Gå til innhold

Døde på sykehuset uten at pårørende viste at hen var innlagt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man kan få ménerstatning i Norge, jo. Dere som snakker om økonomisk tap, tenker på forsikringer. 

Anonymkode: a0671...84d

Nei, vi tenker ikke på forsikringer. Vi tenker på hovedregelen innen norsk erstatningsrett for hva som må til for at man skal kunne kreve erstatning. Ja, det finnes unntak, men ménerstatning er svært snevert. Det er neppe noen mulighet for å få det i denne situasjonen. 

Anonymkode: f7c89...820

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En dyp beklagelse og klage som kan endre rutinene deres fremover. 
billighetserstatning er noe, dette for tort og svie tror jeg. 
Det er jo forferdelig dårlig at ikke pårørende er varslet. Mulig innleggelsen ikke var livstruende og døde uventet? 

Anonymkode: 4981c...99b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 13.27):

Da var det vel ikke bare sykehuset som hadde svikt med kommunikasjon? Det vil jo si at INGEN av barna hadde kontakt med sin forelder på over 3 døgn. Forelderen kunne sovnet inn hjemme i egen seng, og ingen ville merket det på flere døgn. 

Jeg høres kanskje kynisk ut, men det er realiteten.

Anonymkode: 5e226...6af

Vi er 3 søsken hvor ingen bor i nærheten av vår mamma. Jeg ringer henne 2-3x pr uke,  mine søsken sjeldnere da de har sine grunner.  Er vel ikkenså uvanlig å ikke snakke med sine forldre hver dag? Mamma har flere dager hvor Inge  av oss barna snakker med henne. 

Anonymkode: c38a9...867

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 20.26):

Nei, vi tenker ikke på forsikringer. Vi tenker på hovedregelen innen norsk erstatningsrett for hva som må til for at man skal kunne kreve erstatning. Ja, det finnes unntak, men ménerstatning er svært snevert. Det er neppe noen mulighet for å få det i denne situasjonen. 

Anonymkode: f7c89...820

Hovedregelen er at det kun er økonomisk tap som erstattes. Hvilket økonomisk tap har de gjenlevende her? 
( så må det være årsakssammenheng mellom tapet og handlingen) . Menerstatning er et unntak fra hovedregelen og relativt lavt vs hva du leser om i fra bla amerikansk erstatningsrett 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Motelvibes skrev (På 7.5.2024 den 13.22):

Feil. Muligheten til å ta farvel veier tyngre enn noe beløp. 

Dette er advokatmat.

Kan du støtte oppunder dette utsagnet på noe vis?

Anonymkode: 563d1...3f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 13.27):

Da var det vel ikke bare sykehuset som hadde svikt med kommunikasjon? Det vil jo si at INGEN av barna hadde kontakt med sin forelder på over 3 døgn. Forelderen kunne sovnet inn hjemme i egen seng, og ingen ville merket det på flere døgn. 

Jeg høres kanskje kynisk ut, men det er realiteten.

Anonymkode: 5e226...6af

Vi er to søsken, og en far som er mye alene da vi ikke bor samme sted. 

Så ja, vi risikerer faktisk at vi begge ringer en Søndag, så kan det gå 5-7 dager før noen tar kontakt igjen om det er en hektisk periode. 

Har du et skjema for fordeling av dager, og at dere ringer daglig? Slikt skyr min far, da han ikke vil at vi skal være en plikt, men ringe da vi har tid og lyst. 

Anonymkode: e33b8...0bf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere kan klage på det. Eneste dere får ut av det er at dere kanskje forhindrer at det skjer med andre.

Anonymkode: a3d4c...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker man melder det til helsetilsynet, sånn at noe sånt ikke skjer igjen, og for at avdelingen skal få høre at de har en klage på seg. Krever dere erstatning så går det ut over andre pasienter da pengene må komme fra et sted. 

Anonymkode: 90d3a...417

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du støtte oppunder dette utsagnet på noe vis?

Anonymkode: 563d1...3f2

Har du hardt for å forstå at det er mer verdt å kunne ta farvel med sine nærmeste enn penger???

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi er 3 søsken hvor ingen bor i nærheten av vår mamma. Jeg ringer henne 2-3x pr uke,  mine søsken sjeldnere da de har sine grunner.  Er vel ikkenså uvanlig å ikke snakke med sine forldre hver dag? Mamma har flere dager hvor Inge  av oss barna snakker med henne. 

