Gå til innhold

Naboer med bålpanne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bålpanne og fyrer den selvsagt ikke opp under terrassen / veranda. Det er galskap å gjøre det. Ville heller aldri fyrt den opp slik at sur bålrøyk trakk inn i huset eller var til såpass stor plage for naboene (jeg bor i enebolig og har ikke naboer tett på). Bålrøyk setter seg i alt og det lukter etterhvert surt.

Såpass hensyn bør man klare å ta

Anonymkode: 2914b...31d

• Liker 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men herrehatt, for et hysteri. Høres ut som de har tent opp bålpanne inne i stuen hennes. 

Til ts - slapp av. Jeg går ut i fra at det er noen meter mellom bålpannen og verandaen din? Du kan ikke seriøst mene at du tror verandaen din tar fyr av en evt gnist fra bålpannen?! Røyken kan jeg forstå kan være ubehagelig. Men du har nå en gang bosatt deg slik . 

Anonymkode: 761a3...2ae

Den er under hennes veranda, og røyk går oppover. Altså er det ikke flere meter å ta av..

Du liker kanskje å tenne bål utenfor vinduet ditt og leve i røyklukta som setter seg i møblene. For min del ville det blitt et migrenehelvete 😏

Anonymkode: 79f62...251

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (46 minutter siden):

Dere som klager på naboene for hver lille ting, er kanskje perfekte og tar aaaaltid hensyn til folk rundt seg. Dere går ikke over gulvet, dere lager ikke mat, dere har aldri høy musikk og dere banker og sager aldri?

Vi setter ikke naboene i livsfare og sørger for at dere inventar stinker. 

Det er IKKE å legge lista for godt naboskap særlig høyt..

Hvis naboen din har en hund, er det greit at den bæsjer på dørmatta di? Det er jo akkurat det samme som å gå over gulvet, er det ikke det da?? 🤔

Tåpelig 

Anonymkode: 79f62...251

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var litt usikker på hvor dette problemet passer, men siden det handler om naboskap så satt jeg den her. 

Jeg bor i firemannsbolig med to boliger i 1.etg og to boliger i 2.etg. Jeg bor i 2.etg og har fått nye naboer under meg. De har fått seg bålpanne (sånn på stativ) og fyrer nå i den HVER kveld. Det er forsåvidt greit nok hadde det ikke vært for at de har den rett under min lille veranda. Mulig jeg er hysterisk men jeg liker ikke tanken på varme og gnister rett under plankene. Når jeg googler står det tydelig at bålpanner ikke skal plasseres under noe. I tillegg er det mildt sagt plagsomt at røyken kommer rett inn verandadøren min når de fyrer så ofte og så lenge av gangen.

Jeg er en ganske konfliktsky person så sier ikke fra for ingenting. For et par dager siden ringte jeg på hos dem og sa på en vennlig måte at jeg er bekymret for brannsikkerheten med den bålpanna og spurte om de kan flytte den ut på plenen i stedet. Nevnte også at røyken går rett opp til meg når den står så nærme huset. 

Ble avfeid med at dette ikke var noe å bekymre seg for, for dette har de visstnok god greie på. Ble irritert og sa at jeg tviler på det er lov å fyre så nærme hus, men ble igjen bare avfeid. I dagene etter har de fortsatt akkurat som før og fyrer inntill huset, under verandaen fra ettermiddag til utover kvelden. Jeg har snakket med de andre i bygget og det viser seg at de også har sagt ifra om dette på en grei måte men bare blitt ignorert. 

Hva kan vi gjøre her? Jeg har veldig lite lyst til å klatre ut av et brennende hus midt på natten bare fordi naboen vil sitte under tak :overrasket: 

Anonymkode: 540d7...58b

Dette lyder både brannfarlig og helsefarlig. Bruk av varme på veranda bør være regulert i husregler i bygg med flere leiligheter.

Jeg bor i et litt større sameie en deg TS, her er det kun gassgrill og elektrisk grill som er tillatt, åpen ild, slik som en bålpanne er forbudt - heldigvis. Vi hadde et tilfelle der en leietaker i en av leilighetene "som kunne alt om brannvern" brukte bålpanne. Det ble raskt en slutt på det da vedkommende fikk forelagt reglene og en påminnelse om at et besøk av brannvesenet ville komme på  15.000 kroner i gebyr til brannvesenet om brannalarmen gikk på grunn av røyken.

Brannvesenet vil kunne hjelpe dere med å si hva som er farlig og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

I alle dager? Ingen av disse tingene går vel utover naboenes liv og helse? 😳

Anonymkode: bdab9...42d

Høy musikk kan faktisk gjøre det. Men ellers enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde som andre foreslår ringt brannvesenet, vi har bålpanne og ville aldri i verden satt den under en veranda! 

Kanskje du kan ha en røykvarsler rett innenfor verandadøra som kan gå av når det kommer røyk inn? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring brannvesenet og forklar situasjonen for de og så spør du om råd. Ta det derfra.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånt fra Google.

Screenshot_20240507_202109_Google.thumb.jpg.052f57fd059288c73da2d5d6fb31792e.jpg

Anonymkode: 294d6...d1b

• Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg du kan ta en runde med hageslangen og vaske verandaguovet din en runde hver kveld når de er igang led bålpanna.

om de klager så får du bare si at du er nødt til å få spylt bort all pollen som legger seg i løpet av dagen, for du er allergisk…

Anonymkode: b72c3...78b

• Liker 29
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

om de klager så får du bare si at du er nødt til å få spylt bort all pollen som legger seg i løpet av dagen, for du er allergisk…

Anonymkode: b72c3...78b

Eller bare si som sant er at det legger seg mye sot på terrassen som hun må spyle vekk. 

Anonymkode: 93682...84a

• Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Dere som klager på naboene for hver lille ting, er kanskje perfekte og tar aaaaltid hensyn til folk rundt seg. Dere går ikke over gulvet, dere lager ikke mat, dere har aldri høy musikk og dere banker og sager aldri?

Men mååå du lage fyr under ræva på andre folk da? Stakkars ts som må sitte der i røykstanken hver eneste kveld og med gnister sprakende opp rundt bena. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill alle sammen 🙂

Blir nok en telefon til brannvesenet i morgen for å "sladre" på dem! Det er vel det eneste som faktisk kan hjelpe, siden naboene åpenbart ikke har tenkt å gjøre noe frivillig. Men er så klart veldig kjedelig at det blir sånn når vi bor så tett og egentlig kunne hatt et greit naboskap.. 

TS

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for innspill alle sammen 🙂

Blir nok en telefon til brannvesenet i morgen for å "sladre" på dem! Det er vel det eneste som faktisk kan hjelpe, siden naboene åpenbart ikke har tenkt å gjøre noe frivillig. Men er så klart veldig kjedelig at det blir sånn når vi bor så tett og egentlig kunne hatt et greit naboskap.. 

TS

Bra at du melder ifra, så er det ikke noen tvil om skyld dersom huset brenner ned en kveld/natt. 👍🏼

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, lillevill said:

Men mååå du lage fyr under ræva på andre folk da? Stakkars ts som må sitte der i røykstanken hver eneste kveld og med gnister sprakende opp rundt bena. 

🙈 om dette virkelig er hver eneste kveld så fysj! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på varmen som stiger opp på treplankene der TS sitter. :svett: Det må jo bli rimelig hett. Og det kan umulig være bra for byggverket. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er ikke skapt for å bo trangt. Vi ser beviser på det stadig vekk. Vi trenger alburom.

Anonymkode: a3740...8a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Honey Dew skrev (20 timer siden):

Er du naboen til ts kanskje? 

Anonymkode: 44b90...b49

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring brannvesenet (Ikke på nødnummer men lokalt) og meld fra.. Så kommer de en tur og tar en titt. Er det for nære, får dem pålegg om å flytte den.. 😊

Anonymkode: 71de2...b19

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen skrekkelige naboer, noe så irriterende! Ring brannvesenet i første omgang. 

Dersom ikke brannvesenet tar affære så hadde jeg definitivt hevnet meg på ett eller annet vis (kanskje alliert med de andre naboene). 

× Irriterende høy dansebandmusikk på terrassen. 

× Vann som slukker brannen. Lat som du vanner blomster eller vasker. 

× Spyl ting på bålpannen når de ikke er hjemme som ruster den (sjøvann f.eks). 

Anonymkode: cfb39...5fc

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du stjele bålpanna? Få de andre to enhetene med på det så du ikke står alene. 

Anonymkode: c8169...671

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...