Gå til innhold

Å ta noe som andre har kastet på bosset, er det ikke lov?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er dugnad i borettslaget og flere containere er plassert utenfor husene her. Av ren nysgjerrighet kikket jeg i en av disse containerne og jeg er seriøst sjokket over hva folk kaster! Alt fra flotte møbler til leker og dyre klær til barn-og voksne. Noe av det som var kastet var ikke engang pakket ut av original esken/plasten dem ble kjøpt i! :o

Jeg "forelsket" meg i ett langbord av lys tre (eik? furu?) Hvite føtter med fine utskjæringer. Det står ett stempel under selve bordplaten, ser ut som tre bokstaver men umulig å lese. Lenger oppe står det "Made in Malaysia" Det virker som et ganske solid bord og har nok kostet en formue da det var nytt. Bordplaten er tykk og ganske tungt.

Jeg vet ikke hvem av naboene som hadde kastet bordet, men tenkte at det ikke spilte noe rolle om jeg tok det. Det har regnet kraftig i flere dager men bordet har ikke tatt noe skade av vannet. 

Etter mye strev og slit klarte jeg å få det opp av containeren, det ble rene skattejakt etter føttene etterpå, men fant dem til slutt. Det er en noen små hakk i bordplaten, men det vil ikke være noe problem å fikse med litt tresparkel. 

Mens jeg står der med containeren og sliter så dukker det ett surt ansikt opp i vinduet i huset like ved. Damen bjeffer ut at jeg har fanden meg ikke lov til å ta bordet. Det er ikke mitt bord og jeg hadde bare med å sette det på plass, og det med en eneste gang, ellers skulle det bli bråk. Jeg sa det var kastet, men hun bare fortsatte å bjeffe. Siden jeg ikke gjorde som hun sa ropte hun på mannen. Jeg skyndet meg og tok bordplaten med meg hjem før han eller hun kom ut. Føttene klarte jeg ikke å få med meg.

Når jeg kom ut igjen etter å ha tatt inn platen sto mannen hennes utenfor med containeren og så etter meg. Han pekte på meg og forlangte at jeg skulle hente bordet jeg hadde stjelt (stjelt???) Damen sto like bak ham og sa ett eller annet. Jeg bare gikk inn og låste døren.

Jeg håper virkelig jeg finner føttene og at de er fortsatt hele. Jeg våger ikke å gå bort å se etter dem før jeg er helt sikker på at de ikke vil legge merke til meg. Men helt seriøst, var det ikke lov å ta det bordet? Og hadde dem rett til å reagere på denne måten de gjorde??? 

K, 20+

PS: Beklager for langt innhold 😅🫣

Anonymkode: acc86...9bd

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke lov å forsyne seg fra containere. Det er å stjele. Men nå skal jeg ikke si at jeg er enig i akkurat det.

Anonymkode: fc4a3...cc0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen lov mot den type dumpster diving, forstår heller ikke hva problemet er så lenge eier har kastet det i søpla. Noen må jo bare bry seg med alt…

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, de høres gærne ut! Gjenbruk er da bare fint. 

Og siden borettslag betaler for sortering og vekt burde de bare være glad.

Problemet med container pleier å være at folk fra andre blokker kaster søppel der, ikke at det tømmes.. 

Anonymkode: ad450...d51

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe de hadde planer om å ta det selv men du kom først :)

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er vi plaget av utenlandske tiggere som roter rundt i containere og hiver ting ut, så det blir masse rot etter dem. Kanskje ekteparet har sett seg lei på lignende forhold, men kan aldri tenke meg at det er ulovlig å hente ting andre har kastet.

Anonymkode: f1ba9...f3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det er ikke lov å forsyne seg fra containere. Det er å stjele. Men nå skal jeg ikke si at jeg er enig i akkurat det.

Anonymkode: fc4a3...cc0

Skjønner liksom ikke hvordan det kan bli tatt for stjeling. Det blir jo dumpet på søppeldungen og knust/malt 🤔

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fusetufs skrev (8 minutter siden):

hehe de hadde planer om å ta det selv men du kom først :)

Hehe, ja kanskje det var derfor dem ble så sure :fnise:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (14 minutter siden):

Tror ikke det er noen lov mot den type dumpster diving, forstår heller ikke hva problemet er så lenge eier har kastet det i søpla. Noen må jo bare bry seg med alt…

Ikke jeg heller. Jeg hadde bare vært glad jeg om jeg hadde kastet noe og andre ville ha det 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er disse skattene? Jeg hjelper deg å lete etter føttene/holde utkikk etter gribbene som sikkert ville ha bordet selv, om du sier hvor dette er :ler:

Anonymkode: 84784...519

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er borettslaget sin container og du bor der så har du jo eierskap til containeren tenker jeg. At noen skulle bry seg om at noen napper med seg noe som andre har kastet er bare helt fjernt. Som noen andre sier så kan det jo være at de trodde du var en random person som bare valset rundt og forsynte deg, ikke at jeg ser at det heller skulle være et problem, er jo bare flott at det blir mindre i containeren så er det plass til mer. :P Hvis de er så nøye på det i borettslaget så får de gjøre som oss å styre med lås og nøkler på den jævla containeren. Problemet er når folk kommer og kaster ting, ikke at de forsyner seg uten å lage noe rot.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være en god grunn til at de kastet det bordet, f.eks at det har tilhørt et avdødd familiemedlem eller noe lignende.

Hvorfor ikke bare oppføre deg mer voksent og heller spør om det er greit at du tar det?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er dumpster diving ulovlig og kan straffes etter straffeloven § 321 og § 323 da containeren/bosspannet samt innholdet tilhører eieren.

Smutthullet her er jo at containerene blir leid inn av borettslaget, og derav deg også. Ville tatt det opp med styret hva de synes om det før det er du som blir klaget inn, greit å ha de på godsiden. 

Anonymkode: aa215...c4f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I utgangspunktet er dumpster diving ulovlig og kan straffes etter straffeloven § 321 og § 323 da containeren/bosspannet samt innholdet tilhører eieren.

Smutthullet her er jo at containerene blir leid inn av borettslaget, og derav deg også. Ville tatt det opp med styret hva de synes om det før det er du som blir klaget inn, greit å ha de på godsiden. 

Nei. Det er ikke relevant hvem som har leid containeren. Det er er ikke borettslagets bord. Bordet tilhører personen som kastet det. Man kan jo se for seg at vedkommende ombestemmer seg, eller at h*n har lovet det vekk til noen som ble oppmerksom på det da h*n kastet det.

Anonymkode: ecc7c...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (5 minutter siden):

Hvis det er borettslaget sin container og du bor der så har du jo eierskap til containeren tenker jeg. At noen skulle bry seg om at noen napper med seg noe som andre har kastet er bare helt fjernt. Som noen andre sier så kan det jo være at de trodde du var en random person som bare valset rundt og forsynte deg, ikke at jeg ser at det heller skulle være et problem, er jo bare flott at det blir mindre i containeren så er det plass til mer. :P Hvis de er så nøye på det i borettslaget så får de gjøre som oss å styre med lås og nøkler på den jævla containeren. Problemet er når folk kommer og kaster ting, ikke at de forsyner seg uten å lage noe rot.

Ikke sant? Det er kastet, det skal bli malt opp på søppeldynga, so what om andre forsyner seg liksom :vetikke:

Hehe, muligens det var det dem trodde. "Ikke lov å stjele søppla vår! Tyv!" xD

Ja, enig, men det er ikke noe lokk eller lås på disse containerne, men skulle absolutt ha vært det. Har sett før at andre folk som ikke hører til i borettslaget har kastet ting og tang oppi...

bmg2-1024x1024.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (13 minutter siden):

Det kan jo være en god grunn til at de kastet det bordet, f.eks at det har tilhørt et avdødd familiemedlem eller noe lignende.

Hvorfor ikke bare oppføre deg mer voksent og heller spør om det er greit at du tar det?

Ikke sikkert det tilhørte dem....

Mhm? Mener du det var voksent å gå i angrip på meg da? De kunne jo ha f.eks sakt i en normal og vennlig tone: "Unnskyld, du! Men du kan ikke ta det bordet, det har tilhørt den og den personen" istedet for å bjeffe ut av et vindu og komme med trusler "du har bare med å sette det bordet på plass ellers....!" :S

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok, får ta en prat med styret i morgen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor er disse skattene? Jeg hjelper deg å lete etter føttene/holde utkikk etter gribbene som sikkert ville ha bordet selv, om du sier hvor dette er :ler:

Anonymkode: 84784...519

Hehe, flotte greier. Bor på vestlandet i et grått rekkehus :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker borettslaget å legge ut bilde av container, og be folk komme å ta det de vil ha før det blir kjørt bort..

Anonymkode: 5d0e9...21c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det må da være greit å ta det andre folk har KASTET? Gjenbruk er jo bare flotters!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...