.

Gynekologen sa til meg at 1 dose er bedre enn 0, 2 er bedre enn 1 osv. Så jo, man kan booste med Gardasil 9, men vil man ha full og mest effektiv beskyttelse tar man flere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er for gammel til at jeg fikk det som skolevaksine, men jeg var akkurat innenfor årskullet som fikk tilbud om gratis vaksinering via helsestasjonen, så jeg har kun tatt Cervarix, vurderer nå å ta Gardasil også da jeg vet den dekker flere typer. Om dere har råd til det, så ville jeg nok valgt å ta Gardasil. 

Anonymkode: 43f7f...643

Sikker på at det er Cervarix du har fått da? De begynte med Gardasil (ikke Gardasil 9) her i Norge og før Cervarix ble billigere, så om du var med i overgangsordningen må du sjekke hva du har fått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...