AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #81 Del Skrevet 10. mai 2024 Mannen min falt på kne etter en tur rundt favorittvannet mitt. Han hadde fått ungene til å ta bildet av øyeblikket, og det brukte vi på innbydelsen. Han hadde til og med snakket med min far først. Jeg setter pris på alt det som rammer inn vårt forhold, ekteskap og som gir meg en følelse av at noen virkelig bryr seg og får meg til å føle meg spesiell. Anonymkode: 3b5bb...e8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #82 Del Skrevet 10. mai 2024 Jeg kan skjønne skuffelsen hvis det er lite kjærlighetserklæringer ellers. Da kan man tenke på frieri som anledningen der han ikke kommer unna å hinte litt om at det finnes følelser. Og så sitter man der og er fortsatt usikker på om forholdet bare er en praktisk ordning. Anonymkode: 5c1ef...dab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #83 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 12.46): Personlig ville jeg faktisk også syntes det var flaut. Han, mannen, skal velge når det er på tide? Og alt kvinnen kan gjøre er å si ja eller nei? Og sier du nei så har du ødelagt veldig mye. Var derfor jeg sa "ikke fri" tidlig i mitt forhold, for jeg ønsket ikke vi skulle komme i den situasjonen. Av alle avtalene man gjør i livet er jo dette en av de viktigere, og en vurdering jeg vil være en del av. Anonymkode: 32071...1a5 Jeg er så enig! Jeg synes hele konseptet med frieri er avdanket og kvinnefientlig. Tenk om de andre avgjørelsene i samlivet skulle tas av en, og den andre må bare si ja eller nei når tilbudet dukker opp. Kan ikke flytte sammen eller kjøpe hus fordi den ene ikke har spurt på en "romantisk" måte? Man skal ikke snakke sammen om å få barn, den ene sitter og venter på at den andre har bestemt seg? Nei, felles avgjørelser er det som faktisk er romantisk. Å bli respektert er romantisk. Anonymkode: 0aa1e...e48 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #84 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er så enig! Jeg synes hele konseptet med frieri er avdanket og kvinnefientlig. Tenk om de andre avgjørelsene i samlivet skulle tas av en, og den andre må bare si ja eller nei når tilbudet dukker opp. Kan ikke flytte sammen eller kjøpe hus fordi den ene ikke har spurt på en "romantisk" måte? Man skal ikke snakke sammen om å få barn, den ene sitter og venter på at den andre har bestemt seg? Nei, felles avgjørelser er det som faktisk er romantisk. Å bli respektert er romantisk. Anonymkode: 0aa1e...e48 I tillegg har jo denne mannen til og med snudd seg rundt og bestemt dato allerede. Anonymkode: f4aed...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #85 Del Skrevet 11. mai 2024 Storslåtte frieri er jo en moderne greie vi har hentet fra USA, du er så heldig at du har blitt "fridd" til på retrovis ❤️ I generasjonen før oss var det vanligste at man ble enige om å inngå ekteskap, som er en juridisk avtale, fordi det gagnet paret best. Det er jo ganske utdatert at det kun er mannen som skal bestemme dette? Anonymkode: bcf77...669 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #86 Del Skrevet 11. mai 2024 Vet han at du ønsker deg et romantisk frieri? Er han romantisk til vanlig? Det tenker jeg er to faktorer som spiller inn her. Om dere ikke har en slags romantisk sjargong har han kanskje ikke skjønt at du har tanker for hvordan et ekte frieri skal være. Vi er et sånt par og ble bare enig om å gifte oss på tinghuset, men da visste han at jeg ville fått «krelå» om han skulle gått for et sukkersøtt frieri som virkelig ikke var «oss». Anonymkode: 6e592...1ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #87 Del Skrevet 12. mai 2024 Vi ble også bare enige, og jeg skulle jo kanskje ønsket meg et frieri, men når alt kommer til alt bar det viktigste at vi begge bar klare for å ta det steget. Vi gjorde litt ut av det likevel vi da, for vi satte på ringerne når vi var på kjærestetur og først da delte vi planene med andre. Så det går an å gjøre noe litt romantisk rundt forlovelsen selvom frieriet uteble. Anonymkode: 029f1...