AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #1 Skrevet 8. mai 2024 Viser til dette, pluss en rekke andre hendelser gjennom mange år. 14.000 oppdrettslaks har rømt fra anlegg med alvorlig smitte (msn.com) Hvor lenge skal de få holde på slik? Om ikke myndighetene klarer å forby denne næringa, så får vi slutte å kjøpe/spise disse varene. Det mest patetiske er at for få år siden klarte partiet Venstre å forby en hel næring (pelsdyr). Men oppdrettsnæringen og alle deres nyrike milliardærer, nei de skal heller tilgodesees med lavere formueskatt! Hvor er logikken? Kommer ikke til å stemme på dette partiet, nei. Anonymkode: 0d665...cd3 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #2 Skrevet 8. mai 2024 Sluttet å spise oppdrettsfisk for flere år siden 🤢 vil ikke støtte denne bransjen med et øre. Helt forferdelig hvordan de får holde på, både mtp dyrevelferd og ødelegging av fjorder. Lakselobbyen er for sterk, Mattilsynet ikke nok folk slik laksemafiaen trenerer og staten tjener penger, så ser ikke ut som ene skandalen etter den andre får konsekvenser. Anonymkode: 44cbf...ff9 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #3 Skrevet 8. mai 2024 Bør være på land hele opprett næringen. Slik at syk fisk ikke kan komme ut i vassdrag. Leste og om en lege som sa at alle som ikke hadde fått barn burde ungå å spise fisk fra oppdrett Anonymkode: 391fb...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #4 Skrevet 8. mai 2024 Det er den nest viktigste næringen i Norge, det var ikke pels. Du har urealistiske forventninger. Milliardærene du ergrer deg over skaper utrolig mange arbeidsplasser, og vi trenger arbeidsplasser. Anonymkode: e9bfb...740 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #5 Skrevet 8. mai 2024 Er flere år siden jeg sluttet å spise oppdrettsfisk, bare tanken på å spise den fisken byr meg imot. Det er enorme mengder syk fisk, masse forurensing av fjorder, rømt fisk ødelegger villfisk-stammer, villfisk spiser elendig oppdrettsfor, villfisk blir mer plaget med lakselus osv, osv... Anonymkode: a880a...605 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #6 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er den nest viktigste næringen i Norge, det var ikke pels. Du har urealistiske forventninger. Milliardærene du ergrer deg over skaper utrolig mange arbeidsplasser, og vi trenger arbeidsplasser. Anonymkode: e9bfb...740 Så rikinger trumfer dyrevelferd? Dette blir for dumt. Akkurat som Venstre, millioner av stressa og syke dyr (fisk) spiller ingen rolle bare noen blir rike. Pelsdyra genererte ikke rikinger, og da mener venstre at disse dyra som totalt sett var mange færre var viktigere? Hele Norge burde boikotte både Venstre og oppdrettsfisk. Anonymkode: 0d665...cd3 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #7 Skrevet 9. mai 2024 Meanwhile in Africa... Altså, vi er 8 milliarder som ønsker å spise hver dag. Hvor kresen skal man være? Havene er sannsynlig forlengst fisket for tomme til at alle kan få litt fisk i blant. Oppdrett er en del av løsningen. Anonymkode: fdde5...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #8 Skrevet 9. mai 2024 Det er LENGE siden jeg sluttet å spise oppdrettsfisk. Det er virkelig en gjennområtten bransje. Anonymkode: a3c40...100 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #9 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Meanwhile in Africa... Altså, vi er 8 milliarder som ønsker å spise hver dag. Hvor kresen skal man være? Havene er sannsynlig forlengst fisket for tomme til at alle kan få litt fisk i blant. Oppdrett er en del av løsningen. Anonymkode: fdde5...3b3 Personlig vil jeg faktisk heller spise insekter og mark enn å spise oppdrettsfisk og støtte den grove mishandlingen av fisken. De folka som eier disse oppdrettsanleggene burde skamme seg. Anonymkode: 7ccee...c19 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #10 Skrevet 9. mai 2024 Trist, men norsk fisk er helsefarlig og har sluttet å spise fisk. Anonymkode: 4249f...08a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #11 Skrevet 9. mai 2024 Mange år siden jeg stoppet å spise det. Er overraskende at folk fremdeles spiser det. Anonymkode: c17e6...6e9 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #12 Skrevet 9. mai 2024 Enda et poeng i favør av vegetarianere, jeg tror jeg snart må slutte meg til dem 100%. Anonymkode: 5246d...f23 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #13 Skrevet 9. mai 2024 Oppdrettslaks er jo uansett sjuk fisk fullni tungmetaller og miljøgifter. Anonymkode: 3b63a...e01
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #14 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så rikinger trumfer dyrevelferd? Dette blir for dumt. Akkurat som Venstre, millioner av stressa og syke dyr (fisk) spiller ingen rolle bare noen blir rike. Pelsdyra genererte ikke rikinger, og da mener venstre at disse dyra som totalt sett var mange færre var viktigere? Hele Norge burde boikotte både Venstre og oppdrettsfisk. Anonymkode: 0d665...cd3 Nå var det ikke "rikingene" personen ønsket å beskytte. Men titusenvis av arbeidsplasser langs kysten. Sannsynligvis enda mer, da tilknyttede næringer også vil bli rammet. Mer fattigdom og arbeidsledighet. Jeg synes diskusjon rundt bransjen er viktig og nødvendig. Men hver gang noen drar inn "rikinger" og tilsvarende begrep synes de bare useriøse. Anonymkode: 36d4a...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #15 Skrevet 9. mai 2024 Der det er fritt fram og enorm profitt. Selve oppskriften på oppdrettsnæringen. Hadde de brydd seg en millimeter om miljø, dyrevelferd og en snart utryddet vill-laks stamme, hadde de ikke kunnet drive sin virksomhet. Men samvittighet og velferd for dyr kjennetegnes ikke av milliardærer. Anonymkode: 0d665...cd3 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #16 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Oppdrettslaks er jo uansett sjuk fisk fullni tungmetaller og miljøgifter. Anonymkode: 3b63a...e01 Oppdrettsfisk inneholder mindre tungmetaller og miljøgifter enn villfisk. Det er utfordringer i oppdrettsnæringen som definitivt må jobbes med, men motstandere er ofte som deg, uopplyste. Oppdrett av laks er en av de mest bærekraftige proteinproduksjonene vi har og det er en viktig næring for Norge. Naivt å ønske seg forbud mot hele næringen. Anonymkode: aa44e...645 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #17 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Oppdrettsfisk inneholder mindre tungmetaller og miljøgifter enn villfisk. Det er utfordringer i oppdrettsnæringen som definitivt må jobbes med, men motstandere er ofte som deg, uopplyste. Oppdrett av laks er en av de mest bærekraftige proteinproduksjonene vi har og det er en viktig næring for Norge. Naivt å ønske seg forbud mot hele næringen. Anonymkode: aa44e...645 Bærekraftig å ødelegge lakseelvene våre, ødelegge genene til villaksen, sykdommer, lakselus osv osv. Forkastelig å tvinge hundretusener av fisk til å svømme som sild i tønne, stress, sår og biting, akkurat som mink i bur. Forbud ja. Anonymkode: 0d665...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #18 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Oppdrettsfisk inneholder mindre tungmetaller og miljøgifter enn villfisk. Det er utfordringer i oppdrettsnæringen som definitivt må jobbes med, men motstandere er ofte som deg, uopplyste. Oppdrett av laks er en av de mest bærekraftige proteinproduksjonene vi har og det er en viktig næring for Norge. Naivt å ønske seg forbud mot hele næringen. Anonymkode: aa44e...645 Du som kan så mye om laksebransjen, hvorfor satses det ikke mer på landanlegg? Om laksebransjen virkelig hadde vært interessert i å drive bærekraftig hadde de vel gjerne gjort mer for å satse på det? Men det vil drive kostnadene betydelig opp så mistenker at det nok ikke skjer uten at de blir pålagt det. Og som vi har sett er det vanskelig å pålegge denne bransjen noe som gir økte kostnader da de har svært sterk lobby og mange advokater. Hadde bransjen selv tatt initiativ til løsninger hadde det bygget mere tillit, men det meste bare kjempes imot og treneres. Selv uanmeldt tilsyn vil de ha varsel om 🤷♀️ Skulle ønske at det gikk an å velge laks fra produsenter som tar dyrevelferd på alvor. Dyrevelferdsmerket eller andre løsninger. Anonymkode: 44cbf...ff9 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #19 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du som kan så mye om laksebransjen, hvorfor satses det ikke mer på landanlegg? Om laksebransjen virkelig hadde vært interessert i å drive bærekraftig hadde de vel gjerne gjort mer for å satse på det? Men det vil drive kostnadene betydelig opp så mistenker at det nok ikke skjer uten at de blir pålagt det. Og som vi har sett er det vanskelig å pålegge denne bransjen noe som gir økte kostnader da de har svært sterk lobby og mange advokater. Hadde bransjen selv tatt initiativ til løsninger hadde det bygget mere tillit, men det meste bare kjempes imot og treneres. Selv uanmeldt tilsyn vil de ha varsel om 🤷♀️ Skulle ønske at det gikk an å velge laks fra produsenter som tar dyrevelferd på alvor. Dyrevelferdsmerket eller andre løsninger. Anonymkode: 44cbf...ff9 Jeg anbefaler å teste ut fjellrøye fra Hardangerfisk og Blåfjellrøye - den produseres i lukkede anlegg: http://www.hardanger-fjellfisk.no/ https://blafjell.no/produksjon/ Selv savner jeg Debio-merket oppdrettslaks - slik bransjen er nå har jeg sluttet å spise laks fullstendig. Siden villaksen også er rødlistet (takket være lakseoppdrettsnæringen) er heller ikke det noe alternativ (de få gangene i sesongen jeg har unnet meg det). AnonymBruker skrev (15 timer siden): Oppdrettsfisk inneholder mindre tungmetaller og miljøgifter enn villfisk. Det er utfordringer i oppdrettsnæringen som definitivt må jobbes med, men motstandere er ofte som deg, uopplyste. Oppdrett av laks er en av de mest bærekraftige proteinproduksjonene vi har og det er en viktig næring for Norge. Naivt å ønske seg forbud mot hele næringen. Anonymkode: aa44e...645 Synes det er slående at i alle kritiske tråder om oppdrettslaks raskt dukker opp flere innlegg som dette - kjenner at Sture Hansen i meg våkner noe skikkelig. "Tilfeldig? Neppe!" Anonymkode: bfd52...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #20 Skrevet 10. mai 2024 PS, presisering: Hardanger Fjellfisk produserer fjellørret (fra en stamme fra Hardangervidda) i lukket anlegg - Blåfjellrøye produserer fjellrøye. Jeg skrev litt raskt først. Begge deler er mildere og magrere enn laks, men fra landbasert og mer miljøvennlig oppdrett. Anonymkode: bfd52...8f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå