Gå til innhold

Å ta noe som andre har kastet på bosset, er det ikke lov?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Norge er all slags dumpster diving ulovlig, ja det er i følge loven tyveri.

Anonymkode: 19bca...00d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hensatt skrev (42 minutter siden):

Det kan jo være en god grunn til at de kastet det bordet, f.eks at det har tilhørt et avdødd familiemedlem eller noe lignende.

Hvorfor ikke bare oppføre deg mer voksent og heller spør om det er greit at du tar det?

Er det en god grunn til å kaste det?!?

Om det bar en av mine nære som hadde dødd og jeg ikke hadde mulighet til å beholde alle tingene ville jeg vært glad om noen andre kunne gå nytte av dem.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, folk er smålige! Fint noen får bruk for det, vel?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 minutt siden):

Er det en god grunn til å kaste det?!?

Om det bar en av mine nære som hadde dødd og jeg ikke hadde mulighet til å beholde alle tingene ville jeg vært glad om noen andre kunne gå nytte av dem.

Det var et eksempel. Kan også være at de har negative assosiasjoner til bordet. Poenget er at det er frekt å plukke ting som noen har kastet, uavhengig av årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (Akkurat nå):

Det var et eksempel. Kan også være at de har negative assosiasjoner til bordet. Poenget er at det er frekt å plukke ting som noen har kastet, uavhengig av årsak.

Negative assosiasjoner? Da gjør det vel ingenting om noen andre bruker det?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her bruker borettslaget å legge ut bilde av container, og be folk komme å ta det de vil ha før det blir kjørt bort..

Anonymkode: 5d0e9...21c

Det er jo en kjempeflott løsning! Det er slik alle skulle gjort det. Hadde spart både penger å miljø 👍

Anonymkode: acc86...9bd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Het i borettslaget må vi ha konteiner som kommer om morgenen og blir hentet om ettermiddagen. Og i mellomtiden må vaktmester så og passe på for hvis ikke skjer 2 ting:

1: hele nabolaget kommer løpende med all søpla de har samla opp i boden sin i årevis

2: noen hopper opp i konteineren for å lete etter skatter og kaster alt innholdet utover i prosessen

Kanskje hun damen var bekymret for pkt 2?

Anonymkode: d7eaf...bd1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (2 minutter siden):

Hva som er frekt med det da?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (2 minutter siden):

Vi bor faktisk ikke i en verden hvor vi kan kaste fullt brukbare ting, fordi noen kan oppfatte det frekt. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hensatt said:

Jeg syns ikke det er frekt. På Haraldrud i Oslo plukker de jo ut brukbare ting og selger de i et telt ved siden av gjenbruksstasjonen. Det er da bare bra, det.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Het i borettslaget må vi ha konteiner som kommer om morgenen og blir hentet om ettermiddagen. Og i mellomtiden må vaktmester så og passe på for hvis ikke skjer 2 ting:

1: hele nabolaget kommer løpende med all søpla de har samla opp i boden sin i årevis

2: noen hopper opp i konteineren for å lete etter skatter og kaster alt innholdet utover i prosessen

Kanskje hun damen var bekymret for pkt 2?

Det er mulig... eller at hun tenkte "det der har jeg betalt svært mye for, ikke pokker om du skal få det gratis!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I Norge er all slags dumpster diving ulovlig, ja det er i følge loven tyveri.

Anonymkode: 19bca...00d

Merkelig....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns ikke det er frekt. På Haraldrud i Oslo plukker de jo ut brukbare ting og selger de i et telt ved siden av gjenbruksstasjonen. Det er da bare bra, det.

Dette er ting som folk leverer inn for ombruk. De plukker ikke ut av kontainere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mitt borettslag blir vi oppfordret Til å forsyne oss av det som er i container.  Hele møbler etc blir stående utenfor co tai er til siste dag, så folk kan se det. Gjenbruk er gull.

Anonymkode: 242e6...863

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søppelberget er vel stort nok, veldig bra at du tok bordet. Det er sjokkerende hva folk kaster i stedet for å gi det bort til noen som kan ha nytte av det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dugnad i borettslaget og flere containere er plassert utenfor husene her. Av ren nysgjerrighet kikket jeg i en av disse containerne og jeg er seriøst sjokket over hva folk kaster! Alt fra flotte møbler til leker og dyre klær til barn-og voksne. Noe av det som var kastet var ikke engang pakket ut av original esken/plasten dem ble kjøpt i! :o

Jeg "forelsket" meg i ett langbord av lys tre (eik? furu?) Hvite føtter med fine utskjæringer. Det står ett stempel under selve bordplaten, ser ut som tre bokstaver men umulig å lese. Lenger oppe står det "Made in Malaysia" Det virker som et ganske solid bord og har nok kostet en formue da det var nytt. Bordplaten er tykk og ganske tungt.

Jeg vet ikke hvem av naboene som hadde kastet bordet, men tenkte at det ikke spilte noe rolle om jeg tok det. Det har regnet kraftig i flere dager men bordet har ikke tatt noe skade av vannet. 

Etter mye strev og slit klarte jeg å få det opp av containeren, det ble rene skattejakt etter føttene etterpå, men fant dem til slutt. Det er en noen små hakk i bordplaten, men det vil ikke være noe problem å fikse med litt tresparkel. 

Mens jeg står der med containeren og sliter så dukker det ett surt ansikt opp i vinduet i huset like ved. Damen bjeffer ut at jeg har fanden meg ikke lov til å ta bordet. Det er ikke mitt bord og jeg hadde bare med å sette det på plass, og det med en eneste gang, ellers skulle det bli bråk. Jeg sa det var kastet, men hun bare fortsatte å bjeffe. Siden jeg ikke gjorde som hun sa ropte hun på mannen. Jeg skyndet meg og tok bordplaten med meg hjem før han eller hun kom ut. Føttene klarte jeg ikke å få med meg.

Når jeg kom ut igjen etter å ha tatt inn platen sto mannen hennes utenfor med containeren og så etter meg. Han pekte på meg og forlangte at jeg skulle hente bordet jeg hadde stjelt (stjelt???) Damen sto like bak ham og sa ett eller annet. Jeg bare gikk inn og låste døren.

Jeg håper virkelig jeg finner føttene og at de er fortsatt hele. Jeg våger ikke å gå bort å se etter dem før jeg er helt sikker på at de ikke vil legge merke til meg. Men helt seriøst, var det ikke lov å ta det bordet? Og hadde dem rett til å reagere på denne måten de gjorde??? 

K, 20+

PS: Beklager for langt innhold 😅🫣

Det er å regne som tyveri ifølge straffeloven paragraf 321 og 323.

Gjenstander tilhører eier til det er hentet av søppelbilen.

Hadde nok vært en ide å heller spørre om lov, for er de gærne nok kan de anmeld deg for tyveriet og du har bevisene hjemme hos deg. Dersom bordet er mye verdt, vil straffen øke i takt med verdien..

Anonymkode: 2f288...238

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frida skrev (17 minutter siden):

Søppelberget er vel stort nok, veldig bra at du tok bordet. Det er sjokkerende hva folk kaster i stedet for å gi det bort til noen som kan ha nytte av det. 

Ikke fullt så bra om de anmelder ts og hun får trøbbel for et bord uten bein 😅

Man pleier jo å sette frem ting som er til å ta, ikke kaste det i søpla. Sier ikke at jeg enig, men sånn er np engang loven..

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bor faktisk ikke i en verden hvor vi kan kaste fullt brukbare ting, fordi noen kan oppfatte det frekt. 

Vi bor i et land der det er ulovlig å ta andres søppel uten tillatelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lovlig, da de er rettmessige eiere etter at det er hentet. Frem til da er det de som kastet det som er rettmessig eier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (2 timer siden):

Tror ikke det er noen lov mot den type dumpster diving, forstår heller ikke hva problemet er så lenge eier har kastet det i søpla. Noen må jo bare bry seg med alt…

Jo det er brudd på straffelovens paragraf 321 og 323. Ts risikerer å bli anmeldt. Hvorfor gjør folk seg opp meninger om hva de "mener ikke er ulovlig", når Google er et tastetrykk unna. 

Ser folk oppfordrer til dette, men vil dere dele boten med ts eller andre som agerer på deres innlegg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...