Anonymkode: c38a9...867

Nei, det er nok ikke uvanlig å ikke ha daglig kontakt (avhengig av alder på forelder kanskje), men poenget som ab så ut til å trekke frem er jo at dersom en har gamle foreldre uten hjemmehjelp e.l. og en ikke snakker med dem daglig så risikerer en jo at en ikke vet dersom det skulle skje vedkommende noe - og at det kanskje kan ta mange dager før man får hjulpet de.

Nå er jeg enda ganske ung med en enda veldig sprek mor så jeg føler ikke behov for daglig kontakt med henne, men min mor igjen snakker med sin gamle mor (min mormor) hver dag, selv om hun har daglig tilsyn av hjemmehjelp flere ganger daglig. Ser jo for meg at jeg kommer til å gjøre det samme når min mor blir eldre og mer skrøpelig. 

Anonymkode: eaf2e...16a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, det er nok ikke uvanlig å ikke ha daglig kontakt (avhengig av alder på forelder kanskje), men poenget som ab så ut til å trekke frem er jo at dersom en har gamle foreldre uten hjemmehjelp e.l. og en ikke snakker med dem daglig så risikerer en jo at en ikke vet dersom det skulle skje vedkommende noe - og at det kanskje kan ta mange dager før man får hjulpet de.

Nå er jeg enda ganske ung med en enda veldig sprek mor så jeg føler ikke behov for daglig kontakt med henne, men min mor igjen snakker med sin gamle mor (min mormor) hver dag, selv om hun har daglig tilsyn av hjemmehjelp flere ganger daglig. Ser jo for meg at jeg kommer til å gjøre det samme når min mor blir eldre og mer skrøpelig. 

Men hva skal vi gjøre da?

Pappa nekter å bli "pleiepasient", han hadde klikket om vi ringte for å sjekke opp hver dag. Han vil snakkes 1-2 ganger i uka, lange og gode samtaler. Selv om jeg avtaler med min søster at jeg tar mandag og fredag, hun ringer onsdag og lørdag, så vet han at dager er fordelt, og blir sur på oss. 

Og selv en sprek mor kan falle ned trappen og bli liggende noen dager om du kun ringer ukentlig. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skulle sykehuset vite at pårørende ikke hadde fått beskjed? Om denne personen var innlagt på et syke/gamlehjem er det vel hjemmet som skal varsle pårørende. Om det er personen selv som tar seg til sykehuset vil det vel være normalt at personen varsler pårørende selv også. 3 dager er jo ikke så lang tid, så når iløpet av de 3 dagene viøle det vært normalt å reagere på at det ikke dukket opp noen pårørende?

Anonymkode: 62182...161

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke slik at pårørende alltid har rett til å vite om noen er innlagt på sykehus, heldigvis. 

Anonymkode: 2d057...8b4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Taushetsplikten står sterkere enn pårørendes ønske om informasjon.

Anonymkode: 00481...c55

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men hva skal vi gjøre da?

Pappa nekter å bli "pleiepasient", han hadde klikket om vi ringte for å sjekke opp hver dag. Han vil snakkes 1-2 ganger i uka, lange og gode samtaler. Selv om jeg avtaler med min søster at jeg tar mandag og fredag, hun ringer onsdag og lørdag, så vet han at dager er fordelt, og blir sur på oss. 

Og selv en sprek mor kan falle ned trappen og bli liggende noen dager om du kun ringer ukentlig. 

Det blir jo opp til hver enkelt å vurdere. Men det betyr jo ikke at man ikke skal ta innover seg risikofaktorene og anerkjenne disse. Det viktigste er vel at man gjør det man selv føler man kan leve videre med dersom noe skulle skjedd.

Dersom din far ikke ønsker at dere ringer kun for "å passe på", så vil det jo forringe livskvaliteten til dere alle dersom dere presser igjennom en slik ordning. Og det vil jo ikke tjene noen. Og det at han enda har så pass sterk vilje, kan kanskje også tyde på at han ikke er på det stadiet der han faktisk trenger ekstra tilsyn 🙂 

Tenker man stadig må vurdere til og fra. Ikke alltid så lett å få gamle foreldre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir jo opp til hver enkelt å vurdere. Men det betyr jo ikke at man ikke skal ta innover seg risikofaktorene og anerkjenne disse. Det viktigste er vel at man gjør det man selv føler man kan leve videre med dersom noe skulle skjedd.