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 13. mai 2024 #88 Del Skrevet 13. mai 2024 Hva er viktigst? Frieriet eller det at han vil gifte seg og heller lage en flott bryllupsdag som man kommer til å huske? Alt dette med frierier er blitt så hypa opp at man mister det viktigste oppi alt om å dele livet sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 13. mai 2024 #89 Del Skrevet 13. mai 2024 Jeg håper kjæresten min frir til meg en dag. Ikke fordi jeg vil ha frieriet, og heller ikke bryllupet, men jeg vil gjerne ha ekteskapet. Jeg hører jo sammen med mannen, så hvis noen skal være gift, burde det jo være oss. Sånn rent rasjonelt sett, vet jeg tat det er papirarbeid og slikt, men jeg håper likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #90 Del Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 10.17): Mens vi var ute og kjørte så kom han inn på dette om ikke vi skulle gifte oss etterhvert. Jeg svarte ja, at jeg ønsker jo også det. Så pratet han litt om plass og at vi må begynne og se på giftering. Så klarer jeg ikke la være og tenke, var det alt liksom. Ingenting spesielt over «frieriet». Føler meg skuffet. Anonymkode: 5e15d...d91 Det er sånn normale mennesker gjør det Anonymkode: a052e...502 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #91 Del Skrevet 18. mai 2024 drue skrev (På 8.5.2024 den 10.22): Det er ikke sikkert det var et frieri, men mer for å lufte temaet. Er ikke det ganske vanlig? De er jo nå enige om å gifte seg. Hvorfor skal noen av dem spørre en gang til? Anonymkode: a052e...502 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #92 Del Skrevet 18. mai 2024 Bromance skrev (På 8.5.2024 den 10.34): Sorry TS, jeg leste ikke alle kommentarene før jeg svarte. Ser du skriver dato og sånn er satt. Ja, det hørtes ut som stusselige greier, ikke mye romantisk han fyren der 😔 Tull! Du vet verden er ikke som man ser i Hollywoodfilmer! Kjenner én som har blitt «fridd til» på den måten der, for alle andre jeg vet om (bl a foreldre, søsken og venner) er paret blitt enige om å gifte seg. Det er så mye mer ekte og riktig, tenker jeg. Anonymkode: a052e...502 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #93 Del Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 11.42): Jeg skjønner deg godt. Jeg ble også skuffet over frieriet til min samboer. Vi hadde laget noe god mat og hadde filmkveld, som vi ofte gjør, så tok han frem ringen og spurte om vi skulle gifte oss. Han satt ikke på kne eller noenting. Et frieri er jo gjerne noe man opplever én gang, og når man ser for seg og ønsker et romantisk frieri, så mister man jo den muligheten.. Jeg synes fortsatt det er kjipt at det ble sånn. Anonymkode: fd6a0...b8c Men i alle dager…. Anonymkode: a052e...502 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 18. mai 2024 #94 Del Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tull! Du vet verden er ikke som man ser i Hollywoodfilmer! Kjenner én som har blitt «fridd til» på den måten der, for alle andre jeg vet om (bl a foreldre, søsken og venner) er paret blitt enige om å gifte seg. Det er så mye mer ekte og riktig, tenker jeg. Anonymkode: a052e...502 Jeg vet hvordan jeg ble fridd til. Det er fremdeles fullt mulig å være enige på forhånd om at giftemål skal skje, og samtidig få et uventet, romantisk frieri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 18. mai 2024 #95 Del Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 10.17): Mens vi var ute og kjørte så kom han inn på dette om ikke vi skulle gifte oss etterhvert. Jeg svarte ja, at jeg ønsker jo også det. Så pratet han litt om plass og at vi må begynne og se på giftering. Så klarer jeg ikke la være og tenke, var det alt liksom. Ingenting spesielt over «frieriet». Føler meg skuffet. Anonymkode: 5e15d...d91 Jeg forstår at du er skuffet....Det finnes en mellomting.... Det positive i dette er at han faktisk fridde 🥳. Gratulerer 🥳. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #96 Del Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 14.28): Mannen min kom med et helt fint frieri, men jeg savnet at han sa noe mer enn "navnet mitt, vil du gifte deg med meg?". Og han hadde kjøpt en forlovelsesring ( typ gullring uten diamant) som egentlig ble veldig feil for meg, så når jeg så ned på den var det eneste jeg klarte å tenke "denne er flaut å vise frem". Det var jo åpenbart skikkelig barnslig å føle det sånn, og jeg har ikke fortalt det til noen andre enn forloveren min som jeg måtte lufte det ut for, men det var nå det jeg følte. Man kan føle ting og synes det er tullete å føle det samtidig. Anonymkode: c291b...0dd Dette høres da ut som et helt normalt frieri!? Og en glatt gullring er tradisjonell forlovelsesring i Norge, her er det tradisjon at både mann og kvinne bærer ringer som symboliserer at de tilhører hverandre. Jeg er lite begeistret for amerikanske tradisjoner. Når bare kvinnen skal ha ring, virker det mer som disse merkene sauer har i ørene, for å vise