Gå til innhold

Er 175 og veier 130 kg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 5/12/2024 at 10:17 PM, Octopus said:

Takk :) Startet november 2022, kom i mål nå i vår. Jeg har brukt slankesprøyte (Saxenda) og endret livsstil. De første 10 kg gikk lekende lett, men etter det avtok drahjelpen fra sprøyten. Jeg spiste akkurat det samme som før, bare mindre porsjoner og kuttet ut is, godteri, chips og lignende i ukedager. Unngått å bli skikkelig mett. 

Kan jeg spørre hvordan du fikk sprøyten? Jeg kvier meg sånn til å snakke med legen om vekt selvom det er tydelig at det sliter noe vannvittig og jeg bare står bom fast.

Anonymkode: 366ce...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.5.2024 den 23.50):

Kan jeg spørre hvordan du fikk sprøyten? Jeg kvier meg sånn til å snakke med legen om vekt selvom det er tydelig at det sliter noe vannvittig og jeg bare står bom fast.

Anonymkode: 366ce...3f9

Hei! Beklager at jeg ikke har svart på denne. Så ikke varselet før nå. Er litt ny på KG :) 

Det var faktisk legen min som foreslo det. Jeg sa jeg ville ha barn, men at jeg ikke ville bli gravid med den vekten jeg har nå, så foreslo hun det. Jeg var skeptisk til at det skulle fungere og syns det var dyrt. På full dose holder en pakke til 30 dager, men i starten skal man trappe opp gradvis, så da vil første pakken holde mye lengre. Jeg bestemte meg for å teste en pakke og det fungerte veldig bra! Nå finnes også Wegovy som mange opplever bedre effekt av enn Saxenda, som jeg brukte. 

Du kan jo spørre legen om råd til vektnedgang og se hva hun/han svarer. Kanskje han/hun foreslår det for deg, så slipper du å spørre :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 14.5.2024 den 19.20):

Nå har jeg fått 2 barn selv om jeg hadde en bmi på 34 i første svangerskap, og i det andre en bmi på 36, etter mange år med ufrivillig barnløshet. Min alder var 36 år med første, og andre gang 40 år. (Et par uker siden). Har også hatt diabetes 2 før graviditet. Vil egentlig anbefale at du sjekker deg for diabetes 2 Generellt, da vi med høy bmi gjerne har høy risiko for å få den. Diabetes 2 er også en økt risiko for ulike komplikasjoner i svangerskapet.

Men for å svare deg høy bmi krever ekstra oppfølging på sykehus,.i form av ofte trivsels kontroller i spesielt siste semester, hvor de måler barnet også. Blir Barnet for stort så risikerer du å bli satt i gang, evt du må få keisersnitt.

Min første var 49 cm og 4,1 kg født i uke 38 +4, vaginal fødsel. Den andre var 53 cm, 5,0 kg, uke 37+0, og vaginal fødsel stoppet opp slik at det ble keisersnitt. 

Når det er sagt så er alt bra med begge to.

 

Hvordan klarer du å holde følge med barna? Når 3/4 åringen løper rundt og leker ute, sitter du og ser på? 

Anonymkode: 13b0c...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 22.25):

Hvordan klarer du å holde følge med barna? Når 3/4 åringen løper rundt og leker ute, sitter du og ser på? 

Anonymkode: 13b0c...2aa

3 åringen leker omtrent bare med lekeapparater på lekeplass. Trenger ikke akkurat å løpe etter barnet. Løper kun etter barnet om det er i ferd med å havne opp i farlige situasjoner, feks barnet er i ferd med å løpe ut i veien. 

Det er absolutt ikke nødvendig å løpe etter barna ute. Holder med at man er tilstede og går evt etter. Når han blir eldre blir jeg nok med å spille fotball eller basketball, selv om jeg ikke kan det.

Jeg klarer fint å bevege meg selv om bmi er høy.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 22.25):

Hvordan klarer du å holde følge med barna? Når 3/4 åringen løper rundt og leker ute, sitter du og ser på? 

Anonymkode: 13b0c...2aa

Hun skrev jo 36/38 i Bmi. Jeg hadde 49 og har nå 35. Selv da jeg veide 143kg orket jeg å svømme, sykle og gå turer. For meg var det en del trøstespising/ emosjonell spising, men selv på det tyngste var jeg svært aktiv. De med normal BMI mellom 18.5 og 24 ser kanskje for seg typ my 600lbs life, men det er svært sjelden nordmenn veier over 250 eller 300 kg. Mange er rundt 100kg og aktive. Det er ikke sånn at fedme nødvendigvis fører til inaktivitet. Jeg må gå ned 50 kg til for å hoppe i fallskjerm da. Håper å veie 71 kg i 40- årsdagen min om 2 år og 9 mnd. Det skal gå hvis jeg i snitt går ned 1 kg i mnd og det bør være overkommelig. Legen har sagt jeg skal pause slanking i svangerskapet, men har samtidig rådet meg til å fortsette å begrense fett sukker og salt. Jordmor sa at for fedmepasienter holder det å totalt gå opp 5-10 kg i svangerskapet. Venninna mi fikk beskjed om å prøve å gå opp 20 kg fordi hun bare veide 52 kg da hun ble gravid. Vi er ulike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...