Dersom din far ikke ønsker at dere ringer kun for "å passe på", så vil det jo forringe livskvaliteten til dere alle dersom dere presser igjennom en slik ordning. Og det vil jo ikke tjene noen. Og det at han enda har så pass sterk vilje, kan kanskje også tyde på at han ikke er på det stadiet der han faktisk trenger ekstra tilsyn 🙂 

Tenker man stadig må vurdere til og fra. Ikke alltid så lett å få gamle foreldre ❤️

Min samvittighet vil være ren uansett hva som skjer, så du trenger ikke spille på den. 

Jeg har behandlet han som et voksent menneske med egen vilje hele tiden. 

Om din bestemor detter om - det er ok at moren din oppdager det etter 30 timer, men omsorgssvikt etter 100 timer, er det tankegangen din? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min samvittighet vil være ren uansett hva som skjer, så du trenger ikke spille på den. 

Jeg har behandlet han som et voksent menneske med egen vilje hele tiden. 

Om din bestemor detter om - det er ok at moren din oppdager det etter 30 timer, men omsorgssvikt etter 100 timer, er det tankegangen din? 

Hvorfor tror du jeg prøver å spille på din samvittighet? Jeg driter vel i hva du og dine gjør jeg.. Men når du kommer med den hjelpeløse kommentaren "men hva skal vi gjøre da?" så tenkte jeg at jeg skulle være hyggelig å svare deg siden du siterte meg. Men du takler tydeligvis ikke at andre har andre meninger enn deg.  Du skjønner, du kan ikke kontrollere hva andre synes om det du gjør.

Og når det gjelder min mormor så går det vel aldri mer enn 8 timer mellom hver gang noen er innom eller snakker med henne. Men det er det som funker for oss. Hun er en sosial dame og liker det best sånn. Du trenger ikke bli furt bare fordi noen andre har en annen rutine enn det din familie har. Døden kommer til oss alle på et tidspunkt uansett, så bare gjør det som gir deg fred. Og hvis du ikke har fred så er ikke det mitt problem, finn ut av det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor tror du jeg prøver å spille på din samvittighet? Jeg driter vel i hva du og dine gjør jeg.. Men når du kommer med den hjelpeløse kommentaren "men hva skal vi gjøre da?" så tenkte jeg at jeg skulle være hyggelig å svare deg siden du siterte meg. Men du takler tydeligvis ikke at andre har andre meninger enn deg.  Du skjønner, du kan ikke kontrollere hva andre synes om det du gjør.

Og når det gjelder min mormor så går det vel aldri mer enn 8 timer mellom hver gang noen er innom eller snakker med henne. Men det er det som funker for oss. Hun er en sosial dame og liker det best sånn. Du trenger ikke bli furt bare fordi noen andre har en annen rutine enn det din familie har. Døden kommer til oss alle på et tidspunkt uansett, så bare gjør det som gir deg fred. Og hvis du ikke har fred så er ikke det mitt problem, finn ut av det selv!

Hvorfor bor hun ikke hos en av dere når hun trenger så mye oppfølging? Hvorfor gir dere henne ikke det hun trenger og har behov for på tampen av livet, og lar henne sitte alene mange timer i døgnet? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 13.18):

Hei. Hvordan gå frem om en ønsker å kreve erstatning? Det handler om en sak med sykehus, der dei innrømmer svikt ved kommunikasjon til pårørende. Der pasienten dør uten at pårørende viste at pasienten var innlagt. Kan en kreve erstatning for det? Pasienten låg inne i 3 døgn, ungene viste ingenting. Før pasienten døde. Da først ringte sykehuset. Familien har vært på møte med sykehuset og der innrømmer dei svikt. Dei sier og at dette er forferdelig. Ungene som er godt voksne, fikk aldri muligheten til å besøke, hen ved sjukehuset. Da dei ikke viste noen. Hva tenker dere? 

Anonymkode: e351c...cfd

Pasienten skal ha blitt spurt om hvem som er nærmeste pårørende og om sykehuset kan kontakte dem. Her har pasienten lov til å si nei og man må ta hensyn til dette. 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken hadde vært helt anderledes her dersom dødsfallet skyldtes feilbehandling fra sykehuset, noe det ikke går frem av hi.

Ser ikke helt hva det skal gis erstatning for?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...