hvem hun tilhører, mens han går umerket….veldig rart etter norske tradisjoner, hvertfall. Anonymkode: a052e...502 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #97 Del Skrevet 18. mai 2024 Bromance skrev (25 minutter siden): Jeg vet hvordan jeg ble fridd til. Det er fremdeles fullt mulig å være enige på forhånd om at giftemål skal skje, og samtidig få et uventet, romantisk frieri. Men da er det et falskt frieri. Det blir som om vi blir enige om å se en film på kino, og så skal vi ha en liten seremoni der jeg spør deg «vil du se denne filmen sammen med meg» og så skal du spille overrasket. Det gir jo ingen mening når man alt er enig, da er det bare et skuespill. Og hva SPØR man egentlig om da? Det tradisjonelle spørsmålet «vil du gifte deg med meg» er jo allerede besvart, «Jeg vet at du vil gifte deg med meg, har du ombestemt deg siden forrige tirsdag?» Anonymkode: a052e...502 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #98 Del Skrevet 18. mai 2024 Bromance skrev (42 minutter siden): Jeg vet hvordan jeg ble fridd til. Det er fremdeles fullt mulig å være enige på forhånd om at giftemål skal skje, og samtidig få et uventet, romantisk frieri. men det er jo bare tøv. Absurd. Anonymkode: f5bcf...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 18. mai 2024 #99 Del Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men da er det et falskt frieri. Det blir som om vi blir enige om å se en film på kino, og så skal vi ha en liten seremoni der jeg spør deg «vil du se denne filmen sammen med meg» og så skal du spille overrasket. Det gir jo ingen mening når man alt er enig, da er det bare et skuespill. Og hva SPØR man egentlig om da? Det tradisjonelle spørsmålet «vil du gifte deg med meg» er jo allerede besvart, «Jeg vet at du vil gifte deg med meg, har du ombestemt deg siden forrige tirsdag?» Anonymkode: a052e...502 Selvsagt er det ikke det. Å snakke om at man en gang i fremtiden har lyst til å gifte seg med hverandre, at det er en enighet der er vel bare greit, så man ikke har forhåpninger om noe som aldri kommer til å skje. Bedre det enn alle disse som f.eks later som de vil ha barn når de blir sammen med en kvinne, og så blir det liksom aldri noe "rett" tidspunkt, årene går og hun er plutselig for gammel til å få barn. Det er et overraskelsesmoment der selv om man vet at den andre en eller annen gang vil gifte seg med deg. Og ja, jeg foretrekket et romantisk frieri i en spesiell setting fremfor slik som TS ble "fridd til", hvor hun knapt forstår at dette var et ordentlig frieri... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #100 Del Skrevet 19. mai 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Dette høres da ut som et helt normalt frieri!? Og en glatt gullring er tradisjonell forlovelsesring i Norge, her er det tradisjon at både mann og kvinne bærer ringer som symboliserer at de tilhører hverandre. Jeg er lite begeistret for amerikanske tradisjoner. Når bare kvinnen skal ha ring, virker det mer som disse merkene sauer har i ørene, for å vise hvem hun tilhører, mens han går umerket….veldig rart etter norske tradisjoner, hvertfall. Anonymkode: a052e...502 Nå sa jeg også at det var et helt fint frieri. Men jeg hadde satt pris på at han tok seg tiden til å f.eks si noe så enkelt som at han elsker meg. Mannen min er ikke en som bruker ord til å vise hva han føler for meg i hverdagen, mens jeg er en som setter pris på å høre de ordene. Det hadde betydd mye for meg om han la til 2-5 setninger om hvorfor han ønsker å dele livet sitt med meg. Når det gjelder ringen så var det ikke mangelen på diamant som var hovedproblemet, selvom jeg hadde valgt det (og gjerne betalt selv) om jeg skulle velge. Jeg setter stor pris på at han også går med forlovelsesring, og det hadde vi nok valgt uansett. Problemet er at dette er ikke en klassisk glatt gullring. Det er en ring jeg ville sett hos gullsmeden og tenkt "Hvem i all verden velger en sånn giftering?! De kan umulig få solgt de der." Og svaret er at min forlovede, han er en som kjøper en sånn. Den er helt ok, men ikke min stil overhode. Og mye dyrere enn den klassiske gifteringen jeg ville valgt, som var unødvendig. Jeg har blitt glad i den nå, den betyr mye for meg for det den symboliserer, men jeg viser den ikke frem med mindre jeg må. Og jeg måtte jobbe litt med meg selv og skuffelsen umiddelbart etter frieriet, som jeg erkjente at var tullete, men som allikevel var en reell følelse. Anonymkode: c291b...0dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå